Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
On 6/18/2025 at 1:35 PM, Iterion said:

Absolutt en veldig kul bil! Og tipper den føles ut som en helt rå kjøremaskin også. Hvordan er den ift Model 3 synes du? Er det en enorm forskjell på kjørekomforten? 

Ja jeg vet den er litt mindre, og jeg vil helst ikke ha en mindre bil med mindre plass i enn det jeg har nå, selv om muligheten er der da jeg ikke har barn. Men ja den skal isåfall være enormt mye bedre på det aller meste mtp prisen og mindre plass. 

Jeg synes ikke det går an å sammenligne i4 og tm3 setene og understellet.

i4m50 til 650 ish (med utstyr) er en hinsides bra deal. Så bra at jeg ikke helt skjønner hvordan BMW kan tjene noe penger på den

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snowleopard skrev (12 timer siden):

Er mange som klager på at man ikke får gebyret tilbake, når man benytter angreretten før varen er levert, og som med henvisning til tidligere domsavgjørelser og lovteksten, også får dette refundert!

Ellers kan man argumentere med at da venter jeg til jeg har hentet ut bilen, for da får man jo alt tilbake, og da sitter de med en "brukt" bil...

Ergo, litt jobb for å få alt tilbake, men ikke umulig!

Synst ikke avtalen tilsier at det er tilfelle. 

Leste igjennom avtalen nå og slik jeg forstår den så fraskriver jeg meg reservasjonsbeløpet om jeg trekker meg før levering. Etter levering så står det at man kan bruke angrefrist kostnadsfritt, men så har de dette punktet om 900 euro i kostnader. Hva tar de i praksis her er det noen som vet det? Det kan jo potensielt bli kostbart å bruke angrefrist fremfor avbestilling. 

"Du må bære de direkte kostnadene ved å returnere varene. Kostnadene anslås til høyst ca. 900 EUR." 

Skrevet
minim skrev (8 timer siden):

Synst ikke avtalen tilsier at det er tilfelle. 

Leste igjennom avtalen nå og slik jeg forstår den så fraskriver jeg meg reservasjonsbeløpet om jeg trekker meg før levering. Etter levering så står det at man kan bruke angrefrist kostnadsfritt, men så har de dette punktet om 900 euro i kostnader. Hva tar de i praksis her er det noen som vet det? Det kan jo potensielt bli kostbart å bruke angrefrist fremfor avbestilling. 

"Du må bære de direkte kostnadene ved å returnere varene. Kostnadene anslås til høyst ca. 900 EUR." 

Men det betyr intet, når loven fastslår noe annet.

Eneste dette betyr, er at du enten må friste de til å fravike det så de unngår å få en "brukt" bil tilbake som allerede har vært registrert på noen, eller rett og slett bruke angrerettsloven til å få de pengene tilbake!

Tesla står ikke over Angrerettsloven, eller forbrukerkjøpsloven for den del (med tanke på km-begrensningen), så er bare å stå på krava dine! ;) 

Skrevet
Snowleopard skrev (9 minutter siden):

Men det betyr intet, når loven fastslår noe annet.

Eneste dette betyr, er at du enten må friste de til å fravike det så de unngår å få en "brukt" bil tilbake som allerede har vært registrert på noen, eller rett og slett bruke angrerettsloven til å få de pengene tilbake!

Tesla står ikke over Angrerettsloven, eller forbrukerkjøpsloven for den del (med tanke på km-begrensningen), så er bare å stå på krava dine! ;) 

Loven stemmer med det tesla skriver i vilkårene så det er derfor jeg spør. 

 

§ 25.Forbrukerens forpliktelser når angreretten brukes ved avtale om levering av varer

Forbrukeren skal uten unødig opphold, og senest 14 dager fra melding etter § 20 ble gitt, sende varene tilbake, eller overlevere dem til den næringsdrivende dersom den næringsdrivende ikke har tilbudt seg å hente varene.

 

Forbrukeren skal bare betale de direkte kostnadene ved å returnere varene. Den næringsdrivende skal likevel dekke disse kostnadene hvis denne har påtatt seg å betale disse eller ikke har opplyst forbrukeren om at forbrukeren skal betale returkostnadene.

