Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (1 time siden):

Hva er det som er så veldig dårlig med å eksponere seriell kommunikasjon via en standardisert kontakt? Altså, kontakten de bruker for OBD er også standardisert men hakket verre å finne. 

 

Funket fint på 80 tallet, med begrenset mengde elektronik i bilene. For å få fullt utbytte av det som ligger i diagnoseprotokollene i dag, holder det ikke å koble direkte til en PC, man trenger en dedikert interfaceløsning som kan kjøre automotive ethernet og flere multi-drop bus protokoller samtidig, samt at man selvsagt tenger kraftig nok 12v+ og jord til å drive en slik interface. Da er det greit med noe som er standardisert i bilindustrien, og som har vist seg å funke. Om man får kjøpt kontakter på Clas Ohlson har nok ikke stor prioritet hhos Tesla

Salvesen. skrev (38 minutter siden):
Salvesen. skrev (1 time siden):

.Unntaket er om en må programmere direkte på chip, da bruker en kontakt og utstyr i fra chip produsenten typisk AVR eller ST-link i mitt tilfelle som går via USB. 

Det bruker jeg også, når jeg koser meg på hobbyrommet. Det samme gjør de som programmerer Arduino på ungdomsskolen. Er ikke det samme som et nettverk av 50-150 styreenheter med en haug av protokoller.

 

Salvesen. skrev (1 time siden):

 

EDIT: Forøvrig bruker ikke sexy buttons eller hva de heter en typisk OBD2 kontakt. Iallefall ikke for min bil. Den bruker en standard kontakt som jeg ikke kjenner navnet på. 

Det har jeg da heller ikke hevdet. OBD2 kontakten er nødvendig for diagnoseformål, så det ville vært upraktisk. Ser ut som de tapper seg inn på en vanlig skjøtekontakt i ledningsnettet. Hvis jeg skal gjette, så er det en av de fire CAN-BUS kontaktene som går til/fra høyre karosserimodul.

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (1 time siden):

Jeg tror tesla kjøper selskapet relativt snart(1-3 år), fjerner ledelse og finner utviklerene som er motivert for å fortsette, setter de som team ledere for forskjellige avdelinger og ansetter ressurser de kan bruke for å utvikle konseptet. 

Spørs om en gjeng bulgarere får arbeidstillatelse i USA så lenge Trump&friends regjerer da 🙂 

  • Liker 1
8 hours ago, AL123 said:

Funket fint på 80 tallet, med begrenset mengde elektronik i bilene. For å få fullt utbytte av det som ligger i diagnoseprotokollene i dag, holder det ikke å koble direkte til en PC, man trenger en dedikert interfaceløsning som kan kjøre automotive ethernet og flere multi-drop bus protokoller samtidig, samt at man selvsagt tenger kraftig nok 12v+ og jord til å drive en slik interface. Da er det greit med noe som er standardisert i bilindustrien, og som har vist seg å funke. Om man får kjøpt kontakter på Clas Ohlson har nok ikke stor prioritet hhos Tesla

Det bruker jeg også, når jeg koser meg på hobbyrommet. Det samme gjør de som programmerer Arduino på ungdomsskolen. Er ikke det samme som et nettverk av 50-150 styreenheter med en haug av protokoller.

 

Det har jeg da heller ikke hevdet. OBD2 kontakten er nødvendig for diagnoseformål, så det ville vært upraktisk. Ser ut som de tapper seg inn på en vanlig skjøtekontakt i ledningsnettet. Hvis jeg skal gjette, så er det en av de fire CAN-BUS kontaktene som går til/fra høyre karosserimodul.

De aller fleste trenger bare en nettverskabel i en pc for å aktivere Service Mode plus på skjermen i bilen og får gjort alt de ønsker med det grafiske brukergrensesnittet derifra. 

Jeg tipper Tesla snart fjærner kravet om at man må koble til en pc til dette dog. Kun pc for dypere diagnose enn ServiceMode Plus kan gi deg.

Servicemode oppdateres jo fortløpende også med nye funksjoner og tester, og vanlig service mode blir også bedre og bedre.

  • Innsiktsfullt 1
Complexity skrev (9 timer siden):

De aller fleste trenger bare en nettverskabel i en pc for å aktivere Service Mode plus på skjermen i bilen og får gjort alt de ønsker med det grafiske brukergrensesnittet derifra. 

Jeg tipper Tesla snart fjærner kravet om at man må koble til en pc til dette dog. Kun pc for dypere diagnose enn ServiceMode Plus kan gi deg.

Servicemode oppdateres jo fortløpende også med nye funksjoner og tester, og vanlig service mode blir også bedre og bedre.

