Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du velger lading i burger menyen og lad det andre kjøretøyer. Derfra velger du lader du står på og så er det plug and play 

Veldig logisk og enkelt. Mine foreldre klarte det alene første gang når eg hadde vist de hvor de skulle gå inn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
trikola skrev (10 minutter siden):

men hvordan fungerer det i praksis når man står der med pluggen i hånda?

Tror ikke du trenger å registrere bilen i appen...
Jeg mener det er bare å bla til "Lade annen bil enn Tesla" i appen, og identifisere hvilken ladestolpe du befinner deg ved, med et nummer eller QR-kode, og så plugge inn!

Skrevet
minim skrev (På 30.5.2025 den 16.49):

Jeg får min nye Model Y før ferien, men tar nok diesel bilen på ferie likevel. 

Høres ut som om du er en temmelig fersk elbilist.

  • Liker 2
Skrevet
Hanhijnn skrev (18 minutter siden):

Høres ut som om du er en temmelig fersk elbilist.

Spørs hva man definerer som fersk. 5år med Tesla Model S og er vel på tredje året med en Hyundai. 

  • Liker 2
Skrevet
minim skrev (3 timer siden):

Spørs hva man definerer som fersk. 5år med Tesla Model S og er vel på tredje året med en Hyundai. 

At du da likevel velger dieselbilen din på ferie blir din vurdering. Men man lurer jo da på hvorfor du kjøper alle disse elbilene.

Med tettheten på steder å lade, og den ekstremt korte tiden det tar, så har det aldri hindret meg i å "feriere".
Tvert imot så har bensinfyllestopp, og nå ladestopp, bare gjort ferien vår enda bedre og variert.
Vi er jo på ferie for F...! Og vi er jo på et nytt og spennende sted hver gang vi stopper for å lade.
Du kan jo ikke mene at det viktigste er at å være på farten så mye som mulig, og å "komme fram" så fort som mulig, er det viktigste på ferie?

Hadde vi måttet sitte i to timer hver tredje time å vente på lading, så kunne vi selvfølgelig blitt lei av det... Men et kvarter til halvtime lading gir meg ingen forskjell fra stoppene i ICE tiden vår.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
ozone skrev (34 minutter siden):

At du da likevel velger dieselbilen din på ferie blir din vurdering. Men man lurer jo da på hvorfor du kjøper alle disse elbilene.

Med tettheten på steder å lade, og den ekstremt korte tiden det tar, så har det aldri hindret meg i å "feriere".
Tvert imot så har bensinfyllestopp, og nå ladestopp, bare gjort ferien vår enda bedre og variert.
Vi er jo på ferie for F...! Og vi er jo på et nytt og spennende sted hver gang vi stopper for å lade.
Du kan jo ikke mene at det viktigste er at å være på farten så mye som mulig, og å "komme fram" så fort som mulig, er det viktigste på ferie?

Hadde vi måttet sitte i to timer hver tredje time å vente på lading, så kunne vi selvfølgelig blitt lei av det... Men et kvarter til halvtime lading gir meg ingen forskjell fra stoppene i ICE tiden vår.

Det er jo åpenbart det. Fordi 98% av min kjøring ellers dekkes fint med elbil. Det er også her det er snakk om innsparing og ikke på turer der en må benytte hurtiglading. 

Jeg ønsker heller at ferieminner ikke skal handle om evig lade planlegging langs ruta og pålagte hyppige stopp. Hver sin lyst enkelt og greit. Plages man ikke av lading så er det ikke noe problem. 

Endret av minim
  • Liker 5
Skrevet
33 minutes ago, minim said:

Det er jo åpenbart det. Fordi 98% av min kjøring ellers dekkes fint med elbil. Det er også her det er snakk om innsparing og ikke på turer der en må benytte hurtiglading. 

Jeg ønsker heller at ferieminner ikke skal handle om evig lade planlegging langs ruta og pålagte hyppige stopp. Hver sin lyst enkelt og greit. Plages man ikke av lading så er det ikke noe problem. 

Har du dieselbil du benytter til 2% av din kjøring?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (Akkurat nå):

Har du dieselbil du benytter til 2% av din kjøring?

Ja. 2stk. Det spørs om man definerer turer eller km. På sistnevnte er det gjerne mer enn 2%. Jobb pendling blir elektrisk og bortimot all småkjøring. Da er all lading hjemme/jobb lading som skjer utenfor brukstid. Perfekt løsning for min del.

Langtur med diesel suv og en varebil til "byggebil" siden det er praktisk å slippe henger/få ting tørt hjem. Må uansett ha diesel suv siden jeg må trekke 3.5t henger innimellom og campingvogn på tur sommerhalvåret. Det blir jo noen km med diesel pga langturer, men i antall turer blir det ikke allverden I forhold til den daglige bruken som er elektrisk. 

