Jump to content

heuhen

Medlemmer
  • Content Count

    95
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

118 :)

1 Follower

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. "Når det gjelder de åpne lukene. Har lenge undret over om det var en god plan å ikke ha brovinger på fregattene." ----- Fregattene har brovinger, de er lukket på grunn av den type vær vi har i Norden, til og med Danskene har lukket brovinger. Amerikanerne har åpne brovinger, mest på grunn av at de jobber i varmere strøk. Størrelse på broving, bestemmes etter størrelse på skip, hvor broen er plassert og om de må se over 1000 kontainere, på HI ser de kun over en stusselig kannon. Jeg snakket i fjor med stefaren min, da han arbeidet på fregatt prosjektet i sin tid. Han advarte allerede da om ukulturen og dårlig trening på den tide, Når fregattene er sendt til England for "safety" trening, så klarere de treningen, men med en del bemerkninger i fra Britene, om ting som bør bli bedre (de var ikke fornøyd!). Jeg spurte han om automatiske lukker den gangen, det eneste han ville si at det er for mye bevegelse mellom hver vanntette skott. Om hvem som har ansvar, er ikke for meg å bestemme, det er tross alt mye vi ikke får vite + det kan være andre ting i bakgrunnen som fører til en konklusjon. Det eneste jag kan si at i en idielt verden, så har alle ansvar for å si i fra, men det er lederen som må avgjøre om han vil lytte til advarselen. I dagens verden så er det som regel en leder som må gå, hvis en underordnede gjør feil, da det er lederen som har ansvar for å deleger oppgaver, med den tanken, så burde da tidens regjering ha gått da de ikke innvilget nødvendig penger og delegere oppgaver for de oppgaver forsvaret har. Jeg vedder på at hvis man letter litt, så finner man helt sikkert flere lignende hendelser i Hæren of luftvåpen, de er litt letter å holde skjult en et 130meter+ skip.
  2. what I have noticed, is that a lot of newer weapons systems, like rocket launcher, AAW systems, are mounted on old T-family tanks chassis.
  3. de 13000 stridsvognen inkludere avdankete stridsvogner, stridsvogner som ikke har flyttet på seg siden 60 tallet! Det spesielle med den Russiske militæret, er at de ikke stryker av utstyr i fra listen, på samme måte som vi. Det har vært flere tilfelle av soldater som har sluttet i militæret (på forskjellige måter), men blir fortsatt telt. Det er en grunn til at Russerene går på en rekrutering runde, da de hadde behov for flere soldater i Ukraina. De driver fortsatt med det samme som de gjorde under den kalde krigen, alle trodde Soviet hadde en stor militær og masse utstyr, helt til Amerikanerne begynte å sende spionfly over Soviet, og så at de var langt mindre
  4. nei, bilder som verser på internett av et skip som brenner, er bilder og videoer av en israelsk skip
  5. Fra have jeg vet om Neptun missilet: - Sea skimmer, den starte flyverute på 10 meters høyde, men vil gå ned til 3 meter, når den når en punkt valgt av mannskapet. - den er subsonic, de fleste av dem ligger rundt 800-900 km/t Skipet ble angrepet da den var omtrent 30-40 km i fra land (avhengige av hvor man måler i fra) De var like ved den nå media kjente "Snake Island" (hvor Ukrainske soldare ga en flott medling i fra) med en subsonic hastighet, så bruker missilet nok en 2-3 minutter ut til skipet, den fly meste parten av ruten med radaren av, og aktivere den, når den når en aktiverings punkt. så jeg vil estimere de registrerte missilet 10 til 30 sekunder før de ble truffet, hvis radaren og systemene på Moskva er god, noe som ikke er en garanti (se får eksempel HMS Sheffield, fra radaren hadde gjort en full rotasjon, så var det allerede for sen + andre faktorer). så i bunn og grunn, de hadde ikke mange sekunder, når man trekker alt i fra.
  6. jeg lurer på hvor folk får det i fra, at vi har bare 3 stykker... akkurat nå så har vi 6 stykker, fordelt. Men ganske så sikker på at det blir flere. Da det er så tidlig i inføringen, at alt er ikke der ennå
  7. Hva jeg har fanget opp i fra her og der, er at det er en prosjekt som er/har (vært) i gang i Sjøforsvaret/FFI for nye korvetter, hvor planen er å erstatte Skjold klassen med ny korvetter. Selv om Skjold klassen er veldig god på det de er bygget på, så mangler de noen av de fleksibiliteten du kan finne i en skikkelig korvette. (Da Skjold klassen kom, så reklamerte de mye on hvordan de kan konfigurere dem for forskjellige oppdrag, for eksempel å ta ut NSM, for å gi plass til en styrke med spesial soldater ideelt set burde man ha havgående korvetter som kan henge ute i felte og supplementer fregattene
