Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

Nøyaktig hvilke bilmerker er det snakk om? Såvidt jeg har erfart så definerer de fleste bilmerkene bremsene som slitedeler, både skiver og kalippere, men jeg har kanskje vært svært uheldig med valg av bilmerker...

Du har nok det. Har jobbet med 12-13 merker fordelt på 6-7  merkeforhandlere, og har aldri hørt om noen som regner kalippere som slitedeler. Skiver og klosser regnes selvsagt som slitedeler, men de fleste merker gir goodwill opptil bilen er kjørt 20-30k km.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Er det ikke hvert år eller 20k`? Jeg tar iallefall hvert år sånn ca. Bommer kanskje med en måned og to.

Selvfølgelig avhengig av preventiv bremsing bør en avsolutt moe bremseklosser en gang i året, ja. Gjerne hver gang man legger om dekk. Bremsevæskeskift er tilstrekkelig annenhvert  år, eller evt 20000km.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

stemmer, dette er i fra tesla sine sider:

 

image.png.a8a483c2d006ea071ead51b30caac32b.png

Har Tesla mulighet for å trekke håndbrekket tilbake selv gjennom displayet, eller må man ha diagnoseutstyr for å gjøre det? For de har vel ikke egne håndbrekkalippere lengre?

Lenke til kommentar
AL123 skrev (9 minutter siden):

Har Tesla mulighet for å trekke håndbrekket tilbake selv gjennom displayet, eller må man ha diagnoseutstyr for å gjøre det? For de har vel ikke egne håndbrekkalippere lengre?

En må vell holde inne P for å aktivere parkbrems. Men akkurat hvilke deler de har og ikke er jeg ikke helt klar over

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

En må vell holde inne P for å aktivere parkbrems. Men akkurat hvilke deler de har og ikke er jeg ikke helt klar over

Jeg tenker på funksjonen for å dra stempelet helt tilbake når man skal skifte bremseklosser. Gjør jobben veldig mye enklere ved rengjøring av klossene også.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (37 minutter siden):

Ja, gjennom ABS sensorene, men ikke før det erveldig mye for sent 🙂 

Jeg tenkte om de måler hvor mye bremsevæske som presses inn i stemplene. Om et av stemplene ikke beveger seg fordi klossene sitter fast vil det vel være mindre bremsevæske i bevegelse?

Lenke til kommentar
AL123 skrev (12 minutter siden):

Jeg tenker på funksjonen for å dra stempelet helt tilbake når man skal skifte bremseklosser. Gjør jobben veldig mye enklere ved rengjøring av klossene også.

 

Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Det vet jeg ingenting om, kanskje det ligger i service menyen? Den er tilgjengelig for "alle"

Ganske sikker på at denne er i servicemenyen. Med forbehold om at jeg ikke har testet det selv, sist gang jeg hadde tenkt å gjøre det oppdaget jeg at jeg manglet verktøy før jeg kom så langt..

Lenke til kommentar
AL123 skrev (16 minutter siden):

Jeg tenker på funksjonen for å dra stempelet helt tilbake når man skal skifte bremseklosser. Gjør jobben veldig mye enklere ved rengjøring av klossene også.

Denne videoen viser hvordan de gjør det på en Model 3 ihvertfall: 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Bare å sette bilen i tauemodus så slipper den løs klossene iallefall.

Viktig å nappe ut pluggen til calipern så man er sikker på den ikke slår seg på igjen mens man styrer med det.

Det kan nok stemme det, vanskelig å se ut fra videoen. Mener å ha sett at man i tlleg må skru stempelet inn med en umbraconøkkel, dvs at man bare låser opp brekkfunksjonen med parkmodus. Uansett ikke så viktig, bare det lar seg gjøre.

 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 timer siden):

Jeg tenkte om de måler hvor mye bremsevæske som presses inn i stemplene. Om et av stemplene ikke beveger seg fordi klossene sitter fast vil det vel være mindre bremsevæske i bevegelse?

Nei, finnes ingen sensorer i systemet som kunne målt dette. Dessuten ville det vært vanskelig i praksis. Ikke bare måtte man kompansert for vandringen pga slitasje, men bevegelsen til stempelet er veldig liten, og flex i rør/slanger etc vil gi endel feilmargin. 

Lenke til kommentar

En kompis av meg som har hatt Model S i ti år sier han alltid tar ut bremseklosser og pinnene og smører dem slik det vises i videoen over, hver gang han likevel skifter sommer/vinter dekk! Tar ikke mange minuttene pr. hjul når man blir vant med det, og han har aldri hatt fastgrodde klosser eller gravrust.
Så det har jeg ambisjoner om å også gjøre 😇

  • Liker 3
Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 minutter siden):

Nei, finnes ingen sensorer i systemet som kunne målt dette. Dessuten ville det vært vanskelig i praksis. Ikke bare måtte man kompansert for vandringen pga slitasje, men bevegelsen til stempelet er veldig liten, og flex i rør/slanger etc vil gi endel feilmargin. 

Robotklipperen min bruker strømtrekk fra motoren for å utlede hvorvidt den står og stanger mot noe. :p

Om en elektromotor gir trykk til bremsene vil nøyaktig overvåking av strømtrekket kunne si noe om hva som skjer med hydraulikken. Om det kan bli nøyaktig nok er en annen sak. 

Lenke til kommentar
47 minutes ago, AL123 said:

Det kan nok stemme det, vanskelig å se ut fra videoen. Mener å ha sett at man i tlleg må skru stempelet inn med en umbraconøkkel, dvs at man bare låser opp brekkfunksjonen med parkmodus. Uansett ikke så viktig, bare det lar seg gjøre.

 

Ja det er mulig man må det om man skal bytte klosser (noe man vel kansje aldri trenger å gjøre om man er flink å smøre?)

Har bare gjort dette i forbindelse med smøring og da er det jo samme klosser som skal tilbake. Som nevnt over her er det meget enkelt og noe de fleste fint klarer selv ved dekkskift.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Complexity said:

Ja det er mulig man må det om man skal bytte klosser (noe man vel kansje aldri trenger å gjøre om man er flink å smøre?)

Det må nok lages plass til nye klosser ja. Bak er det vel å skru. Foran er det 4 stempler, og de skal bare presses inn. Men dytter man ett inn kommer de andre ut. Så det lønner seg å la den ene klossen stå i, da har man bare to og to  å forholde seg til. Det lar seg gjøre uten å demontere caliper, men man må være veldig forsiktig, så ikke skiven skades. Man bør også følge med på nivået i bremsevæskebeholderen. 

Egentlig er det så sjelden klossene må byttes at det er kanskje like greit å bruke et verksted, som da kan bytte bremsevæske samtidig. 

Men vær obs på at Tesla har ikke sensorer på bremseklossene. Det er bare en stålbit som lager en skrapelyd når de er mye slitt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...