Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
bzzlink skrev (Akkurat nå):

Nei jeg er ikke enig i at de har villedet.

De har jo ikke lansert FSD.

Men dersom retten finner det bevist at sjåføren i den aktuelle bilen trodde at hen hadde level 4 selvkjøring, og at Tesla ikke hadde gjort nok for å få hen til å ikke tro det, så er jeg enig. Da skal dommen bli stående.

"Paint it black" videoen var laget mens de solgte autopilot, og det er altså et dødsfall på autopilot som nå diskuteres. Ikke det at det har så stor forskjell. Rebranding av autopilot til FSD spiller egentlig veldig liten rolle. 

Personen bak rattet det er snakk om trudde at han fint kunne kikke litt bort fra veien fordi Elon Musk selv hadde sagt at bilen fint kan kjøre av seg selv. Han hadde produsert "paint it black" videoen, og vist seg selv i beste sendetid som et intervjuobjekt bak rattet på en Tesla der han fulgte ganske lite med på veien forran seg, og han slapp rattet ved flere anledninger i lengre tidsperioder. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
oophus skrev (2 minutter siden):

"Paint it black" videoen var laget mens de solgte autopilot, og det er altså et dødsfall på autopilot som nå diskuteres. Ikke det at det har så stor forskjell. Rebranding av autopilot til FSD spiller egentlig veldig liten rolle. 

Personen bak rattet det er snakk om trudde at han fint kunne kikke litt bort fra veien fordi Elon Musk selv hadde sagt at bilen fint kan kjøre av seg selv. Han hadde produsert "paint it black" videoen, og vist seg selv i beste sendetid som et intervjuobjekt bak rattet på en Tesla der han fulgte ganske lite med på veien forran seg, og han slapp rattet ved flere anledninger i lengre tidsperioder. 

Hvor mange sekunder tok Elon eller hvem som helst i videoen øynene av veien? Altså den "værste" gangen? 

Å ta hendene av rattet kan en stort sett gjøre i alle slike system. Kjenner ikke til ett eneste system som ikke tillater det? Samme med øynene? 

Skrevet
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Hvor mange sekunder tok Elon eller hvem som helst i videoen øynene av veien? Altså den "værste" gangen? 

Å ta hendene av rattet kan en stort sett gjøre i alle slike system. Kjenner ikke til ett eneste system som ikke tillater det? Samme med øynene? 

Poenget er ikke antall sekunder han holdt hendene av rattet. Poenget er jo at han poengterer at systemet er sikkert nok til å ta hendene av rattet. Sammen med "paint it black" videoen, så burde det være åpenbart at uhell ville skje grunnet falsk sikkerhet hos folk i hvor bra systemet var/er. 

• Liker 1
Skrevet
oophus skrev (6 minutter siden):

Poenget er ikke antall sekunder han holdt hendene av rattet. Poenget er jo at han poengterer at systemet er sikkert nok til å ta hendene av rattet. Sammen med "paint it black" videoen, så burde det være åpenbart at uhell ville skje grunnet falsk sikkerhet hos folk i hvor bra systemet var/er. 

å ha hendene av rattet er "lovlig", både på tesla sitt system og andre system. Og det var vell ikke problemet her. Problemet var vell at øynene var av veien og langt vekke også. Aldri sett noen promovideo der en bøyer seg ned slik at en har 0 sikt ut av bilen. Men det har du kanskje en link til? 

Jeg er enig i at Tesla og spesielt har tøyd grensene til hva både AP og FSD kan gjøre på tidspunktet det promoteres. Absolutt. 

Men at dette er en åpenbar seier, det ser jeg ikke helt. Men, det kommer nok til å gå noen runder i retten før vi får endelig svar :) Heldigvis har Tesla fortsatt å utvikle produktet og det blir stadig bedre og de oppdaterer nesten alle bilene på veien med det bedre systemet. I motsetning til andre som trenger nytt rullehjul i midtkonsollen for ny software oppdatering feks. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (38 minutter siden):

Tesla-styret har godkjent aksjepakke til Elon Musk – E24

Ser ikke ut som Tesla har tenkt å bytte ut Elon med det første.. 

