Gå til innhold

Ethernet nettkabel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Barnet er mer tilgivende enn kona, så om dere for alvor vil at jeg skal teste det etter studiene med Dame co posita og sesam stasjon så kan jeg det.

 

Det er vel den samme standard som fyren ville gjøre på 10 minutter med dunk dunk musikk. ;)

 

 

Jeg anbefaler mer tid.....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Trådstarter bør spørre seg selv om tråden har livets rett videre. Jeg tror vi alle har tålmodighet å vente til over påske om det er det det står om mhp. den krokete huawei-ethernet-kabelen.

 

Å vite hvordan man går fram kan være "skummelt" nok det.

 

Test 1

1. Du må vite at du har koblet huawei-kabel tilbake riktig.

2. Om du skal pingteste den så må du finne ut IP-adressen som Sony-boksen bærer på tildelt fra router. Om du greier å lese den av i Sony så fint, ingen som arresterer deg for det. Den kan også leses fint av i router.

 

3. Du må gjøre deg kjent med syntaks til kommandoen ping. Så må du legge på riktige parametere for høy nok last i kilobytes og lang nok testtid i millisekund eller hva nå måleenhetene er (høyt tall som du må regne ut, f.eks. 5 minutt blir mange millisekund). Du må også bake inn IP-adressen til Sony-boksen i syntaksen for ping.

 

Jeg har aldri selv pinget en ethernet-kabel sånn, men det er nå slik jeg ser for meg at det løses likevel.

 

Dette vil gi deg resultat med indikasjoner for hvor pålitelig og stor trafikk kabel kan ta unna fra router over til Sony-boks.

 

Utregningshjelp for millisekund:

5 min * 60 sek * 1000 ms = 300.000 millisekund. Så da skal du sannsynligvis taste inn 300000 et sted i ping-syntaksen.

 

 

Selve lydtest er en helt separat greie, og da lar du være å blande det sammen.

 

Test 2

Gjør en separat lydtest på kablene.

 

1. Spill en jevn lydleveranse som du sørger for må gå via ethernet-kabel før det når Sony-boks.

2. Det er her du kan komme til bunns i at Sony-boksen din har oppbuffret lyd å spille av uansett hvilken ethernet-kabel du har i bruk. Dette kan du fint få til å stoppeklokke, en gang på dårlig kabel og en gang på din Supra.

 

3. Du skal altså nappe ut ethernet-kabel på Sony-siden. Dette skal være ufarlig for utstyr, det er svakstrøm.

 

 

Når du er ferdig med disse grovtestene så kan du begi deg videre ut i audiofili-verdenens metode for lyttetesting. Spesiellt pingtesten (Test 1) vil gi et greit bilde av situasjonen antar jeg at IT-folket også vil tenke seg. Det bør kunne svare på om huawei-kabelen er god nok eller ødelagt. Første bud.

 

 

Videre fintesting av lyd med audiacity, oscilloscop eller hva nå som foreslås får andre veilede på.

Endret av G
Lenke til kommentar

Trådstarter bør spørre seg selv om tråden har livets rett videre. Jeg tror vi alle har tålmodighet å vente til over påske om det er det det står om mhp. den krokete huawei-ethernet-kabelen.

 

Å vite hvordan man går fram kan være "skummelt" nok det.

 

Test 1

1. Du må vite at du har koblet huawei-kabel tilbake riktig.

2. Om du skal pingteste den så må du finne ut IP-adressen som Sony-boksen bærer på tildelt fra router. Om du greier å lese den av i Sony så fint, ingen som arresterer deg for det. Den kan også leses fint av i router.

 

3. Du må gjøre deg kjent med syntaks til kommandoen ping. Så må du legge på riktige parametere for høy nok last i kilobytes og lang nok testtid i millisekund eller hva nå måleenhetene er (høyt tall som du må regne ut, f.eks. 5 minutt blir mange millisekund). Du må også bake inn IP-adressen til Sony-boksen i syntaksen for ping.

 

Jeg har aldri selv pinget en ethernet-kabel sånn, men det er nå slik jeg ser for meg at det løses likevel.

 

Dette vil gi deg resultat med indikasjoner for hvor pålitelig og stor trafikk kabel kan ta unna fra router over til Sony-boks.

 

Utregningshjelp for millisekund:

5 min * 60 sek * 1000 ms = 300.000 millisekund. Så da skal du sannsynligvis taste inn 300000 et sted i ping-syntaksen.

 

 

Selve lydtest er en helt separat greie, og da lar du være å blande det sammen.

 

Test 2

Gjør en separat lydtest på kablene.

