Gå til innhold

Noen som har forsøkt seg på "hustling"


Anbefalte innlegg

Jeg jobber 8 timer dagen, og tjener en fast sum hver dag.

 

Noe i meg sier meg at jeg klarer å tjene dette på en dag uten å ha en jobb. På mer eller mindre enn 8 timer.

Det være seg småjobber på finn.no, hente ødelagte ting gratis og evt. fikse de, selge dyrt.

Være piratsjåfør. Sette penger på oddsen osv. Det er uendelig muligheter for å tjene en slik sum på en dag, om det være seg flaks eller en heftig innsats.

 

Jeg har ved flere anledninger manglet en tusenlapp her og der, og alltid funnet en måte å skaffe det.

 

Det krevende aspektet er disiplin, å gjøre dette hver eneste dag så man tjener like mye eller mer enn en normal jobb.

 

Noen som har levd av alt og ingenting på denne måten, altså en ganske lovlig form for "hustling"?

Forslag til ting å tjene små summer på? Rent hypotetisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har et par ideer. Bil kan være en fordel.

 

Dra rundt til elforretninger og spør om du kan få gå gjennom elavfallet de er pålagt å ta imot for å finne ting av interesse. Kan være velfungerende flatskjerm tv'er, frysere o'l. Selvfølgelig litt avhengig av hva slags bil du har. Om ikke annet ta med deg strømkabler til apparater, mye kobber og litt aluminium der som kan selges på skroten om du er villig til å ta knekken på isolasjonen. Skulle du komme over en elektriker I nabolaget, spør om det evt er noen større kabler du kan få, disse har større mengder metall.

 

Sjekk Finn.no for ting som gis bort, for evt å selge videre. Tilby baking av boller, steking av vafler etc.

Lenke til kommentar

En normal arbeidsdag er 7.5 timer, og man regner normalt 260 arbeidsdager i året.

 

Gjelder dette deg også kan du dividere netto årsinntekt på 1950 for å se hvor mye du må klare å sope sammen i timen på strøjobber og skrotnissevirksomhet for å matche lønna.

 

Jeg er imponert om man får til dette.

 

Skal du gjøre småjobber over en viss samlet sum skal du skatte av det for at dette skal være lovlig.

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar

For min del ville det krevd at jeg måtte funnet en måte å få inn 2500 kr hver eneste mandag til og med fredag hele året.

 

Det høres svært slitsomt ut.

Arbeidsgiveren gir meg meningsfulle oppgaver, utfordringer, en ryddig og grei skatteordning og tillegsgoder som forsikring o.l.

 

Og ikke minst: Et godt sosialt miljø.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er vel for de fleste en fordel å ha stabil inntekt, du vil møte veggen mtp. boliglån og slikt også om du er fulltids 'hustler'.

 

Viss man faktisk klarer å opprettholde en grei lønn med "hustling" kan man jo starte ett enmannsforetak eller ett firma,

da blir det ikke det en stor utfordring da man tar ut lønn av foretaket/firmaet.

Lenke til kommentar

Jeg blir fort usikker på hvordan det blir med juss når du skal tjene så mye penger på "hustling", eller kjøpslåing eller "tasking" ^^ Dette blir jo kjøp og salg. Jeg har vurdert å drive med det selv, kjøpe alt mulig slags skrot så billig som overhodet mulig, for eksempel fra auksjon, eller gratis, leie et størst mulig lager for en billigst mulig penge, og være på telefonen til alle mulige slags bedrifter for å prøve å selge varene man har. Pusse dem opp etter neste evne selv, på minst mulig tid. Det er en besnærende tanke, men jeg tipper at det vil kreve en temmelig god kapital for å virkelig tjene 2500-3000 kr per dag. Dette skal jo kjøres ut, det koster penger og tar tid. Så å ha et par millioner i startkapital er nok en fordel. Men så igjen, hvis man er svært driftig av seg, og har litt flaks i tillegg, så tror jeg man kan få til mye med lite startkapital. Da tror jeg målsetting er viktig.

 

Det store spørsmålet er om du har tenkt å gjøre det hvitt eller svart?

 

Hvis hvitt, så må må du jo være forsiktig med ikke å gjøre jobber som krever fagutdannelse og kompetanse. Her opereres det nok mye i gråsoner rundt i landet.

 

Hvis svart, så blir vel den store utfordringen å skjule virksomheten for politi og stat.

 

Som skrevet: Det er besnærende, og det er ikke umulig, men du bør skrive en god plan og tenke nøye før du kaster deg ut i det.

Lenke til kommentar

Det skal ikkje mykje til før du ender opp på feil sida av lova med denne framgangsmåten.

 

Dersom du f.eks driver å kjøper/henter øydelagte ting som du fikser og deretter selg med forteneste, så skal det ikkje mykje til før dette er næringsinntekt som du må skatte for.

 

Du må også passe på å ikkje motta støtte frå NAV frå dersom du held deg med inntekt utan å være i tradisjonell jobb.

 

 

Største ulempen med å leve på denne måten er nok at inntektene dine vil variere mykje, der du enkelte dagar tener mykje og andre dagar tener lite.

Skal dette være ein realistisk måte å leve på, så må du nok samtidig kutte i levestandard eller materielle goder slik at du i dei periodene du tener lite fortsatt klarer å holde deg med mat og varme.

Lenke til kommentar

Har selv opplevd litt suksess med og kjøpe/hente ting for så å reparere og videreselge, akkurat hva jeg fikser og selger sier jeg ikke, Men det skal være mulig og tjene en god årslønn på dette, ihvertfall i noen år. Men er nå under utdannelse og velger derfor og få et fagbrev før jeg gjenopptar sideprosjektet så jeg har noe å falle tilbake på hvis det skulle bli dårlige tider. Men det er krevende arbeidsdager om du skal få dette til og gå rundt om du velger å jobbe 7,5 time dagen.

Lenke til kommentar

For en del år siden var det en reportasje på tv om hvor fælt og fattigslig det var å være tigger.

 

Reporteren kledde seg ut som en tigger og satt noen timer på et gatehjørne.

 

Når han var ferdig med økten talte han opp pengene og triumferende viste frem summen som skulle poengtere hvor fælt det var viste det seg at han tjente mer pr dag enn meg.

 

Som stillasbygger på den tiden, som ødela rygg og bein i tungt arbeid i all slags vær innså jeg at jeg var jo helt idiot som var i arbeid.

 

Skatt slapp han og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...