Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
minim skrev (6 minutter siden):

Næh. Firma VWen klarer seg med 0.45 på langtur. Bikker gjerne 0.55 på kun motorvei. Uansett som sagt peanuts for å slippe å kaste bort tid på å fikle med lading. Jeg tar Range roveren på langtur om jeg ser det blir ladefikling og den bruker gjerne det dobbelte. 

Så du brukte 500på 1000km? Gang opp til 4000km sammenligningen min da og man bruker 2000kr på lading og 4000 på diesel. Igjen peanuts for å slippe alt styret med lading. Et stopp er ikke noe problem, men når lading blir å styre reisen min orker jeg ikke.. 

nei den gjør ikke det på 4000 km i Europa… bare her i Danmark går det i 130+ videre nedover går det mye fortere. 
nei du bruker ikke 4000 på dieselen… 

Edit: lading har styrt turen 0%…

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
17 minutes ago, minim said:

Så du brukte 500på 1000km? Gang opp til 4000km sammenligningen min da og man bruker 2000kr på lading og 4000 på diesel. Igjen peanuts for å slippe alt styret med lading. Et stopp er ikke noe problem, men når lading blir å styre reisen min orker jeg ikke.. 

Det er ikke noe styr å lade. Har vært på tre ferier innom Tyskland med min Model X, og det er jo null stress. Stoppe må man uansett for å gå på do og spise. Og vi er ikke de som liker å bruke masse tid på turen heller. Dagsetapper på 1000-1500 km er vanlig.

Med min nye Model Y LR AWD som lader tilnærmet dobbelt så raskt, har lavere forbruk og omtrent 20% lengre rekkevidde så blir det jo bare enda mindre styr (til den grad det er mulig).

Og for å svare spørsmålet om hva man trenger - egentlig ingenting utover hva man trenger normalt sett. Kan være kjekt med f.eks dekkreperasjonskit. Kan ta med Type 2 kabelen hvis man har. For vår del har vi brukt den omtrent 2 ganger, over sikkert 15.000 km på ferie, men man vet aldri. Brukte UMC i Kroatia i 2018, men trengte strengt tatt ikke gjøre det. Og nå er det flere superladere.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

@kremt Takk for link til Teslas salgstall fra ACEA.

April 2025 vs april 2024

EU: 5,475 vs 11,540 (-52,6%)

EFTA+UK: 1,786 vs 2,688 (-33,6%)

EU+EFTA+UK: 7,261 vs 14,228 (-49%)

Januar-april 2025 vs januar-april 2024

EU: 41,677 vs 77,314 (-46,1%)

EFTA+UK: 19,643 vs 22,941 (-14,4%)

EU+EFTA+UK: 61,320 vs 100,255 (-38,8%)

- Salget stupte altså mer i april enn i januar-februar, gjennomgående for alle tre grupperingene av land

- Salget stupte altså mer i de 28 EU-landene enn i de fire landene UK, Island, Norge og Sveits. Dette gjelder begge periodene.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (15 minutter siden):

nei den gjør ikke det på 4000 km i Europa… bare her i Danmark går det i 130+ videre nedover går det mye fortere. 
nei du bruker ikke 4000 på dieselen… 

Edit: lading har styrt turen 0%…

Vi snakker små decimal endringer. Dra på opp til 0.6 da så er man i 4800 og om du brukte 500 på 1000km sakte lading må man vel øke enda litt for hurtiglading så rund opp til 3000 der da for 4000km så skiller det 1800kr. Hvor mye er det i prosentvis forskjell på hele feriebudsjettet? Forsvinnende lite. Legger man til at med hyppige ladestopp så øker fort forbruket i handel på nærliggende bensinstasjon/butikk også så går det omtrent ut på det samme. 

Sier ikke at det ikke er mulig å feriere med elbil, men det er den ene gangen i året jeg heller velger dieseldyret for å slippe å fikle med lading. Har testet langtur med Model S flere ganger når jeg hadde den i 5år og det var ikke min kopp med te. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Simen1 skrev (2 minutter siden):

April 2025 vs april 2024

- Salget stupte altså mer i april enn i januar-februar, gjennomgående for alle tre grupperingene av land

- Salget stupte altså mer i de 28 EU-landene enn i de fire landene UK, Island, Norge og Sveits. Dette gjelder begge periodene.

Var ikke april første måned og opptrapping a Juniper? Er vel ikke unaturlig at mange avventer ny modell? Salget I mai har jo tatt helt av i Norge og jeg blir ikke veldig overrasket om det skyter fart i utlandet også siden man hadde samme tilfelle der med folk som ventet på Juniper. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
minim skrev (2 minutter siden):

Vi snakker små decimal endringer. Dra på opp til 0.6 da så er man i 4800 og om du brukte 500 på 1000km sakte lading må man vel øke enda litt for hurtiglading så rund opp til 3000 der da for 4000km så skiller det 1800kr. Hvor mye er det i prosentvis forskjell på hele feriebudsjettet? Forsvinnende lite. Legger man til at med hyppige ladestopp så øker fort forbruket i handel på nærliggende bensinstasjon/butikk også så går det omtrent ut på det samme. 