 

1. Spill en jevn lydleveranse som du sørger for må gå via ethernet-kabel før det når Sony-boks.

2. Det er her du kan komme til bunns i at Sony-boksen din har oppbuffret lyd å spille av uansett hvilken ethernet-kabel du har i bruk. Dette kan du fint få til å stoppeklokke, en gang på dårlig kabel og en gang på din Supra.

 

3. Du skal altså nappe ut ethernet-kabel på Sony-siden. Dette skal være ufarlig for utstyr, det er svakstrøm.

 

 

Når du er ferdig med disse grovtestene så kan du begi deg videre ut i audiofili-verdenens metode for lyttetesting. Spesiellt pingtesten (Test 1) vil gi et greit bilde av situasjonen antar jeg at IT-folket også vil tenke seg. Det bør kunne svare på om huawei-kabelen er god nok eller ødelagt. Første bud.

 

 

Videre fintesting av lyd med audiacity, oscilloscop eller hva nå som foreslås for andre veilede på.

Jeg anbefaler MOD å stenge tråden.

 

Jeg hadde planlagt å kjøpe en skjermet kabel fra Kjell & co også...

 

Det andre overlater jeg til kyndige med utstyr...

 

Moderatorer kan lage en ny tråd om testresultater av Ethernet kabler musikk med dine kriterier.

 

Jeg fikk ikke svar på det jeg spurte. Ingen har råd eller lyst til å prøve Supra eller har en i Norge that is..

 

Så jeg er ferdig.

 

Vil bemerke at jeg har lært mye i tråden, men min erfaring kan jeg ikke nekte.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Vil bemerke at jeg har lært mye i tråden, men min erfaring kan jeg ikke nekte.

 

Kanskje du finner noe nyttig om det her:

https://www.pcwdld.com/packet-loss

 

 

Om du ikke ønsker å strule med dette selv, så kan du sikkert ta med deg kabelen og betale timepris til noen for at de tester den. Regner med at det finnes mye utstyr for kabeltesting både hos elektrikere og IT-selskaper. Det vil da være utstyr du bare plugger kabelen inn i og får utlest et svar hurtig etterpå. Kanskje noen gjør det gratis?

 

Men siden dette var det minst spennende utover hvor ødelagt den dårlige kabelen din er. Så er jo det med en ny frisk lavspesifisert kabel Cat.5e veldig interessant. Altså om lyden blir nøyaktig lik som med din Supra, eller ikke?

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvorfor må alle som er uenig med deg være enslig hybelkanin?

Jeg dro jo over en ganske lang kam.

 

De som har familie og unger skjønner den med påsken.

 

Jeg gleder meg til påsken.. :)

 

Kjell gir meg skjermet Cat6 tror jeg, kjøper den jeg fikk råd om her i tråden.

 

Og tømmer buffer og setter på nytt album.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Vet artisten og det der blir litt cheezy. Men det er noe med låtens oppbygging som fenger litt. Bruker youtube som min "spotify" jeg til å få spillet sånn halvveis tilfeldige spor :) nyt helgen da:

 

 

 

 

Lyrics
I've been outta sight
I've been worried 'bout you lately
Runnin' outta time
Wishin' you would come and save me
'Cause I don't wanna roll with it (Yeah, yeah)
Tryna get control of it (Yeah, yeah)
Why can't I let go of it? (Yeah, yeah)
Gotta find somebody quickly (Mmm, yeah)
I got a bad idea
How 'bout we take a little bit of time away?
I got a bad idea
Forget about it, yeah, forget about him, yeah
Forget about me
I got a bad idea
Yeah, I'ma call you over here to numb the pain
I got a bad idea
Forget about it, yeah, forget about him, yeah
Forget about me
Even though we shouldn't, baby boy, we will (You know we will)
Need somebody, gimme something I can feel (Yeah)
But, boy, don't trip (Don't trip), you know this isn't real
You should know I'm temporary
'Cause I don't wanna roll with it (Yeah, yeah)
Tryna get control of it (Yeah, yeah)
Why can't I let go of it? (Yeah, yeah)
Gotta find somebody quickly (Yeah)
I got a bad idea
How 'bout we take a little bit of time away?
I got a bad idea
Forget about it, yeah, forget about him, yeah
Forget about me
I got a bad idea
Yeah, I'ma call you over here to numb the pain
I got a bad idea
Forget about it, yeah, forget about him, yeah
Forget about me
Gotta get control of it
Why can't I let go of it? (Ooh)
Wishin' you would come and save me
Yeah, yeah-yeah, yeah, yeah
I got a bad idea (Uh-huh)
How 'bout we take a little bit of time away? (Are you done?)
I got a bad idea (Uh-huh)
Forget about it, yeah, forget about him, yeah
Forget about me (Are you done?)
I got a bad idea (Uh-huh)
Yeah, I'ma call you over here to numb the pain (Are you done?)
I got a bad idea (Uh-huh)
Forget about it, yeah, forget about him, yeah
Forget about me (Are you done?)
Yeah (Uh-huh)
Forget about it, yeah, forget about him, yeah
Forget about me (Are you done?)
(Uh-huh)
Forget about it, yeah, forget about him, yeah
Forget about me
I got a bad idea
How 'bout we take a little bit of time away?
I got a bad idea
Forget about it, yeah, forget about him, yeah
Forget about me
Songwriters: Ariana Grande / Savan Kotecha / Max Martin / Ilya Salmanzadeh
bad idea lyrics © Warner/Chappell Music, Inc