På en annen siden av planeten:

Dumaen har godkjent nytt palass til Vladimir Putin - RT1

Ingen link, men basert på en sann historie. Medlemmene i Dumaen hadde neppe noe reelt valg.

Jeg regner Teslas styremedlemmer hadde et visst press på seg, selv om de neppe ville ramlet ut av vinduet innen 24 timer om de hadde stemt nei. Ledelse på høyt nivå er ganske brutalt og jeg tror ikke Tesla er noe unntak.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

å ha hendene av rattet er "lovlig", både på tesla sitt system og andre system.

Ja, den kan du jo komme med en kilde på. Så lenge Tesla's systemer defineres som et nivå 2 ADAS så skal man ha hendene på rattet og øynene på veien hele tiden. Problemet dukker altså opp når Tesla's egen PR konge ikke gjør dette selv, og i tillegg sier ting som får folk til å tru at man ikke trenger det. Ergo søksmål. 

Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Problemet var vell at øynene var av veien og langt vekke også. Aldri sett noen promovideo der en bøyer seg ned slik at en har 0 sikt ut av bilen. Men det har du kanskje en link til? 

image.png.df91c1211b7ccec640724c9c5c73ec64.png
Dette er altså første skjermbilde av en promovideo som Tesla og Elon Musk lagde. En promovideo som tydeligvis var vanskelig å lage, siden de måtte bruke systemet utenfor det de normalt sett solgte (pre mapping), og bilen krasjet underveis under forsøkene på å få til en "perfekt" omgang som kunne lages til en video. 

Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Men at dette er en åpenbar seier, det ser jeg ikke helt. Men, det kommer nok til å gå noen runder i retten før vi får endelig svar :)

Er jo bare å bruke logikk det. Sluttresultatet blir nok en eller annen løsning bak lukkede dører med NDA'er og diverse, så kan du jo rope ut og si at "Tesla vant", selv om du jo innerst inne vet hva slike løsninger brukes for. 

• Liker 2
Skrevet
oophus skrev (1 time siden):

Hehe, jeg regner med at du kødder litt. Eventuelt hvis du trur at autopilot på et skip kun styrer gassen og ingenting annet så rop ut. ^^ 

Svigerfar har en forenklet autopilot som kun går på kurs. 

Så..... Men snakker ikke om skip. Snakker om andre steder ordet autopilot brukes. Noe som jo bør være forbudt. 

Skrevet
Jotun skrev (2 minutter siden):

Så..... Men snakker ikke om skip. Snakker om andre steder ordet autopilot brukes. Noe som jo bør være forbudt. 

Ja, det der forblir whataboutism. 

Ingen her som kjemper for at autopilot i fly eller skip, eller tog forsåvidt burde forbys. De ble innført på ordentlige måter innenfor sine respektive regelverk. Tesla på den andre siden prøver alt de kan for å unngå regelverk, og finnes det regelverk så utnytter de andre regelverk for å unngå sperrene.  Les tidligere link jeg gav her inne. 

Fint eksempel er jo Tesla's forsøk på å bruke ei slags taxi løyve i California for å få lov til å åpne FSD inn der. De har ikke engang søkt om å få teste ut en robotaxi der, men prøver altså å få innpass utenfor regelverket. Syns du det er greit? 

• Liker 1
Skrevet
oophus skrev (15 minutter siden):

Sitat

Ja, den kan du jo komme med en kilde på. Så lenge Tesla's systemer defineres som et nivå 2 ADAS så skal man ha hendene på rattet og øynene på veien hele tiden. Problemet dukker altså opp når Tesla's egen PR konge ikke gjør dette selv, og i tillegg sier ting som får folk til å tru at man ikke trenger det. Ergo søksmål. 

Hva ønsker du kilde på? Jeg kan godt finne en manual fra enhver produsent som har tilsvarende system der en kan lese at om en tar hendene av styret vil det ta X tid før bilen krever at du tar de tilbake LES lovlig å ta hendene av styret. Men du klarer det sikkert selv? Men som sagt jeg kan hjelpe deg om det blir vanskelig.. 

