Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Nimrad skrev (1 time siden):

Det beste er et high endurance microSDXC. Spesifikt designet for 24/7-bruk til videoovervåkning og tåler ekstreme temperaturer og røff behandling. Det er også rimeligere enn å kjøpe en SSD hvor du betaler for høy skrive-/lesehastighet som man absolutt ikke trenger. Koster 350 kroner for 256GB og så slenger du på en microSD USB-plugg.

Hei, kunne du gitt lenke til noe slikt som kan passe sammen som plug and play løsning? 😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet
OddZen skrev (6 minutter siden):

Hei, kunne du gitt lenke til noe slikt som kan passe sammen som plug and play løsning? 😊

Første butikk jeg fant som var OK rimelig ihht prisjakt var elkjøp:

Sandisk Mobilemate USB 3.0 minnekortleser vil passe fint inni hanskerommet, og er bekreftet å støtte USB 2.0 som bilene bruker. Jeg tror alle bilene fortsatt bruker USB-A-kontakt. Det står ikke spesifisert i manualen, men ser i nettbutikken at alle de offisielle leveres med USB-A-kontakt.

SanDisk MicroSDXC Endurance 256 GB minnekort med SD-adapter her. Du kan velge lavere kapasitet om du vil. Det er vel 128GB-minnepenn som følger med bilene.

468 kroner totalt for 256GB med gratis frakt hjem til meg hvertfall.

Skrevet

Første butikk jeg fant som var OK rimelig ihht prisjakt var elkjøp:

Sandisk Mobilemate USB 3.0 minnekortleser vil passe fint inni hanskerommet, og er bekreftet å støtte USB 2.0 som bilene bruker. Jeg tror alle bilene fortsatt bruker USB-A-kontakt. Det står ikke spesifisert i manualen, men ser i nettbutikken at alle de offisielle leveres med USB-A-kontakt.

SanDisk MicroSDXC Endurance 256 GB minnekort med SD-adapter her. Du kan velge lavere kapasitet om du vil. Det er vel 128GB-minnepenn som følger med bilene.

468 kroner totalt for 256GB med gratis frakt hjem til meg hvertfall.

Takk. Det bør vell være nok lagring med 256GB?

Skrevet

Siden jeg har tilgang til SSD og overganger til USB på jobb, så var jeg rask med å bytte ut den medfølgende Tesla-minnepinnen når jeg kjøpte min model 3 for tre år siden...

Men jeg opplevde til stadighet at dette låste seg: det kom et rødt kryss på dashcam ikonet.
Det eneste som hjalp var å dra ut USB-pluggen inni hanskerommet og putte inn igjen. Det løste problemet hver gang, og funket resten av kjøreturen.
Men etter neste dvale var det ren lotto om det funket eller ikke. Det begynte å bli irriterende å åpne hanskerommet før hver kjøretur...

Det satt langt inne å gå tilbake til Tesla-minnepinnen for å se om det samme skjedde med den... Men når det viste seg at den aldri opplevde det problemet, så ditchet jeg SSD, og har kjørt med pinnen siden.

Jeg byttet jo til SSD for å få mer lagringsplass, ikke økt pålitelighet. Men det viser seg jo at 128GB holder i massevis!
Jeg lagrer jo hendelser i trafikken i ny og ne, og etter i tre år er den langt unna å gå full. Og det er jo enkelt å slette gamle opptak om det skulle skje, så nå gidder jeg ikke tenke noe mer på å "oppgradere". Pinnen funker helt perfekt!

Jeg sliter litt med å skjønne hvorfor et micro SD kort med USB adapter skulle være noe bedre eller sikrere enn den medfølgende pinnen;
Mer eller mindre samme innmat, men delt opp i flere løse deler. Og noe bedre R/W hastighet trengs ikke heller.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror nok den medfølgende minnepinnen gjør jobben. Jeg skaffet min egen fordi jeg kjøpte bilen før Tesla begynte å levere med minnepinne. Tror ikke sentry-mode fantes da..

Skrevet
ozone skrev (2 timer siden):

Siden jeg har tilgang til SSD og overganger til USB på jobb, så var jeg rask med å bytte ut den medfølgende Tesla-minnepinnen når jeg kjøpte min model 3 for tre år siden...

Jeg byttet også til en Samsung SSD på 500Gb for snart 4 år siden. 0 problemer med den i løpet av alle disse årene, så jeg flytter den over til nybilen. Kjempefornøyd med SSD-disken.