Service mode pluss er kjempebra det, skulle ønske andre produsenter ikke var så proteksjonistiske, og laget lignende løsninger. Når det er sagt, så er det i diagnosesammenheng et enkelt system, og det er nok en grunn til at Tesla i større grad enn andre produsenter stiller krav om oppkopling til eksterne servicesenter ved feilsøking. De ressursene Teslateknikerene har tilgang på er begrenset, og jeg tror nok at overgangen til kun å bruke EOBD/OBD2 bla skyldes at de ønsker å utvikle et diagnosesystem med flere muligheter enn det service mode og toolbok gir. Da kan det være greit å lene seg på det som er internasjonal standard allerede, fremfor å bruke enorme ressurser på å finne på noe eget.

  • Liker 1

Håper FSD blir satt i gang i Europa. 

Selv om det er supervised, så kommer dette til å forandre hverdagen for moren min. Og kona mi også.

Det er en god del steder de kvier seg for å dra til i Oslo. Dette vil hjelpe de å kunne dra dit de vil uten å tenke på at det er skumle av/påkjøring på motorveier og kryss

 

  • Liker 1
bzzlink skrev (9 minutter siden):

Håper FSD blir satt i gang i Europa. 

Selv om det er supervised, så kommer dette til å forandre hverdagen for moren min. Og kona mi også.

Det er en god del steder de kvier seg for å dra til i Oslo. Dette vil hjelpe de å kunne dra dit de vil uten å tenke på at det er skumle av/påkjøring på motorveier og kryss

 

Dere kan jo overkjøre litt ekstra, det vil også hjelpe de å kunne dra steder med skumle av/påkjøringer.

Så bare deler av videoen. Det er jo 100% sikkert at om hun må steppe inn å ta kontroll så går det galt. Hvordan vil de reagere på fantombremsinger om de er redd for å kjøre av/på motorveien?

Systemet vil nok absolutt ha noe for seg, men det bør være et minstekrav at en faktisk kan takle situasjonene uten hjelp.

Endret av ProphetSe7en
  • Liker 2

Det jeg syns er "skumlest" med å kjøre i Oslo er ikke at det er så fryktelig komplekst eller vanskelig, men det er de andre sjåførene på veien der. Spesielt om du får en drosjesjåfør bak deg, da er det bare å be til de høyere makter 😂.  Der er det tuting, pressing og vifting med armer om du så mye som våger å nøle ett millisekund eller blir litt usikker på hvor du skal plassere deg.  Helt spesielt i Oslo, syns det er mye verre å kjøre i Bergen i forhold til å navigere seg rundt uten å møte 89 stengte gater, men andre sjåfører rundt deg er som regel bittelitt mer tålmodige så en i det minste slipper tutingen og pressingen. 

Jotun skrev (43 minutter siden):

Er det store problemer med fantombremsing på fsd supervised?

Og han sier da vitterlig at det er et hjelpemiddel fordi man syns det er litt skummelt å kjøre inne i byen. Ikke at mora er imbisil.

Du så ikke videoen skjønner jeg. Hun som sitter bak rattet der hadde trengt minst 10 sekunder reaksjonstid av det jeg så. 

Jeg vet ikke når fantombremsinger oppstår, var ikke klar over at det var en ting en gang før nå nylig. Så om de har klart å bli kvitt det så burde de vel rulle ut den oppdateringen til alle biler?

Evil-Duck skrev (44 minutter siden):

Det jeg syns er "skumlest" med å kjøre i Oslo er ikke at det er så fryktelig komplekst eller vanskelig, men det er de andre sjåførene på veien der. Spesielt om du får en drosjesjåfør bak deg, da er det bare å be til de høyere makter 😂.  Der er det tuting, pressing og vifting med armer om du så mye som våger å nøle ett millisekund eller blir litt usikker på hvor du skal plassere deg.  Helt spesielt i Oslo, syns det er mye verre å kjøre i Bergen i forhold til å navigere seg rundt uten å møte 89 stengte gater, men andre sjåfører rundt deg er som regel bittelitt mer tålmodige så en i det minste slipper tutingen og pressingen. 

Kjørte buss i Bergen i flere år. Da får man fort en holdning til bytrafikken man drar med seg senere. Så å kjøre i store byer har ikke vært noe problem etter det. Så lenge man vet hvor man skal.

  • Liker 1
On 4/6/2025 at 2:15 PM, Bjerknez said:

Jeg har en liten spak i Bimmern jeg vipper med pekefingeren. Denne sitter i midtkonsollen. Helt fram betyr bakover og helt tilbake betyr fremover. Park knappen sitter rett ved siden av. Jeg bytter gir samtidig som jeg har øynene på veien og der har jeg aldri bommet. Dytter jeg den frem har den aldri gått bakover, eller motsatt. Hvis jeg selv dytter den feil vei, så går den selvsagt feil. Det har skjedd noen ytterst få ganger, men da kan jeg vertfall skylde på meg selv og ikke bilen. 