Sitat

Dette er altså første skjermbilde av en promovideo som Tesla og Elon Musk lagde. En promovideo som tydeligvis var vanskelig å lage, siden de måtte bruke systemet utenfor det de normalt sett solgte (pre mapping), og bilen krasjet underveis under forsøkene på å få til en "perfekt" omgang som kunne lages til en video. 

Dette er vell promo for FSD? 

Sitat

Er jo bare å bruke logikk det. Sluttresultatet blir nok en eller annen løsning bak lukkede dører med NDA'er og diverse, så kan du jo rope ut og si at "Tesla vant", selv om du jo innerst inne vet hva slike løsninger brukes for. 

Næ, du ser nok ikke meg rope noe slikt. 

Skrevet (endret)
oophus skrev (20 minutter siden):

Ja, det der forblir whataboutism. 

Ingen her som kjemper for at autopilot i fly eller skip, eller tog forsåvidt burde forbys. De ble innført på ordentlige måter innenfor sine respektive regelverk. Tesla på den andre siden prøver alt de kan for å unngå regelverk, og finnes det regelverk så utnytter de andre regelverk for å unngå sperrene.  Les tidligere link jeg gav her inne. 

Fint eksempel er jo Tesla's forsøk på å bruke ei slags taxi løyve i California for å få lov til å åpne FSD inn der. De har ikke engang søkt om å få teste ut en robotaxi der, men prøver altså å få innpass utenfor regelverket. Syns du det er greit? 

Det sies jo her inne at det er galskap å kalle det for autopilot. For det gir feil inntrykk

Si til han i Oslofjorden som gikk på dass og måket ned en seilbåt at autopilot ikke betyr at han ikke må følge med. Det heter jo autopilot hei innlysende at man ikke trenger følge med. 

Men gjelder vel bare tesla? 

Leafen min lar meg følge akkurat like lite med som teslaen. For det var vel også helt utrolig at tesla lar oss ikke holde i rattet en stund. I motsetning til alle andre systemer. 

Egentlig er det for meg ikke summen som er mest grell i den saken fra USA. Det er dommens definisjon av hvor dum man har lov å være som er verst. 

I Norge ville man aldri fått dom i en helt lik sak. Eller? 

Det var tross alt det denne diskusjonen startet med. 

Kult ord det der whataboutism. Kan det om mulig bety mindre for noen at du mener det er whataboutism? 

Endret av Jotun
Skrevet (endret)
31 minutes ago, Jotun said:

Var det han som torpederte en seilbåt i Oslofjorden for en ukes tid siden?

edit: Basert på ditt siste innlegg antar jeg at det ikke var han. Greit.

Endret av nebrewfoz
Skrevet
oophus skrev (6 minutter siden):

Ser ikke noe problem med det så lenge de følger lover og regler? Det er flust av taxi sjåfører i california som kjører på FSD dagen lang. 

Skrevet
Jotun skrev (32 minutter siden):

Piloter er jo flyvere. På sjøen heter det styrmann.

Så autopilot burde jo strengt tatt forbeholdes lufta.

På skip burde det hete autostyrmann og for biler autosjåfør.

• Liker 1
Skrevet
Jotun skrev (12 minutter siden):

Det sies jo her inne at det er galskap å kalle det for autopilot. For det gir feil inntrykk

Si til han i Oslofjorden som gikk på dass og måket ned en seilbåt at autopilot ikke betyr at han ikke må følge med. Det heter jo autopilot hei innlysende at man ikke trenger følge med. 

Men gjelder vel bare tesla? 

Leafen min lar meg følge akkurat like lite med som teslaen. For det var vel også helt utrolig at tesla lar oss ikke holde i rattet en stund. I motsetning til alle andre systemer. 

Egentlig er det for meg ikke summen som er mest grell i den saken fra USA. Det er dommens definisjon av hvor dum man har lov å være som er verst. 

