Gå til innhold

Nordmenn venter nå nesten tre år før de bytter mobil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det går greit å kjøyre bil uten sikkerheitsbelte også, heilt til du krasjer, men fram til da går det jo heilt fint.

Software blir jo ikke til søppel det øyeblikket det finnes enn ny oppdatering man ikke får. Kritiske hull oppdages ikke så ofte, og fornuftig bruk motvirker det meste.

 

Ville ikke stressa nevneverdig over et år eller to uten oppdateringer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

At de under 30 skifter oftere, har nok litt med at flere i større grad ikke er like fornuftig på den totale pengebruken. Unge topper nå statistikk på forbrukslån til "ikke nødvendige ting". Noen mener man må ha nyeste mobil hele tiden for å holde sin status "som vellykket".

 

Her synes jeg du skyter litt langt uten å helt treffe på målskiven. Det er unødvendig å fremstille dagens unge som irrasjonelle sløsere uten mer å vise til.

 

Vi vet i dag at unge ofte stiller tøffere krav til teknologien som de benytter seg av grunnet hvor eksplosiv veksten og den teknologiske fremgangen innenfor mobilteknologien har vært, så at unge skifter telefon oftere enn de gamle fossilene som kun benytter den til samtaler og SMS er ingen overraskelse. For unge under 30 vet vi at telefonen har et utvidet bruksområde sammenliknet med de typiske brukscenariet for en eldre bruker, så dette er helt naturlige tall som man i utgangspunktet ikke trenger å rakke ned på en hel aldersgruppe for.

 

Når man ser på hvor mye bedre kameraer, prosessorer, skjermer, operativsystemer (hovedsakelig kun relevant i Android-verdenen) og andre funksjoner (eks. biometri og AI-funksjonalitet) synes jeg ofte man kan rettferdiggjøre å bytte telefon med jevne mellomrom, og mange av de eldre som uttaler seg om hvor ofte man bør skifte telefon er mennesker som i utgangspunktet mangler forståelse for teknologiverdenen og potensialet som telefonene våre har. Dessuten er ikke de eldre så mye bedre, og 3 år versus 2 år er ikke en kjempeforskjell om man setter det i sammenheng med forskjellene i bruksmønster.

 

Når det kommer til elektronikkbransjen så er den ikke noe annerledes fra noen av de andre bransjene der ute. De fleste bransjene vil at forbrukere skal kaste og kjøpe nytt.

Endret av Anszel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hardwaren på S6 og senere er mer enn kjapp nok. Men nå er det faktisk veldig store fremskritt på f.eks. kamerafronten som kan rettferdiggjøre oppgradering. Man hadde ikke 4K 60fps videoopptak i 2015 for å si det sånn. Ei heller bra bilder i dårlig lys. Så lenge det er sånne fremskritt å hente så håper jeg folk fortsetter å oppgradere fordi jeg vil ha teknologien utbredt kjapt, og ingenting er bedre driver av utvikling enn masseproduksjon av enheter "alle" har. 

 

Samme på TV fronten egentlig. Vi har hatt 4K lenge, men jeg ser gjerne at forbruksskjøret fortsetter litt til, fordi jeg vil ha mer innhold produsert i 4K, jeg vil ha ny HDMI/DP standard adoptert så vi kan få innholdet i 10bit/120hz++, og jeg vil ha bedre svartnivå, mindre ghosting/blur til fremtidig gaming, osv osv. 

Lenke til kommentar

Her synes jeg du skyter litt langt uten å helt treffe på målskiven. Det er unødvendig å fremstille dagens unge som irrasjonelle sløsere uten mer å vise til.

 

Vi vet i dag at unge ofte stiller tøffere krav til teknologien som de benytter seg av grunnet hvor eksplosiv veksten og den teknologiske fremgangen innenfor mobilteknologien har vært, så at unge skifter telefon oftere enn de gamle fossilene som kun benytter den til samtaler og SMS er ingen overraskelse. [………..]

 

Tja, jeg syntes ikke setningen med "...har nok litt med at flere i større grad..." er så hard at alle unge stemples som irrasjonelle.

 

Men, det er lov å være uenig. Hvis det er fossilt å beholde en toppmodell i 3 år, så er jeg et fossil, greit nok.

Dessverre topper de under 30 år inkasso og forbrukslån på "unødvendige varer", dette har særlig økt de siste 10 år. Ikke bare økt men vært eksplosiv, slik var det ikke for 15 år siden, dette er til stor bekymring for både offentlig og privat finansnæring. Faktisk så alarmerende at i ny skolereform for videregående vil man ha fokus på evne til å styre egen økonomi.

Å ha mobilen 3 år kontra 2 utgjør en forskjell i forbruk. Jeg er ingen miljøvern aktivist, men syntes det er synd at man ikke holder på en telefon lenger enn to år. Det betyr ikke at man er surrete med egen økonomi om man skifter mobil ofte, men her har vi en andel som sliter med sin pengebruk på "livsstilsvarer".

