Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Bjerknez leaser sin BMW, så med mindre de gir noe fratrekk for misshandling av batteri er han vel good.

Men enda en grunn til å holde seg unna biler brukt til leasing..

Endret av Complexity
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
3 minutes ago, Snowleopard said:

Må og si at at en bilselger som tror AC-lading gjør det "uvesentlig" å lade til 100 % til vanlig, hadde jeg ikke ville kjøpt bil av. Da hadde jeg heller gått til en forhandler der de har litt mer elbil-kunnskaper innabords!

Tenker samme selger er den som ville tatt batteritest, og sjekket ladehistorikken din, og så kun gitt deg en rævva innbyttepris med begrunnelsen at du har "hardkjørt" batteriet, og potensielt gitt det for hard bruk! 

AC lading er ikke noe mindre skadelig enn DC sånsett nei.

Kansje til tider mere skadelig da batteriet gjerne blir værende på høy SOC lenger enn ved hurtiglading.

Tesla anbefalte max lading til 90% før, men de justerte ned til 80% da de innså at 90% også skadet batteriet.

Selv lader jeg bare til 50-60% i hverdagen og mere ved behov.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet
Bjerknez skrev (19 minutter siden):

Til daglig tenker jeg at batteriet befinner seg mellom 70-80% før jeg setter den på lading og da lader jeg med 10A (2.2kw). BMW selgeren sa at dette har tilnærmet null betydning. Spesielt siden vi snakker om sakte AC lading. 

Hva som stemmer eller ikke aner jeg ikke, men da får jeg vel bare være litt tullerusk tenker jeg 🤣

Aldri ta tekniske råd fra en selger😂 Har hørt mye rart i fra den kanten i jobb sammenheng. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Aldri ta tekniske råd fra en selger😂 Har hørt mye rart i fra den kanten i jobb sammenheng. 

Som nevnt. Jeg skal ha den i 3 år. Don't care. Jeg har aldri hatt en bil lenger enn maks 5 år. 

Jeg lader den helt opp forsi jeg vil ha nok strøm i tillfelle jeg en dag spontant fant ut at jeg måtte/hadde lyst til å ta en lengre tur. Det er viktigere for meg enn å spare noen få prosent kapasitet til neste eier. 

  • Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (1 minutt siden):

Bjerknez leaser sin BMW, så med mindre de gir noe fratrekk for misshandling av batteri er han vel good.

Men enda en grunn til å holde seg unna biler brukt som leasing..

Enig!

Holder meg langt unna leasingbiler (hatt en tidligere), men nå er det kun nybilkjøp som er aktuelt, om ikke jeg kommer ut for en situasjon der jeg må ned mot null på alt av lån og kreditter, i håp om å få et akseptabelt boliglån!

Complexity skrev (3 minutter siden):

AC lading er ikke noe mindre skadelig enn DC sånsett nei.

Kansje til tider mere skadelig da batteriet gjerne blir værende på høy SOC lenger enn ved hurtiglading.

Tesla anbefalte max lading til 90% før, men de justerte ned til 80% da de innså at 90% også var gaske skadelig..

Selv lader jeg bare til 50-60% i hverdagen og mere ved behov.

Nettopp!

Selv lader jeg til 90 % fordi jeg ofte kjører langt, men lader normalt sett bare opp dagen før jeg skal ut å kjøre.

  • Liker 1
Skrevet
Bjerknez skrev (2 minutter siden):

Som nevnt. Jeg skal ha den i 3 år. Don't care. Jeg har aldri hatt en bil lenger enn maks 5 år. 

Jeg lader den helt opp forsi jeg vil ha nok strøm i tillfelle jeg en dag spontant fant ut at jeg måtte/hadde lyst til å ta en lengre tur. Det er viktigere for meg enn å spare noen få prosent kapasitet til neste eier. 

Du er nok ikke noe særegent tilfelle der, som er en god grunn til å holde seg vekke fra biler som er gått i leasing. Vet aldri om bruker har vært nøysom og forsiktig, eller kjørt på og gitt beng! 😎

Som sagt, blir nok bare nybilkjøp på meg, og så ha den/de så lenge jeg kan/vil/orker...

Før var det ihvertfall en viss mulighet til å kjøpe leasingbilen man selv hadde hatt, da visste men ihvertfall hvordan den har blitt behandlet! Nå har jeg inntrykk av at de ikke orker å tilby deg bilen, selv om om du spør ved innlevering!

  • Liker 1
Skrevet
19 minutes ago, Bjerknez said:

Som nevnt. Jeg skal ha den i 3 år. Don't care. Jeg har aldri hatt en bil lenger enn maks 5 år. 

