Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
7 hours ago, oophus said:

288 celler som kan taes ut individuelt, mens Tesla har 4680 stykk som sammen må i dynga mest sannsynligvis. Husker vi snakket om dette problemet for 4-5 år siden, og da var argumentene at Tesla før eller siden ville ha løst denne problematikken rundt batteriretur og resirkulering. Det har dem ikke. Det er stort sett kun firma som tar imot celler som fyker under test før de puttes i en pakke. 

Hadde ikke dette vært et potensielt problem, så hadde ikke EU blitt tvunget til å lage nye regler for det. 

Tesla's "innovasjon" har vært bedre lim, lim som blir hardere og støtter opp pakken for at bilen blir enda mer rigid. At limet også fungerer sammen med kjølingen for litt kjappere lading, men det gjør også livssyklusen til cellene mindre. Prosentvis levetid mot potensiell levetid for bedre og bedre celler går den gale veien hos Tesla. 

Der går nok tallene mot garanti og ikke mulig levetid på cellene. 
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/tesla-speeds-up-odometers-avoid-warranty-repairs-us-lawsuit-claims-2025-04-17/?utm_source=chatgpt.com

Kjekt det om Tesla kan måle at enkelte celler i en bil er i ferd med å ødelegge hele pakken, for så å skru opp odometeret for å få bilene kjappere ut av sin garantiperiode. 

Nei de pakkene med 4680 celler er delt i 4 segmenter som nevnt over så man kan enkelt bytte ut 1/4 av pakken. Selv om det veldig sjelden er nødvendig.

Ofte er det feil med elektronikken rundt BMS eller annet som feiler og de trenger ikke røre cellene. Spesielt på Model S som slet med at vann kom seg inn og irret på kretskortene.

Det er batteriet som settes inn i chassis som blir kun en sammenlimt klump og der er det 830 celler. De nye cellene er mye større enn de gamle så de trenger færre.

Og om Tesla skulle finne på jukse med kilometer ville det blitt oppdaget med en gang. Alle Taxi og de fleste firmabiler har GPS basert loggføring og det ville veldig fort blitt missmatch. 

Kansje derfor det ble stille rundt den saken der

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Complexity skrev (3 minutter siden):

Nei de pakkene med 4680 celler er delt i 4 segmenter som nevnt over så man kan enkelt bytte ut 1/4 av pakken. Selv om det veldig sjelden er nødvendig.

Det er batteriet som settes inn i chassis som blir kun en sammenlimt klump og der er det 830 celler. De nye cellene er nye større enn de gamle så de trenger færre.

Som det ble antydet i den Munroe-videoen, så er det tips på at "limet" kan gjøres flytende, og er da bare å tømme ut. Dermed kunne Munroe-teamet spart seg bryderiet med å rive av toppen som nå ble søppel. Temmelig sikker på at Tesla har tenkt på dette. Limet er slik jeg har forstått det, også med på å holde temperaturen under kontroll.

PS! Det med limet har jeg forsåvidt nevnt før, fordi jeg hadde lest/sett det i en video om batteriresirkluering ved Tesla's anlegg i Berlin, men jeg har ikke funnet denne kilden/videoen i ettertid.  Men det at det nevnes i Munroe-videoen som ble linket til i tråden, tyder jo helt klart på at dette faktisk stemmer!

Ser av innlegget til @oophus, som jeg har blokkert men som du har sitert fra her, at han tydeligvis svelger glatt påstanden om batteri/km-juks hos Tesla, som er diskutert tidligere her i tråden. Vedkommende i saken har så langt, så vidt jeg har fått med meg, ikke klart å bevise noe av dette, så det fremstår som en ensidig påstand som bygger på noe han tror, men altså ikke kan underbygge med noe håndfast.