Gammel diskusjon men tenkte bare å vise hvordan 3'e part ustyr kan funke i en Model 3/Y for de som ønsker å ha det slik du vil:

 

  • Liker 1
14 hours ago, ProphetSe7en said:

Dere kan jo overkjøre litt ekstra, det vil også hjelpe de å kunne dra steder med skumle av/påkjøringer.

Så bare deler av videoen. Det er jo 100% sikkert at om hun må steppe inn å ta kontroll så går det galt. Hvordan vil de reagere på fantombremsinger om de er redd for å kjøre av/på motorveien?

Systemet vil nok absolutt ha noe for seg, men det bør være et minstekrav at en faktisk kan takle situasjonene uten hjelp.

Det er jo et minstekrav om det, det ligger i at det må sitte en person på førerplass som har gyldig førerkort.

Hvis du hører på hva den gamle damen sier i videoen, så følger hun meget godt med på det som skjer. Og er veldig lettet for at hun ikke trenger å følge med på hvor hun skal, hvilken fil som er den riktige å ligge i, og hun føler seg ikke presset av andre sjåfører på samme måte.

Tipper FSD ville vært et pluss i andre enden av alders skalaen også. Om man ble påtvunget å kjøre med FSD frem til frontal lappen er ferdig utviklet. 
Kanskje man kan senke førerkortalderen litt også

 

IMG_3021.jpeg

  • Innsiktsfullt 1
Complexity skrev (På 12.4.2025 den 22.29):

Gammel diskusjon men tenkte bare å vise hvordan 3'e part ustyr kan funke i en Model 3/Y for de som ønsker å ha det slik du vil:

 

Så ikke denne posten før nå. 

Hvis Tesla kommer med slike løsninger hvor dem monterer dette selv ved kjøp av bil er dette en god ting. Det må liksom være noe som fungerer 100% og som Tesla garanterer samt har garanti på. 

Hva skjer hvis forbindelsen brytes mellom denne bryteren og bilen og eller hvis den skulle begynne å krangle om hva som er D og revers etc? 

Det er så absolutt en positiv ting at man kan konfigurere bilen selv, men jeg synes dette blir litt "jalla" og kanskje potensielt farlig. Jeg har drevet med automasjon av elektronikk på hobbybasis i noen år og vet at det skal utrolig lite til for å få et fullstendig fungerende system til å gå bananas. 

Slike ting som har med vitale funksjoner i bil å gjøre må være grundig gjennomtestet og kjenner jeg Tesla ut fra hva jeg har fått med meg så langt så er ikke dette deres sterkeste side. 

Så ja, isolert sett ser dette ut som en fin sak, men jeg vil ikke drive og knote med dette for å få bilen som jeg vil. Vertfall ikke så lenge Tesla selv ikke engang har tenkt tanken på og levere noe slikt. Denne dingsen der kunne dem sikkert tatt 5.000 kr. for som ekstrautstyr og tjent penger på det. Men isteden installerer dem prompelyder i bilen. Dem kan kjøpe den rett fra Kina for sikkert 50 kroner og tatt 5.000 kr. fra sluttkunde. 

Hvorfor kan ikke Tesla heller begynne å montere tredjeparts utstyr i bilene sine mot betaling? For den dingsen du viser der er jeg ganske overbevist kunne trukket en og annen BMW eller Audi kunde. 

  • Liker 2
1 hour ago, Bjerknez said:

Så ikke denne posten før nå. 

Hvis Tesla kommer med slike løsninger hvor dem monterer dette selv ved kjøp av bil er dette en god ting. Det må liksom være noe som fungerer 100% og som Tesla garanterer samt har garanti på. 

Hva skjer hvis forbindelsen brytes mellom denne bryteren og bilen og eller hvis den skulle begynne å krangle om hva som er D og revers etc? 

Det er så absolutt en positiv ting at man kan konfigurere bilen selv, men jeg synes dette blir litt "jalla" og kanskje potensielt farlig. Jeg har drevet med automasjon av elektronikk på hobbybasis i noen år og vet at det skal utrolig lite til for å få et fullstendig fungerende system til å gå bananas. 

Slike ting som har med vitale funksjoner i bil å gjøre må være grundig gjennomtestet og kjenner jeg Tesla ut fra hva jeg har fått med meg så langt så er ikke dette deres sterkeste side. 

Så ja, isolert sett ser dette ut som en fin sak, men jeg vil ikke drive og knote med dette for å få bilen som jeg vil. Vertfall ikke så lenge Tesla selv ikke engang har tenkt tanken på og levere noe slikt. Denne dingsen der kunne dem sikkert tatt 5.000 kr. for som ekstrautstyr og tjent penger på det. Men isteden installerer dem prompelyder i bilen. Dem kan kjøpe den rett fra Kina for sikkert 50 kroner og tatt 5.000 kr. fra sluttkunde. 

