Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Er du sikker på det er nødbrems og ikke cruise control som bremser?

Det uler ihvertfall når den slår inn. Skjer ofte når man møter lastebil, men også helt ut i det blå. Jeg har nå utviklet en refleks omtrent til å gi full gass når dette inntrer for å unngå kollisjon bakenfra og det er ikke helt bra :p

Det er en god bil, men fantom brems, cruise som ikke følger "effektiv kjøring", ikke fungerende vindusviskere og langlys som ikke kommer på i skymring er enkle og merkelige feil å ha. Skulle tro slike ting lett kunne løses..

  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
minim skrev (22 timer siden):

Det uler ihvertfall når den slår inn. Skjer ofte når man møter lastebil, men også helt ut i det blå. Jeg har nå utviklet en refleks omtrent til å gi full gass når dette inntrer for å unngå kollisjon bakenfra og det er ikke helt bra :p

Det er en god bil, men fantom brems, cruise som ikke følger "effektiv kjøring", ikke fungerende vindusviskere og langlys som ikke kommer på i skymring er enkle og merkelige feil å ha. Skulle tro slike ting lett kunne løses..

Høres ut som cruise ja og ikke nødbrems så vill nok ikke utgjøre en forskjell.

AP har såvidt blitt utviklet på mange mange år. Så vi får håpe fsd blir godkjent snart, for jeg er enig. Det er for dårlig.

Skrevet
nebrewfoz skrev (På 5.9.2025 den 14.45):

Når det gjelder tomme påstander når jeg ikke deg opp til knærne en gang.

Igjen, eksempler? Eller bare tomme påstander som vanlig?

  • Liker 1
Skrevet
minim skrev (På 6.9.2025 den 9.29):

Det uler ihvertfall når den slår inn. Skjer ofte når man møter lastebil, men også helt ut i det blå. Jeg har nå utviklet en refleks omtrent til å gi full gass når dette inntrer for å unngå kollisjon bakenfra og det er ikke helt bra :p

Hvis det er så ille på din bil så syns jeg du bør melde det inn til Tesla. Skal ikke være sånn. Min 2022-modell har ikke sånt i hele tatt. Var litt når den var ny, men utallige oppdateringer har fått bukt med det problemet.

Skrevet
Hanhijnn skrev (6 minutter siden):

Hvis det er så ille på din bil så syns jeg du bør melde det inn til Tesla. Skal ikke være sånn. Min 2022-modell har ikke sånt i hele tatt. Var litt når den var ny, men utallige oppdateringer har fått bukt med det problemet.

Det er helt krise, men ser på diverse tesla grupper på Facebook at det er mange som opplever det samme så det er ikke uvanlig. Har selvsagt rapportert det inn, men regner med at det prioriteres like godt som vinduspusserne som aldri har virket. Min 2016 Model S hadde vel også en del fantom bremsing om jeg husker rett. 

Skrevet
minim skrev (7 timer siden):

Det er helt krise, men ser på diverse tesla grupper på Facebook at det er mange som opplever det samme så det er ikke uvanlig. Har selvsagt rapportert det inn, men regner med at det prioriteres like godt som vinduspusserne som aldri har virket. Min 2016 Model S hadde vel også en del fantom bremsing om jeg husker rett. 

Det at tesla driver å bråbremser når den møter en buss eller lastebil i en sving på tofelts vei er normalt. Ofte bremser de etter at bussen eller lastebilen har passert. Pleier å doble avstand når jeg kjører bak teslaer. 

Skrevet
Hanhijnn skrev (3 minutter siden):

Ser fram til å få "MultiPass" ordningen til Norge snart også. 🤩

https://elbil.no/snart-kan-tesla-eiere-lade-hos-andre-ladeselskaper-via-tesla-appen/

Ja, jeg VET at Tesla'er også kan lade hos andre lade-tilbydere allerede. men jeg er allergisk mot brikker, apper og abonnementer som jeg egentlig ikke trenger.

Drømmen er 52 RFID-kort, så man kan spille kabal når man skal lade! 😁

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Salvesen. skrev (25 minutter siden):

betyr det at vi får plugg and play overalt? 😛

Nei, kun der plug'n Play eller Autocharge støttes via tredjepart (Tesla). Men du får ihvertfall gjort det i appen der de valgene ikke støttes, og får som sagt all statitikk i appen/kontoen din.

  • Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Nei, kun der plug'n Play eller Autocharge støttes via tredjepart (Tesla). Men du får ihvertfall gjort det i appen der de valgene ikke støttes, og får som sagt all statitikk i appen/kontoen din.

Lovende! Selv om jeg har vært greit fornøyd med elton siden jeg startet å bruke den også. Stort sett alt i ett, med noen få unntak som jeg har oppdaget men tvilsomt at Tesla klarer å fange opp alle også. 

  • Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Lovende! Selv om jeg har vært greit fornøyd med elton siden jeg startet å bruke den også. Stort sett alt i ett, med noen få unntak som jeg har oppdaget men tvilsomt at Tesla klarer å fange opp alle også. 

Ja, noen ladeoperatører har jo vært notorisk vanskelig å få ladet hos via 3.part... Selv det å få brukt annen brikke/RFID enn den kjeden selv står bak, har vært problematisk!

  • Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Ja, noen ladeoperatører har jo vært notorisk vanskelig å få ladet hos via 3.part... Selv det å få brukt annen brikke/RFID enn den kjeden selv står bak, har vært problematisk!

Jeg har egentlig bare oppdaget feil når laderen har vært feilmerket ift merking i app. Da prøver systemene å koble seg til bilen din men på feil lader, og det går såklart ikke. Har dratt meg i håret jeg ikke har i frustrasjon noen ganger men etter litt tenking og se på andre biler som lader og hva appen rapporterer som opptatt har jeg stort sett klart å finne ut av det. Frustrerende, absolutt! Brukte vell to dager på en lader i Danmark en gang før jeg forsto "mønsteret" 😛

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Jeg har egentlig bare oppdaget feil når laderen har vært feilmerket ift merking i app. Da prøver systemene å koble seg til bilen din men på feil lader, og det går såklart ikke. Har dratt meg i håret jeg ikke har i frustrasjon noen ganger men etter litt tenking og se på andre biler som lader og hva appen rapporterer som opptatt har jeg stort sett klart å finne ut av det. Frustrerende, absolutt! Brukte vell to dager på en lader i Danmark en gang før jeg forsto "mønsteret" 😛

Heldigvis vært forskånet fra slikt. Men opplevde på SuC Gardermoen en gang at "alt" jeg plugget i gikk i rødt etter en stund. Måtte rett og slett gi opp. Visste seg vel i ettertid at Tela slet big time på den og muligens noen til i umiddelbar nærhet til denne. Skulle egentlig bare "toppe opp" før jeg dro til brodern, for vi skulle til Sverige dagen etter.

Var tremmelig kaldt da, og seint, så det endte opp med at jeg avbrøyt, og vi tok dieselpekkeren hans i stedet. Utenom det, lite problemer hos Tesla. Hos andre har jeg slitt med enkeltladere hos Ionity, men big time sommeren jeg dro på "Nord-Norge-turné med min Kona, og appløsning via italienske EnelX, som hadde noen gode deals i Ionity sin oppstartsfase.

 

Nå er det lenge mellom ladinger med problemer, men det er mest av typen "få stoppet" når jeg har nok. Det er mest hos Iomnity jeg opplever det, men det har sin naturlige forklaring at jeg hovedsakelig lader hos dem, og bare innimellom bruker Uno-X, Tesla SuC og Eviny. De andre holder jeg meg unna om jeg kan, stort sett pga pris...!

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Min sønns 2019 Model 3 har utviklet en "motorlyd". Høres nesten ut som en ICE-bil. Lyden/duren tiltar fra 60 km/t og oppover. Ved 90 km/t (og over) så kjenner man en svak vibrasjon i både ratt og gasspedal.

Noen forslag til feilsøking her? Ingen av bremsene blir varme av dette.

Endret av Hanhijnn
Skrevet
Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Kanskje kulelager? Da kan man jekke opp hjulet, forsøke bevege på det og se etter slark.

Ja hjullager er aktuelt. Skal ta bilen inn i garasjen og sjekke i hjul og bremser i helga.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...