 

Den næringsdrivende kan kreve at forbrukeren erstatter verdireduksjon som følge av forbrukerens håndtering av varene som ikke har vært nødvendig for å fastslå varenes art, egenskaper og funksjon. Dette gjelder bare dersom forbrukeren har mottatt opplysninger om angrerett, jf. § 8 første ledd bokstav h.

Skrevet
9 hours ago, bzzlink said:

I4m50 til 650 ish (med utstyr) er en hinsides bra deal. Så bra at jeg ikke helt skjønner hvordan BMW kan tjene noe penger på den

Ikke sikkert de tjener penger på den. Mulig fortjenesten kommer i ettertid i form av service og eventuelt mersalg (virker som de som eiere slike biler gjerne går for BMW neste gang også)

Ford tapte vel ganske mye penger per solgte Mach-e i starten. Mulig de gjør det enda. Vet ikke helt hvordan de får det til å gå rundt.

Skrevet
Complexity skrev (37 minutter siden):

Ikke sikkert de tjener penger på den. Mulig fortjenesten kommer i ettertid i form av service og eventuelt mersalg (virker som de som eiere slike biler gjerne går for BMW neste gang også)

Ford tapte vel ganske mye penger per solgte Mach-e i starten. Mulig de gjør det enda. Vet ikke helt hvordan de får det til å gå rundt.

Service prisene er veldig behagelige. Jeg betalte 12 000kr for 6 år og ubegrenset km

Service deler er nok dyre men ikke dyrere enn til bensin biler. Som regel så får man bremseskiver klosser viskere osv til ganske laver priser hos europarts eller andre.

BMW har laget disse ganske lenge nå så de vet nok hva produksjonskost er. De må ha et rimelig imponerende produksjonsapparat. Temmelig få av bilene er likt utstyrt. Hadde sikkert vert billigere å redusert antall deler de skal forhandle pris på og skaffe leverandør til(Som leverer i tide)til null slik tesla gjør. Men da hadde de ikke vert en BMW produkt lenger

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
minim skrev (9 timer siden):

Loven stemmer med det tesla skriver i vilkårene så det er derfor jeg spør. 

 

§ 25.Forbrukerens forpliktelser når angreretten brukes ved avtale om levering av varer

Forbrukeren skal uten unødig opphold, og senest 14 dager fra melding etter § 20 ble gitt, sende varene tilbake, eller overlevere dem til den næringsdrivende dersom den næringsdrivende ikke har tilbudt seg å hente varene.

 

Forbrukeren skal bare betale de direkte kostnadene ved å returnere varene. Den næringsdrivende skal likevel dekke disse kostnadene hvis denne har påtatt seg å betale disse eller ikke har opplyst forbrukeren om at forbrukeren skal betale returkostnadene.

 

Den næringsdrivende kan kreve at forbrukeren erstatter verdireduksjon som følge av forbrukerens håndtering av varene som ikke har vært nødvendig for å fastslå varenes art, egenskaper og funksjon. Dette gjelder bare dersom forbrukeren har mottatt opplysninger om angrerett, jf. § 8 første ledd bokstav h.

Nei, det er kun kostnader til retur, men leverer du bilen, eller i dette tilfellet ikke engang mottar bilen, så foreligger det ingen fraktkostnader.

De kronene du betaler ved reservasjon, er ikke fraktkostnader, men mer å regne som initiell nedbetaling av bilen. De kommer altså ikke i tillegg til kjøpskostnaden når du henter ut bilen.

Skrevet
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Nei, det er kun kostnader til retur, men leverer du bilen, eller i dette tilfellet ikke engang mottar bilen, så foreligger det ingen fraktkostnader.

De kronene du betaler ved reservasjon, er ikke fraktkostnader, men mer å regne som initiell nedbetaling av bilen. De kommer altså ikke i tillegg til kjøpskostnaden når du henter ut bilen.

De har jo fraktet den til hentested. Ikke urimelig at det koster 900 euro som de skisserer i vilkårene. De har altså hjemmel i loven til å avkreve dette og skriver det i vilkårene. Derav mitt spørsmål hvordan det blir håndhevet I praksis all den tid det står svart på kvitt at man kan måtte betale 900euro ved bruk av angrerett. 

