Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Da var en ferieuke over for denne gang, ble en del mindre etapper men den ‘beste’ ble 200km på sør-vestlandet. Ca 70kmt i snitt og forbruk på 120wh/km. Fint føre og lite stigning. Ganske så bra tenker jeg!

Dog ble det 180++ i Danmark i 130+ kmt

Imponerende tall det vel for såpass stor bil som Y. Hvordan var komforten i de hastighetene der? Fikk bare testet den opp i 70-80 når jeg tok en rask prøvekjøring. Tar vindstøy/dekk støy mye av oppover i fart? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Trestein skrev (1 time siden):

Har du fått tall på hvor stor nettokapasitet batteriet ditt har etter boardcomputer?

Nei har ikke tatt meg tid til det enda:)

Skrevet
Trestein skrev (4 minutter siden):

Tid? Gange 3 tall?

Neida tar ikke så mye tid, men er liksom ikke det som står øverst på familieferie med arvingen:) såvidt jeg klarte å få ut noen tall på etappene. 

men skal se om jeg får ut noen tall denne uken, helst ønsker jeg å vente til jeg har kabel til busen så jeg kan få litt tall der også:)

• Liker 2
Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Neida tar ikke så mye tid, men er liksom ikke det som står øverst på familieferie med arvingen:) såvidt jeg klarte å få ut noen tall på etappene. 

men skal se om jeg får ut noen tall denne uken, helst ønsker jeg å vente til jeg har kabel til busen så jeg kan få litt tall der også:)

Hvilket yrke har du? Noe statlig?

Skrevet
Trestein skrev (29 minutter siden):

Ser ikke helt relevansen men nei jeg jobber ikke i staten, jeg jobber for ett selskap på den sveitsiske børsen. 

Skrevet
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Ser ikke helt relevansen men nei jeg jobber ikke i staten, jeg jobber for ett selskap på den sveitsiske børsen. 

Ok Når du har vert på langtur tar det bare sekunder å finne effektiv batterikapasitet. Men jeg skjønner at det ikke haster. Mange vet ikke hvor stor bensin tank bilen har og lever godt med det

Skrevet
Salvesen. skrev (1 time siden):

helst ønsker jeg å vente til jeg har kabel til busen så jeg kan få litt tall der også:)

Er det mulig at denne misforståelsen hadde med bus / buss å gjøre?😇

Trestein skrev (1 time siden):

Skrevet
ozone skrev (1 minutt siden):

Er det mulig at denne misforståelsen hadde med bus / buss å gjøre?😇

Når man spør om hvor mye klokka er og får til svar at jeg skal finne det ut om et par dager så er det skjelden man jobber i et konkurranse utsatt yrke. At det er bus og ikke buss er vel en annen indikator

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Vil si at når noen snakker om Bus'en istedet for bussen, så tyder det på at man er mer inne i IT-verdenen, og da mest sannsynlig i konkurranseutsatt næring. Det forsterkes av at man må prioritere hva man bruker tiden til. Her var tid med familien viktigere enn å samle alle mulige rådata, så da viser det seg at man har et klart skille på privaten vs jobben.

Ihvertfall i mitt hode fremstår det slik!|

• Liker 4
Skrevet
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Vil si at når noen snakker om Bus'en istedet for bussen, så tyder det på at man er mer inne i IT-verdenen, og da mest sannsynlig i konkurranseutsatt næring. Det forsterkes av at man må prioritere hva man bruker tiden til. Her var tid med familien viktigere enn å samle alle mulige rådata, så da viser det seg at man har et klart skille på privaten vs jobben.

Ihvertfall i mitt hode fremstår det slik!|

Ja det er jo søndag i dag. 

Om man er på et diskusjonsforum eller ganger tre tall er vel ikke helt det samme som å prioritere famile. 

Nå tror jeg det er få yrker man ikke kommer borti en eller annen kommunikasjons bus- 

Vel det var et spørsmå som krevde 5 sek å svare på, og som er relevant fordi leverandør ikke oppgir batterikapasitet

Skrevet
Trestein skrev (11 minutter siden):

Kjenner bare kapasiteten til M3 SR den hadde 60kWh Et tysk TUF? har målt

Og TMY har 79 eller 82 kWh alt etter hvilken produsent og batteritype/generasjon de har satt inn. Liten grunn til å tro at de har endret dette på TMYJ, selv om jeg forstår det er interessant å få en indikasjon på om det fortsatt stemmer.

Regner med vi får tall når han orker å hente tallene, gjerne etter en litt mer presis måling og analyse.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Og TMY har 79 eller 82 kWh alt etter hvilken produsent og batteritype/generasjon de har satt inn. Liten grunn til å tro at de har endret dette på TMYJ, selv om jeg forstår det er interessant å få en indikasjon på om det fortsatt stemmer.

Regner med vi får tall når han orker å hente tallene, gjerne etter en litt mer presis måling og analyse.

Noen steder står det 75kWh netto

https://ev-database.org/uk/car/3120/Tesla-Model-Y-Long-Range-RWD

Endret av Trestein
Skrevet
Trestein skrev (4 minutter siden):

"For Model Ys built in Austin, Texas, or vehicles built in Berlin or Shanghai, the battery may be NCM (nickel-cobalt-manganese) rather than NCA. As of 2025, many US built Model Ys still use NCA (2170) packs, while 4680 NMC packs are increasingly used in Texas-built trims. NCM and NCA share similar charging behavior."

https://www.findmyelectric.com/blog/what-kind-of-battery-does-my-tesla-have/

Varierer som sagt fra både produksjonsted/land og leverandør av batterier.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet

Regner med det er en form for vinkling siden det er så viktig å finne ut av dette?

Hvertfall opp til salvesen når han gidder det.

• Liker 2
Skrevet

Er det noen som vet hvordan jeg som eier av Tesla kan lade en SAIC/Maxus på Superchargeren - det hender at jeg kjøre elektrisk lånebil. Jeg har registrert den i Tesla-appen under 'other/other/2021/200miles', men hvordan fungerer det i praksis når man står der med pluggen i hånda?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...