Gå til innhold

Det kommer ingen elektrisk Lamborghini


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

for et år siden utelukket ikke daværende Ferrari-sjef Sergio Marchionne at det var aktuelt å lage en elbil.

 

Ferrari har jo flere ganger gått ut med at de *ikke* ser for seg at de kommer til å lansere en elbil. Kanskje på tide at dere oppdaterer kildene deres litt?

 

Forøvrig er det kjempebra av både Ferrari og Lamborghini å ikke hoppe på elbil-galskapen. 

Endret av Frodolf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvem trenger/har lyst på en sportsbil, og/eller vil ha en bil som absolutt må under 10 sekunder for å nå 100 km/h. ?

Bil-journalistene?

 

En bil er ikke "rask" hvis den bruker under 10 sekunder til 100. Den er rask hvis den bruker under 3.5 / 4 en plass, og *veldig* rask hvis den kommer ned mot 3.

 

Og det er fler enn biljournalister som vil ha en sportsbil. Ferrari, Lamborghini, Lotus, Porsche, AMG, Audi RS, BMW M osv. osv. osv. viser akkurat det. Man behøver ikke være veldig skarp for å se sammenhengen her.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Et stort problem med kombinasjonen elbil og sportsbil er at batteriet veier altfor mye.

 

Rimac og NIO EP9 er to av flere biler som sier at svadaen din lider av at du ikke vet hva du snakker om.

Colin Chapman, en mann som vet utrolig mye mer svada enn deg (om biler som går godt), ss følgende:

"Make more power, and you'll be faster on the straights. Be lighter, and you'll be faster everywhere".

 

Det har vært anerkjent i bilmiljøet i mange tiår som en universalsannhet, og fins ikke vanskelig å argumentere for. Men, så kommer det noen elbilfanboys da. De har oppdaget at elbilen sin er litt tyngre, så de snur opp ned på all etablert erfaring og viten, og presterer å påstå at Colin Chapmans berømte ord ikke er korrekt.

Så godt å vite at du vet bedre enn Chapman. Det er noj betydelig enklere å spørre deg til råds, enn Chapman :)

 

Hvor mange tonn dødvekt(batteri) syns du jeg skal legge til Suzukien min, for at den skal få optimal ytelse?

Den veier 166kg tørr, og yter 186hk. For å få sammenlugnbar ytelse med en P100DL, så må jeg legge til den ca 475kg med dødvekt. Tror du det er en god oppgradering? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

Hvor mange tonn dødvekt(batteri) syns du jeg skal legge til Suzukien min, for at den skal få optimal ytelse?

Den veier 166kg tørr, og yter 186hk. For å få sammenlugnbar ytelse med en P100DL, så må jeg legge til den ca 475kg med dødvekt. Tror du det er en god oppgradering? :)

Har du isofix-fester på selvmordsraketten din så du kan ha barnesete på den?
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har du isofix-fester på selvmordsraketten din så du kan ha barnesete på den?

Jeg både føler meg, og er klinisk, veldig levende. Tatt i betraktning at jeg har kjørt selvmordsrakett mesteparten av livet mitt. Uten å begå selvmord. Faktisk opparbeidet meg 80% bonus på forsikringen også. Og raketten har ikke ABS engang :O

Det går an å kjøre med hodet vet du. Man blir ikke god sjåfør av å ha nanny-state bil som redder deg hver gang du er idiot i traffiken.

Du blir god sjåfør av å kjøre selvmordsrakett som biter huet av deg hvis du er uoppmerksom. Da blir du nemlig fordømt oppmerksom. Helt automatisk. Rare greier :)

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg både føler meg, og er klinisk, veldig levende. Tatt i betraktning at jeg har kjørt selvmordsrakett mesteparten av livet mitt. Uten å begå selvmord. Faktisk opparbeidet meg 80% bonus på forsikringen også. Og raketten har ikke ABS engang :O

Det går an å kjøre med hodet vet du. Man blir ikke god sjåfør av å ha nanny-state bil som redder deg hver gang du er idiot i traffiken.

