Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jotun skrev (5 timer siden):

Bruker ap masse. Og det er småting som irriterer.

Stole på? Du skal da ikke stole på ap..... 🙄

Jeg må kunne stole på at AP eller CC ikke helt ut i det blå tar en nødbrems f.eks. Joda bilen bak skal kunne stoppe til enhver tid, men det ønsker jeg ikke å teste opp til flere ganger ukentlig for det er nemlig ikke alle sjofører som er våkne. 

Skrevet

Enig i at det ikke skal skje men man kan dessverre ikke stole på at det ikke skjer selv om de løser problemet.

Man må følge såpass med at man er klar om noe slikt skal skje. 

Min nødbremser utrolig skjeldent men den senker ofte farten litt etter passering. Dette bare MÅ de fikse snart 

Skrevet
Jotun skrev (2 minutter siden):

Enig i at det ikke skal skje men man kan dessverre ikke stole på at det ikke skjer selv om de løser problemet.

Min nødbremser utrolig skjeldent men den senker ofte farten litt etter passering. Dette bare MÅ de fikse snart 

Det er derfor en nå går over til FSD kode som de har jobbet med de siste årene og løst en masse problemer. Selv om ikke FSD er feilfritt det heller. Men det er milevis forran AP. Iallefall etter min erfaring som er ca 10 år med AP og en god del mil i USA på FSD :)

Skrevet
minim skrev (17 timer siden):

AP kan de bare la ligge så lenge de ikke klarer å lage en cruise control som virker. Jeg hadde ikke stolt på AP når jeg vet at banale ting som CC og vinduspussere ikke virker. 

Hva er galt med ACC'en? Fungerer akkurat like godt på min TMY som på hvilken som helst annen nyere bil.

• Liker 1
Skrevet

Fungerte bedre på min Mondeo enn på Model y.

Men det er kun pga en og annen brems som ikke gir mening. Alt annet er mange hakk opp.

Og ap mangler noen ørsmå ting så trenger eg ikke mer 

Skrevet
Jotun skrev (4 timer siden):

Snakker du om AP eller ACC her nå? Føler at folk blander begrepene.

Min nødbremser ALDRI på ACC. Heller ikke uønskede fartsreduksjoner der.

Min "nødbremser" uhyre sjeldent på AP, men uønskede fartsreduksjoner pga feil kartdata forekommer på enkelte bestemte strekninger/plasser.

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Det er derfor en nå går over til FSD kode som de har jobbet med de siste årene og løst en masse problemer. Selv om ikke FSD er feilfritt det heller. Men det er milevis forran AP. Iallefall etter min erfaring som er ca 10 år med AP og en god del mil i USA på FSD :)

Kan ikke tenke meg at vi får FSD som erstatning for AP gratis. Eller billig. Spent på hvor høy prisen blir.

• Liker 1
Skrevet (endret)
23 minutes ago, Hanhijnn said:

Min "nødbremser" uhyre sjeldent på AP, men uønskede fartsreduksjoner pga feil kartdata forekommer på enkelte bestemte strekninger/plasser.

Min veteran Model 3 nødbremser omtrent ikke lenger den heller. Kjører for det meste med autopilot påslått og har bare hatt en håndfull fantombremsing i sommer. Den har HW3.

Men så kjører jeg av og til en nyere Model Y med HW4 og den nødbremser ofte. Omtrent som min bil for noen år siden.

Finner det litt merkelig men virker som det er variasjon der mellom HW3 og HW4 biler.

Hva har din?

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet
20 minutes ago, Hanhijnn said:

Kan ikke tenke meg at vi får FSD som erstatning for AP gratis. Eller billig. Spent på hvor høy prisen blir.

Så noen rykter på nettet om at Autopilot snart fases ut for "Autosteer by FSD" eller noe i den duren. Kilden så suspekt ut så orka ikke grave dypere men kult om det stemmer.

• Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (17 minutter siden):

Min veteran Model 3 nødbremser omtrent ikke lenger den heller. Kjører for det meste med autopilot påslått og har bare hatt en håndfull fantombremsing i sommer. Den har HW3.

Men så kjører jeg av og til en nyere Model Y med HW4 og den nødbremser ofte. Omtrent som min bil for noen år siden.

Finner det litt merkelig men virker som det er variasjon der mellom HW3 og HW4 biler.

Hva har din?

Usikker. Er en 2022 (mars) modell TMY LR. Ja har inntrykk av at det er mye mer fantombremsing og kødd på nyere TMY. Burde jo egentlig vært omvendt.

Ser også at det er endel på Model Y forum som hevder at de IKKE har AutoPilot, kun ACC. Merkelig det også vel...?

• Liker 1
Skrevet (endret)
Hanhijnn skrev (49 minutter siden):

Kjører lite acc så har ikke grunnlag for å si så mye om den 

Ap skjer det titt og ofte. Mer nå enn før. Til og med med gul stripe nå etter siste oppdatering. 

Men ofte er den mer følsom den første tiden etter oppdateringer. 