• Liker 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (31 minutter siden):

Jeg byttet også til en Samsung SSD på 500Gb for snart 4 år siden. 0 problemer med den i løpet av alle disse årene, så jeg flytter den over til nybilen. Kjempefornøyd med SSD-disken.

Jeg hadde nok bare uflaks med inkompatibilitet.
Det er mye som skal klaffe samtidig når det gjelder alle slags "spin-down" og "sleep" -signaler...
Til og fra og gjennom både SSD, adapteren, og bilen.

Finner man de rette produktene er det nok like stabilt som Tesla sin egen, selvfølgelig grundig gjennomtestede, minnepinne😉

Skrevet (endret)
ozone skrev (8 timer siden):

Jeg sliter litt med å skjønne hvorfor et micro SD kort med USB adapter skulle være noe bedre eller sikrere enn den medfølgende pinnen;
Mer eller mindre samme innmat, men delt opp i flere løse deler. Og noe bedre R/W hastighet trengs ikke heller.

Djevelen er i detaljene. Tesla-stikken funker helt sikkert bra nok. Jeg har ikke tenkt å bytte den ut. Men hvis vi snakker om å kjøpe noe annet enn den så kan det være greit å kjøpe noe som er laget for å tåle den typen trøkk. Tesla sin stikke er neppe det, men det gjør ikke noe for 99% av tilfellene. Den er nok bare en standard, billig USB-penn. Hvis man har konstant sentry mode også hjemme så kan det kanskje være en tanke å bytte ut. Jeg har erfaring med døde USB-penner(kjører unraid og vært gjennom 2-3 stk de siste 10-15 årene). De er skjøre over tid, men sannsynligheten for at det skjer noe galt nøyaktig når jeg trenger det på Teslaen er ikke verdt noe oppgradering. Jeg bytter når Tesla sin ryker, men da går jeg for noe lagd for temperaturer under 0 og kontinuerlig last.

R/W-hastighet er ikke noe å ofre en eneste tanke. Porten er USB 2.0 så om du er heldig klarer den kanskje 30MB/s.

Endret av Nimrad
Skrevet
55 minutes ago, Nimrad said:

R/W-hastighet er ikke noe å ofre en eneste tanke. Porten er USB 2.0 så om du er heldig klarer den kanskje 30MB/s.

USB 3.0 på biler med usbporten i hanskerommet, som vil si alle som kom orginalt med minnepinne fra Tesla.
Er vel litt av grunnen til at de er så mye raskere å vise video fra og lagrer video fra to ekstra kamera.

Tesla sin usb pinne er vel bare en rebranded Samsung Bar forøvrig.

https://www.elkjop.no/product/tjenester-og-tilbehor/minnekort-og-usb-minne/usb-minnepenn/samsung-bar-plus-usb-a-minnepenn-64-gb-gra/SAMBAR64GRY

Skrevet

Den er nok bare en standard, billig USB-penn.

Den er i det minste priset som en industrial rated minnepinne, dvs 4 ganger prisen av en vanlig minnepinne. Det står ikke noe på websiden hva nøyaktig spec er men jeg har jo faktisk en i den ene bilen. Om jeg bare husker det skal jeg ta en titt og se om det står noe fornuftig der. 

Skrevet
Complexity skrev (1 time siden):

Tesla sin usb pinne er vel bare en rebranded Samsung Bar forøvrig.

Min andre minnepinne var helt tilfeldigvis en Samsung Bar, den levde ikke imponerende lenge men som sagt er det ingenting i spec på minnepinnen som tilsa at den skulle tåle kontinuerlig bruk. Enten har jeg bare vært uheldig eller så har Tesla fått levert en bedre specet minnepinne enn det samsung leverer via vanlige websider.

Skrevet
Kahuna skrev (59 minutter siden):

Min andre minnepinne var helt tilfeldigvis en Samsung Bar, den levde ikke imponerende lenge men som sagt er det ingenting i spec på minnepinnen som tilsa at den skulle tåle kontinuerlig bruk. Enten har jeg bare vært uheldig eller så har Tesla fått levert en bedre specet minnepinne enn det samsung leverer via vanlige websider.

Mener å huske at jeg leste noe om oppgradert minnepinne fordi de fikk mange returer og klager på de første minnepennene.

Så godt mulig de nye er mer robust. Ser dog at 1GB-versjonen er en SSD, ikke en flashdrive! Ser det ihvertfall greit om man går inn i Tesla-shop'en på US-versjonen, på norsk så oversettes det til "halvlederminne", mens i USA så står det "Solid State Drive".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...