Gå til innhold

Tesla snur. Øker prisene på alle modeller unntatt én


Anbefalte innlegg

Står ikke i all hovedsak all info man trenger på websidene til tesla?

 

Og det brukes flittig for å rette misvisende informasjon gitt av uvitende selgere... 

 

Som Tesla nå har innsett så er gjerne bil sammen med en rekke andre produkter noe mange foretrekker å se (prøvekjøre) før man utfører handel. Det var vel argumentet for hvorfor Tesla ville legge ned butikkene, og nå innser at de ikke bør gjøre det. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feilen lå vell i at Tesla FØRST burde tatt vurderinga av hvilke butikker de skal beholde og så sette ned prisen istedet for å planlegge å legge ned masse butikker uten å ha evalusert det skikkelig.

Tror dette er mest en konsekvens av å være under et mikroskop. Man må involvere masse folk for å evaluere hver enkelt butikk, men involverer man mange så lekkes det øyeblikkelig til media.

 

Da har Tesla valget mellom å enten være litt tidlig ute med å forklare strategiendringer o.l, før alt er klart, eller bare la media fortelle den historien de føler for å fortelle. Uansett blir det en sak utav det, men om de er i forkant av at det lekker så kan Tesla i hvert fall forsøke å ha litt kontroll på vinklingen.

 

De andre bilprodusentene har ikke samme problemstilling, fordi ingen bryr seg om hva de gjør.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og det brukes flittig for å rette misvisende informasjon gitt av uvitende selgere... 

 

Som Tesla nå har innsett så er gjerne bil sammen med en rekke andre produkter noe mange foretrekker å se (prøvekjøre) før man utfører handel. Det var vel argumentet for hvorfor Tesla ville legge ned butikkene, og nå innser at de ikke bør gjøre det. 

De samme selgerene du mente Tesla trengte i stedet for "studenter og folk uten erfaring med utlevering av bilene og et hvert teknisk spørsmål om varen blir de svar skyldig."

 

Høres jo ut som om det er bedre uten selgere om selgere uansett gir misvisende informasjon..

Lenke til kommentar

Må være slitsomt å være tesla motstander også når man bare må komme med sutrende oppgulp hver gang Tesla gjør noe. Mye enklere å være f.eks Subaru motstander for da slipper man nye vonde følelser annenhver dag, og sparer mye tid på div. forum for å få utløp for dette....

 

Mmmm..nope, stort sett ganske underholdende. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med alle de som ble lovet kompensasjon for priskuttet? Dette må da koste Tesla mye penger, for å ikke snakke om goodwill?

 

Kanskje de trenger mer penger for å betale de rundt 10 milliardene kroner de nettopp måtte låne for å bygge videre i Kina? 

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Hva med alle de som ble lovet kompensasjon for priskuttet? Dette må da koste Tesla mye penger, for å ikke snakke om goodwill?

Det normale for Tesla er at prisendringene alltid kommer kundene til gode. Altså man får den beste prisingen, frem til levering. I denne omgang var de litt mer tilbakeholden, og de som ventet på bil fikk enten AP eller FSD gratis. Det blir nok ikke endret av denne nyeste prisendringen.

 

Kanskje de trenger mer penger for å betale de rundt 10 milliardene kroner de nettopp måtte lånte for å bygge videre i Kina?

5 mrd. Og byggelånet skal ikke betales ned før om et år.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med alle de som ble lovet kompensasjon for priskuttet? Dette må da koste Tesla mye penger, for å ikke snakke om goodwill?

 

Kanskje de trenger mer penger for å betale de rundt 10 milliardene kroner de nettopp måtte lånte for å bygge videre i Kina? 

 

De færreste har fått priskutt, de fleste har bare fått software. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De samme selgerene du mente Tesla trengte i stedet for "studenter og folk uten erfaring med utlevering av bilene og et hvert teknisk spørsmål om varen blir de svar skyldig."

 

Høres jo ut som om det er bedre uten selgere om selgere uansett gir misvisende informasjon..

