Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lavfrekvent mystisk lyd.. Hva kan dette være?


Anbefalte innlegg

Om lavfrekvent tinnitus:

https://community.actiononhearingloss.org.uk/tinnitus/f/forum/25515/low-frequency-tinnitus
 

 

 

According to the UK’s National Healthcare System, there are several different “sounds of tinnitus.”

These tinnitus sounds include:
  • Mild tinnitus – This form of tinnitus can often be masked by louder sounds. People with mild tinnitus may only notice the ringing or buzzing in their ears when in very quiet surroundings like when trying to sleep or reading a book.
     
  • High-pitched tinnitus – Most people experience tinnitus as a high-pitched hissing, whistling, or buzzing in their ears. Sometimes these sounds are related to your posture – you may only hear them when you are sitting or lying down, or when you turn your head a certain way.
     
  • Low-frequency tinnitus – Sometimes tinnitus can be heard as a low-pitched sound like a rumbling.
     
  • Musical hallucinations – Rarely, tinnitus will manifest itself as a musical hallucination that leaves you hearing a song repeatedly in your head.

Kilde: https://global.widex.com/en/blog/myths-about-tinnitus

 

 

https://healthunlocked.com/bta/posts/135018811/low-hum-with-tinnitus

 

https://healthunlocked.com/bta/posts/139014272/low-frequency-humming-and-pressure

 

 

Simpelt google-søk ga disse ovenfor. Jeg har selv både høyfrekvent og lavfrekvent tinnitus. Sånn sett så burde jeg være kvalifisert til å si noe om det på eget grunnlag også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Garantert fra Oljeraffineriet!

 

Lavfrekvente lyder/vibrasjoner ledes meget godt i berggrunn. Så hvis huset ditt har grunnmur rett på fjell, vil man kunne høre vibrasjoner i berget fra alle slags ting fra langt unna. Tungtrafikk vibrerer grunnen, industri vibrerer grunnen, ja til og med jordens indre vibrerer grunnen! Og bor man i nærheten av en underjordisk tunnell, så høres den også tydelig.

Slikt høres aldri utendørs av to grunner: Det er alltid litt ambient støy som maskerer lavfrekvenser, men aller viktigst så fungerer huset som resonnanskasse, omtrent som kassen på en gitar. Inni de aller fleste hus vil man når det er helt stille på natten kunne høre romling og annen lavfrekvent lyd av varierende styrke fra langt unna.

Strømkabler kan du glemme; de lager en helt jevn umiskjennelig 50 Hz tone.

 

EDIT: Har aldri hørt om lavfrekvent tinnitus. Så vidt jeg vet dreier det seg alltid om piping, susing, ringing osv.

 

Perfekt! (..) Jeg har sjekket vedr. varmepumper ++, men dette virker som en såpass markant og durende lyd - mer kraftig.

 

Minner om at min far også hører denne lyden.

 

Får sjekke litt til og sjekke med kommunen... 

 

 

 

Lenke til kommentar

Er ikke tinnitus. I dag var jeg ikke på eiendommen her, og da hørte jeg det overhodet ikke... Mistanke nr. 1) Oljeraffineri 2) Humming fra høyspent - strømkabler 

 

Ser TV2 hadde en sak for en del år siden også menne: https://www.tv2.no/a/6814392/ 

 

Tror kanskje jeg må kontakte eksperter på dette så de får kommet på befaring og kan analysere enda mer hva det kan være.

 

 

Strømkabler durer ikke, med mindre det er vind som får dem til å vibrere, men elektrisk utstyr kan dure. Dette sporet har du jo allerede utelukket med å skru ut alle sikringene i huset uten at duringen stoppet. Ellers så kan du muligens ha en høyspent-trafo stående i nærheten? Dem pleier å stå oppe i stolper, eller i egne trafo-kiosker (minihytter). 

 

Hva med å forsøke å måle støyen. Denne koster ikke mye: https://www.ebay.com/itm/Pro-Mini-Digital-Sound-Noise-Level-Meter-Decibel-Detector-Testers-30-130dB/163568018009?hash=item261569e259:g:OxkAAOSwbF1aHRcP&frcectupt=true

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei. Jeg opplever det akkurat på samme måte som du skriver, som om jeg skulle forklart det selv. Kjenner meg helt igjen. Vi aner ikke hvor det kommer fra. Det er som en pulserende lavfrekvent lyd som bare er der i bakgrunnen, som en turbin som bare er på hele tiden, men er stykke unna. Jeg merker det godt når jeg skal sove, som en lav bass som pulserer,, kjedelig å ikke klare p lokalisere lyden. Har tatt utav strøm på begge ventilasjonsanleggene og varmepumpe osv..men lyden er der enda. Er det noen som vet hva dette kan være?? Holdt på å søke på nett og slikt i flere mnd.finner ikke kilden