Jeg lader den helt opp forsi jeg vil ha nok strøm i tillfelle jeg en dag spontant fant ut at jeg måtte/hadde lyst til å ta en lengre tur. Det er viktigere for meg enn å spare noen få prosent kapasitet til neste eier. 

Om du fortsetter å lade til 100% er det godt mulig du ser redusert kapasitet før det er gått 3 år, og du må muligens lade oftere på den turen du vil på.

Konstant fullading kan vel også øke sjansen for cellekollaps. Det er jo noe garantien vil dekke men surt om det skjer i spania..

Du har vel litt erfaring med batterier så er litt merkelig at du ødelegger ett med vilje..

  • Liker 3
Skrevet
Bjerknez skrev (22 minutter siden):

Som nevnt. Jeg skal ha den i 3 år. Don't care. Jeg har aldri hatt en bil lenger enn maks 5 år. 

Jeg lader den helt opp forsi jeg vil ha nok strøm i tillfelle jeg en dag spontant fant ut at jeg måtte/hadde lyst til å ta en lengre tur. Det er viktigere for meg enn å spare noen få prosent kapasitet til neste eier. 

Om jeg ikke husker feil så leaser du bilen, og om du forsømmer batteriet får du nok en ganske heftig regning av BMW den dagen du leverer inn og de kjører test. 

Det er grunnen til at jeg ikke leaser, den gjemte kostnaden ved innlevering kan være enorm. Har sett mye heftige regninger på arbeidsbiler..

Men for all del, kjør på😂 hvor mange ganger har du trengt de plutselige 100% ene? Er det veldig ofte hadde jeg gjort det samme:)

  • Liker 1
Skrevet

Hvorfor er det ikke begrensninger på lading dersom det kan skade batteriet?

Merkelig å oppgi rekkevidde ut i fra 100% fult batteri dersom en skader batteriet om en lader med enn 80%.

Burde jo vært en sperre på 80% da, og rekkevidde oppgitt ut i fra dette.

  • Liker 1
Skrevet
ProphetSe7en skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er det ikke begrensninger på lading dersom det kan skade batteriet?

Merkelig å oppgi rekkevidde ut i fra 100% fult batteri dersom en skader batteriet om en lader med enn 80%.

Burde jo vært en sperre på 80% da, og rekkevidde oppgitt ut i fra dette.

All lading skader batteriet, eller all bruk. Slik er det bare. Men noen ting skader mer enn andre. 

Tesla har jo faktisk køddet med software på noen biler for å forlenge livet. 

Men, alle vill selge med best mulig specs så da må en tillate dårlige ting. Om en reduserer for mye her går konkurrentene forbi da kundene bare leser specs og tenker lite utover dette.

Tesla er dog god til å opplyse deg om dårlig bruk underveis.

Skrevet

Batteriet er egentlig det som bekymrer meg minst på elbiler egentlig. (Spesielt med 8 års garanti). Jeg skal ikke engang ha bilen halvparten av den tiden. Da gidder jeg ikke å gå rundt å telle prosenter når jeg lader. Jeg lader når jeg kan og kjører når jeg har lyst. 

det er mye annet som bekymrer meg mer på dagens biler. Rust er en av dem. Elmotorene er en annen ting. Samt ellers ting som kan skje med software etc. har allerede hatt småproblemer med software før 5.000km. Batteriet derimot bekymrer meg ikke så mye. 

Men klart, kjøper man seg en bil og skal ha den i 15 år er det litt annerledes. Men de færreste av oss gjør vel det. 

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (1 time siden):

Må og si at at en bilselger som tror AC-lading gjør det "uvesentlig" å lade til 100 % til vanlig, hadde jeg ikke ville kjøpt bil av.

Privatleasing, ikke kjøpt. Nå har det seg jo slik at bilen hans skal tilbakeleveres samme selger/forhandler etter leasingavtalen har gått ut. Om man gjør laderutinene ihh til hva selger hos forhandleren har opplyst har de ikke noe å klage over ved tilbakelevering.

Selv lader jeg i det daglige til 80% uansett om det er HPC eller AC lading. Og kopler vanligvis til sånn ved  +/-30%

Endret av Syar-2003
Skrevet (endret)
48 minutes ago, ProphetSe7en said:

Hvorfor er det ikke begrensninger på lading dersom det kan skade batteriet?

Merkelig å oppgi rekkevidde ut i fra 100% fult batteri dersom en skader batteriet om en lader med enn 80%.

Burde jo vært en sperre på 80% da, og rekkevidde oppgitt ut i fra dette.

Det er opp til eieren om de vil misshandle batteriet eller ta vare på det. Er fint å kunne bruke full kapasitet ved behov men allikevel ta vare på det i hverdagen.

