Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
48 minutes ago, Benbjo said:

Ja, men i følge han fra Tesla kom ikke denne til Norge før om 1.5 til 2 år. 

Men ja, annen barnevogn er aktuelt. 

Skal ta med frue og barn for å se på Polestar 2 og så må jeg vurdere om vi kan leve med rwd (Ford). 

Tar litt tid før Model Y kommer til Norge ja..

Polestar 2 er nok en knall bil. Forden er jeg litt mere usikker på (til tross for at jeg kun har eid Ford i 14år til jeg kjøpte Teslan). Skeptisk til om de får til elbil.. Satser alt for gimmicky med Mustang navnet for å skape blest..

Lenke til kommentar
38 minutes ago, Benbjo said:

Er det ikke noe med kontakten til Model 3 at den ikke kan lade på alle stasjoner? 

Model 3 har CCS som alle andre (untatt Nissan) og kan derfor lade over alt hvor andre elbiler kan lade. Pluss på Tesla sine superchargers.

Var noe trøbbel med ionity ladere og Model 3 før men men det er fiksa nå.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
E.C. skrev (13 timer siden):

De fleste superchargers er oppdatert til CCS, forutenom den i Drammen tror jeg. Der har visst folk for vane å bruke superladeren som sin eneste lader, dermed gadd ikke Tesla at folk med Model 3 skulle lage enda mer kø på den.

Det skal nå bygges en diger superladestasjon på Liertoppen isteden. Jeg regner med at de to eksisterende i Lier da blir nedlagt. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Spørsmålet er om LR i det hele tatt kan software oppdateres til Performance, da det kan se ut som Performance har en egen type inverter som gir mer strøm

https://insideevs.com/news/360589/tesla-model-3-performance-49990-off-menu/

Sitat

It's additionally important to note that the Model 3 Performance continues to have more torque and more power than the regular Model 3 Long Range Dual Motor due to its unique inverter that carries more current from the battery to the motors.

LR har også 990 motor bak, mens P har 980.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Mjaa, hk er vell lite interessant på Tesla egentlig. Per nå ligger vell AWD på samme nivå i hk som Performance pre 2019.8 oppdateringen. Problemet er at de software begrenser motorene kraftig under akselerasjon.


Og til deg Simkin, det er ikke bakre motor som throttler mest under akselerasjon, det er front.

Under akselerasjon er peak power:
Performance bak: 246kw / 730A
Performance front: 186kw / 555A
AWD bak: 220kw / 640A ~ 10% mindre
AWD front: 132kw / 384A ~ 30% mindre

Det vil si at 70% av forskjell i peak power er grunnet front motor, og de er identisk på P3D og AWD. 

Endret av Panneband
Lenke til kommentar
Panneband skrev (7 minutter siden):

Mjaa, hk er vell lite interessant på Tesla egentlig. Per når ligger vell AWD på samme nivå i hk som Performance pre 2019.36 oppdateringen. Problemet er at de software begrenser motorene kraftig under akselerasjon.


Og til deg Simkin, det er ikke bakre motor som throttler mest under akselerasjon, det er front.

Performance bak: 246kw / 730A
Performance front: 186kw / 555A
AWD bak: 220kw / 640A ~ 10% mindre
AWD front: 132kw / 384A ~ 30% mindre

Det vil si at 70% av forskjell i peak power er grunnet front motor, og de er identisk på P3D og AWD. 

I benk så skilte det ca 100hk og ca 130nm ut på hjula mellom LR og P,  dette var før den første power updaten.

LR max power=367.17 HP, max torque=393.64 ft-lbs

P max power=463.71 HP, max torque=496.28 ft-lbs

 

 

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Panneband skrev (Akkurat nå):


Benk er jo lite interessant av nettopp det jeg sier, at de er software begrenset. 

Software begrensa, ja, men som jeg linka til, Performance har en annen type inverter som gir mer strøm fra batteriet.

Så da er det jo tvilsomt at LR kan software oppdateres til samme nivå som P

Lenke til kommentar
Just now, Simkin said:

Software begrensa, ja, men som jeg linka til, Performance har en annen type inverter som gir mer strøm fra batteriet.

Så da er det jo tvilsomt at LR kan software oppdateres til samme nivå som P

Det som jeg viste deg er jo CAN data under akselerasjon fra begge biler. Og idag ligger peak power på samme nivå som Performance før 2019.8 oppdateringen. Per CAN data står 70% av differansen i peak power pga front motor, ikke bak. Under aks opp mot 50kmt så drar ikke Performance max power bak heller, da hadde hjulene bare spinnet, så det er ikke tvilsomt at Tesla har mye å gå på på AWD.

Lenke til kommentar
Panneband skrev (5 minutter siden):

Det som jeg viste deg er jo CAN data under akselerasjon fra begge biler. Og idag ligger peak power på samme nivå som Performance før 2019.8 oppdateringen. Per CAN data står 70% av differansen i peak power pga front motor, ikke bak. Under aks opp mot 50kmt så drar ikke Performance max power bak heller, da hadde hjulene bare spinnet, så det er ikke tvilsomt at Tesla har mye å gå på på AWD.

Vel, vi får se hva denne nye boosten på 2000 dollar innebærer :), både på LR og P.

 

 

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Simkin said:

Vel, vi får se hva denne nye boosten på 2000 dollar innebærer :), både på LR og P.


Ut fra kildekoden som jeg postet tidligere så er det bare:

"Forbedre akselerasjonen 0-100 km/t fra 4,6 sekunder til 4,1 sekunder med en OTA-oppdatering."

Og det er vell for å ikke få mange irriterte P3D eiere. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...