Jump to content
Adrian Jensen

Forsvaret: Om Helge Ingstad skal seile igjen, eller Norge skal ha en ny fregatt blir nok en politisk beslutning

Recommended Posts

Har man i såfall vurdert å anskaffe noe annet enn Fregatt, eller "må" man ha 5 slike, fordi det har pleid å være slik?

Det er vel ikke vanskelig å se for seg andre fartøy til samme sum som kan besørge bedre total stridsevne.

Kanskje en burde kjøpt ut fra opplagsbøyene en lett brukt PSV/MPSV for ROV og AUV operasjoner, som evt. kan militariseres med våpen. Det er nok en god del rimeligere og en god del mer funksjonell. Fiks ferdig helidekk har de også enkelte av dem.

 

Men de vil nok gjøre ting på sin måte.

Share this post


Link to post

Har man i såfall vurdert å anskaffe noe annet enn Fregatt, eller "må" man ha 5 slike, fordi det har pleid å være slik?

Det er vel ikke vanskelig å se for seg andre fartøy til samme sum som kan besørge bedre total stridsevne.

Kanskje en burde kjøpt ut fra opplagsbøyene en lett brukt PSV/MPSV for ROV og AUV operasjoner, som evt. kan militariseres med våpen. Det er nok en god del rimeligere og en god del mer funksjonell. Fiks ferdig helidekk har de også enkelte av dem.

 

Men de vil nok gjøre ting på sin måte.

 

Norge har ikke behov for PSV/MSPV, den rollen dekkes hovedsakelig av KNM Maud, enkelte kystvaktskip og minerydderne, plus fregattene kan ta enkelte av oppgavene ved behov. Det er en grunn til ad Kystvakten bygger sinne kystvaktskip på same design bare med militære krav som sivile PSV etc.

 

Det er ikke så lenge siden KV Barentshav, var utstyr med ROV, for en oppdrag den gjorde:

https://photos.marinetraffic.com/ais/showphoto.aspx?photoid=300920&size=800

http://1.bp.blogspot.com/_YfUhot3XEM0/TKokcmqlp3I/AAAAAAAADLo/fiL116PDwWU/s1600/SRV1+Recovery.jpg

 

vi trenger overflatefartøy som kan gå i kamp og henge i område over tid, samt eskortere allierte skip, det er der fregattene kommer in. For eksempel en corvette vil ikke klare å henge i område like lenge som en fregatt. De Norske Fregattene er såkalte Anti ubåt og eskorte fregatter med gode sensor kapasitet. Det kan man ikke bare erstatte med å bare hive inn en tilfeldig fartøy in i lignende oppgave. En PSV er for eksempel ikke beregnet til å gå in i en område hvor det er kjemikalier i luften eller området er radioaktiv forurenset (til et vist nivå), det er fregatten bygd for å takle, de er tross alt et kampfartøy.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Er kystvaktbåtene klargjort for å utstyres med mer våpen enn en liten kanon på framdekket? Kan de ved krigsutbrudd raskt utstyres med rakettbatteri, torpedoer, synkeminer osv? Brakettene er klare....? Det er jo tross alt store sjødyktige fartøy. Eller er de ikke annet enn kjemper med ertesprettert?

  • Like 2

Share this post


Link to post

Eller er de ikke annet enn kjemper med ertesprettert?

 

Det tror jeg Erna Solberg lurer på også :wee:

Share this post


Link to post

Jeg har ikke fasiten, men utfordrer på om det er nødvendig og ha disse fregattskipene liggende parat til oppgaver som kanskje ikke lenger er like relevante, og om det er likegreit å kjøpe en annen/andre type® skip og militarisere de. Kystvakten har jo gjort betydelige moderniseringer med en ganske diversifisert flåtetype, og oppfattes som meget relevante.

 

Norge anskaffet 5 fregatter gjennom Marshallhjelpen etter krigen, oppgraderte så disse til 5 nye. Har vurderingen holdt seg konstant siden 60'tallet slik at 5 fregatter med disse relativt tradisjonelle kapasitetene fremdeles er det riktige?

Share this post


Link to post

Har fregatter egentlig noen reell stridsverdi for en lutfattig nasjon som Norge som har råd til 4 og en halv? De vil jo bli blåst ut av vannet første minutt av fly, raketter og annet radarguidet snadder. Stealth funket jo veldig bra til premium prislapp... Tankskipet kunne se Helge Ingstad hele tiden på radar.

I dag finnes t.o.m artilleri-projektiler som kan bane vei gjennom 100 meter vann som vern mot ubåter og overta rollen til dypvannsbombene.

 

Det vi har evig nok av er fjell og fjord og missil-teknologi. Det var herfra den største skaden skjedde for tyskerene under invasjonens første timer: Torpedoer fra Oscarsborg.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Eller tenke nytt. Kjøp ubåter som har helikopterlast/drone ombord. Da kan helikopteret gjøre seg synlige for tjuvfiskere og slikt. Ubåten kan senke mye rart, kanskje også flygende farkoster inntil F-35 får tid til å ta over førsteangrepsbølgen mot ubåt.