Noen biler har ingen sperre og kan kun lades til 100%. Nissan Leaf f.eks og de sliter en del med cellekollaps på de nyere utgavene sine..

Noen andre biler tåler 100% lading fint (som f.eks Toyota sine biler) fordi det er lagt inn en kjempestor buffer så det egentlige ladenivået er langt under 100%.

Ulempen da er at man ikke får utnyttet full kapasitet om man skulle ønske det men er alltid begrenset.

Får nesten kjeft av Teslan min om jeg setter ladegrense til 100%, og bilen ønsker veldig gjerne at den får lov til å justere ned igjen ved neste lading.

Med mine 6 års eierskap har jeg også bare behøvet 100% en eneste gang. Og da ankom jeg alikevell med 12% igjen så i praksis trengte jeg det ikke.. 

Er jo bare dumt å ankomme hurtiglader med masse strøm igjen.

Virker som BMW har satt av ganske lite til buffer i sine batterier? Og det meste (om ikke alt) ligger vel i bunnen så det ikke blir ødelagt av å kjøres tomt..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet
Syar-2003 skrev (4 minutter siden):

Privatleasing, ikke kjøpt. Nå har det seg jo slik at bilen hans skal tilbakeleveres samme selger/forhandler etter leasingavtalen har gått ut. Om man gjør laderutinene ihh til hva selger hos forhandleren har opplyst har de ikke noe å klage over ved tilbakelevering.

Om en har det skriftlig så kan en kanskje være heldig at de lar det passere. Men det er ens eget ansvar å sette seg inn i dokumentasjonen til produktene en kjøper og de begrensninger som er satt etc.
 

Dog bør jo bilen gi beskjed om at en gjør noe feil da en vet at det er bare en promille som faktisk leser dokumentasjonen.

  • Liker 1
Skrevet
Syar-2003 skrev (5 minutter siden):

Privatleasing, ikke kjøpt. Nå har det seg jo slik at bilen hans skal tilbakeleveres samme selger/forhandler etter leasingavtalen har gått ut. Om man gjør laderutinene ihh til hva selger hos forhandleren har opplyst har de ikke noe å klage over ved tilbakelevering.

Må si jeg stoler lite på selgere, og hva de muntlig sier er ikke ensbetydende med at man kan trygt følge de.

Sørg i det minste for å få slikt skriftlig, så har man håndfaste bevis, og står langt sterkere når selger "ikke kan huske å ha sagt noe slikt".

  • Liker 2
Skrevet
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Om en har det skriftlig så kan en kanskje være heldig at de lar det passere. Men det er ens eget ansvar å sette seg inn i dokumentasjonen til produktene en kjøper og de begrensninger som er satt etc.
 

Dog bør jo bilen gi beskjed om at en gjør noe feil da en vet at det er bare en promille som faktisk leser dokumentasjonen.

Det er de som har hatt i3 i årevis og ladet hver gang på ac til 100% uten å merke noe redusert rekkevidde. Kan være bms'n til bmw håndterer dette på en god måte.

  • Liker 1
Skrevet
2 minutes ago, Syar-2003 said:

Det er de som har hatt i3 i årevis og ladet hver gang på ac til 100% uten å merke noe redusert rekkevidde. Kan være bms'n til bmw håndterer dette på en god måte.

I3 har ikke mulighet for å justere ladegrense?
Tipper den har litt buffer i topp da?

Virker (vel å merke ved kjapp googling) som at den har en del mere buffer enn hva i4 har. Men du har kansje noe bedre data på det.

Skrevet
Syar-2003 skrev (4 minutter siden):

Det er de som har hatt i3 i årevis og ladet hver gang på ac til 100% uten å merke noe redusert rekkevidde. Kan være bms'n til bmw håndterer dette på en god måte.

Kilde? Altså at det jevnt over er tilnærmet ingen forskjell fra de som la seg ca midt på treet og de som gikk for full pupp.

BMS har jo ingenting å si om en lader til 4.2V eller hva som er maks for cellen. Det er her problemet ligger. 

Men så er det jo andre ting som er enda verre som varme, og der spiller bms og kjøling en stor rolle.

 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Må si jeg stoler lite på selgere, og hva de muntlig sier er ikke ensbetydende med at man kan trygt følge de.

Sørg i det minste for å få slikt skriftlig, så har man håndfaste bevis, og står langt sterkere når selger "ikke kan huske å ha sagt noe slikt".

Det står anbefalt 80% i bilens brukermanual og bmw skiller seg ikke fra andre. "Jeg" forholder meg til 80% med unntak av de få gangene med planlagte langturer dagen derpå.

IMG_1971.jpeg

IMG_1972.jpeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...