Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vann/avløpsutgifter etter rennende vann (som leietaker)


Jareth

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Rett før jul ble jeg kontaktet av huseier, som lurte på vannforbruket mitt og om jeg hadde noe rennende vann i kraner eller toalett. Kun dager i forveien merket jeg at toalettet rant, men det er umulig for meg å si akkurat når dette problemet oppsto.

 

Huseier mener jeg har brukt hele 1850 kubikk vann i 2018, og mener jeg må ta utgiften på Nesten 60.000 kr. Til sammenligning var forbruket på 25 kubikk i 2017, hvor jeg bodde i leiligheten i 3-4 av månedene.

 

Jeg vet at jeg som leietaker har ansvar for å gi beskjed når slike feil dukker opp, eller få det fikset på egen hånd, men her var det ikke snakk om mange dagene fra jeg selv oppdaget det til han ringte.

 

Er det riktig at jeg må ta hele denne utgiften? Jeg antar at måling kun én gang i året er helt vanlig, og at forbruket derfor ikke kunne vært oppdaget tidligere?

 

Jeg er ganske fortvilet nå, da inntekten min som lærling absolutt ikke er god nok for dette.

 

 

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1850 kubikk er en absurd mengde vann og merforbruket her tilsvarer ikke et rennende toalett.

 

Les av vannmåleren for å kontrollere at det er rapportert inn riktig til kommunen.

 

Les av vannmålereren i en periode før og etter vann ikke har vært brukt, f.eks. 1-3 timer.

 

Evt. steng av hovedvannkrana når du ikke er hjemme, kanskje også ellers. Det er antydet at du bruker mer enn 160 kroner i vann per dag.

Endret av mobile999
  • Liker 4
Lenke til kommentar

1850 kubikk tilsvarer ca 5000 liter vann pr døgn.

5000 liter vann pr døgn tilsvarer ca 208 liter pr time.

Til sammenligning bruker man ca 1000 liter i timen på kontinuerlig hagevanning med vannspreder (lavt trykk). Det tar ca 10 minutter å fylle et badekar på 200 liter med høyt vanntrykk. 

Så hvis din wc har rent med en mengde tilsvarende 20% av lavt hagevanningstrykk, er det ikke usannsynlig at det er du som står for forbruket.

 

Jussen som omhandler et eventuelt erstatningsansvar, kan jeg ikke svare på 

Endret av Skandinav
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

1850 kubikk tilsvarer ca 5000 liter vann pr døgn.

... i løpet av et år (1850m³ = 1850000 liter). Så

Så hvis din wc har rent med en mengde tilsvarende 20% av lavt hagevanningstrykk, er det ikke usannsynlig at det er du som står for forbruket.

...stemmer bare dersom wc har vært lekk hele året gjennom. Da burde en jo strengt tatt huseier ha merket noe tidligere.
Lenke til kommentar

Takk for svar, folkens. 

 

Forstår at 1850 kubikk er en enorm mengde, og jeg kan ikke forstå at det har rent så mye, eller så lenge. Googlet litt og leste at en toalett som renner konstant kan bruke 200-400 kubikk. Har dette virkelig brukt 4-9 ganger så mye?

 

 

...stemmer bare dersom wc har vært lekk hele året gjennom. Da burde en jo strengt tatt huseier ha merket noe tidligere.

 

Dersom jeg har forstått korrekt, er det blitt lest av kun én gang årlig her. Kan jeg kanskje komme noen vei ved å klage på at det ikke er lest av oftere?

 

Måler og kran befinner seg i en del av bygget som jeg ikke har tilgang til, så det er ikke mulig for meg å holde et øye med det.

Lenke til kommentar

Forstår at 1850 kubikk er en enorm mengde, og jeg kan ikke forstå at det har rent så mye, eller så lenge. Googlet litt og leste at en toalett som renner konstant kan bruke 200-400 kubikk. Har dette virkelig brukt 4-9 ganger så mye?

 

Dersom jeg har forstått korrekt, er det blitt lest av kun én gang årlig her. Kan jeg kanskje komme noen vei ved å klage på at det ikke er lest av oftere?

 

Måler og kran befinner seg i en del av bygget som jeg ikke har tilgang til, så det er ikke mulig for meg å holde et øye med det.

Hvor mye en WC-cisterne lekker kommer an på hva som er galt. Dersom den blir stående i helt åpen stilling, vil lekkasjen kun begrenses av vanntilførselen, og da kan det lekke store mengder, som om en kran står helt åpen hele tiden. Da kan det lekke 10-15 liter i minuttet, som blir 600-900 liter i timen, dvs 100-150 m3 pr uke, 400-600 m3 pr måned.