Lenke til kommentar

Hei. Jeg opplever det akkurat på samme måte som du skriver, som om jeg skulle forklart det selv. Kjenner meg helt igjen. Vi aner ikke hvor det kommer fra. Det er som en pulserende lavfrekvent lyd som bare er der i bakgrunnen, som en turbin som bare er på hele tiden, men er stykke unna. Jeg merker det godt når jeg skal sove, som en lav bass som pulserer,, kjedelig å ikke klare p lokalisere lyden. Har tatt utav strøm på begge ventilasjonsanleggene og varmepumpe osv..men lyden er der enda. Er det noen som vet hva dette kan være?? Holdt på å søke på nett og slikt i flere mnd.finner ikke kilden

 

Perfekt! Takk for innspillet....

 

Etter dialog med kommunen nå så ville hun avslutte saken pga hun tenker jeg har tinnitus. Våkner i dag og merker jo at dette def. ikke er noe tinnitus, men rett og slett en "durefabrikk". Går igjen og igjen og igjen som en motor...

 

Fenrisúlfr: Ja, er på begge steder i nærheten av høyspentlinjer... Har i det siste oppholdt meg på flere andre steder og der hører jeg faktisk ikke durelyden. Begge stedene lengre sør enn disse to stedene riktignok (usikker på om det er høyspentlinjer i nærheten av disse stedene).

 

Hørte ikke lignende durelyd når jeg bodde i Oslo i over 3 år så tenker det er lokalt fenomen. Enten høyspent, trafostasjoner, MULIG varmepumpe hos naboen, eller da lyd fra industrielle anlegg. 

Lenke til kommentar

Det som er rart for vår del er at vi har er nytt hus. Jeg begynte p legge merke til denne lyden etter ca 1 år i huset. Vi bor i nærheten av et tunnellutløp, noen høyspentledninger er ikke helt i nærheten akkurat, men kanskje 5-600 meter unna. Vi har fått nye automatiske strømmålere i sikringsskapet vårt utvendig, så leste en sak om at noen hører dette,men når jeg står utenfor hører jeg ingenting. Jeg hører faktisk bare dyrelyden når jeg er inne i huset, veldig rart. Har lurt på om det kan være vind som blåser inn gjennom en ventil, utkastet til ventilasjon, men har jo også hørt det på dager hvor det har vært vindstille. Jeg lurte også en stund på om jeg hadde tinnitus, men så spurte jeg min fru om hun hørte lyden, ja sa hun, men hun er ikke så ømfintlig på lyd som jeg, så hun bryr seg ikke..jeg derimot er ømfintlig på lyd, og hører i dette tilfellet dessverre svært godt.

Endret av Tranceformation
Lenke til kommentar

Går det ikke an å få tak i noe bærbart lydustyr da (og øreklokker), som filtrerer bort høyere frekvenser men lar deg lytte til de lave i stereo på hvert øre, så du kan lokalisere kilden?

 

Ta deg fri, og ta med telt+sovepose i et par døgn, inntil du har funnet synderen. Eller dersom det er enklere å høre og isolere ut lyden med ørene utendørs på nattestid, så får du rett og sløtt døgne noen døgn inntil du har lett fram kilden. Telt og sovepose kan jo bli nødvendig om det kommer langveis i fra, så du får hvilt på dagtid i mellom nattesøktene.

 

Eller isoler huset så du får sove. Vegger, tak, gulv, vindu og dører til soverom spesiellt.. Ikke glem silikon i overganger (viktig) ..

Endret av G
Lenke til kommentar

Du kan sikkert bære en laptop/PC med riktig lydbehandlingsprogramvare på ryggen eller på brystet. Så må det sannsynligvis være en stereo-mikrofon eller noe som kan hjelpe PC-en å behandle det så du vet retning. Kan hende den spiller da av filtrert lyd ut på riktig side av hodetelefonene så du kan bruke din naturlige lydretningsans, som fungerer på den måten at hjernen klarer å skille på hastigheten lyden treffer de forskjellige ørene. Sånn at du vet retningen på lyden instinktivt.

 

Eller kanskje det fungerer bedre med to forskjellige mikrofoner som kobles i stereo, bare at de står så langt i fra hverandre som mulig til høyre og til venstre for gangretningen din, på et eller annet stativ (eller trepinne).