Jeg tenker som så at hadde det vært hold i dette, så hadde vi mest sannsynlig sett langt flere saker om det, og saker der det i langt større grad kan dokumenteres et unormalt avvik. I mellomtiden velger jeg å forholde meg svært skeptisk til sannhetsgehalten i saken! Tenker det handler mer om å få ev. feil dekket på garanti, selv om vedkommende vert han er over satt km-grense.

Men dessverre, fakta og sannsynlighet har liten verdi om det ikke kan brukes mot Tesla, eller motsatt er til fordel for Tesla. Ihvertfall hos en viss andel av "bidragsyterne" i denne tråden! Heller ikke tar man til seg diskusjonen, men fremsetter påstanden på nytt, siden man tydeligvis driter i kritisk sans og tydeligvis lever under mottoet "gjentar vi løgnen ofte nok, vil nok mange begynne å tro på disse"!

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (1 time siden):

Nei de pakkene med 4680 celler er delt i 4 segmenter som nevnt over så man kan enkelt bytte ut 1/4 av pakken. Selv om det veldig sjelden er nødvendig.

Joda, i ei kort periode så ble det delt i 4 segmenter. Når man så skulle ha en strukturell pakke, så ble alt limt istedenfor. Det er jo hele poenget med "innovasjonen" til Tesla. Bedre ladehastigheter, lengre rekkevidde etc kommer fra utvikling som andre OEM's ikke nødvendigivs tar ettersom de ønsker å løse pakken på en annen mer fornybar metode. 

 

Snowleopard skrev (1 time siden):

Ser av innlegget til @oophus, som jeg har blokkert men som du har sitert fra her, at han tydeligvis svelger glatt påstanden om batteri/km-juks hos Tesla, som er diskutert tidligere her i tråden.

Den diskusjoenn var ikke jeg en del av, så du blander kortene dine. Denne saken har havnet inn i en "class-action lawsuit", noe man stort sett ikke går videre med om advokatene ikke føler de har noe der. Før man får svarene i denne saken (såfremt DOGE ikke har knust alt av rettslige prosesser der borte) så er det kun plausibilitet man kan diskutere. Mener du Tesla ikke er i stand til å gjøre dette? 

image.png.e0419aae0a69823792c463dbbb1eddab.png
Hinton v. Tesla, Inc. et al. - 000000
 

  • Liker 2
Skrevet
Complexity skrev (1 time siden):

Og om Tesla skulle finne på jukse med kilometer ville det blitt oppdaget med en gang. Alle Taxi og de fleste firmabiler har GPS basert loggføring og det ville veldig fort blitt missmatch. 

Kansje derfor det ble stille rundt den saken der

Kan Tesla måle kvaliteten på cellene? Hvis ja, hvorfor skulle dem ha justert odometerene på biler som ikke har påviste problemer? 

Din logikk tilsier at de ville ha gjort dette på generell basis. Det er jo ikke det "Nyree Hinton" sier i den saken. 

Skrevet (endret)

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/0V6g0g/selvkjoerende-tesla-kjoerte-forbi-skolebuss (artikkel med video)

Tesla FSD kjører mot stoppskilt, i 20 mph forbi en skolebuss med uoversiktlige omgivelser. Meide ned dukke-barn. Etter 8 forsøk kunne de konkludere med nedkjøring av dukkene 8 av 8 ganger. Hver gang et "barn" ble påkjørt - foretakk Tesla FSD en "hit and run" - kjørte over dukken med både forhjul og bakhjul og kjørte videre.

Det er veldig tydelig at Tesla FSD hverken leser skilt, ser varsellamper, har en menneskelig risikoforståelse eller menneskelig riktig opptreden når ulykken først har skjedd. Konsekvent - 8 av 8 ganger.

Rekk opp hånda alle som har barn eller barnebarn og ser fram til at de skal risikere å møte på en Tesla FSD for eksempel på vei til skolen eller i boligområdet.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Rekk opp hånda alle som har barn eller barnebarn og ser fram til at de skal risikere å møte på en Tesla FSD for eksempel på vei til skolen eller i boligområdet.