 

Det er vanlig å lese av vannmåler 1 gang pr år, normalt på slutten av året, og så får man avregning for året før, og estimert faktura (basert på fjorårets forbruk) for 1 kvartal ca månedsskiftet jan/feb.

 

Be huseier dobbeltsjekke målerstand, det kan jo være at h*n har lest av feil. Det kan jo også være at huseier har brukt mer vann i fjor enn året før. Det beste ville vært om din leilighet hadde egen måler, koblet etter huseiers, slik at man kunne sjekke vannforbruket hos leieboer, (ved å trekke leietagers forbruk fra totalen for boligen) og se om det er huseier eller leieboer som har brukt mye vann. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter jeg har spylt ned i mitt toalett, så hører man en ganske klar suselyd mens den fylles opp igjen. Og det er et vegghengt toalett. Så hvis den har brukt så mye vann at det blir 1850 m3 i løpet av et år, så ville jeg trodd at man hører at det suser i toalettet, og det skal litt til å ikke merke at det lekker den mengden med vann når man bruker toalettet i tillegg.

 

Hvis lekkasjen kun har eksistert i noen dager, så skal det mye til å oppnå et forbruk på 1850 m3.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

bruker man ca 1000 liter i timen på kontinuerlig hagevanning med vannspreder (lavt trykk).

Det tar ca 10 minutter å fylle et badekar på 200 liter med høyt vanntrykk. 

Her har du da veldig liten forskjell mellom høyt og lavt trykk?

1000l/t på lavt trykk, og 1200l/t på høyt trykk? Det høres ikke riktig ut for meg at man får et tonn vann innen en time fra en spreder på lavt trykk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Huseier mener jeg har brukt hele 1850 kubikk vann i 2018, og mener jeg må ta utgiften på Nesten 60.000 kr. Til sammenligning var forbruket på 25 kubikk i 2017, hvor jeg bodde i leiligheten i 3-4 av månedene.

 

 

Ifølge første google-søket, så vil et lekk toalett kunne føre til økt vannforbruk på 130-750 L/dag. De neste treffene bekrefter tallene.

http://www.waterwise.co.za/export/sites/water-wise/water/Water_use-in_the_home/Leaks_and_Leak_Fixing/Downloads/Leaks_and_leak_fixing_toilets.pdf

 

Ifølge tallene i første post, så er det snakk om et økt forbruk på ganske nøyaktig 5000L/dag.

 

 

Den økte vannmengden er hinsides mye mer enn et lekk toalett kan føre til. Jeg ville presentert dette til huseier, med beskjed om at dette er ikke ditt forbruk. Jeg vil tro det er skade på utvendig vannrør.

 

Edit:

Siden OP ikke kan si nøyaktig når lekkasjen i cisternen oppsto, så er det vel greit å anta at det er snakk om en liten lekkasje?

Endret av Axefjord
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ifølge første google-søket, så vil et lekk toalett kunne føre til økt vannforbruk på 130-750 L/dag. De neste treffene bekrefter tallene.

http://www.waterwise.co.za/export/sites/water-wise/water/Water_use-in_the_home/Leaks_and_Leak_Fixing/Downloads/Leaks_and_leak_fixing_toilets.pdf

 

Ifølge tallene i første post, så er det snakk om et økt forbruk på ganske nøyaktig 5000L/dag.

 

 

Den økte vannmengden er hinsides mye mer enn et lekk toalett kan føre til. Jeg ville presentert dette til huseier, med beskjed om at dette er ikke ditt forbruk. Jeg vil tro det er skade på utvendig vannrør.

 

Edit:

Siden OP ikke kan si nøyaktig når lekkasjen i cisternen oppsto, så er det vel greit å anta at det er snakk om en liten lekkasje?

Etter å ha tygd litt på det..

Gitt at lekkasjen kanskje ikke er så liten, så vil jo indisiene tilsi at det er toalettet som har skylden.

 

I et evt konfliktråd står OP i fare for å tape, siden rådet kanskje ikke kommer til å tro på at toalettet kun har vært lekk noen dager. Dette pga at OP ikke sa ifra før regningen kom, og også siden toalettet er den eneste målte lekkasjen.