 

Dersom den informasjonen forsvinner så må jo programvaren ta seg av retningsbehandlingen også, slik at du har en skjerm som tegner opp en slags liksomradar. Tenker det må være bygget opp på en slags måte som det. Men jeg har ingen konkrete tips om utstyr du kan velge. Har ikke greie på det. Kanskje du kan spør en lydtekniker om råd?

Endret av G
Lenke til kommentar

Ganske tricky å finne ut av dette mtp på at lyden er så lavfrekvent. Hadde frekvensen vært en del høyere så kunne man jo veldig enkelt funnet kilden på dette, men dette sprer seg inn i "marg og bein", og høres på mange måter ut som støy fra biler/buss - motorbåt som nærmer seg.

 

Er nå 100% overbevist om at dette ikke er noe tinnitus eller noe da jeg ankom eiendommen her i kveld så hørte jeg bare durelyden med en gang jeg gikk ut døra på bilen... 

 

TIPPER dette er during fra trafo - strømanlegg eller da raffineriet, evt. da annet industrielt anlegg i området.

 

Har flere ganger tatt ut sikringene i alle husene og duringen er der likevel... Next nå blir å bare prøve leve med dette, kjøpe inn øreplugger - headsett med aktiv støyreduksjon ++ - og så etterhvert KANSKJE en vakker dag finne ut hvor denne durelyden kommer fra... 

Føler også med deg Tranceformation og evt. flere som måtte lide under slike lyder.. Er saakte lydtortur, og mye frem og tilbake om det bare er en selv som hører denne lyden. Om det er en selv som er syk osv. men dette er def. en ekstern lyd som da kommer inn og trenger seg inn i "roen"

Tipper det som skjer er at lyden trigger nervesystemet igjen og igjen, hvor kroppen lurer på hva lyden er... Lett tullerusk av det.

Er vel også ekstremt vanskelig å retningsbestemme denne typen basslyder ? 

 

Lenke til kommentar

Jeg har selv trukket ut strøm på både ventilasjonsanlegg i leiligheten og i vår hoveddel i huset. Tatt ut strøm på begge Aircondition-anlegg, tatt ut strøm på alt av frysebokser, kjøleskap etc. Men lyden er der likevel. Har prøvd å lytte utenfor huset vårt, men utenfor hører jeg veldig lite. Går jeg inn i huset igjen, så hører jeg lyden igjen, veldig rart. Ja det høres ut som en båt langt ute på fjorden som aldri kommer fram.

Lenke til kommentar

Fikk svar fra Norsk Forening mot Støy i dag:

"Støyen fra en trafostasjon kan gjerne beskrives som en dyp summing eller brumming, med tendens til rentone – den kan minne om den dypeste (mest lavfrekvente) strengen på en kontrabass eller en av de dypeste tangentene på et piano. Støyen fra kompressorer, aggregater og større dieselmotorer er mindre rentonepreget og kan beskrives som en gjennomtrengende dur.

 
Jeg kan aldri huske å ha hørt slik støy fra høyspentledninger, bare knitring, vesentlig i fuktig vær (som forekommer her på Østlandet også :–).

En rekke firmaer i Bergen kan måle denne støyen og forsøke å finne kilden. Du kan søke på Støymåling Bergen, kontakte dem og beskrive problemet. Kanskje de allerede har fått klager på denne støykilden."

Dette høres sannsynlig ut for forholdene her da begge husene hvor jeg har hørt denne brummingen ligger i nærheten av trafostasjoner... Skal få bestillt profesjonelle målinger av støyen.

Par artikler på det også på nett: 
Lenke til kommentar

Hvorfor skal man som enslig person henvende seg med en slik bestilling. Det hadde vært mer fornuftig å klage først til politikeren i kommunen din, så lagt en henvendelse til kommunelegen med kopi til politikerne. Dersom det ikke leder fram. Gå fra dør til dør i nærområdet ditt og kronerulle inn til en slik støymåling.

 

Finn synderen. Gi regning for støymåling og utretting til den som er eier av denne støyen.

 

Om du er griseheldig å får de til å dekke støymålingen. Innkall til en grillfest for alle som kronerullet, evt. gidd å gi pengene tilbake. Begge deler er jo nesten like tidskrevende.

Endret av G
Lenke til kommentar

Pga dama i kommunen har henlagt saken. 

Hun var ute på den første adressen for et par år siden og hørte ikke lyden så dermed konkluderte hun med at det var tinnitus, men jobber med de. 

Er def. ikke tinnitus dette, og håper de tar til fornuft fremover... 

Er jo også en lyd som ikke ligger over støygrensene antagligvis, men som bare konstant trenger seg inn og forstyrrer roen som beskrevet i tidligere innlegg. 

Tenker bare høre hvor mye det koster nå i første omgang..



 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...