Så lenge den feiler en slik test alle ganger så tviler jeg på at vi får se det helt med det første. De har nok en jobb å gjøre for å fikse opp i dette der.

Skrevet
Simen1 skrev (8 minutter siden):

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/0V6g0g/selvkjoerende-tesla-kjoerte-forbi-skolebuss (artikkel med video)

Tesla FSD kjører mot stoppskilt, i 20 mph forbi en skolebuss med uoversiktlige omgivelser. Meide ned dukke-barn. Etter 8 forsøk kunne de konkludere med nedkjøring av dukkene 8 av 8 ganger. Hver gang et "barn" ble påkjørt - foretakk Tesla FSD en "hit and run" - kjørte over dukken med både forhjul og bakhjul og kjørte videre.

Det er veldig tydelig at Tesla FSD hverken leser skilt, ser varsellamper, har en menneskelig risikoforståelse eller menneskelig riktig opptreden når ulykken først har skjedd. Konsekvent - 8 av 8 ganger.

Rekk opp hånda alle som har barn eller barnebarn og ser fram til at de skal risikere å møte på en Tesla FSD for eksempel på vei til skolen eller i boligområdet.

Med tanke på at denne er fra The Dawn Project med den allerede dømte, for lignendde sak som innebar forfalskelse av "test" og som driver en konkurrerende programpakke, så velger jeg å se bort fra denne. Hjelper heller ikke at det er i samarbeide med Tesla Takedown og ResistAustin, to andre grupperinger som man helt klart kan stille spørsmål om kredibiliteten til. Og ikke minst formålet med denne "testen".

Men er jo ikke overrasket over at du ser helt bort fra dette, og "skyter fra hofta" ved første anledning!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Med tanke på at denne er fra The Dawn Project med den allerede dømte, for lignendde sak som innebar forfalskelse av "test" og som driver en konkurrerende programpakke, så velger jeg å se bort fra denne. Hjelper heller ikke at det er i samarbeide med Tesla Takedown og ResistAustin, to andre grupperinger som man helt klart kan stille spørsmål om kredibiliteten til. Og ikke minst formålet med denne "testen".

Men er jo ikke overrasket over at du ser helt bort fra dette, og "skyter fra hofta" ved første anledning!

Hvordan er testen forfalsket? Hvilken sak er han dømt i/for? Hvilken konkurrenrende programpakke, han lager da ikke noe for selvkjørende biler? 

Han inviterer folk som er skeptiske til disse testene til å bli med på å teste, med egne biler og programvare. Jukser han i disse tilfellene også? Isåfall hvordan? 

 

  • Liker 2
Skrevet (endret)
Hansien skrev (30 minutter siden):

Så lenge den feiler en slik test alle ganger så tviler jeg på at vi får se det helt med det første. De har nok en jobb å gjøre for å fikse opp i dette der.

Jeg vet jeg tråkker menigheten på tærne her. Bare vent og se - det blir nok bortforklart, bagatellisert og latterliggjort fra den kanten. De tåler ikke kritikk av det hellige alteret deres. Da går det i svart for dem.

Edit: Se der ja. Der kom en påstand om falske nyheter susende tilbake som en kraftig serve. Forutsigbart og raskere enn Lucky Luke denne gangen. Vent noen sekunder så kommer det nok en "haters gonna hate" eller noe sånt også.

Endret av Simen1
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (50 minutter siden):

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/0V6g0g/selvkjoerende-tesla-kjoerte-forbi-skolebuss (artikkel med video)

Tesla FSD kjører mot stoppskilt, i 20 mph forbi en skolebuss med uoversiktlige omgivelser. Meide ned dukke-barn. Etter 8 forsøk kunne de konkludere med nedkjøring av dukkene 8 av 8 ganger. Hver gang et "barn" ble påkjørt - foretakk Tesla FSD en "hit and run" - kjørte over dukken med både forhjul og bakhjul og kjørte videre.

