Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Complexity skrev (24 minutter siden):

Da kreves det jo strøm? 😅 Har som sakt ikke lademuligheter hjemme.

Har Webasto på firmabilen. Det må man slå på minst 20 minutter før man skal avgårde, og det gir bare litt lunk på motoren som forsvinner igjen så snart man starter den.

Må og bruke en fjernkontroll som har litt redusert rekkevidde. Kan ikke starte varmen over nett.

Er glad man begynner å bli færdig med slik gammel teknologi.

Jeg sier bare at det finnes muligheter foruten å bruke 500 000 på en ekstra Tesla model 3 til kona di eller et hun bruker din.
Opplegg av strøm uttak + en DEFA kupevarmer til en eldre "hvilkensomhelt" rimelig bil er en "mulighet" for å komme ut til isfri og oppvarmet bil. Defa warm up med mobilstyring bruker GPRS data.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
17 minutes ago, syar2003 said:

Jeg sier bare at det finnes muligheter foruten å bruke 500 000 på en ekstra Tesla model 3 til kona di eller et hun bruker din.
Opplegg av strøm uttak + en DEFA kupevarmer til en eldre "hvilkensomhelt" rimelig bil er en "mulighet" for å komme ut til isfri og oppvarmet bil. Defa warm up med mobilstyring bruker GPRS data.

Vet ikke om du leste men tanken var å bruke 40 tusen på en Leaf så jeg får ha Teslan i fred, ikke å kjøpe enda en Tesla.

Å kjøpe en fossilbil til 20~40 tusen som koster mere å eie, mye mere i service og vedlikehold (ikke så mye i penger men i tid da jeg ville gjort alt selv) og vært mye dyrere i bruk er uaktuelt. Dama hadde bare tatt min bil uansett da og jeg måtte kjørt den..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
magb skrev (1 minutt siden):

Dumper ja, men det tar lang tid, så resultatet er raskere hurtiglading da betteriet er mye varmere :)

Det er litt dårlig programmering på modellene med octovalve og varmepumpe ja. Det 'stjeles' varme fra batteriet når batteriet egentlig skal varmes opp for superlading. Forvent at det blir fikset ganske snart, Tesla må bare finne ut av ting først. Verkstedpersonalet sier de har funnet løsningen men jeg er ikke helt overbevist selv ennå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, magb said:

Dumper ja, men det tar lang tid, så resultatet er raskere hurtiglading da betteriet er mye varmere :)

Nå tenker jeg på etter hurtiglading når batteriet er 40~50 grader.

Når jeg kjører fra superladeren så går viften i bilen for å kjøle batteriet og varmen dumpes i luften, mens Octovalve tar denne varmen å putter den i kupeen istede.

Da bruker varmeapparatet nesten ingen strøm på å holde deg varm og man får fantastisk forbruk.

Screenshot_20210212-114605.thumb.png.b523824ee56a689118312ebf705f4da0.png

Tesla trenger å fintune dette da den suger for mye varme av batteriet under vanlig kjøring, men etter lading eller oppvarming av batteri før avgang er den fantastisk.

 

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (38 minutter siden):

Vet ikke om du leste men tanken var å bruke 40 tusen på en Leaf så jeg får ha Teslan i fred, ikke å kjøpe enda en Tesla.

Å kjøpe en fossilbil til 20~40 tusen som koster mere å eie, mye mere i service og vedlikehold (ikke så mye i penger men i tid da jeg ville gjort alt selv) og vært mye dyrere i bruk er uaktuelt. Dama hadde bare tatt min bil uansett da og jeg måtte kjørt den..

Synes du også sa at du ikke kan lade hjemme. Hvordan skal det funke med en gammel leaf varm og uten is om morgenen i det daglige når det er bikkjekaldt da.

Lenke til kommentar
22 minutes ago, syar2003 said:

Synes du også sa at du ikke kan lade hjemme. Hvordan skal det funke med en gammel leaf varm og uten is om morgenen i det daglige når det er bikkjekaldt da.

Leafen har jo batteri? Kan lades på forhold så kan man bruke det til å varme med slik jeg gjør med Teslan nå?

Dog er det vel dårlig med app på Leaf så man må vel inn i bilen for å starte varme eller bruke nå timer. Det mest ideelle er selvfølgelig å ha tilgjengelig strøm men da er iallefall fossilbil uaktuelt :p

Lenke til kommentar
Complexity skrev (15 minutter siden):

Leafen har jo batteri? Kan lades på forhold så kan man bruke det til å varme med slik jeg gjør med Teslan nå?