Du blir god sjåfør av å kjøre selvmordsrakett som biter huet av deg hvis du er uoppmerksom. Da blir du nemlig fordømt oppmerksom. Helt automatisk. Rare greier :)

Helt til du ikke er det lenger, da er det slutt, nesten helt automatisk det også..

 

Litt lei av å høre om den tohjulingen din nå, har du noe å melde som kan være relevant for Lamborghini?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt til du ikke er det lenger, da er det slutt, nesten helt automatisk det også..

 

Litt lei av å høre om den tohjulingen din nå, har du noe å melde som kan være relevant for Lamborghini?

Så fint, da vet du hvor lei jeg er av elbil og Tesla. Jeg slutter når du/dere slutter. Æresord :)

 

P.s. Jeg har kappkjørt med Lambo Gallardo. Jeg kan gjerne fortelle, hvis du vil ha litt mer Lambo relevans... Vil du prøve å tippe hvem som kom først frem ?

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Hvis en skal bruke Chapman som referanse, så bør en vel kanskje ha et vist minimum av kompetanse på både bil og elbil? At ingen har laget en lett elbil ennå, betyr ikke at det ikke er mulig. Ta feks en lett bil som Caterham 7, hvordan kunne den ha blitt med elmotor? Vel, ideelt sett burde man jo med elmotor konfigurert den litt annerledes så man hadde sluppet å ha noen batterier foran i bilen, men ok. Med en YASA 400 motor ville den med peakeffekt på 160kw og peakmoment på 370nm ville den kunne bli blandt de raskeste Caterhamene på markedet. En slik motor veier 24kg og trenger i tillegg en quaifediff som veier 12-15kg, en kontroller som veier 5kg og selvfølgelig batterier. Så hvor mye kunne batteripakken veid? Vel Caterham bruker de letteste bilmotorene og girkassene på markedet, men alikevel snakker vi raskt 230-240kg totalt for alt man trenger.Da har man neste 200kg igjen til en batteripakke. Da kan man lett lage en batteripakke med mellom 40 og 50kwh kapasitet inkludert batterikasse, kjøling BMS ogdet som skal til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så hvor mye kunne batteripakken veid? Vel Caterham bruker de letteste bilmotorene og girkassene på markedet, men alikevel snakker vi raskt 230-240kg totalt for alt man trenger.

 

Kunne blitt temmelig lett. Det handler om hvor lenge en skal kjøre og hvor mye effekt en trenger. Batterier kan tømmes på 3-4 minutter om man vil. Selv 10 kWh blir morsomt med 60C utlading, og 120C peak.

BTW. Chapman døde i 1982, så han er ikke mye å høre på  :tease:  Ville heller lyttet til Adrian Newey. 

https://www.amazon.co.uk/How-Build-Car-Autobiography-Greatest/dp/000819680X

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det virkelig folk har som tror at batterier ikke vil bli langt lettere med tiden? :p Elbiler er i tidlig stadie. Mens fossilbiler har for det meste nådd sitt peak. Nå tar elbil over ;)

 

Rimac 2 har mer hestekrefter enn noen super fossil der ute. Den går 0-100 på 1.85 sekunder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen har argumentert hardt for at internett er en flopp, iphone aldri vil selge og elbiler kommer til å forsvinne igjen. Hvem kjøper Lamborghinier til mange mill om få år når selv vanlige elektriske familie- suver og pickuper kjører fra de? Tror Stefano og sjefen i Nokia har mye til felles jeg.

 

Akkurat i dette segmentet, tror jeg det kan være fornuftig å fortsette med bensin en stund til. Som det står i artikkelen - det blir litt som hester i dag. Hester er på de fleste måter utkonkurrert av bilen, og det er få som bruker hest til å levere i barnehagen før de reiser på jobb. Det er fortsatt mange som rir hest som en hobby.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...