Trenger man egentlig å hive seg på den minste nyhet for hver modell? Er det så stor forskjell på prosessor og annet med å vente ett år ekstra? Jeg tror noen blir for hekta på å ha nyeste modell, uten et klart reelt teknisk behov for å skifte.

Jeg har ikke sagt elektronikkbransjen er annerledes, de fleste bransjer i varehandel ønsker mest mulig overforbruk, slik at man får mest mulig omsetning.

Hilsen fossil som holder på mobilen i tre år om gangen.

-Og respekt til de over 70-80 år, som klarer seg med SMS og telefonsamtaler (nå er det mange som bruker mobilen til mer enn det når man er 70 og 80).. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At vi holder på mobilen i tre år er flott. Dagens go' informasjon  :w00t:  Kortere tid enn det er galskap.

 

Elektronikkbransjen ønsker kunder som kaster penger ut av vinduet etter nye enheter. Ufattelig mengder tonn brukbar elektronikk som kastes, får elektrobransjen til å sikle av glede.

At de under 30 skifter oftere, har nok litt med at flere i større grad ikke er like fornuftig på den totale pengebruken. Unge topper nå statistikk på forbrukslån til "ikke nødvendige ting". Noen mener man må ha nyeste mobil hele tiden for å holde sin status "som vellykket".

Kan godt være at det er flott, men det er av økonomiske årsaker. 

Lenke til kommentar

Kjenner meg igjen. Før var det ny telefon hvert 2. år. Denne gangen gikk det veldig lang tid da min forje mobil var en iphone 6, den ble kjøpt når den kom hit til lands men har blitt byttet inn mot en ny telefon 2 år etter kjøp.

 

Var Ikke før 6-7 mnd siden jeg virkelig begynte å føle på at det var tid for ny telefon. Det var da mest på grunn av elendig batteri og at den begynte å bli litt utdatert på kamera fronten.

 

Mye skyldes priser av telefoner og da spesielt Apple produkt, for jeg var en hardbarket Apple gutt og det var aldri snakk om å ha noe annet enn iphone.

 

Nå etter mye rot og tull fra Apple har jeg kjøpt en mobil til 3700 fra India.

 

Slik jeg ser det så er ikke noen av telefonene verdt 10 000 +++ kr. Spesielt ikke for mitt bruk, og for meg ble det mer og mer uaktuelt å bruke så mye penger på en telefon men jeg hadde likevel en del "krav" til en mobil så de fleste billig modellene var ikke aktulle.

Lenke til kommentar

ikke så jeg vet om, men har det noe å si? Har hørt at det gjelder antall lade runder og ikke hvor mye man lader. Men er ingen expert på batteri så kan nokk godt hende at jeg tar feil der.

Det har mye å si for elbiler iallefall, og batterikjemien er mye det samme.

Tesla anbefaler å ikke lade til mer enn 90% på daglig basis, og brukeren kan selv stille inn ønsket nivå. Typisk setter Teslaeiere den til 80% for å være litt ekstra forsiktig. Om de skal noe spesielt så er det bare å åpne appen og dra opp grensen til 100% om man ønsker.

Lenke til kommentar

Hurtiglading er det som tar knekken på batteriene og trådløs lading er visstnok det som er mest skånsomt for batteriet

Hurtiglading er belastende, men man gjør ikke det like ofte som hjemmelading.

En Teslataxi i Nederland har supercharget flere ganger daglig til 100% og har tapt 10-15% av batterikapasiteten, men til gjengjeld har bilen gått 400 000 km.

 

Hvorfor mener du at trådløs lading er mer skånsomt?

Det er akkurat den samme likestrømmen batteriet blir ladet med. Forskjellen ligger i om veksrlstrømmen kommer rett i pluggen eller blir indusert i en spole.

Etterpå må spenningen uansett likerettes og batteriene blir ladet på samme måte.

Lenke til kommentar

Finnes det telefoner som lar brukeren velge hvor høyt den skal lade batteriet?

 

Jeg mener levetiden ville økt betydelig om man bare ladet til 80-90% hver gang.

Finnes apper (til Android iallefall) som avgir alarm når du har ladet til ønsket prosent så du får tatt den ut av laderen. Laptopper har ofte automatisk styring av dette, men de fleste har dette avslått av en eller annen grunn og griller batteriet sitt på 100% dag etter dag.

 

Min Nexus 4 hadde øvre ladesperre og fikk fjernet den med en custom kernel. Fikk en del bedre batteritid men det ødelegger jo batteriet. Usikker på om moderne telefoner har noe øvre sperre.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Finnes det telefoner som lar brukeren velge hvor høyt den skal lade batteriet?

 

Jeg mener levetiden ville økt betydelig om man bare ladet til 80-90% hver gang.

 

Såvidt jeg har hørt så "lyver" telefonen om prosenten for å ikke ødelegge batteriet. Den slutter av seg selv på et forsvarlig nivå. 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...