Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jarmo skrev (2 timer siden):

Summon funket faktisk? Jeg forsøkte det samme for et par helger siden, men mye mindre dramatisk da jeg bare skulle rygge bilen to meter bakover så jeg kunne få vasket dekkene som sto lent opp mot en støttevegg foran bilen.

Koblet meg til via app, speilene foldet seg ut, jeg trykket på 'bakover', ingenting skjedde, speilene foldet seg inn igjen. Etter 5 forsøk ga jeg opp og satt meg inn i bilen. Ingen feilmeldinger...

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Møtte på en bekjent i går, han kunne fortelle at han holdt på å bli drept i en Tesla S da bilen ble totalt uresponsiv. Null kontroll over gass eller bremsing, bilen bare tok totalt overhånd og farten økte. 

Endte i en ganske stygg ulykke. Tesla tok ingen ansvar, men gikk med på å gi han en helt ny model S mot at han signerte taushetserklæring å signere på at det ikke var noe galt med bilen han hadde eid som kunne forårsake den type ulykke.

Lurer på hvor mange ulykker som er dekket over på denne måten 

Endret av ProphetSe7en
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Selvkjøringen til Tesla begynner å bli rimelig imponerende nå. Så akkurat en video i går med en som tok en 1100km roadtrip, og Teslaen kjørte selv fra parkeringsplass til parkeringsplass. Stoppet for å lade etc. 

Spoiler

Han måtte gripe inn kun 3 ganger, første gang fordi bilen valgte feil fil i en bomstasjon. Teslaen valgte autopass filen, og han hadde ikke autopass. 2. gang så parkerte den på feil side av en Tesla lader, slik at ikke ladekabelen rakk frem. 3. gang så parkerte den ved en lader som var i ustand.

Resten av turen kjørte bilen helt selv, fra gårdsplassen hans og til den parkerte ved hotellet. 

Skrevet
17 minutes ago, ProphetSe7en said:

Møtte på en bekjent i går, han kunne fortelle at han holdt på å bli drept i en Tesla S da bilen ble totalt uresponsiv. Null kontroll over gass eller bremsing, bilen bare tok totalt overhånd og farten økte. 

Endte i en ganske stygg ulykke. Tesla tok ingen ansvar, men gikk med på å gi han en helt ny model S mot at han signerte taushetserklæring og signerte på at det ikke var noe galt med bilen han hadde eid som kunne forårsake den type ulykke.

Oi for en kul historie uten kilder eller bevis. Bestefaren min jobber i Audi og han sier setene gir brukerne testikkelkreft. 

• Hjerte 3
Skrevet
17 minutes ago, ProphetSe7en said:

Endte i en ganske stygg ulykke. Tesla tok ingen ansvar, men gikk med på å gi han en helt ny model S mot at han signerte taushetserklæring og signerte på at det ikke var noe galt med bilen han hadde eid som kunne forårsake den type ulykke.

Noen link til avis notis om ulykken?

Det jeg alltid lurer på med sånne ulykker er hvordan bremsene blir total uresponsive. De er mekaniske. Så for at de skal bli uresponsive så må det være tomt for bremseveske.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet

Tesla virker å være åpne i noen tilfeller i hvert fall, og gir ut ganske bra data fra bilen.

Her er en ulykke på FSD hvor tesla har gitt ut dataene fra bilen. Kan godt være at de ga ut dataene i dette tilfellet fordi de ville, og at de skjuler det i andre tilfeller hvem vet.

• Liker 1
Skrevet
Locrin skrev (6 minutter siden):

Oi for en kul historie uten kilder eller bevis. Bestefaren min jobber i Audi og han sier setene gir brukerne testikkelkreft. 

Jeg har ingen grunn til å betvile hva han sier, og det er sjeldent jeg ber bekjente om bevis for ting de forteller fra sitt liv og sin hverdag. Hverken meg eller han har noe å tjene på å spre usannheter. 

Men blir overrasket over hvor nærtagende folk her inne er ovenfor bilmerket sitt. Er det slik at kun solskinnshistorier er lov å fortelle? Ser ikke du ber om hverken kilder eller noe annet ovenfor de som har positive erfaringer med bilene sine.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
bzzlink skrev (1 time siden):

Selvkjøringen til Tesla begynner å bli rimelig imponerende nå. Så akkurat en video i går med en som tok en 1100km roadtrip, og Teslaen kjørte selv fra parkeringsplass til parkeringsplass. Stoppet for å lade etc. 

Skjul innhold

Han måtte gripe inn kun 3 ganger, første gang fordi bilen valgte feil fil i en bomstasjon. Teslaen valgte autopass filen, og han hadde ikke autopass. 2. gang så parkerte den på feil side av en Tesla lader, slik at ikke ladekabelen rakk frem. 3. gang så parkerte den ved en lader som var i ustand.