I Norge ville man aldri fått dom i en helt lik sak. Eller? 

Det var tross alt det denne diskusjonen startet med. 

Kult ord det der whataboutism. Kan det om mulig bety mindre for noen at du mener det er whataboutism? 

Poenget er vel kanskje det at ingen går rundt å tror at deres Nissan Leaf kan kjøre av seg selv, mens rundt 2020 var det mange som trodde Teslaer kunne det mye bedre enn de faktisk kunne. Husker det var videoer av Teslaer som kjørte på motorvei mens sjåfør sov bak rattet. Og Tesla har i hvert fall ikke gjort noe for endre oppfatningen av at bilene deres kan mindre enn det de egentlig kan. Da hadde aksjeprisen kræsjet. Så tror jeg også Tesla tiltrekker seg større idioter enn Nissan Leaf eiere (eier Tesla selv, så litt self-burn), som kombinert med teknologien i bilen er en dårlig kombo i visse tilfeller, som i f.eks. i nevnte rettssak.

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Dog er de jo på vei ut på skip. Vi har flere autonome prosjekter her i byen, tror vi er godkjent for autonom havn eller noe slikt. Ganske spennende.

Og etter hva vi har sett i mange tiår nå bør en sterkt vurdere det samme i luften. Piloter er dessverre ofte årsaken til feil der "oppe". 

Så jeg tipper vi ser ett skifte de neste 10+ årene der maskinene tar mer styring og en fjerner folka mer å mer. Men nok i steg. 

Skrevet
Simen1 skrev (26 minutter siden):

Hva du mener det burde hete er vel så langt uttafor tema at man kommer neppe lengre. 

Det heter autopilot. 

https://www.maritim.no/autopilot-motorbat?size=12

Men sikkert et sykt bra argument i en amerikansk rettsak 😅

• Liker 1
Skrevet (endret)
Fckbutton skrev (23 minutter siden):

Så tror jeg også Tesla tiltrekker seg større idioter enn Nissan Leaf eiere 

Hvertfall en mye større andel av folk av den yngre generasjon som nok kan tro dette om både leaf og tesla. 

Nissan har vitterlig ikke gjort mye annerledes enn tesla for å overbevise meg om at eg må følge med. Så ser absolutt ingen forskjeller her. 

Eg har da aldri sett de videoene som nevnes her. Men forholder meg til manualene 

Heldigvis må man ikke være idiot for å eie tesla. Men ifølge de fleste her inne så hjelper det.... 

Endret av Jotun
Skrevet
37 minutes ago, Simen1 said:

'Pilot' på engelsk er det samme som 'los' på norsk ...

Skrevet
2 hours ago, bzzlink said:

Nei jeg er ikke enig i at de har villedet.

De har jo ikke lansert FSD unsupervised.

Men dersom retten finner det bevist at sjåføren i den aktuelle bilen trodde at hen hadde level 4 selvkjøring, og at Tesla ikke hadde gjort nok for å få hen til å ikke tro det, så er jeg enig. Da skal dommen bli stående.

Fra artikkelen du selv linket:  

"Ulykken skjedde i Key Largo i Florida da Tesla-eier George McGee kjørte sin Tesla Model S med Enhanced Autopilot aktivert. Sjåføren mistet mobilen sin og bøyde seg ned for å plukke den opp. Han trodde Autopilot-systemet ville bremse hvis det var hindringer i veien."

Hvorvidt eieren hadde noe forhold til SAE level eller ei er neppe viktig, og tesla forholder seg vel i veldig begrenset grad til de uansett. Etter beskrivelsen mente hen imidlertid åpenbart at bilen var i stand til å kjøre på egenhånd. 

Med mindre det kommer andre faktaopplysninger, kan jeg da anta at du da er enig i dommen? 

• Liker 1
Skrevet

Sånne saker som dette gjør at vi andre normale dødelige må finne oss i at det står "ikke putt barnet ditt inn i mikrobølgeovnen" i manualen.

Tragisk rett og slett. 

Håper han blir saksøkt for rett og slett være dum. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...