 

Sistnevnte kan kanskje fikses ved å måle vannforbruket, tette cisternen på toalettet, og igjen måle vannforbruket over noen dager. Dette vil jo bevise om det var toalettet eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1 850 000 liter i året tilsvarer et kontinuerlig forbruk på 3,5 liter i minuttet. Til sammenligning har en sparedusj et forbruk på omtrent 7 liter i minuttet. Du kan altså stå i dusjen sammenhengende døgnet rundt i 6 måneder for å oppnå et så høyt forbruk. Det er mildt sagt på viddene, med mindre du driver svart med offentlig svømmehall på hybelen. Jeg kan ikke se noen andre muligheter enn at det må være noe galt med målingen. F.eks at det er avlest med 2 plasser bak kommaet og glemt kommaet. Har huseier innstallert vannmåler i løpet av året? Er det ikke vannmåler i huset, men kommunen har estimert det fra sine vannledninger? I så fall, har dere hatt noen større vannlekkasjer i løpet av året?

 

Hvis det er snakk om en enkelthendelse så bør det ha vært rimelig synlig da det er snakk om vann nok til å fylle 3 stk 25-metersbassenger med 6 svømmefelt a 2m bredde og 2m dybde.

 

En annen ting er at hvis kommunen oppdager et så stort kontinuerlig forbruk som 5 kubikkmeter i døgnet fra vannledningene sine så ville de nok rykket ut rimelig fort for å sjekke opp saken. Du kan jo ringe kommunens vann og avløps-avdeling, forklare saken og spørre hva de har målt i sum for ditt boligområde i 2018 og hvor mange husstander det gjelder. Antagelig har hele boligfeltet til sammen lavere forbruk enn det huseier antar din hybel har brukt.

 

Edit: Til sammenligning ligger normalforbruket per innbygger på 200 liter i døgnet. I din sak er det snakk om 5000 liter i døgnet.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er vel vanlig at en kan klage på målingen, da målere kan få feil de også. Be huseier om å klage på forbruket, kommunen vil da sette inn annen måler for å se om det stemmer - eller måle på andre måter.

Jeg regner forøvrig med at ett dass som står å bruker så mye vann som påstått, vil ha iskald sisterne - med dertil kondensering av fuktig luft, vanndam på gulvet osv osv. 

Jeg tenker vel også at dassen kanskje er noe som er huseiers vedlikeholdsansvar? Bør da ikke huseier ta ansvaret, selv om det koster dritt-mye (kunne ikke unngå  :eek: )

Jeg syntes også at prisen pr m3 med vann var van(n)vittig høy, 32,43.
Se om du finner prisen på vann og avløp for kommunen din, da kan du i det minste se om oppgitt pris er reel eller ikke.



Anonymous poster hash: 265ec...874
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg tenker vel også at dassen kanskje er noe som er huseiers vedlikeholdsansvar?

Reparasjon er huseiers ansvar, men denne må da få beskjed om at noe er galt.
Lenke til kommentar

Takker igjen for enda flere svar.

 

Jeg har satt opp en oversikt over hva lekk/rennende toaletter normalt bruker, for å overlevere til huseier. 

 

Som nevnt oppdaget jeg selv problemet kun noen dager før huseier tok kontakt, og vet ikke når det begynte å renne. Det er ingen tvil om at det var et problem med toalettet, og at det i hvert fall har sløst vann i en periode før jul, men jeg lurer jo på om noe annet kan ha brukt mye vann en eller annen gang i løpet av 2018. Jeg ønsker selvfølgelig ikke å ta regningen for det evt.

 

Jeg skulle ønske at noen på en eller annen måte kunne oppdaget det økte forbruket før det hadde gått så langt. En liten rød lampe hos vann-leverandør.

Lenke til kommentar

Jeg skulle ønske at noen på en eller annen måte kunne oppdaget det økte forbruket før det hadde gått så langt. En liten rød lampe hos vann-leverandør.

Det er nok ikke mulig med slik varsling, måleren er en analog duppeditt som står inne hos kundene, som må leses av manuelt (vanligvis av kunde selv).

Vannselskapet vil kunne få melding om uvanlig stort forbruk i systemet, men vi snakker da om enorme mengder vann fra ett rør som har sprunget lekk.

1850m3/år blir i sånn sammenheng bare som en dråpe i havet å regne.

 

Har hørt historier om inntaksledninger til hus som har røket, under huset, der vannlekkasje først ble oppdaget når huset begynte å sige overende på grunn av at grunnen var vaska bort...

 

 

Anonymous poster hash: 265ec...874

Lenke til kommentar

 

Jeg tenker vel også at dassen kanskje er noe som er huseiers vedlikeholdsansvar? 

Anonymous poster hash: 265ec...874

 

Altså. Forventer du at noen (i dette tilfelle huseier/utleier) kan fikse noe før de vet at noe er galt? Hvordan skal det i så fall gå ann? Det får da være måte på... 

 

edit: Enig at det er en utrolig kjip/trist situasjon å være i, men dette er 0% huseier/utleiers skyld.

Endret av wampster
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...