Sier ikke at det ikke er mulig å feriere med elbil, men det er den ene gangen i året jeg heller velger dieseldyret for å slippe å fikle med lading. Har testet langtur med Model S flere ganger når jeg hadde den i 5år og det var ikke min kopp med te. 

Snakker nok nærmere literen for tilsvarende bil, og nei en kan gjøre en innsats å få langt lavere priser på både sakte og hurtiglading. Så jo, det er vesentlig forskjell. I tillegg så kan en jo legge på ting som vedlikehold. Må jo nesten skifte olje etter turen..

Skrevet
Simen1 skrev (4 minutter siden):

April 2025 vs april 2024

Snakkes om to uker. Eller bare bla igjennom historien av tråden og se dere drive på likt siden starten.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Espen Hugaas Andersen skrev (23 minutter siden):

Det er ikke noe styr å lade. Har vært på tre ferier innom Tyskland med min Model X, og det er jo null stress. Stoppe må man uansett for å gå på do og spise. Og vi er ikke de som liker å bruke masse tid på turen heller. Dagsetapper på 1000-1500 km er vanlig.

Men det er jo det. I snitt på motorvei med 130-140km/t så må man fort tenke/planlegge lading hver tredje time minst. Med fossil ofrer man det knapt en tanke. Da blir også ladingen å styre turen. Det er selvsagt null problem og man kommer frem, men å si at det ikke styrer tur/pauser/planlegging er bare tull. Det sier seg selv at det er det med "pålagt" stopp hver tredje time. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Snakker nok nærmere literen for tilsvarende bil, og nei en kan gjøre en innsats å få langt lavere priser på både sakte og hurtiglading. Så jo, det er vesentlig forskjell. I tillegg så kan en jo legge på ting som vedlikehold. Må jo nesten skifte olje etter turen..

Helst skifte olje før turen, så slipper man at gammel olje og forurensning i den er med på å gi en kjip og dyr opplevelse på turen. Så kan det sikkert være lurt å bytte en stund etterpå og. 

Generelt, få en sjekk på bilen før ferieturen starter, for å komme unna problemer man kan få problemer med, om det ikke sjekkes/rettes før man går opp i hastigheter og kjørelengder, og gjerne opp i generell temperatur i og utenfor bilen. Gjelder forsåvidt for elbilister og at man tar seg en runde med sjekk på forhånd!

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
minim skrev (55 minutter siden):

Sikkert feil svar, men tror jeg ville leid meg en fossil bil 🙈

Hvorfor det? Skal ikke ha maraton etappe. 

• Hjerte 1
Skrevet
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Selvsagt ikke. Som lagt snitter på 80 på tilsvarende model Y størrelse med 0.45 I forbruk. Har aldri sett den over 0.6 og tviler på jeg kommer over det i 120-130. Literen er utopi. Service intervall på oljeskift på 30000 om man følger boken. 10% av en slik tur. Igjen snakker vi peanuts I forksjeller her.

I det daglige og resten av årsforbruket er selvsagt elbil suveren med hjemmelading og at man unngår mye kaldstarter. Til alt sånt bruker jeg elbilen. 

Skrevet
minim skrev (17 minutter siden):

Argumentet ditt med å leie bil dreper hele diskusjonen for da har du ikke det forbruket. Da blir prisen mye høyere.

Men uansett, eg har ikke alternativ og har heller ingen problemer i den størrelsesordenen du skisserer. Snakker meg om å leve i 2016...

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Jotun skrev (4 minutter siden):

Argumentet ditt med å leie bil dreper hele diskusjonen for da har du ikke det forbruket. Da blir prisen mye høyere.

Men uansett, eg har ikke alternativ og har heller ingen problemer i den størrelsesordenen du skisserer. Snakker meg om å leve i 2016...

Neida det blir ikke biligere. Det har jeg heller aldri påstått. Det var for "convenience" som ikke er uvanlig å betale litt ekstra for når man ferierer. Da unner man seg gjerne litt ekstra :)

Om du ikke har problem med å bruke mye tid og energi på det så er du heldig. Bare å kose seg på tur da. Trenger ikke noe utover å bruke supercharger siden de står tett nok om man ikke er plaget av å tilpasse stopp og noen detours for å finne lader.

Skrevet
21 minutes ago, minim said:

Men det er jo det. I snitt på motorvei med 130-140km/t så må man fort tenke/planlegge lading hver tredje time minst. Med fossil ofrer man det knapt en tanke. Da blir også ladingen å styre turen. Det er selvsagt null problem og man kommer frem, men å si at det ikke styrer tur/pauser/planlegging er bare tull. Det sier seg selv at det er det med "pålagt" stopp hver tredje time. 

Etter tre timer er det på tide med en pause, spesielt om man kjører i 140 km/t. (Vi stopper nok mer i området annenhver time, uansett hvilken bil vi kjører.)

• Liker 1
Skrevet
minim skrev (22 minutter siden):

Selvsagt ikke. Som lagt snitter på 80 på tilsvarende model Y størrelse med 0.45 I forbruk. Har aldri sett den over 0.6 og tviler på jeg kommer over det i 120-130. Literen er utopi. Service intervall på oljeskift på 30000 om man følger boken. 10% av en slik tur. Igjen snakker vi peanuts I forksjeller her.