  8. skroget er bygget etter marine kode, dvs. forsterket. den har også noe isbrytter kapasitet, som innerbærer et sterkere skrog. Den er også delt opp på samme måte som en marine fartøy. De vurderte ganske så tidlig etter den flausen marinen hadde... med å designe/bygge en fregatt på disse skrogene. Hovedsakelig så var kost den store problemet, og da den gjenværende levetiden til eksisterende fregatter (som blir kortere, da de 4 gjenværende må arbeide mer) + kostnadene av å operere to helt forskjellige plattformer, vil bli for dyrt for marinen, som lever på brød og vann. Totalen er at de er billigere med en ny klasse som erstatter eksisterende tonnasje. Et prosjekt som er garantert underveis. Bare det å starte opp en sånn prosjekt og hente in informasjon og finne ut hva man trenger, tar flere år. Og det er før man tegne selveste plattformen. en annen stopper er jo at regjeringen skulle/har satt ned en gruppe som skal finne ut av fremtiden til forsvaret og sikkerhetssituasjoner etc. (glømte hva den gruppen blir kalt (klovne-klubben)))
  9. Jeg vil ikke si at Navanti ikke er pålitelig, de får levert det kunder bestiller og leverer marine fartøy over hele verden uten problemer. Problemet vi hadde/har, er den Norske stat
  10. hvis jeg husker riktig, så klagde forsvaret selv på at fregattene var for dårlig malt, det var nesten som de hadde malt dem i hu og hast for å nå en dato... De første fregattene måtte malles om igjen, Og hvis jeg ikke fullstendig husker feil, så lå KNM Fridtjof Nansen en liten stund på Laksevåg for utbedringer av ting de hadde funne på turen i fra Spania (noe some er en av grunnen de skal inn igjen for å kontrollere tegningen opp mot hvordan skipene er i dag)
  11. Problemet demmes er penger, den amerikanske regjeringen kopiere forrige budsjett en å komme opp med en ny budsjett, noe som medfører at de pengene de får for hver budsjett år matcher ikke kostnad stigninger. Samtidig velger admiralen av marinen å sende skipene ut med minimalt vedlikehold, i stedet for å holde dem igjen for vedlikehold. Da de har flere oppdrag en skip tilgjengelig
  12. Etter det jeg forstår, på ubåt så blir det mer at de kan høre og vet at den er i det området, hvilken retning lyden kommer i fra etc. En helikopter er relativt lett og pinpoint da den flyger lavt ved sonar søk
  13. Norge har helikopter til fregattene, men få av dem. så vi holder dem heller her i Norge for de fregattene som er på patrulje, 2 fregatter, 1 av dem er inne for den vanlige vedlikehold, muligens tyngre vedlikehold da er innenfor den tidsrom. Grunnen vi ikke tar med helikopter på denne oppdraget, er strategisk, hvor er det viktigst de helikoptrene er nå, og det at Amerikanerne, spesielt hangarskipet, har null problem med å supplementære en helikopter for fregatten på oppdraget.
  14. Ååååååå.... Når skal folk forstå at det er helt normalt at skip blir sånn på lange oppdrag, som dette. Alle skip i UD Navy blir sånn, Royal Navy (som er forbilde på hvor gått vedlikehold man skal ha det) blir sånn. Bare se på hangarskipet demmes kome tilbake i fra Asia, hun så ikke vakker ut. Mannskapet på et militært fartøy har ikke den samme tiden som et mannskap på et vanlig kommersielt fartøy. På et kommersielt fartøy arbeider mannskapet med enten når skipet legger til kai og eller i fra, og død tiden demmes brukes til vedlikehold. Men på et militært fartøy har de ikke tid, der går det mellom å sove, spise, trene, og være på vakt. De har veldig lite død tid og den lille død tid de har brukes av mannskapet på egne ting
  15. Nå er det gammelt nytt, sjøforsvaret har fått pengene til å bruke fregatten fult nå. Ingen av de 4 fregatten er havne dronninger lenger, 3 av dem er på forskjellige oppdrag og 1 er inne for tyngre eller lett vedlikehold som er normalt etter hver oppdrag de har vært på, inkludert å få skroget malt. Problemet forsvaret hadde før med for litte penger og kun hadde penger til et mannskap på 107 når minimum på fregatten var 123 bør helst være på 140+ er vekke. Men media skriver ikke om positive ting, når det de klagde på før har blitt fikset. Faktisk fikk de mer penger etter at Russland gikk in i Krim.
×
×
  • Create New...