Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Nimrad skrev (2 minutter siden):

Burde ikke være det. 

Og snart er det ikke det, eller ryktene sier jo at AP skal inn i FSD stack på V14 som de fleste har nå. Dog har jeg kun sitt rykter, ingen tester. Jeg krysser fingrene iallefall! Er så lei av AP koden. Har ikke blitt gjort noe vesentlig på årevis 😕

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kahuna skrev (På 1.12.2025 den 21.18):

Om jeg bare husker det skal jeg ta en titt og se om det står noe fornuftig der. 

Da har jeg tittet på den minnepinnen som fulgte med bilen(TMY-22) og der sto det skuffende lite. Utseendet er identisk med Samsung Bar, bortsatt fra Tesla-logo og teksten 'not covered under vehicle warranty 128GB USB3.1'. Ingen øvrige specs. Jeg hadde noe software et sted som kunne hente ut info fra minnepinner osv, skal se om den kan få ut noe fornuftig.

Skrevet
Salvesen. skrev (18 minutter siden):

Og snart er det ikke det, eller ryktene sier jo at AP skal inn i FSD stack på V14 som de fleste har nå. Dog har jeg kun sitt rykter, ingen tester. Jeg krysser fingrene iallefall! Er så lei av AP koden. Har ikke blitt gjort noe vesentlig på årevis 😕

Det hadde vært helt tipp topp, men tviler sterkt på det. FSD har vært en betydelig investering og de kommer nesten garantert til å ta betalt. De sitter med en gigantpost i bøkene sine på en håndfull milliarder dollar uopptjent inntekt, så man kan jo bare tenke seg hvor stor denne inntekten kan bli når FSD faktisk blir reelt.

Skrevet
Salvesen. skrev (52 minutter siden):

Så du ønsker flere slike ulykker da bilene allerede kjører på autopilot? FSD er jo bare en forbedring av det ‘dårlige’ systemet bilen har. En skal lese mye rart…

Folk vil jo stole mer på FSD..en skal tenke kort.....

• Liker 1
Skrevet
38 minutes ago, Salvesen. said:

Men fortsatt scorer Tesla høyere enn alle(?) andre på førerstøttesystemer i Euroncap tester :)

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 minute ago, obygda said:

Den statistikken som finnes, så kjører FSD bedre enn folk. Så det er et pluss for sikkerheten om de stoler på FSD, ikke kjører selv.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
bzzlink skrev (11 minutter siden):

Den statistikken som finnes, så kjører FSD bedre enn folk. Så det er et pluss for sikkerheten om de stoler på FSD, ikke kjører selv.

Statistikk på norske veier under norske værforhold finnes jo ikke. Alle SW har bugs og mangler..og jo vanskeligere forholdene er..jo flere feil vil skje. Jeg tenker som så at våre norske veier og kjøreforhold ofte er verre enn hva man finner andre steder i f.eks Europa. Derfor tenker jeg at Norge bør vente til vi ser hvordan dette utvikler seg andre steder først. 

• Liker 2
Skrevet
bzzlink skrev (1 time siden):

Men fortsatt scorer Tesla høyere enn alle(?) andre på førerstøttesystemer i Euroncap tester :)

Gjør det? Var vanskelig å egentlig finne noe spesifikt der, men på listene deres så det iallfall ut til at mange Mercedes modeller gjorde det en del bedre enn Tesla. I listen fant jeg kun Model s da.

Skrevet
obygda skrev (1 time siden):

Kilde? Disse folkene er like, de kommer til å stole for mye på systemet og det er bedre at de gjør det på ett system som er mer kapabelt enn ett som ikke er det... Det er ganske enkel logikk. Å prøve å bremse utviklingen til systemer som er bedre er en uting. Iallefall ikke om en mangler harde fakta på sine påstander som du kommer med her. 

• Hjerte 1
Skrevet
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Kilde? Disse folkene er like, de kommer til å stole for mye på systemet og det er bedre at de gjør det på ett system som er mer kapabelt enn ett som ikke er det... Det er ganske enkel logikk. Å prøve å bremse utviklingen til systemer som er bedre er en uting. Iallefall ikke om en mangler harde fakta på sine påstander som du kommer med her. 