Skrevet
minim skrev (1 minutt siden):

De har jo fraktet den til hentested. Ikke urimelig at det koster 900 euro som de skisserer i vilkårene. De har altså hjemmel i loven til å avkreve dette og skriver det i vilkårene. Derav mitt spørsmål hvordan det blir håndhevet I praksis all den tid det står svart på kvitt at man kan måtte betale 900euro ved bruk av angrerett. 

Er den fraktet til hentested om du angrer før den er mottatt? Og uansett, referatet ditt av loven, gjelder fraktkostnader fra deg som kunde og tilbake til Tesla. Har du ikke hentet ut bilen, r det altså ingen fraktkostnader til retur.

Dette er uansett standardvare, og de kan selge den til full pris til neste kunde, om den ikke er registrert ennå. Men de har et tap dersom du mottar bilen (bilen registreres på deg), men så angrer deg og leverer tilbake, så vil antageligvis ikke neste kunde akseptere full pris på en brukt vare.

Ergo vil det koste dem langt mer enn reservasjonsbeløpet. Derfor er dette et meget godt argument for at de skal akseptere bruk av angrerett før du har mottatt bilen. Derfor skal du bruke det argumentet om de ikke vil frigi/returnere reservasjonsbeløpet.

Skrevet
Snowleopard skrev (48 minutter siden):

Er den fraktet til hentested om du angrer før den er mottatt? Og uansett, referatet ditt av loven, gjelder fraktkostnader fra deg som kunde og tilbake til Tesla. Har du ikke hentet ut bilen, r det altså ingen fraktkostnader til retur.

Dette er uansett standardvare, og de kan selge den til full pris til neste kunde, om den ikke er registrert ennå. Men de har et tap dersom du mottar bilen (bilen registreres på deg), men så angrer deg og leverer tilbake, så vil antageligvis ikke neste kunde akseptere full pris på en brukt vare.

Ergo vil det koste dem langt mer enn reservasjonsbeløpet. Derfor er dette et meget godt argument for at de skal akseptere bruk av angrerett før du har mottatt bilen. Derfor skal du bruke det argumentet om de ikke vil frigi/returnere reservasjonsbeløpet.

Man kan ikke bruke angrerett før den er mottatt. Det gjelder kostnader tesla har rundt retur og det er ikke urimelig at dette er i størrelsesorden 900 euro som de oppgir. Loven og vilkårene er tydelige så jeg etterspør hvordan Tesla gjør dette i praksis. 

 

Skrevet
minim skrev (1 minutt siden):

Man kan ikke bruke angrerett før den er mottatt. Det gjelder kostnader tesla har rundt retur og det er ikke urimelig at dette er i størrelsesorden 900 euro som de oppgir. Loven og vilkårene er tydelige så jeg etterspør hvordan Tesla gjør dette i praksis. 

 

Jo, det er jo noe som allerede er avklart i rettsapparatet. Er og godt kommunisert i diverse kanaler på Tesla-delen hos elbilforum.no, og så vidt jeg vet, også tidligere i denne tråden, uten at jeg skal være skråsikker på det.

Men altså, du kan velge å tro meg og prøve, eller svelge hva Tesla sier. Det er en potensiell besparelse på 2500,- i dette tilfellet, noe som gjelder alle 4 Tesla-modeller i salg i Norge.

Men jeg velger å stoppe denne diskusjonen for min del. Ha en fortsatt fin lørdag!

Skrevet
Snowleopard skrev (38 minutter siden):

Jo, det er jo noe som allerede er avklart i rettsapparatet. Er og godt kommunisert i diverse kanaler på Tesla-delen hos elbilforum.no, og så vidt jeg vet, også tidligere i denne tråden, uten at jeg skal være skråsikker på det.

Men altså, du kan velge å tro meg og prøve, eller svelge hva Tesla sier. Det er en potensiell besparelse på 2500,- i dette tilfellet, noe som gjelder alle 4 Tesla-modeller i salg i Norge.

Men jeg velger å stoppe denne diskusjonen for min del. Ha en fortsatt fin lørdag!

Er det? Link? 

Lurer fortsatt på hvordan det praktiseres siden loven og vilkårene er tydelige. Det er ikke dermed sagt at de praktiserer 900 euro så derav spørsmål til noen som har vært borti dette. Regner med tesla selv ikke svarer før mandag :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...