Det er veldig tydelig at Tesla FSD hverken leser skilt, ser varsellamper, har en menneskelig risikoforståelse eller menneskelig riktig opptreden når ulykken først har skjedd. Konsekvent - 8 av 8 ganger.

Rekk opp hånda alle som har barn eller barnebarn og ser fram til at de skal risikere å møte på en Tesla FSD for eksempel på vei til skolen eller i boligområdet.

"Problemet" med disse testene er at de tester ett nivå 2 system og forventer at det skal oppføre seg som nivå 5. Det er en grunn til at den versjonen fortsatt kun er nivå 2. Den er ikke "alt" dekkende. Her er det fører sitt ansvar å ta høyde for denne situasjonen da den åpenbart ikke er implementert i den versjonen som de kjører på bilen. 

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Simen1 skrev (23 minutter siden):

Jeg vet jeg tråkker menigheten på tærne her. Bare vent og se - det blir nok bortforklart, bagatellisert og latterliggjort fra den kanten. De tåler ikke kritikk av det hellige alteret deres. Da går det i svart for dem.

Edit: Se der ja. Der kom en påstand om falske nyheter susende tilbake som en kraftig serve. Forutsigbart og raskere enn Lucky Luke denne gangen. Vent noen sekunder så kommer det nok en "haters gonna hate" eller noe sånt også.

Vel, mener du at det er kun den ene siden som skal ligge på "det" diskusjonsnivået? Ser at du trives der siden du så tydelig legger opp til det.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Var det i 2019 de begynte å selge helt selvkjørende biler? (direkteoversatt: Full Self Driving)

Nei mener FSD ble solgt før, men det har vært helt klart både i salgsprosessen og i bilen at dette er en pakke som kan bli selvkjørende i fremtiden men i dag er ett nivå 2 system som en finner i de fleste moderne biler i dag og som ville gjort mer eller mindre akkuratt det samme som skjedde her. FSD pakken tilbyr dog noe avansert funksjonalitet som en ikke finner i særlig mange andre biler i deler av verden, men er fortsatt nivå 2 for de private bilene. 

 

De har dog begynt nivå 4? i svært små områder i verden der bilen kjører uten fører. Sannsynligvis på en helt annen software enn det denne bilen kjører. 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snowleopard skrev (1 time siden):

Med tanke på at denne er fra The Dawn Project med den allerede dømte, for lignendde sak som innebar forfalskelse av "test" og som driver en konkurrerende programpakke, så velger jeg å se bort fra denne. Hjelper heller ikke at det er i samarbeide med Tesla Takedown og ResistAustin, to andre grupperinger som man helt klart kan stille spørsmål om kredibiliteten til. Og ikke minst formålet med denne "testen".

Men er jo ikke overrasket over at du ser helt bort fra dette, og "skyter fra hofta" ved første anledning!

Enig i at her er kildekritikk helt fraværende, men uansett er det kjempebra at det belyses slik at Tesla må ta en kontroll av dette og enten korrigere det i nye og høyere nivå av selvkjøring eller debunke det som forfalsket test. 

  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (45 minutter siden):

Jeg vet jeg tråkker menigheten på tærne her. Bare vent og se - det blir nok bortforklart, bagatellisert og latterliggjort fra den kanten. De tåler ikke kritikk av det hellige alteret deres. Da går det i svart for dem.

Edit: Se der ja. Der kom en påstand om falske nyheter susende tilbake som en kraftig serve. Forutsigbart og raskere enn Lucky Luke denne gangen. Vent noen sekunder så kommer det nok en "haters gonna hate" eller noe sånt også.

Han er jo tross alt dømt for dette allerede, så er liten grunn til å tro at den suppegjengen han har samlet, gjør dette for annet enn å promotere sin egen løsning, og samtidig sparke mot Tesla. Og i og med at han allerede er dømt for hoax, er det lite grunn for å ta det seriøst.