Resten av turen kjørte bilen helt selv, fra gårdsplassen hans og til den parkerte ved hotellet. 

Ja så denne selv, utrolig imponerende men gud det må bli kjedelig i lengden 😛 Forhåpentligvis kan en få på plass noe nivå 3 snart slik at en kan gjøre andre ting mens bilen jobber(på en trygg måte såklart). 

Det begynner å bli ekstremt bra ok kritikken i fra koret er sterkt fallende. 

• Liker 2
Skrevet
ProphetSe7en skrev (1 time siden):

Jeg har ingen grunn til å betvile hva han sier, og det er sjeldent jeg ber bekjente om bevis for ting de forteller fra sitt liv og sin hverdag. Hverken meg eller han har noe å tjene på å spre usannheter. 

Men blir overrasket over hvor nærtagende folk her inne er ovenfor bilmerket sitt. Er det slik at kun solskinnshistorier er lov å fortelle? Ser ikke du ber om hverken kilder eller noe annet ovenfor de som har positive erfaringer med bilene sine.

Er ikke nødvendigvis din venn som lyver, men de som fortalte hen det. 

Siden det er signert NDA er jo også historien tvilsom, for da er det noen som bryter avtalen. 

Men at slikt skjer, både hos Tesla og mange andre selskaper ser jeg ikke bort i fra. Og spesielt i fra USA, mye rart der. 

• Liker 1
Skrevet

Vær veldig forsiktig med å signere på noen NDA. Hvis du ikke vet eksakt hva den innbærer kan det fort bli en veldig dyr affære.

Et par nøkkelpunkter å sjekke:

Er erstatningsansvaret begrenset? I så fall er det noe du kan leve med? Ubegrenset erstatningsansvar er et damoklessverd jeg ikke ville begitt meg inn på.

Er NDA tidsbegrenset? En ubegrenset NDA i tid er nesten umulig å overholde.

Sørg for å konferere med en advokat om hvilken risiko du tar. Privatpersoner bør som hovedregel holde seg langt unna NDAer.

Skrevet
Salvesen. skrev (1 time siden):

Er ikke nødvendigvis din venn som lyver, men de som fortalte hen det. 

Siden det er signert NDA er jo også historien tvilsom, for da er det noen som bryter avtalen. 

Men at slikt skjer, både hos Tesla og mange andre selskaper ser jeg ikke bort i fra. Og spesielt i fra USA, mye rart der. 

Det er min bekjente som jeg traff dette gjelder, så ingen vandrehistorie der ting eskalerer.  Jeg fortalte at jeg var på vei for å se på ny bil, og dermed kom praten inn på Tesla som er merket han fortsatt kjører. Naturlig spørsmål fra min side var da om han var fornøyd med Tesla, siden det er nettopp Tesla jeg ser ut til å ende opp med nå.

Skrevet (endret)
ProphetSe7en skrev (4 minutter siden):

Det er min bekjente som jeg traff dette gjelder, så ingen vandrehistorie der ting eskalerer.  Jeg fortalte at jeg var på vei for å se på ny bil, og dermed kom praten inn på Tesla som er merket han fortsatt kjører. Naturlig spørsmål fra min side var da om han var fornøyd med Tesla, siden det er nettopp Tesla jeg ser ut til å ende opp med nå.

aha, ser jeg leste det dårlig ja. Leste det som om noe hen hadde hørt. Ganske risikabelt å bryte NDA for å fortelle deg dette og ganske spesielt å fortsette å kjøre Tesla etter en så grusom ulykke også fortelle det til andre for å få de til å ikke kjøpe merket. 

Sier ikke at det er noe feil, men det er mye rart her. Men at slike NDA'er finnes er det nok liten tvil om. 

EDIT: Dog er det jo en annen side av historien her. Altså Tesla sin som mener at de teknisk ikke har forårsaket dette og din venn har signert for nettopp dette. Men igjen er det jo rart å "kjøpe" seg ut av en slik situasjon om en er så sikker i sin sak. 

Endret av Salvesen.
Skrevet

Rimeligtøff fyr som tar sjansen på å fortelle denne historien..

In for a lawsuit he is.

Brudd på en slik nda er vel ikke bare bare?

• Liker 1
Skrevet
Jotun skrev (43 minutter siden):

Rimeligtøff fyr som tar sjansen på å fortelle denne historien..

In for a lawsuit he is.

Brudd på en slik nda er vel ikke bare bare?

Er da intet  reagere på. Han har jo ikke avslørt avtalen i sin helhet, bare fortalt til en kompis at han har fått en slik avtale. Dette er det nok vanskelig/umulig å både finne ut av, og saksøke vedkommende for.

