Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lavfrekvent mystisk lyd.. Hva kan dette være?


Anbefalte innlegg

Hei,
 
Har i 2 forskjellige hus merket at jeg hører en slags lavfrekvent lyd når alt er stille i husene.
 
Er som en puls som kommer som en motorbåt.
 
I begge husene har jeg testet å ta ut sikringene helt så jeg vet det ikke kommer fra noe i husene.
 
Sjekka også med det lokale strømselskapet i dag, som gjorde meg obs på hvor nærmeste trafo ligger, men når jeg var nede med den før i dag, så hører jeg bare en mye mer merkant durelyd. Høyere frekvens, og ikke så basslyd.
 
Denne lyden her høres ut som en motorbåt som durer i bakgrunnen. Nærmer seg eller hva man skal si...
 
Klarer vi finne ut hva dette kan være ?? Flere som har oppdaga - opplevd lignende type lyd? Merker den mest når man skal legge seg, pga da er det jo stille overalt ellers..

Faktisk ikke troen på at dette er varmepumpe. Kan det evt. være brumming eller pulsering fra strømledningene ? Har huset strøminntak og ledninger rett inn på soverommet her i huset. Skal se om jeg klarer sample det, men er såpass lavfrekvent at en del faktisk ikke hører lyden, om de ikke blir obs. på den.. 
Endret av Lifeform
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om lyden fortsetter selv når du har tatt ut alle sikringene, da er det ikke relatert til strøm eller varmepumpen.

 

Noen punkt å sjekke:

A) Kan det være luftstrekk inn til huset som vibrerer i vinden (datakabler/strømkabler)?

B) Kan det være luft som beveger seg i utluftingen fra kloakken, det røret som stikker opp over taket? K

C) Kan det være luft som trekkes ut via ildsted og pipen?

D) Kan det være luft som beveger seg inne i rørene for den elektriske installasjonen?

Lenke til kommentar

Nei, eneste er om det kan være noe hos naboene. Når jeg våkner i dag så hører jeg den helt distinktivt som en durelyd som går og går i bakgrunnen.

 

Tror ikke dette er tinnitus, pga jeg hører den ikke overalt. Bare i disse to husene. Min far har også hørt akkurat samme lyden.. Er akkurat som en maskin som går og går i bakgrunnen.

 

D) Kan være sannsynlig? Men hvordan finner jeg ut dette?

 

Er det ingen som har opplevd lignende? 

 

Hører den kun når det er helt stille, men da igjen og igjen.. 

Lenke til kommentar

Tviler på det.. Har fått en mistanke til at det kanskje kan være til et større industrielt anlegg som ligger ca. 20-40 km lengre nord.

 

Er en merkelig veldig irriterende lyd i lengden.. 

 

Er det evt. eksperter - akustiske ingeniører e.l. man kan kontakte for å få lokalisert denne lyden? 

Lenke til kommentar

Om dette virkelig er plagsomt så ville jeg ha hørt med Norsonic om å få leie et passelig instrument for å måle denne støyen (samt spurt om telefonassistanse for å bruke det). Mulig at instrumentet Nor131 er det rette? Se katalogen:

 

https://wpstatic.idium.no/web2.norsonic.com/2017/04/Norsonic-Product-Catalogue-2017-web.pdf?newWindow=1

 

 

 

Takker! Skal sjekke litt. Har spurt kommunen foreløpig så får jeg se hva de svarer... De var faktisk ute på befaring i forrige hus, så merker nå at det er på tide at vi finner ut hvor lyden kommer fra. Er et større oljeraffineri ca. 30-40 minutter nordover.. 

 

 

Ventilasjonsanlegg?

 

Nei. Det har jeg faktisk vært borti før.. Leilighet på Grünerløkka hvor to store jævla ventilasjonsvifter så og si gikk i ett hele døgnet rundt. Også om nettene.. #Hell

 

Hører du lyden utenfor huset også, eller bare inne?

 

 

 

Også utenfor ja..

Lenke til kommentar

Det er selvsagt kun du som kan finne ut om det er tinnitus eller ikke. Men vær litt oppmerksom på hvordan det oppleves når du er vekkreist på f.eks. ferier og hvor omgivelsene er like stille (med unntak av eventuell brummelyd dersom det skulle vise seg å være tinnitus). Tinnitus er åpenbart en av mulighetene som du kan forsøke å komme til bunns i først.

Lenke til kommentar

Er ikke tinnitus. I dag var jeg ikke på eiendommen her, og da hørte jeg det overhodet ikke... Mistanke nr. 1) Oljeraffineri 2) Humming fra høyspent - strømkabler 

Ser TV2 hadde en sak for en del år siden også menne: https://www.tv2.no/a/6814392/ 

Tror kanskje jeg må kontakte eksperter på dette så de får kommet på befaring og kan analysere enda mer hva det kan være.
 

Lenke til kommentar

Garantert fra Oljeraffineriet!

 

Lavfrekvente lyder/vibrasjoner ledes meget godt i berggrunn. Så hvis huset ditt har grunnmur rett på fjell, vil man kunne høre vibrasjoner i berget fra alle slags ting fra langt unna. Tungtrafikk vibrerer grunnen, industri vibrerer grunnen, ja til og med jordens indre vibrerer grunnen! Og bor man i nærheten av en underjordisk tunnell, så høres den også tydelig.

Slikt høres aldri utendørs av to grunner: Det er alltid litt ambient støy som maskerer lavfrekvenser, men aller viktigst så fungerer huset som resonnanskasse, omtrent som kassen på en gitar. Inni de aller fleste hus vil man når det er helt stille på natten kunne høre romling og annen lavfrekvent lyd av varierende styrke fra langt unna.

Strømkabler kan du glemme; de lager en helt jevn umiskjennelig 50 Hz tone.

 

EDIT: Har aldri hørt om lavfrekvent tinnitus. Så vidt jeg vet dreier det seg alltid om piping, susing, ringing osv.

Endret av ozone
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...