Gå til innhold

Lager strøm selv: Slik klarer de seg utenfor el-nettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interestsant, men ville nok valgt en annen type batteri som kan utlades dypere en 50% og varer mange flere aar. Lifepo4 eller de nye LTO batteriene er hva jeg kommer til a bruke pa sommer huset i Frankrike naar jeg gaar "off grid" der.

Litium-ionebatteri har dessutan mykje betre verknadsgrad. Sjølv om dei er dyrare, sparer ein dei fort inn att når forbruk og produksjon svingar fort og i utakt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ufaglærte dersom alle de følgende vilkårene er oppfylt:

hva ufaglærte kan utføre gjelder altså kun i privat sammenheng (egen og andres boliger).

-

effekten ikke overstiger 200 VA,

-

monterings- og bruksanvisning følges nøye,

-

hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll, og

-

tilkopling til 230 V-nettet utføres av registrert virksomhet, dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt.

Hentet fra Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr.

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-19-739

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ufaglærte dersom alle de følgende vilkårene er oppfylt:

hva ufaglærte kan utføre gjelder altså kun i privat sammenheng (egen og andres boliger).

-

effekten ikke overstiger 200 VA,

-

monterings- og bruksanvisning følges nøye,

-

hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll, og

-

tilkopling til 230 V-nettet utføres av registrert virksomhet, dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt.

Hentet fra Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr.

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-19-739

Hvordan får du et batterianlegg til å yte mindre enn 200 VA??

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har alt for få faktorer for å kunne regne det ut, men jeg regnet det ut for mitt ganske så energisløsende hus og her trenger jeg ca 200 kubikkmeter som lades opp fra 5 til 70 grader. Det tar altså uhorvelig mye plass for et energisløsende hus, men hvis han klarer seg med 4000 kWh i året så er det nok mer overkommelig for han.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan får du et batterianlegg til å yte mindre enn 200 VA??

 

Små batterier? Små sikringer? Å montere et tradisjonelt solcelleanlegg på ei hytte, med f.eks. 120 Ah batteri, 80 W panel og noen lamper er innafor. Dvs. en kan sikkert diskutere om det egentlig er utafor. Fattig trøst om hytta og familien brenner ned bare fordi det var 12 V.

Men det er litt mer dramatisk om en setter inn et par elbilbatterier med høy opp og utlading, omformere etc. Ender vel uansett fort opp på 230 V ut av et slikt anlegg også. Det er måte på hvor mange led-lamper en trenger.

 

PS: RC-dronen min yter 1000 VA. 

Lenke til kommentar

 

Off grid betyr bare utenfor strømnettet, ikke uten kontakt med samfunnet. Jeg tenker at målet med off grid er todelt:

 

- Forsyningssikkerhet i tilfelle strømutfall, krig og naturkatastrofer

- Protest mot hvordan kraftmarkedet fungerer

 

Jeg er litt sjalu for jeg skulle gjerne levd sånn selv. Jeg har bare ikke muligheten nå eller prioritert det så hardt som denne pioneren. Men jeg er fascinert i hvert fall. :)

Er nok mer i USA at begrepet "off grid" kan bety mer enn bare av strømnettet. Slike doomsday preppers", men også de som gjør det for å spare miljøet og leve mer rent.

 

Skulle ønske at jeg også hadde muligheten til å leve mer selvstendig slik. Være selvforsynt og slikt :)

Her er Dere inne på noe «kultur» og «prioritering»

 

Her er nevnt i kommentarfeltet at 2000 Wt strøm pr dag er lite, det er stemmer ikke, og må ses på som rent vrøvl.

Kva så med forsøket på å kalle noen biler «0-utslipp», bare tull og en omskriving av fakta det også.

 

Ca 117 Wt inneheld 1 kilo vatn fra varm til kaldt i flytende tilstand ved 1 ATM (1kg/cm^2) trykk. Ved 8 kg/cm^2 som alle varmtvannsberedere er sertifisert for (trur eg), her kan temperaturen tas opp til 170 Celsius, da har man ca 140 kWt tilgjengelig lagret energi pr 1000 kg (ned til 50 Celsius)

Noe av dette trykket kan da fint brukes ad en dampmaskine, med kondenser i en kaldere varmtvannsbeholder (2 kg/cm^2 er trykket ved 120 Celsius)

 

Joda, noen protesterer men det er intresse som styrer verden enten det er personlig eller bedriftsmessig.

 

Marked, interesse og evne er kultur. Ikke alt har et bedriftsøkonomisk marked i dag, men dette kan forandres gjennom kunnskap. Dette vil ikke skje gjennom det mediebildet vi har i dag, godt bundet opp av annonsører som er det motsatte av informative.

 

Se bare her, side opp å side ned med så å si ingen ting:

https://www.tu.no/artikler/klimaforsker-ikke-mulig-a-se-noen-klimavirkning-av-norske-elbiler/457143

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...