Dog er det vel dårlig med app på Leaf så man må vel inn i bilen for å starte varme eller bruke nå timer. Det mest ideelle er selvfølgelig å ha tilgjengelig strøm men da er iallefall fossilbil uaktuelt :p

Leaf til 40k finner jeg ikke , men til 45k , og det er den gamle Leaf med 24kWh og 10 mil rekkevidde.
Spørsmålet var om du får til både isfri bil uten å måtte skrape og oppvarmet inni + batteri uten å være tilkoplet lading og fremdeles nok strøm/rekkevidde igjen til å komme deg ut av gårdsplassen når det er typ -20/25 grader .
https://elbilforum.no/index.php/topic,11910.msg171015.html#msg171015

 

Lenke til kommentar
43 minutes ago, syar2003 said:

Leaf til 40k finner jeg ikke , men til 45k , og det er den gamle Leaf med 24kWh og 10 mil rekkevidde.
Spørsmålet var om du får til både isfri bil uten å måtte skrape og oppvarmet inni + batteri uten å være tilkoplet lading og fremdeles nok strøm/rekkevidde igjen til å komme deg ut av gårdsplassen når det er typ -20/25 grader .
https://elbilforum.no/index.php/topic,11910.msg171015.html#msg171015

 

Kan fort bli i knappeste laget å ha en gammel leaf uten mulighet til å lade hjemme ja. Er mye enklere med Teslan som har litt mere å gå på.

Men det blir jo damas problem 😅

Neida kommer nok ikke til å skaffe bil nummer to før jeg flytter, og da blir jeg ikke å flytte i en ny blokk men i en enebolig eller rekkehus med mulighet for lading.

Var 24kWh leaf jeg tenkte på ja. Var en som ble solgt i går som lå ute for 40 tusen så brukte den som referanse.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Batterioppvarmingen i kombinasjon med kupeforvarming eter opp enormt med batteri. Jeg har kjørt 10 km hver vei til jobb og brukt opp mot 18% av batterikapasiteten. Da starter jeg med å forvarme i 10-15 min om morgenen der bilen kan dra ut 20A fra veggen, altså rundt 4,5kW. "Forbruket" i dash er 300wh/km og på tur retur (totalt 20 km) skulle det tilsi rundt 8% (av 72,5 kwh netto), men med all oppvarming så går det over det dobbelte. Rekkevidden på lengre turer om vinteren er kanskje -25-40%, men skal man kjøre småturer er det fort under halvparten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og etter at man har parkert forsvinner det også noen prosenter, min 2019 Performance mister ca 3% fra jeg har parkert til jeg drar fra jobb (8t)

Nå har det vært rundt 20 minus her i en måned, det går med myye batteri på oppvarming og småkjøring ja. 

Endret av Simkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

2019 performance her også, rundt -15 på morgenen og - 10 på vei tilbake fra jobb den siste uken. Forsvinner noen prosent når man har parkert ja. Hva har du som snittforbruk på din siden ny? Tror min ligger på 185Wh/km, men den er såpass pent kjørt av min bedre halvdel at den ene bremseskiva bak har en fin rustring rundt 🙃 Bremsene bak blir såpass lite brukt at jeg har kjørt trackmode med regen av, men ikke greid å få de blanke igjen. Den rusta kom etter noen måneder fra nybil og har blitt der. Hvordan ser det ut på din?

Lenke til kommentar

I følge kjørecomputeren ligger jeg på 190 i snitt siden jeg kjøpte bilen. Det er kun forbruk under kjøring og inkluderer ikke forhåndsvarming og sentrymode. Går sikkert 10kWh i døgnet nå som det er kaldt og vi parkerer ute. Må lade hver tredje dag..

Hadde vi gått ned på komforten hadde det vært enkelt å redusere det kraftig. Strengt tatt holder det å starte forvarming noen minutter før for å få lunk i setet og blåst vekk rim fra frontruta. Det er greit med varmt batteri for å få regenerering og mer futt i bilen men vi hadde nok valgt å klare oss uten om ladesituasjonen ikke var så enkel som den er.

Lenke til kommentar
Simkin skrev (7 timer siden):

Og etter at man har parkert forsvinner det også noen prosenter, min 2019 Performance mister ca 3% fra jeg har parkert til jeg drar fra jobb (8t)

Nå har det vært rundt 20 minus her i en måned, det går med myye batteri på oppvarming og småkjøring ja. 

De prosentene slipper du å tape om du lar bilen din sove den tiden du er på jobb:)

Lenke til kommentar
Simkin skrev (37 minutter siden):

Den sover på jobb. Jeg er ikke innom verken bil eller app. :)

Men sjekker du at den faktisk sover? For det er ikke rett frem. Sentry må av og ofte andre innstillinger. Kan gjøre api kall til bilen å sjekke state uten å vekke den. Når den først sover så bruker den så og si ingenting. 

 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (16 minutter siden):

Men sjekker du at den faktisk sover? For det er ikke rett frem. Sentry må av og ofte andre innstillinger. Kan gjøre api kall til bilen å sjekke state uten å vekke den. Når den først sover så bruker den så og si ingenting. 

 

Jeg skal selvfølgelig ikke si det helt sikkert, annet enn at når jeg skal forvarme før jeg drar, så tar det tid før bilen vekkes i appen, jeg går ut fra et den da faktisk sover. Sentry er av. På sommeren så går det ikke noe strøm over natta her hjemme eller på jobb, i kulda nå gjør det det.
 

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...