Når det er sagt, den episoden er neppe ny, siden han fikk en ny TMS. De har jo vært borte fra markedet en stund, så dette er heller ikke knyttet til noe nylig.

Skrevet

Er jo ikke sikkert det er i Norge det skjedde en gang men hadde aldri turt å fortelle at bilen var skyld i ulykken hvis eg hadde signert en nda på å ikke fortelle noen om det som skjedde....

• Liker 1
Skrevet

aha, ser jeg leste det dårlig ja. Leste det som om noe hen hadde hørt. Ganske risikabelt å bryte NDA for å fortelle deg dette og ganske spesielt å fortsette å kjøre Tesla etter en så grusom ulykke også fortelle det til andre for å få de til å ikke kjøpe merket. 

Sier ikke at det er noe feil, men det er mye rart her. Men at slike NDA'er finnes er det nok liten tvil om. 

EDIT: Dog er det jo en annen side av historien her. Altså Tesla sin som mener at de teknisk ikke har forårsaket dette og din venn har signert for nettopp dette. Men igjen er det jo rart å "kjøpe" seg ut av en slik situasjon om en er så sikker i sin sak. 

Altså, jeg har ikke tenkt å dra denne diskusjonen så veldig langt, jeg stilte bare spørsmål om hvor mange slike tilfeller det faktisk kan være når det blir forsøkt skjult. Var jo en taxisjåfør i Bergen som også påstår at bilen tok styring av seg selv og tesla nekter å levere ut nødvendig data?

Og jeg ble ikke frarådet å kjøpe tesla, men jeg fikk en ærlig vurdering basert på erfaringer. Etter ny bil har de ikke hatt noen problemer, hverken med S eller andre modeller de har eid. Har jo lest om andre biler som også lever sitt eget liv. Var det Volvo som forsvant ut av et parkeringshus?

En annen ting er jo at å bli tilbudt ny bil mot å signere taushetserklæring er ikke det samme som å signere den. Han kan jo like gjerne ha sagt nei og fått ny bil fra forsikringsselskapet?

Lykke til for den advokaten som skal finne ut hvem jeg tilfeldigvis møtte på gaten ut av mine bekjente igjennom mitt over 40 år lange liv. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
ProphetSe7en skrev (16 minutter siden):

Altså, jeg har ikke tenkt å dra denne diskusjonen så veldig langt, jeg stilte bare spørsmål om hvor mange slike tilfeller det faktisk kan være når det blir forsøkt skjult. Var jo en taxisjåfør i Bergen som også påstår at bilen tok styring av seg selv og tesla nekter å levere ut nødvendig data?

Og jeg ble ikke frarådet å kjøpe tesla, men jeg fikk en ærlig vurdering basert på erfaringer. Etter ny bil har de ikke hatt noen problemer, hverken med S eller andre modeller de har eid. Har jo lest om andre biler som også lever sitt eget liv. Var det Volvo som forsvant ut av et parkeringshus?

En annen ting er jo at å bli tilbudt ny bil mot å signere taushetserklæring er ikke det samme som å signere den. Han kan jo like gjerne ha sagt nei og fått ny bil fra forsikringsselskapet?

Lykke til for den advokaten som skal finne ut hvem jeg tilfeldigvis møtte på gaten ut av mine bekjente igjennom mitt over 40 år lange liv. 

Igjen, vandrehistorie. 

Politiet henlegger sak etter Tesla-krasj i Bergen sentrum

Sitat

Det har blant annet vært innhentet overvåkingsfilmer og kjøretøydata fra bilen, og bilen har vært undersøkt teknisk.

Tror det er smart å slutte å tro på alt en hører...

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (30 minutter siden):

Er da intet  reagere på. Han har jo ikke avslørt avtalen i sin helhet, bare fortalt til en kompis at han har fått en slik avtale. Dette er det nok vanskelig/umulig å både finne ut av, og saksøke vedkommende for.

Når det er sagt, den episoden er neppe ny, siden han fikk en ny TMS. De har jo vært borte fra markedet en stund, så dette er heller ikke knyttet til noe nylig.

S er da fortsatt til salgs? Var borte en kort periode tidligere i år når de "oppdaterte" den. Ikke at det var rare oppdateringen dog 😛 

• Liker 1
Skrevet

S er da fortsatt til salgs? Var borte en kort periode tidligere i år når de "oppdaterte" den. Ikke at det var rare oppdateringen dog 😛 

Kommet tilbake nå, ja. Etter at nyhetene sa den var avsluttet for Europa! 😎

https://www.tv2.no/broom/over-og-ut-for-teslas-storselgere/17970384/

Jeg var av de som regnet med den ville komme til salgs igjen, etter refresh som var gjort på bilen i USA. Men mange medier som meldte at "nå er det ubønnhørlig slutt...!".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...