Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

3 minutes ago, Hanhijnn said:

Ja eg tvilar ikkje... :wow: Må vel bare komme i gang med det.

Gjorde utleveringen mye enklere. Trengte ikke gå gjennom noen funksjoner, bare så på bilen for å se etter skavanker, signerte og kjørte avgårde.

I disse koronatider får man vel ikke noe instruksjoner uansett? Greit å kunne litt da iallefall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (1 minutt siden):

Gjorde utleveringen mye enklere. Trengte ikke gå gjennom noen funksjoner, bare så på bilen for å se etter skavanker, signerte og kjørte avgårde.

I disse koronatider får man vel ikke noe instruksjoner uansett? Greit å kunne litt da iallefall.

Ja man må vel satse på egeninnsats på info-siden der. Pluss ha med sjekkliste ved utlevering, så man ikke glemmer noe viktig/kostbart.

Lenke til kommentar

Kan det komme et ørlite prisfall på Tesla Model 3 i nærmeste fremtid? Jeg har ikke kjøpt ennå, men lar meg friste av en Model 3 og det blir garantert et kjøp om det skulle komme en liten prisjustering i riktig retning.

https://www.forbes.com/sites/jamesmorris/2020/07/11/teslas-shift-to-cobalt-free-batteries-is-its-most-important-move-yet/#4616294946b4

Sitat

Tesla will be using LFP for the batteries in its Chinese Model 3, after receiving government approval to do so. It is estimated that using LFP batteries will allow a 15-20% reduction in manufacturing cost.

 

Endret av 49neffets
Lenke til kommentar
kremt skrev (25 minutter siden):

Prisene gikk jo opp betydelig for et par måneder siden. Og for bare noen uker siden gikk prisen ned 2 tusen $ i USA mens her stod den stille. Altså i prinsippet enda en prisøkning for norske kunder.

Jeg spurte angående dette for en tid tilbake (i Juni en gang), men fikk til svar at de hadde satt ned Long Range utgaven 20 000 kr nylig. Det stemmer muligens? Jeg fulgte ikke med prisene så nøye før Juni.

Lenke til kommentar

Er det noen som har lyktes med å prute på en Tesla da? Salget deres (og hos andre) går ikke akkurat bra om dagen. Audi gjør det bra med e-tron, i dårlige tider for nybilsalget, som jeg vil tro er en arg konkurrent for Tesla om dagen. Også har man Polestar 2 og Mach E som har nylig kommet og kommer snart.

Endret av 49neffets
Lenke til kommentar
E.C. skrev (23 timer siden):

Da fikk jeg kjørt bilen igjen og testet alle tipsene om cruise control som har kommet. Selvfølgelig fungerte både kanselleringen med spaken og endring av hastigheten med hjulet på rattet, så nå er jo det mye lettere. Det som derimot er som før er bilens evne til å finne på å bremse. Hadde ikke kjørt mer enn 1,5 km før bilen brått bremset ned til 25 km/t fra en satt fart på 70 km/t foran en sving. Svingen er litt brå, men går fint i 80, som er fartsgrensen. På veien tilbake prøvde jeg samme strekk i 60, bilen lugget seg gjennom svingpartiet i 50-60. Adaptive CC blir dermed ganske ubrukelig på litt svingete norske veier. Skulle ønske man kunne velge å ha vanlig CC der jeg ratter og bilen holder hastigheten. Ikke som det er nå: jeg ratter og bilen holder hastigheten + at bilen kan vurdere seg dit at jeg ikke greier å ratte gjennom svingen og dermed (brå)bremser. 

Orker ikke grave frem alle detaljer eller kilder nå men inntil for et halvt år siden(ish) ville autosteer holde fartsgrensen gjennom svingen, også i svinger hvor det føles naturlig å slakke av litt. Så kom det visstnok et EU-pålegg om maks sideveis akselerasjon i sving og da endret autosteer oppførsel så den bare kuttet på svært kort varsel når sideveis akselerasjon overstiger grensen EU har satt, altså midt i en krapp sving. Dette føles *svært* ubehagelig og jeg sliter med å skjønne hva de(EU eller Tesla) har tenkt på her, bortsett fra det vanlig forbeholdet om at autosteer ikke skal brukes slike steder.. Nå har det kommet en ny endring hvor autosteer, i stedet for å kutte ut når sideveis akselerasjon blir overskredet, senker farten så terskel for sideveis akselerasjon overholdes på denne måten. Med forbehold om at jeg ikke har testet den siste endringen noe særlig selv. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det har vært litt for mye frem og tilbake synes jeg. Å senke farten for å begrense sideveis akselerasjon er for meg den selvfølgelige måten å gjøre dette på, rart at de ikke gikk rett på den løsningen.

Men så snakker vi fortsatt om å bruke autosteer på steder der den 'egentlig' ikke skal brukes, det vil si tofeltsveier, med og uten gul midstripe..

Lenke til kommentar

Jeg har testet cruise control med autosteer av (spaken hele veien ned én gang, samt at autosteer er av under autopilot). Bilen presterer å bremse ned før svingen, midt i svingen, samt på vei ut av svingen (når det har rettet seg ut), så noe snakk om for mye g-krefter kan det ikke være. Da er det altså en eller annen funksjon under autopilot som troller når man skal bruke cruise control.

Lenke til kommentar

Ny update til AP i dag, tok faktisk over en time og installere, så mulig det er kraftige forbedringer. 
 

Får teste imorgen fra skåne.
Til info kjørte jeg fra Lillestrøm til Skåne tidligere i uken med navigate on autopilot hele veien uten noe som helst problemer (nesten 60 mil)

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

«Autopilot» er så ustabilt at jeg aldri bruker det. Ubehagelig med bremsing helt ut av det blå. Angrer på at jeg huket det av da jeg bestilte.

Lenke til kommentar
Fleskefjeset skrev (1 minutt siden):

«Autopilot» er så ustabilt at jeg aldri bruker det. Ubehagelig med bremsing helt ut av det blå. Angrer på at jeg huket det av da jeg bestilte.

Kan ikke huke av det lenger, alltid inkludert. Isåfall har du kjøpt eap når det var et alternativ. 
 

Nå er det basic AP eller FSD som er valgene.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134
KriZZ skrev (4 minutter siden):

Kan ikke huke av det lenger, alltid inkludert. Isåfall har du kjøpt eap når det var et alternativ. 
 

Nå er det basic AP eller FSD som er valgene.

Jeg kjøpte FSD. Bortkastede penger foreløpig.

Lenke til kommentar
Fleskefjeset skrev (Akkurat nå):

Jeg kjøpte FSD. Bortkastede penger foreløpig.

Når du får hw3 og flere av funksjonene der aktiveres så skal du nok se det er en helt annen liga. FSD pr dags dato er tilnærmet lik basic ap i europa, da inkludert filskifte, summon og autopark.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...