Edited by G

Share this post


Link to post

Siden Norge er medlem av Nato er det et krav angående type og mengde skip vi skal ha, fregattene er ikke beregnet til bare og forsvare Norge men alle Nato-landene og annet godtbefinnende oppdrag.

Edited by Nautica

Share this post


Link to post

Siden Norge er medlem av Nato er det et krav angående type og mengde skip vi skal ha, fregattene er ikke beregnet til bare og forsvare Norge men alle Nato-landene og annet godtbefinnende oppdrag.

 

Fregattene ble bygget for snart 15 år siden, planleggingen var igang 5 år før det, og spesifikasjoner er endra eldre. Det er nå 20 år siden Noreskort-gruppen ble danket ut.

 

Verden har endret seg mye på 25 år, så spørsmålet er om 25 år gamle spesifikasjoner er egnet for vår tid. Gitt at spesifikasjonene ble kullkastet for 20 år siden, vil det overraske meg mye at de fortsatt er like gyldige.

 

av omtalen fremgår det at Norge har såvidt mannskap nok for 2 båter, et krav om 5 båter (selv om ett til en hver tid er inne til vedlikehold) virker da søkt. I krig vil vi neppe kunne tromme frem nok folk over natten.

Share this post


Link to post

Fregattene ble bygget for snart 15 år siden, planleggingen var igang 5 år før det, og spesifikasjoner er endra eldre. Det er nå 20 år siden Noreskort-gruppen ble danket ut.

 

Verden har endret seg mye på 25 år, så spørsmålet er om 25 år gamle spesifikasjoner er egnet for vår tid. Gitt at spesifikasjonene ble kullkastet for 20 år siden, vil det overraske meg mye at de fortsatt er like gyldige.

 

av omtalen fremgår det at Norge har såvidt mannskap nok for 2 båter, et krav om 5 båter (selv om ett til en hver tid er inne til vedlikehold) virker da søkt. I krig vil vi neppe kunne tromme frem nok folk over natten.

Verden forandrer seg men det politiske miljøet har stagnert på mange områder spesielt på forsvar, hvis vi trenger hjelp vil det ta et par måneder før nato kommer med full styrke til oss "hvis vi er heldige".

 

Fregattene er utrangert med de innehar en viss symbolpolitikk, som foreksempel patruljere utenfor Adenbukta og Afrikas horn.

Edited by Nautica

Share this post


Link to post

Siden Norge er medlem av Nato er det et krav angående type og mengde skip vi skal ha, fregattene er ikke beregnet til bare og forsvare Norge men alle Nato-landene og annet godtbefinnende oppdrag.

 

Som fryktet. Det er politikk og ikke et reelt behov som står bak. Jeg er kjent med at NATO skal komme til unnsetning innen 24 timer, men dette er en ønskedrøm at skal skje tidsnok og godt nok innenfor intensjoner. 4-5 lekebåter, hvor sikkert halvparten blir stående på service, er å kaste penger på havet mtp hva de kan utrette når det kommer 1500 fly og 500 skip samtidig mot kysten. 1940 og udugelige politikere i forkant om igjen.

 

Nei sats heller på et livsfarlig ormebol av høyteknologiske missilbatterier, både i fjell og mobile enheter. Vi er jo tross alt i verdensklasse på utvikling av NASAM, JSM og NSM som eksporteres verden over.

Share this post


Link to post

Om man ønsker det er det vel mulig å sette opp fregatten en smule billigere, og samtidig beholde endel slagkraft. Ettersom de andre ikke er flett nye, er det vel ikke med nøyaktig samme spekk.

Share this post


Link to post

Det irriterer fortsatt at saneringen av vraket kalles en berging. Fregatten er tapt, selv om enkelte deler lar seg gjenbruke som de er, restaureres, materialgjenvinnes eller energigjenvinnes.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Jeg stusser på at Forsvarsmateriell allerede har bestilt stålplater for å tette flengen, og at det dessuten hevdes at Ingstad skal flyte igjen om 5-6 uker. Virker som om noen allerede har bestemt at den skal seile igjen.

Share this post


Link to post

Så vidt jeg har skjønt skal den bare lappes for å kunne fraktes eller tåle å ligge utenfor tørrdokk når saneringsarbeidet pågår. Den ble vel erklært tapt for ganske mange uker siden?

  • Like 1

Share this post


Link to post

Lurer på om noen har skrevet en TS på denne?

En morrokump som har tilgang til TS-blokk kommer nok til å fylle ut en og spre den på nettet til forlystelse og forargrelse.

Edited by Simen1

Share this post


Link to post

Jeg stusser på at Forsvarsmateriell allerede har bestilt stålplater for å tette flengen, og at det dessuten hevdes at Ingstad skal flyte igjen om 5-6 uker. Virker som om noen allerede har bestemt at den skal seile igjen.

Ser mer ut som et redde ansiktstrekk. Eller som en tidligere på forumet sa, at de behøver det grepet for å flytte den i dokk.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...