  • Liker 1
Skrevet
minim skrev (17 minutter siden):

Ja. 2stk. Det spørs om man definerer turer eller km. På sistnevnte er det gjerne mer enn 2%. Jobb pendling blir elektrisk og bortimot all småkjøring. Da er all lading hjemme/jobb lading som skjer utenfor brukstid. Perfekt løsning for min del.

Og det er jo det viktigste! Vi har alle forskjellige behov, og preferanser!
Og det er derfor ingenting galt med ditt arsenal av biler og dine valg!
Men du befinner deg i den motsatte enden av det jeg gjør, hehe😁

  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, minim said:

Ja. 2stk. Det spørs om man definerer turer eller km. På sistnevnte er det gjerne mer enn 2%. Jobb pendling blir elektrisk og bortimot all småkjøring. Da er all lading hjemme/jobb lading som skjer utenfor brukstid. Perfekt løsning for min del.

Langtur med diesel suv og en varebil til "byggebil" siden det er praktisk å slippe henger/få ting tørt hjem. Må uansett ha diesel suv siden jeg må trekke 3.5t henger innimellom og campingvogn på tur sommerhalvåret. Det blir jo noen km med diesel pga langturer, men i antall turer blir det ikke allverden I forhold til den daglige bruken som er elektrisk. 

Må da være fryktelig dyrt å ha 2 dieselbiler på veien som du knapt bruker? ikke billigere å leie bil når det er behov?

Har selv lekt litt med tanken på å kjøpe en varebil eller pickup da jeg ofte behøver det, men da ville den også vært ute på getaround eller noe når den ikke trengs for å veie opp for kosten..

  • Liker 2
Skrevet
Complexity skrev (6 minutter siden):

Må da være fryktelig dyrt å ha 2 dieselbiler på veien som du knapt bruker? ikke billigere å leie bil når det er behov?

Har selv lekt litt med tanken på å kjøpe en varebil eller pickup da jeg ofte behøver det, men da ville den også vært ute på getaround eller noe når den ikke trengs for å veie opp for kosten..

Antageligvis, men det er praktisk å eie. Kunne sikkert funnet noe rimeligere enn en Range Rover også om en skulle tenkt økonomi på alt :)

Det funker nok. Min er på utlån støtt og stadig. 

  • Liker 1
Skrevet
ozone skrev (På 30.5.2025 den 20.09):

Jeg applauderer deg for både å ha to elbiler som er et herk å lade på langtur,
og å kjøre så lange etapper i ett strekk!!

Det siste er ikke noe å applaudere. Det er trafikkfarlig. Er ingen som greier å holde fullt fokus på trafikken i 6 timer.

  • Liker 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (14 minutter siden):

Det siste er ikke noe å applaudere. Det er trafikkfarlig. Er ingen som greier å holde fullt fokus på trafikken i 6 timer.

Null problem det. For matpakkekjørere er det nok ikke lurt å prøve dette eneste gangen i året en kjører langt dog. 

Skrevet
Jotun skrev (20 timer siden):

Du velger lading i burger menyen og lad det andre kjøretøyer. Derfra velger du lader du står på og så er det plug and play 

Har også lurt på det samme, etter at vi skaffet oss en MX-30 i tillegg til Tesla'en.

Burger menyen???

  • Liker 1
Skrevet
minim skrev (16 timer siden):

Spørs hva man definerer som fersk. 5år med Tesla Model S og er vel på tredje året med en Hyundai. 

Men stort sett bare på lokal kjøring da?

Skrevet
Hanhijnn skrev (3 minutter siden):

Har også lurt på det samme, etter at vi skaffet oss en MX-30 i tillegg til Tesla'en.

Burger menyen???

3 vanrette streker. Ser ut som en basic burger med brød-kjøttstykket-brød. Kan og kalle det Adidas-tegnet fordi de er kjent som "the brand with the, 3 stripes".

  • Liker 1
Skrevet
minim skrev (8 minutter siden):

Null problem det. For matpakkekjørere er det nok ikke lurt å prøve dette eneste gangen i året en kjører langt dog. 

Jeg skjønner. Du anser deg som en slags "elite-fører". OK, håper du har rett. Drive safe!

  • Liker 2
Skrevet
23 minutes ago, Hanhijnn said:

Jeg skjønner. Du anser deg som en slags "elite-fører". OK, håper du har rett. Drive safe!

Alle ser på seg selv som over gjennomsnittet gode sjåfører :)

med Model 3 som er den jeg har kjørt langtur med, så satt jeg og ventet på at bilen skulle gå tom fordi jeg trengte en pause når farten var rundt 120 km/t.

men når farten er rundt 140 km/t og oppover så synes jeg pausene kommer litt vel tett. 
 

Så hadde jeg bodd i Tyskland og pendla på autobahn hadde jeg ikke giddi å hatt elbil

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...