 

 

 

En til:

Endret av G
Lenke til kommentar

Nydelig lyttekveld, Cd Killers-day and age, Manic Street teachers-this is my truth.., Dire straits-brothers in arms, Bach Naxos orgel, Skrillex-Bangarang(skrudde opp Xtz sub), Metallica- and justice for all.

 

Og masse Spotify via Supra, lyder nydelig, har spilt the umbrella academy soundtrack på Spotify.

 

Helt sykt bra lyd i Stereo 2.1

 

 

Dette er omtrent eneste kveld jeg kan nyte anlegget..

 

Gleder meg til Påsken, og skal kjøpe en skjermet ethernet på Kjell. Og en Supra usb 2.0 til mini til hi Rez hardisken.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg er ikke med å diskutere de digitale kablene dine - men musikk er mer spennende   :D

 

Mye bra du har der - men antagelig er det bare Dire Straits og orgel greia som har noenlunde ok innspilling. Jeg elsker The Killers og Manic Street Preachers, alt av The Killers er elendig innspilt - mens kun de tidligste albumene til MSP er ok. Da tenker jeg på komprimert og alt for høye innspillinger.

 

Låter vel ok hvis du spiller lavt.

 

Brothers in arms har du vel på sacd? Den låter ganske så fett i multikanal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tok for moro skyld et par screencap for å vise deg hvor jævlig nedover det gikk med innspillingene til Manic Street Preachers: 

 

dgC3kUn.jpg

 

klpwK5w.jpg

 

Se på spectrogrammet rett under coveret - det viser hvor mye headroom og kompresjon som musikken har. Du kan også se oppgitt DR (Dynamic Range) - det er DR12 på den øverste og DR5 på den nederste. Over 10 er ok, under 10 er dårlig - DR5 er helt på trynet. Gain tallene viser også at den nederste er innspilt ca +7 dB høyere.

 

Den nederste låter ganske så dårlig - å vri på litt er utenkelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har to skiver av msp.

 

 

Det jeg spilte idag het This is my thruth tell me yours.

 

Den andre er den nyeste..

 

 

Jeg reagerer bare når det er dårlig oppfattet lyd, og da spiller jeg på Sony som tryller.

 

Metallica ble spilt på den. (Fordi jeg vet at alle de første Cd av de har dårlig lyd)

På Sony med dens prosessor lyder det sykt kult. Det jeg digger med gamle Metallica er at de har mye improvisasjon og klassiske soloer/blander sjanger.

 

Manic Street Preachers skiva hadde et par veldig kule lydeffekter i Stereo bildet...

Gjorde seg godt på Cd spilleren.

 

Jeg er ikke blodfan av msp.

 

Men hiten If you tolerate this, og høydaren var -MY little Empire, Den var eminent!

 

Første gang jeg spilte dette albumet. Hiten har Jeg hørt masse på radio og tv.

 

 

Den ble kjøpt på brukten 5kr, den nyeste kjøpte jeg i butikk.

 

Killers har når de funker, veldig kule tekster og punchlines...

 

Jeg hører ikke på Killers pga lydkvalitet, men fordi jeg digger mye av musikken.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Viktig å høre låter selvom dynamikk ikke er topp. Ellers finner du ikke gullkorn.

Her er låta jeg digga.

 

https://open.spotify.com/track/2XgsSu6QIdToflgnX8JgJa?si=bMlBl7WRR92zWNLf3_tYUQ

 

Roger Waters-Is this the life we really want.

Fikk kritikk for Loudness og middels DR.

 

Men den er rå på Cd.

 

Politikk eller ei. Jeg er nøytral, med unntak av at Trump er sprø og best på reality-tv.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Ja, klart man skal spille det man vil! Jeg bruker ikke Spotify - men har Roger Waters albumet på cd - DR7.

