Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jo haugevis av slike "roller" tester av Model 3 mot andre biler med firehjulsdrift.

Den knuser jo Audi Quattro og Subaru Forester og slike biler med "bra firehjulstrekk" selv om Model 3 har åpne differensialer og bare bruker bremsene til å fordele kraft..

Så det viser jo tydelig hvor mye enklere det er med elmotorer generelt, både på å justere kraft og fordele den.

Man får det bra på fossibiler og, men da må man bla opp for ett dyrt og avansert drivverk.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er jo ofte slik at man kan få ting bra til mekanisk hvis man er veldig flink, men det blir til en viss grense. Se på stabilitetskontrollene, en erfaren person på glatta greier vanskelige løyper uten hjelpemidler, men det kan aldri måle seg med stabilitetskontroll som kan bremse på ett og ett hjul for å motvirke sladd under visse manøvre. 

Problemet til mekaniske systemer er at de har vært på markedet lenge og at man har mer eller mindre kommet opp med "det man har", så når man får bank av ny teknologi som er i startfasen så blir det neppe så mye bedre framover.

Nå har jeg faktisk en bil med mekanisk LSD som er morsom på glatta, men det er nå ingen tvil om at slaget om lyskryss-race mot en elbil med samme vekt og effekt vil være tapt. Du kan være så flink du vil, men å reagere på få millisekund hvis man får hjulspinn greier du ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 23.12.2019 den 13.53):

 

Ja stusset litt på det samme, men det er jo en ting som er veldig fint med Tesla/elbil. Reproduserbarheten er utrolig god, i motsetning til "fossilene" som ofte trenger høyt erfarne sjåfører for å oppnå maks uttak. 

Jeg er ganske usikker på påstanden din her da mine erfaringer fra moderne biler med mye effekt at disse ofte har alt av hjelpemidler for å kunne reprodusere gode tall fra 0-100 uten å være avhengig av sjåføren. Annet enn når disse er utstyrt med manuell girkasse. 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 minutt siden):

Nei du kan så si. Hva har egentlig dette med Model 3 å gjøre også? En diskusjon hvorvidt mekanisk drivlinje kan matche en elbil av streken er i bestefall off topic uansett

Det er en diskusjon som har sprunget ut i fra en video der tm3 kjørte mot en Porsche Gt3 RS og i flg folk er det en viss uenighet rundt resultatet samt argumentering rundt hvor mye bedre en elektrisk drivlinje er kontra en fra tradisjonelt drivstoff. Jeg besvarte enkelte deler av dette med selverfarte opplevelser som ikke nødvendigvis samsvarer med en udokumentert påstand rundt dette temaet. 

 

I det minste vrenger jeg ikke ut vås som vitner mer om hersketeknikker og villfarelse slik du gjør her fordi du ikke liker det som blir sagt av enkelte av oss. 

(Vell, den siste setningen er unntaket.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (53 minutter siden):

Har fått den, men ikke mye endringer for oss med HW 2.5. Noen spill var det vel, men de greiene er jeg uansett aldri inne på. Camp mode er heller ikke veldig interessant, så da gjenstår vel ca. ingenting ;)

Ja det blir jo mer for de med FSD. Men i tillegg så kom jo støtte for å lese og sende SMS, samt stemmestyring. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Har min bil på engelsk språk men meldinger blir lest opp på norsk.

Talekommandoer på engelsk da. Liten nytteverdi for hvermannsen ,da svært få orker/gidder å snakke fremmedspråklig til kjøretøyet sitt. Akkurat kjøpt ny 2020 modell bmw 3 -serie hybrid som er så og si fullspekket , samme greia. Men får norsk talestyring via siri med carplay på sms, apple kart osv. Problemet er at apple carplay suger ift produsentens seneste egne idrive.

Lenke til kommentar
1 minute ago, syar2003 said:

Talekommandoer på engelsk da. Liten nytteverdi for hvermannsen ,da svært få orker/gidder å snakke fremmedspråklig til kjøretøyet sitt. Akkurat kjøpt ny 2020 modell bmw 3 -serie hybrid som er så og si fullspekket , samme greia. Men får norsk talestyring via siri med carplay på sms, apple kart osv. Problemet er at apple carplay suger ift produsentens seneste egne idrive.

Prater dialekt så det er mere naturlig for meg å si kommandoer på engelsk enn å late som jeg bor i Sør-Norge.

Dog har google blitt utrolig dyktig og forstår dialekt veldig godt i det siste så om de bruker google sin tjeneste kan det fungere bra.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (15 timer siden):

Drivlinjen til Porche GT3 RS alene koster vel mere enn en Model 3 Performance....

Det er det nok, men det finnes og flust av drivlinje til en billigere pris som også leveres på mer folkelige modeller som absolutt kunne hengt følge med både tm3 og Porschen bare de får effekt nok inn. 

Lenke til kommentar

Aha, så da snakker vi ikke samme pirs likevel? Da snakker du om drivlinjer alene og/eller bruktbiler? Ellers så er jeg spent på eksempler som er sammenlignbare med en TM3P eller LR for den saksskyld. Jeg kan sette inn morra mi i min LR og jeg kunne ha sitte i min gamle brukte M3 med 420hk og hun hadde flisa meg meg oftere enn jeg henne

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...