Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

'filmet råkjøring - mistet lappen'


Darkbill

Anbefalte innlegg

Det forbauser meg at det stadig kommer artikler at folk sender et bilde av speedometer med 200kmt, og kanskje et lite glimt av veien, fulgt med tittel som nevnt ovenfor.

 

Men hvorfor/hvordan mister de egentlig lappen? Det er jo svært sjeldent det er noe ansikt på disse videoene. På mange er det til og med nærmest umulig å se om det er i Norge eller feks Tyskland.

 

Hypotetisk sett. Jeg tar bilde, eller filmer i en tunnel jeg kjører 250km/t og legger ut. Så blir jeg kontaktet av politiet.

 

De kommer vel ingen vei om jeg bare nekter og nekter? Problemet slik jeg forstår det er at mange av disse ungguttene innrømmer etter litt press, dog har politiet jo ingen fysiske bevis. For alt de vet er det en redigert video, bilen spinner på snøen, det er tatt i Tyskland, osvosv. Kan de komme noen vei om jeg ikke hadde innrømt forholdet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ulønnsomt ¨innrømme noe, med mindre du vet det fører til mildere straff.

Ja, jeg er selvfølgelig klar over det, men tenkte om de faktisk kan dømme noen til råkjøring uten bevis på hvem som faktisk kjørte, eller hvilken bil, eller i det hele tatt hvor, uten at noen tar på seg skylda og kun ved å ta noen som legger ut noe.

Lenke til kommentar

Det er totalvurderinga som ligg til grunn. Som minimum har ein sjåfør som tek eit slikt bilete gjort seg skyldig i både mobilbruk og uaktsom køyring ved å berre ha ei hand på rattet i høg fart.

 

Ein kan nok vinne fram med å få igjen sertifikatet dersom biletet er tatt frå ein vinkel som sannsynleggjer at det er ein passasjer som har tatt billetet.

Men dersom biletet er beviseleg tatt av føraren, og posta under din personlege konto, så kan nok totalvurderinga være nok til domfelling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det forbauser meg at det stadig kommer artikler at folk sender et bilde av speedometer med 200kmt, og kanskje et lite glimt av veien, fulgt med tittel som nevnt ovenfor.

 

Men hvorfor/hvordan mister de egentlig lappen? Det er jo svært sjeldent det er noe ansikt på disse videoene. På mange er det til og med nærmest umulig å se om det er i Norge eller feks Tyskland.

 

Hypotetisk sett. Jeg tar bilde, eller filmer i en tunnel jeg kjører 250km/t og legger ut. Så blir jeg kontaktet av politiet.

 

De kommer vel ingen vei om jeg bare nekter og nekter? Problemet slik jeg forstår det er at mange av disse ungguttene innrømmer etter litt press, dog har politiet jo ingen fysiske bevis. For alt de vet er det en redigert video, bilen spinner på snøen, det er tatt i Tyskland, osvosv. Kan de komme noen vei om jeg ikke hadde innrømt forholdet?

Kanskje de bruker gps.

Lenke til kommentar

Hvis noen har tatt bilde av et speedometer som viser 200 km/t så er det sterkt sannsynlig at råkjøring har skjedd. Så sannsynlig at det er den som prøver å etablere tvil som må vise at tvilen er mer enn teoretisk.

 

Hvordan man kommer fra bildet til eier er en interessant øvelse som jeg skal overlate til noen andre, fordi klokken er sen og jeg skal tidlig opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis noen har tatt bilde av et speedometer som viser 200 km/t så er det sterkt sannsynlig at råkjøring har skjedd. Så sannsynlig at det er den som prøver å etablere tvil som må vise at tvilen er mer enn teoretisk.

 

Hvordan man kommer fra bildet til eier er en interessant øvelse som jeg skal overlate til noen andre, fordi klokken er sen og jeg skal tidlig opp.

Det er jo mange muligheter for at det feks er manipulert, man har helt feil dekkstørrelse som viser en annen fart, man står på rullende landevei/dyno. I tillegg er det jo dette du sier med eier som er interessant. I Norge liker vi tross alt straffe fører, ikke eier av bilen. Men det blir jo umulig å bevise hvem fører var, om situasjonen i det hele tatt var ekte, dersom alle er tyste?

Lenke til kommentar

Hvis noen har tatt bilde av et speedometer som viser 200 km/t så er det sterkt sannsynlig at råkjøring har skjedd. Så sannsynlig at det er den som prøver å etablere tvil som må vise at tvilen er mer enn teoretisk.

Så da mener du man er skyldig til bevist uskyldig?

Lenke til kommentar

Så da mener du man er skyldig til bevist uskyldig?

Å bevise noe betyr strengt tatt ikke noe annet enn "Så sannsynlig at det er den som prøver å etablere tvil som må vise at tvilen er mer enn teoretisk".

 

Dersom noen filmer deg drepe noen, politiet finner dine fingeravtrykk og ditt DNA. Da kan du påstå at det har vært noen som ser helt identisk ut som deg, har samme fingeravtrykk og samme DNA. Det vil være umulig å faktisk kunne gi en 100% bekreftelse på at det individet ikke eksisterer.

 

I en sånn situasjon så vil det være ansett som bevist at du utførte drapet, og du må bevise din uskyld.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I tillegg er det jo dette du sier med eier som er interessant. I Norge liker vi tross alt straffe fører, ikke eier av bilen. Men det blir jo umulig å bevise hvem fører var, om situasjonen i det hele tatt var ekte, dersom alle er tyste?

Det er ikke straffbart å være eier av et kjøretøy som har kjørt for fort. Man kan ikke straffes dersom det er åpenbart at man ikke var fører.

 

Det jeg tror krikkert antyder er at påtalemyndigheten kan sansynliggjøre at du var fører og at du fort kan bli dømt på det grunnlaget. Hadde du f.eks med deg mobiltelefon på turen og politiet får lokalisert den til strekningen råkjøringen skjedde sliter du nok med å komme deg unna.

Lenke til kommentar

Et bilde som viser 200km/t er i utgangspunktet ikke nødvendigvis et bevis for en straffbar handling nei. Jeg kan sikkert fremlegge et bilde som viser at jeg kjører i mer enn 200km/t, og GPS-logg som viserat jeg har kjørt i over 250km/t med en snittfart på over 150km/t. Intet av dette var noe lovbrudd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forutsetter selvsagt at det skjer på offentlig vei i Norge. Politiet kan ikke straffeforfølge råkjøring utenfor Norge eller på lukkede baner.

 

Poenget var uansett at et bilde er dokumentasjon på at noe har skjedd og vil kunne bli brukt i en rettssak. Sammen med andre faktorer kan det føre til domfellelse. Å si at man er skyldig til det motsatte er bevist mener jeg derfor er feil.

Lenke til kommentar

Et bilde som viser 200km/t er i utgangspunktet ikke nødvendigvis et bevis for en straffbar handling nei. Jeg kan sikkert fremlegge et bilde som viser at jeg kjører i mer enn 200km/t, og GPS-logg som viserat jeg har kjørt i over 250km/t med en snittfart på over 150km/t. Intet av dette var noe lovbrudd.

Et fotografi av en mann som står over en død kropp med blodig øks er heller ikke nødvendigvis et bevis på en straffbar handling. Det er heller ikke mannens skriftlige tilståelse, og de fire vitnene som så ham ta livet av offeret.

 

Spørsmålet er alltid hvor rimelig og oppkonstruert innsigelsen er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...