 

En selger som kan gi mer informasjon enn hva man finner på produsentens hjemmeside er nok å foretrekke. 

Legg til personlige egenskaper som gjør at folk følger seg trygge og ivaretatt så har man ofte kommet langt når kunden er klar til å kjøpe. 

 

Det finnes mange eksempler på hvor kunder ikke er i kjøpemodus, men ramler innom en butikk å kommer ut med et produkt de ikke hadde planer om å kjøpe. At det er tilsvarende for Tesla/bil bransjen er åpenbart.

Lenke til kommentar

5 milliarder i lån, pluss økt kredittgrensen med rundt 5 milliarder til.

Ja, men ABL kredittgrensen er belåning av biler i transitt. Altså når det er få biler i transitt (slutten av kvartalet) så kan Tesla ikke benytte seg av særlig av kreditten. De har da ikke biler i transitt som kan stilles som sikkerhet og belånes.

 

Det er altså ikke noe som er spesielt nyttig til å finansiere investeringer. Det er bare et lån som er ment å redusere påvirkningen av leveringstid på kontantbeholdningen. I stedet for å vente på at kunden mottar bilen, så kan de få pengene med en gang.

Lenke til kommentar

Tror dette er mest en konsekvens av å være under et mikroskop. Man må involvere masse folk for å evaluere hver enkelt butikk, men involverer man mange så lekkes det øyeblikkelig til media.

 

Da har Tesla valget mellom å enten være litt tidlig ute med å forklare strategiendringer o.l, før alt er klart, eller bare la media fortelle den historien de føler for å fortelle. Uansett blir det en sak utav det, men om de er i forkant av at det lekker så kan Tesla i hvert fall forsøke å ha litt kontroll på vinklingen.

 

De andre bilprodusentene har ikke samme problemstilling, fordi ingen bryr seg om hva de gjør.

De kunne og burde løst dette på en mye bedre måte. Å si at de planlegger å redusere antall butikker framover kombinert med dette gjør det lettere å finansiere SR hadde vært en mye bedre strategi.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De kunne og burde løst dette på en mye bedre måte. Å si at de planlegger å redusere antall butikker framover kombinert med dette gjør det lettere å finansiere SR hadde vært en mye bedre strategi.

Det var stort sett det de sa. De skulle redusere antall butikker over de neste månedene, og beholde noen "galleries". Nå skal alle salg foregå på nett, så per definisjon er alle Tesla butikker nå kun "galleries". Men tydeligvis skal de beholde en god del flere butikker enn før.

 

De de sa før: "Over the next few months, we will be winding down many of our stores, with a small number of stores in high-traffic locations remaining as galleries, showcases and Tesla information centers."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må være slitsomt å være tesla motstander også når man bare må komme med sutrende oppgulp hver gang Tesla gjør noe. Mye enklere å være f.eks Subaru motstander for da slipper man nye vonde følelser annenhver dag, og sparer mye tid på div. forum for å få utløp for dette....

Hø? Dette fikser tesla helt fint selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg stoler mest på makrotall: https://cleantechnica.com/2019/01/09/tesla-has-the-highest-customer-loyalty-of-all-car-brands/

 

Greit det er mange fanboys, men det er det uavhengig av merke. Jeg tror faktisk folk koser seg med teslaen sin og da er jeg lite opptatt av hva andre som ikke eier en tesla mener om bilen.

 

Samt det at de går konkurs, det har det jo vært snakk om siden oppstart. Det kan selvfølgelig skje, men det var ganske kritisk etter utslippskandalen til europeiske også, hvorpå Merkel gikk ut og ba andre europeiske land ikke saksøke som man gjorde i usa, for da hadde selskap gått under. De er fremdeles utsatt og får snart kinesisk konkurranse i større omfang. Vi får se hvor alt bærer hen.

 

Som VW sier: de er smått misunnelige på tesla for at de ikke trenger å ivareta sine ikkeeksisterende fossilbileiere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...