Derfor har jeg har ikke gått over denne "testen" denne gangen, men blir absolutt ikke overrasket om han igjen blir tatt for juks og dømt igjen. Regner med Tesla gjerne drar han for retten igjen. Altså bør han for egen del ha gjort jobben godt grundigere denne gangen, men jeg tviler.

Vedkommende burde vært ignorert av de grunnene jeg skrev over. Men at de av dere som tydelig er mot Tesla, så er det lite annet å forvente at dere sluker dette rått, helt uten å stille ett eneste kritisk spørsmål. Jeg vil si det er du som definerer lavmålet her, nettopp ved å sluke agnet rått.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Det hadde vært ærligere å kalle det HSD - Halvway Self Driving.

Navnet Full Self Driving insinuerer nivå 4.

Det blir litt som å kjøpe gressløk i butikken, komme hjem og oppdaget at det ikke er gressløk, bare gress. Altså havveis av de ordene som ble annonsert. Så oppdager man at det står med liten skrift at produsenten i framtiden potensielt kan finne på å selge gressløk også, hvis og når de klarer å produsere det. Mot at man betaler for produktet på nytt selvsagt.

  • Liker 3
Skrevet
2 hours ago, oophus said:

Joda, i ei kort periode så ble det delt i 4 segmenter. 

I sånn 6 år? Før det var det jo opptil 15 segmenter..

Så de er ferdig med slikt. Batteriene er så gode at de ikke trenger å repareres

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Det hadde vært ærligere å kalle det HSD - Halvway Self Driving.

Navnet Full Self Driving insinuerer nivå 4.

Det blir litt som å kjøpe gressløk i butikken, komme hjem og oppdaget at det ikke er gressløk, bare gress. Altså havveis av de ordene som ble annonsert. Så oppdager man at det står med liten skrift at produsenten i framtiden potensielt kan finne på å selge gressløk også, hvis og når de klarer å produsere det. Mot at man betaler for produktet på nytt selvsagt.

Jada, navngivingen til Tesla har dere tatt opp siden AP kom. Det er helt redundant. For meg skulle de gjerne kaldt det NFSD slik at folk som ikke evner å lese åpenbar dokumentasjon som er rett forran nasen på de ikke gikk i fella. Men for folk flest er det ganske enkelt å forholde seg til. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Det hadde vært ærligere å kalle det HSD - Halvway Self Driving.

Navnet Full Self Driving insinuerer nivå 4.

Det blir litt som å kjøpe gressløk i butikken, komme hjem og oppdaget at det ikke er gressløk, bare gress. Altså havveis av de ordene som ble annonsert. Så oppdager man at det står med liten skrift at produsenten i framtiden potensielt kan finne på å selge gressløk også, hvis og når de klarer å produsere det. Mot at man betaler for produktet på nytt selvsagt.

Vel, nå har de kalt det tidligere for Fremtidig FSD og senere FSD Superviced, men det utelater du glatt. Et navn er bare et navn, i dette på hva de ønsker at de skal oppnå. Det er fremdeles ikke sluppet som nivå 4 eller nivå 5-system, selv om det er målet.

Jeg har aldri påstått at de kommer til å få det til, men har i alle år sagt at dette tar nok mye lengre tid enn de mest optimistiske håper på. Det er derfor naivt både å tro at systemet er fullstendig selvkjørende nå, eller at de har påstått å levere dette nå.

Men jeg står fremdeles på at det uansett er juks å forsøke å fremstille det som at de har testet dette, når det helt klart er bevist at de ikke har testet dette, eller endog sørget for å disable systemet for å fremprovosere feil. Jeg synes det helt klart er mer uredelig enn noen optimistiske utsaggn om at "ja, nå er vi nesten der" eller "vi tror vi har det klart til å sendes myndighetene for godkjenning til neste år".

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...