Kjører sanne vei mange ganger og det er den eg bruker som referanse. Den har gule striper, svinger og ikke striper. Strekningene uten striper må eg sitte med gasspedalen når eg passerer biler. Spesielt store kjøretøy. Og sist nå har den begynt på gulstripene også.

Og det er ap eg snakker om

Min har hw3

Endret av Jotun
Skrevet (endret)
Jotun skrev (7 minutter siden):

Kjører lite acc så har ikke grunnlag for å si så mye om den 

Ap skjer det titt og ofte. Mer nå enn før. Til og med med gul stripe nå etter siste oppdatering. 

Men ofte er den mer følsom den første tiden etter oppdateringer. 

Kjører sanne vei mange ganger og det er den eg bruker som referanse. Den har gule striper, svinger og ikke striper. Strekningene uten striper må eg sitte med gasspedalen når eg passerer biler. Spesielt store kjøretøy. Og sist nå har den begynt på gulstripene også.

Og det er ap eg snakker om

Min har hw3

Min har nok også HW3. Den er fra mars 2022.

På veier uten midtstripe bruker jeg aldri AP. Det anser jeg som dødfødt. AP ble aldri laget for veier uten oppmerking. Merker at AP blir rykkete og "nervøs" når vegoppmerkingen noen steder blir dårligere og dårligere (sørpe, søle, slitasje etc.). Da er det bare å gå over til ACC, og heller styre selv. ACC nødbremser aldri (på min bil i hvertfall).

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Skrevet
8 minutes ago, Hanhijnn said:

Usikker. Er en 2022 (mars) modell TMY LR. Ja har inntrykk av at det er mye mer fantombremsing og kødd på nyere TMY. Burde jo egentlig vært omvendt.

Ser også at det er endel på Model Y forum som hevder at de IKKE har AutoPilot, kun ACC. Merkelig det også vel...?

HW4 kom først i 2023 så du har nok HW3 som meg. Tilsynelatende den beste hardware å ha om dagen :p

• Liker 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

Min har nok også HW3. Den er fra mars 2022.

På veier uten midtstripe bruker jeg aldri AP. Det anser jeg som dødfødt. AP ble aldri laget for veier uten oppmerking. Merker at AP blir rykkete og "nervøs" når vegoppmerkingen noen steder blir dårligere og dårligere (sørpe, søle, slitasje etc.). Da er det bare å gå over til ACC, og heller styre selv. ACC nødbremser aldri (på min bil i hvertfall).

Den kjører helt fint og uten en nykke. Til den møter en vilkårlig bil på vilkårlig sted og helt uten spesielle grunner bremser litt opp før den kjører videre. 

Dustete oppførsel.

• Liker 1
Skrevet
Jotun skrev (5 timer siden):

Ja jeg har jo etterhvert fått innøvd en refleks på å gi flat fjøl når den begynner å ule og bremser ned så jeg følger jo med. Sikkert en kjempesunn refleks å ha innøvd mot slik systemer :) de har tatt ulv ulv et steg videre!

Jeg har ikke kjørt min mer enn 8000km siste 3mnd, men nødbrems skjer ganske tett så for de som kjører mye må deg være enda mer irriterende. Nå i det siste har jeg egentlig gått mye bort i fra å bruke det siden risiko for å få en rear end er såpass høy at jeg vil ikke gamble med det. Når en ikke klarer å holde jevn fart burde en kanskje fokusert der for å "lære seg å gå før en skal løpe"? 

Skrevet
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Man får ikke FSD, man får AP funksjonalitet med FSD kode. Gratis. Dog har jeg mine tvil om regler setter en stopper for forbedringen her hjemme i molbo land

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Man får ikke FSD, man får AP funksjonalitet med FSD kode.

Hmm, høres jo oppløftende ut.

Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Dog har jeg mine tvil om regler setter en stopper for forbedringen her hjemme i molbo land

Ja hvis det blir presentert som Full Self Driving så er nok mange instanser og organisasjoner som setter kaffen i vrangstrupen.

• Liker 1
Skrevet

Mine erfaringer med ACC og autopilot er at det fungerer veldig bra, og bedre enn andre bilers løsninger, på "amerikanske veier" med oppdatert kartgrunnlag.

Når veiene er smale og svingete så fungerer det under par, med par mener jeg opplevelsen jeg har med andre moderne bilers ACC.

På steder der kartgrunnlaget svikter er det spesielt irriterende. E6 nord for Hamar og opp til forbi Brumunddal er et slikt sted. Har man et slikt problem sted i nabolaget sitt, vil man kunne oppleve Tesla sine assistentløsninger som helt håpløse.

Jeg merket også en markant forskjell til det værre, når jeg byttet fra bil med HW3 til bil med HW4, spesielt på ACC. Frontradaren savnes sårt når det gjelder å holde en konstant følge distanse til bilen foran. Tesla gikk fra å være absolutt best av biler jeg har prøvd, til å bli blant de værste på ren ACC.

• Liker 1
Skrevet

En skal ikke glemme at AP er designet for motorvei. 'City streets' som vi stort sett kjører på i Norge kom.es FSD. 

Usikker på hva manualen sier lengre, men før skulle det kun brukes på motorvei

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...