 

Black album av Metallica, min cd har DR11 og låter ok, jeg har den også på dvd-a 5.1 hirez - heftig! Men kulest er jo Through the Never blu rayen med Atmos - og 3D, blir ikke bedre enn det  :dribble:

 

bKZUhae.jpg

Lenke til kommentar

Ja, klart man skal spille det man vil! Jeg bruker ikke Spotify - men har Roger Waters albumet på cd - DR7.

 

Black album av Metallica, min cd har DR11 og låter ok, jeg har den også på dvd-a 5.1 hirez - heftig! Men kulest er jo Through the Never blu rayen med Atmos - og 3D, blir ikke bedre enn det :dribble:

 

bKZUhae.jpg

Den Metallica har jeg også på bd, og den og The Wall av Roger Waters, samt bd audio Steven Wilson-To the bone, er referanse på hvor bra flerkanals musikk kan bli.

 

The Wall og Metallica fås rimelig også..

 

Ja, mener også at black album har rå lyd på Cd, Master of Puppets har også bra lyd på Cd.

 

Men de tre første har laber Cd lyd, og de siste albumene har fått kritikk for Loudness..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Du har noen gode blu rays der  :)

 

Det har kommet et par til av Steven Wilson/Porcupine Tree i det siste:

 

Arriving Somewhere - Porcupine Tree - en konsert utgitt på dvd i 2007 med helt rå lyd, denne ble utgitt på blu ray i fjor med enda råere lyd:

 

https://cdon.no/musikk/porcupine-tree/arriving-somewhere-2cd-blu-ray-42874540

 

Så har du blu rayen Anesthetize fra 2010 med Porcupine Tree, men denne ser ut til å være utsolgt overalt, kan være verdt å finne på bruktmarkedet.

 

Så har du blu rayen Steven Wilson ga ut i fjor - med turneen fra "To the Bone" albumet, filmet over noen kvelder fra Royal Albert Hall:

 

https://cdon.no/musikk/wilson-steven/home-invasion-in-concert-at-the-royal-albert-hall-45447127

 

Disse 3 låter fantastisk og er noe av det beste du kan få tak i lydmessig.

 

Edit: Alle 3 med aktiv lydmiks i 5.1 - noe helt annet enn det typiske (og forferdelig kjedelige) all lyd forfra med ambient i bakhøytalerene.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har noen gode blu rays der :)

 

Det har kommet et par til av Steven Wilson/Porcupine Tree i det siste:

 

Arriving Somewhere - Porcupine Tree - en konsert utgitt på dvd i 2007 med helt rå lyd, denne ble utgitt på blu ray i fjor med enda råere lyd:

 

https://cdon.no/musikk/porcupine-tree/arriving-somewhere-2cd-blu-ray-42874540

 

Så har du blu rayen Anesthetize fra 2010 med Porcupine Tree, men denne ser ut til å være utsolgt overalt, kan være verdt å finne på bruktmarkedet.

 

Så har du blu rayen Steven Wilson ga ut i fjor - med turneen fra "To the Bone" albumet, filmet over noen kvelder fra Royal Albert Hall:

 

https://cdon.no/musikk/wilson-steven/home-invasion-in-concert-at-the-royal-albert-hall-45447127

 

Disse 3 låter fantastisk og er noe av det beste du kan få tak i lydmessig.

 

Edit: Alle 3 med aktiv lydmiks i 5.1 - noe helt annet enn det typiske (og forferdelig kjedelige) all lyd forfra med ambient i bakhøytalerene.

Den live on Albert hall har faktisk lokale musikksjappa.

 

Stemmer det at det er med ekstra låter enn bare -To the Bone?

 

Isåfall må jeg ha den. :)

Lenke til kommentar

Den live on Albert hall har faktisk lokale musikksjappa.

 

Stemmer det at det er med ekstra låter enn bare -To the Bone?

 

Isåfall må jeg ha den. :)

 

Ja, det er en del andre låter fra solo albumene hans. Det er bare å handle inn den konsert blu rayen. Den blir stadig spilt her i heimen. 

 

Han har også utgitt, "Get All You Deserve" og "Drive Home" tidligere, begge på blu ray - med like god surround mix.

 

Flere av Porcupine Tree album og alle soloalbumene hans er utgitt i multikanal, både på dvd- og blu ray audio. Alle er ikke like lette å få tak i lenger. Men absolutt alle låter fantastisk.

 

Han er også med i bandet Blackfield, litt mer pop, dette albumet fåes også med blu ray audio i deilig 5.1 mix:

 

https://www.amazon.co.uk/Blackfield-V-CD-Blu-Ray/dp/B01LVW5KTR

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...