Hvorfor kan ikke Tesla heller begynne å montere tredjeparts utstyr i bilene sine mot betaling? For den dingsen du viser der er jeg ganske overbevist kunne trukket en og annen BMW eller Audi kunde. 

98% av eierne vil gjerne ikke ha noe slikt, så det blir litt nisje for de får som ønsker det som f.eks du.

Så da er det fint det finnes muligheter. Nå som man også kan gire på ratthjulet blir det nok polulært for de uten girspake.

Testa det på min bil og fungerer veldig bra, men litt poengløst når min bil har girspake.

Koster vel forøvrig rundt 4500kr S3xy knob + commander og tar 10 minutt å installere

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Bjerknez skrev (1 time siden):

Så ikke denne posten før nå. 

Hvis Tesla kommer med slike løsninger hvor dem monterer dette selv ved kjøp av bil er dette en god ting. Det må liksom være noe som fungerer 100% og som Tesla garanterer samt har garanti på. 

Hva skjer hvis forbindelsen brytes mellom denne bryteren og bilen og eller hvis den skulle begynne å krangle om hva som er D og revers etc? 

Det er så absolutt en positiv ting at man kan konfigurere bilen selv, men jeg synes dette blir litt "jalla" og kanskje potensielt farlig. Jeg har drevet med automasjon av elektronikk på hobbybasis i noen år og vet at det skal utrolig lite til for å få et fullstendig fungerende system til å gå bananas. 

Slike ting som har med vitale funksjoner i bil å gjøre må være grundig gjennomtestet og kjenner jeg Tesla ut fra hva jeg har fått med meg så langt så er ikke dette deres sterkeste side. 

Så ja, isolert sett ser dette ut som en fin sak, men jeg vil ikke drive og knote med dette for å få bilen som jeg vil. Vertfall ikke så lenge Tesla selv ikke engang har tenkt tanken på og levere noe slikt. Denne dingsen der kunne dem sikkert tatt 5.000 kr. for som ekstrautstyr og tjent penger på det. Men isteden installerer dem prompelyder i bilen. Dem kan kjøpe den rett fra Kina for sikkert 50 kroner og tatt 5.000 kr. fra sluttkunde. 

Hvorfor kan ikke Tesla heller begynne å montere tredjeparts utstyr i bilene sine mot betaling? For den dingsen du viser der er jeg ganske overbevist kunne trukket en og annen BMW eller Audi kunde. 

Tesla implementerer dette sakte men sikkert. Men de er i en klinsj, jeg tror som nevnt tidligere de løser dette med å kjøpe selskapet.

  • Liker 1
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Tesla implementerer dette sakte men sikkert. Men de er i en klinsj, jeg tror som nevnt tidligere de løser dette med å kjøpe selskapet.

Det er på høy tid at dem gjør. Frem til dem faktisk tilbyr dette på sine biler så blir det vertfall ikke noe Tesla på meg. Madammen derimot er nok trolig ikke like kresen som meg når det kommer til ergonomi etc. ho kjlrer tross alt en VW e-UP i dag å synes denne er helt ok til hennes bruk. 

En Tesla vil i hennes favør uansett være en gedigen opptur. Det blir nørmest en reise i en teknologisk verden i forhold til den gåstolen ho kjører rundt i nå. 

For MIN del er det noen ting Tesla må ha på plass før jeg tar steget. Men jeg er ganske overbevist om at jeg da evt. velger bort performance modellen. Slik jeg ser det nå hvis jeg MÅTTE velge en Tesla og betale den selv, så hadde det blitt den nye Model Y Long Range AWD. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Bjerknez skrev (2 minutter siden):

Det er på høy tid at dem gjør. Frem til dem faktisk tilbyr dette på sine biler så blir det vertfall ikke noe Tesla på meg. Madammen derimot er nok trolig ikke like kresen som meg når det kommer til ergonomi etc. ho kjlrer tross alt en VW e-UP i dag å synes denne er helt ok til hennes bruk. 

En Tesla vil i hennes favør uansett være en gedigen opptur. Det blir nørmest en reise i en teknologisk verden i forhold til den gåstolen ho kjører rundt i nå. 

For MIN del er det noen ting Tesla må ha på plass før jeg tar steget. Men jeg er ganske overbevist om at jeg da evt. velger bort performance modellen. Slik jeg ser det nå hvis jeg MÅTTE velge en Tesla og betale den selv, så hadde det blitt den nye Model Y Long Range AWD. 

Ja vi har vell hørt dette 20 ganger nå..

  • Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...