Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Hvis du legger sammen kjørelengden for hver måned, så får jeg 5.346 km. Men i appen (siste bilde) står det at total kjørelengde er 5.411 km. Det er 65 km. Mer enn det den månedlige utregningen blir. 

Hvis jeg deler den oppgitte totale kjlrelengden i appen (5411km) på antall dager jeg har hatt bilen (113 dager) så får jeg snittkjlrelende på 47km. Pr dag. Det kan se ut til å stemme ganske greit. 

Men hvis jeg tar kjørelenden pr. måned oppgitt i biledene over og deler på antall dager i måneden, så får jeg et lavere gjennomsnitt kjørte km. Pr. Dag denne måneden hvis jeg bruker kalkulator enn det som oppgis i appen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye feil viser speedometer da?

Målte speedoen min mot GPS for noen år siden og var ca 1km/t feil da (med vilje leste jeg av fra OBD var det nøyaktig)

Men her om dagen kjørte jeg gjennom en sone med snittmåling. Hadde cruisecontrol på 80 hele turen uten noe bremsing men bilen påsto snittfarta mi var 77km/t gjennom strekningen. Så mulig de har endret noe?

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (55 minutter siden):

Hvis du legger sammen kjørelengden for hver måned, så får jeg 5.346 km. Men i appen (siste bilde) står det at total kjørelengde er 5.411 km. Det er 65 km. Mer enn det den månedlige utregningen blir. 

Hvis jeg deler den oppgitte totale kjlrelengden i appen (5411km) på antall dager jeg har hatt bilen (113 dager) så får jeg snittkjlrelende på 47km. Pr dag. Det kan se ut til å stemme ganske greit. 

Men hvis jeg tar kjørelenden pr. måned oppgitt i biledene over og deler på antall dager i måneden, så får jeg et lavere gjennomsnitt kjørte km. Pr. Dag denne måneden hvis jeg bruker kalkulator enn det som oppgis i appen. 

Jeg tror at appen tar ikke med dager du ikke bruker bilen. Har du kjørt 20 km 20 dager i en måned vil bilen vise 20km i snitt pr dag selv om snitt lengen er 13km pr dag om du deler på 30 dager

Tar du snitt pr dag og ganger med 30 får du 600km. 

Min bil har ikke feil på km teller. Kjører nøyaktig like langt hver gang jeg kjører på jobb og det stemmer med alle avstandakalkulatorer

• Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (8 minutter siden):

Jeg tror at appen tar ikke med dager du ikke bruker bilen. Har du kjørt 20 km 20 dager i en måned vil bilen vise 20km i snitt pr dag selv om snitt lengen er 13km pr dag om du deler på 30 dager

Tar du snitt pr dag og ganger med 30 får du 600km. 

Min bil har ikke feil på km teller. Kjører nøyaktig like langt hver gang jeg kjører på jobb og det stemmer med alle avstandakalkulatorer

Der traff du nok spikeren på hodet. Når jeg deler 798km. På 17 dager nå i april som jeg faktisk har brukt bilen så får jeg 46.9 km. I snitt pr. dag. Da runder sikkert appen opp til nærmeste hele km. Å jeg får da 47km. 

Men hvis jeg legger sammen totalt kjørte kilometer pr. måned med kalkulator, så får jeg 5.346km. I appen står det total kjørelengde 5.411 km.... 

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror svaret er enkelt. Når appen ble koblet til bilen og til meg, så hadde jo bilen allerede gått noen kilometer husker jeg. Husker ikke hvor mye, men mener den sto på rundt 40-50km. Når jeg hentet den, noe som vel er ganske normalt? 5 mil høres jo mye ut...

Ikke at jeg bryr meg om det, men da ligger nok svaret der. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (28 minutter siden):

Men det er rart at den ikke "trekker i fra" de dagene jeg ikke kjører når den skal vise gjennomsnitts kjørelengden pr. dag i måneden i appen. 

Snitt per måned beregnes normalt for 30 dager om den ikke er helt kalenderstyrt, fordi det er lettere auto matematisk. Dessuten, snittet er 30 dager, for du har den disponibel. Om du kjører bilen den ene dagen eller ikke, er sånn sett uvesentlig, og det blir lite sammenlignbare tall ellers.

Den kunne riktignok hatt tilleggsfunksjon på å regne snitt per tur eller dag med aktiv bruk, men det tror jeg de færreste ser seg bryderiet med å legge inn, tenker jeg. Spesielt for snitt per tur, for da må man definere hva som beregnes som slutt på en tur, og start på neste tur.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Her tror jeg vi blander boller og brus, Tesla skyldes på å jukse med odometer eller hva du heter, @Bjerknez ser ut til å se på en rapport som ofte har feil ift  rundinger mangel på god nok data for hva en ser på osv.

Jeg sjekket min bil. Den har bare en bruker(Kona kjører med min nøkkel) Den deler på antall dager bilen har vert kjørt. Min var bare kjørt 10 dager siste mnd. Så hadde jeg ganget snittlengde pr dag med antal dager i mnd hadde kjørelengde blitt 3 ganger så lang som det var i virkeligheten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (Akkurat nå):

Tror nok alle turene mine har vært over 1 km. Ogbhatt en hastighet på over 3km/t :)

Igjen, dette er en rapport fra datasett. Her kan det vær mangler i datasett, feil i rapporten etc.  Dog helt urelevant ift rettsaken tesla er oppe i. Tenker det er bedre om du fortsetter å grave i egnet tråd.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Turer under 1km lagres ikke.

USA er notorisk tettpakket av håpløse lyskryss med stoppskilter. Teller disse som en stopp? I så fall kan det forklare både påstanden om 117% forskjell mellom kart og telleverk, og hvorfor vi erfarer noe annet i rundkjøringslandet Norge. Må bare gjenta at jeg synes grunnlaget for saken virker svært tynt, det er svært lett å dokumentere langt grundigere så det er jo en mistenkelig gåte hvorfor de ikke har gjort det.

Men det skjermbildet (som kan se ut som det kommer fra Tesla selv) hevder i hvert fall at Teslas målemetode vil telle færre km enn en mekanisk teller. Ikke flere. Jeg blir forvirret. Det er mye som må undersøkes nøyere og dokumenteres.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 minutter siden):

USA er notorisk tettpakket av håpløse lyskryss med stoppskilter. Teller disse som en stopp? I så fall kan det forklare både påstanden om 117% forskjell mellom kart og telleverk, og hvorfor vi erfarer noe annet i rundkjøringslandet Norge. Må bare gjenta at jeg synes grunnlaget for saken virker svært tynt, det er svært lett å dokumentere langt grundigere så det er jo en mistenkelig gåte hvorfor de ikke har gjort det.

Men det skjermbildet (som kan se ut som det kommer fra Tesla selv) hevder i hvert fall at Teslas målemetode vil telle færre km enn en mekanisk teller. Ikke flere. Jeg blir forvirret. Det er mye som må undersøkes nøyere og dokumenteres.

De snakker om noe bmw greier som er helt urelevant for tråden og saken..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...