I det daglige og resten av årsforbruket er selvsagt elbil suveren med hjemmelading og at man unngår mye kaldstarter. Til alt sånt bruker jeg elbilen. 

Gi en kilde da? Slik tur til 0.5 literen i tilsvarende bil.

• Liker 1
Skrevet
minim skrev (5 minutter siden):

Neida det blir ikke biligere. Det har jeg heller aldri påstått. Det var for "convenience" som ikke er uvanlig å betale litt ekstra for når man ferierer. Da unner man seg gjerne litt ekstra :)

Når du først snakker om bekvemmelighet så bruker jeg veldig gjerne de 1800 kronene på mat på ladestoppene framfor å bruke de på bensin/diesel. Ladestopp med elbil (model S) er virkelig ikke der skoen trykker for min del. Det var mye verre når plutselig Teslaens AC sluttet å fungere i Tyskland på vei mot varmebølge Frankrike. Tesla i Tyskland sa jeg måtte til Norge for å få det på garantien. Det varte ikke lenge etter garantiutløp før det skjedde på nytt.

For å si det sånn, jeg hadde gladelig kjørt til Frankrike med en annen elbil. På biltur med gutta.

Skrevet
minim skrev (17 minutter siden):

Om du ikke har problem med å bruke mye tid og energi på det så er du heldig. Bare å kose seg på tur da. Trenger ikke noe utover å bruke supercharger siden de står tett nok om man ikke er plaget av å tilpasse stopp og noen detours for å finne lader.

Tippee etappene ikke blir så mye lengre enn at vi trenger maks to korte ladinger på en dag. 

Så er faktisk mer destinasjonslading som er mest aktuelt 

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (39 minutter siden):

Når du først snakker om bekvemmelighet så bruker jeg veldig gjerne de 1800 kronene på mat på ladestoppene framfor å bruke de på bensin/diesel. Ladestopp med elbil (model S) er virkelig ikke der skoen trykker for min del. Det var mye verre når plutselig Teslaens AC sluttet å fungere i Tyskland på vei mot varmebølge Frankrike. Tesla i Tyskland sa jeg måtte til Norge for å få det på garantien. Det varte ikke lenge etter garantiutløp før det skjedde på nytt.

For å si det sånn, jeg hadde gladelig kjørt til Frankrike med en annen elbil. På biltur med gutta.

Samme her. Skulle jeg tatt en langtur nedover Europa med min Model 3 SR+ måtte jeg nok ha belaga meg på ganske så mange stopp, men tror det hadde gått helt fint med litt planlegging. 400km reel rekkevidde tappes fort når man kjører på motorvei i 100+ km/t, men er jo nok av Tesla ladere nedover Europa også 😉 Du har vært veldig uheldig med den Model S’en din når det er sagt. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Iterion skrev (12 minutter siden):

Du har vært veldig uheldig med den Model S’en din når det er sagt. 

Jo mer jeg hører fra bekjentskapskretsen (flere tidligere S eiere, 3-eiere og en X-eier) desto mer tror jeg det er veldig vanlig og ikke veldig uheldig. Leser jeg på nett så finner jeg ennå flere historier, der mange av feilene veldig uheldigvis sammenfaller. Svært mange eiere av S, X og tidlige model 3 som tilfeldigvis har hatt samme type uflaks, tilfeldigvis med modeller fra samme bilmerke.

Når man åpent deler sine kostbare og bitre erfaringer blir man jo høvlet ned på nett av folk som sier "jeg har hatt 8 teslaer på 8 år og aldri hatt problemer - så det kan jo ikke være noe med merket som er galt - det må nok bare være noe med kun deg og uflaks"

Endret av Simen1
  • Liker 2
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (11 minutter siden):

Jo mer jeg hører fra bekjentskapskretsen (flere tidligere S eiere, 3-eiere og en X-eier) desto mer tror jeg det er veldig vanlig og ikke veldig uheldig. Leser jeg på nett så finner jeg ennå flere historier, der mange av feilene veldig uheldigvis sammenfaller. Svært mange eiere av S, X og tidlige model 3 som tilfeldigvis har hatt samme type uflaks, tilfeldigvis med modeller fra samme bilmerke.

Når man åpent deler sine kostbare og bitre erfaringer blir man jo høvlet ned på nett av folk som sier "jeg har hatt 8 teslaer på 8 år og aldri hatt problemer - så det kan jo ikke være noe med merket som er galt - det må nok bare være noe med kun deg og uflaks"

Joda men dette er vel i hovedsak snakk om eldre Teslaer, typ før 2016-2017 eller? Vet det var mange problemer med tidligere årganger av spesielt Model S og X. Hvilken årsmodell Model S hadde du igjen?

Og neida det er nok ikke tilfeldig, var tydeligvis en gjenganger på de første årgangene av de forskjellige modellene spesielt. Tror nok ikke du hadde opplevd det samme i dag da kvaliteten jevnt over har bedret seg kraftig. 

Endret av Iterion
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...