Jeg tror flere vil bruke FSD når det kommer enn de som kun bruker vanlig ap i dag. Og det er her utfordringen ligger.  Jeg liker defensiv programmering..og jeg tror ikke vi bør være det første landet ut med FSD i Europa..heller sistemann ut for å si det slik. 

Skrevet
obygda skrev (1 time siden):

Jeg tror flere vil bruke FSD når det kommer enn de som kun bruker vanlig ap i dag. Og det er her utfordringen ligger.  Jeg liker defensiv programmering..og jeg tror ikke vi bør være det første landet ut med FSD i Europa..heller sistemann ut for å si det slik. 

Utfordringen ligger i "jeg tror". 

Når FSD kommer her blir AP erstattet med FSD kode. Det er BRA da det er langt bedre enn AP vi kjenner i dag. 

Så kan en BETALE for å bruke FSD for å få bedre og mer funksjonalitet. 

At det er fare for at folk stoler for mye på systemet er jo helt korrekt, men det er bedre at de stoler på ett bedre system enn ett dårlig ett. Slik vi ser mye av i dag. 

Det er allerede folk som viser at de stoler for mye på FSD allerede, folk jobber nå i bilene sine i USA. Og jeg er helt enig i at dette er en farlig utvikling så lenge systemet ikke er laget for at en skal gjøre dette. Så jeg deler bekymringene dine rundt dette, og det er godt mulig at det vill føre til økt feilbruk av systemene. Men, det vet vi ikke enda. 

Jeg er dog fortsatt en forkjemper for å bruke bedre software om det er tilgjengelig. Noe det er. Også må det testes grundig før det rulles ut. Enig i dette også. 

Vi er ikke det første landet ut, det er mange som er langt forran oss allerede og har aktiv testing. Meg bekjent har vi ikke det i Norge enda. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
5 hours ago, Hanhijnn said:

Trussel om økt avgift har jo hjulpet ALLE merkene like mye, så det er ikke noe som har hjulpet Tesla spesielt.

Men gleder meg til å se de offisielle 2025-tallene.

Du må ha usolgte biler å selge for at en slik kortvarig markedsimpuls kan brukes til å øke salg. Siden tesla har mistet mye markedsandeler i resten av europa er det ikke urimelig at de kunne ha mye usolgt matriell og ledig kapasitet tilgjengelig for å møte markedet i en slik situasjon. 

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva som er i veien for å bare pushe ut FSD-kode på autopilot NÅ. Funksjonalitet på nivå med autopilot må jo ikke godkjennes/sertifiseres?

Skrevet
Nimrad skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hva som er i veien for å bare pushe ut FSD-kode på autopilot NÅ. Funksjonalitet på nivå med autopilot må jo ikke godkjennes/sertifiseres?

Tja, det virker slik. Men jeg kan ikke nok om reglene. Tesla skylder iallefall på "local regulations" for å pushe FSD kode. Om det stemmer eller ikke skal jeg ikke begi meg utpå 😛

Skrevet
8 hours ago, obygda said:

Statistikk på norske veier under norske værforhold finnes jo ikke. .....

. Jeg tenker som så at våre norske veier og kjøreforhold ofte er verre enn hva man finner andre steder i f.eks Europa. Derfor tenker jeg at Norge bør vente til vi ser hvordan dette utvikler seg andre steder først. 

Om jeg husker rett kjøres FSD allerede i flere år i Kanada og Alaska. Det er kanskje ikke krevende nok ift Norge? Vi er helt unike der også?

Alle SW har bugs og mangler..og jo vanskeligere forholdene er..jo flere feil vil skje

Og det gjelder kun maskiner? Ikke mennesker?

Fordelen maskinene har er - forenklet sagt: det hva den ene maskinen lærer kan nærmest omgående overføres til de andre maskinene. Prøv det med mennesker.

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...