Gå til innhold

Ethernet nettkabel


Anbefalte innlegg

Jeg har sett endel YouTube, lest noen blindtester i hifiblader, og nettsider...

 

Derfor byttet jeg fra gratis nettkabel cat5, til rimelig 1m Supra Cat8 250 nok.

 

Jeg er forundret, lyden i Spotify very high og Netflix surround har alltid hørtes litt døv ut... Trodde det skulle være sånn fordi det streames.

 

Nå er det akkurat som jeg spiller av en CD, eller DVD/Blu-ray med Dolby digital...

Mer detaljer, mer i toppen og mer definert bass.

 

Jeg trodde ikke særlig på det, men gjorde det mest for sikkerhets skyld.

 

Og det kostet ikke mye, var åpent kjøp osv.

 

Jeg håper noen andre tør prøve, og heller heve kjøpet om de ikke hører forskjell.

 

Hadde vært ok å hørt andres meninger.

Jeg kobler rett til avspiller i anlegget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klart det, katt åtte er definitivt fremtiden. Fjerner ulyder og legger til diskant så streaminga høres finfin ut i andre enden.

 

Bare husk å koble fra kabelen i begge ender når du er ferdig å bruke den, så datapakkene ikke samler seg opp i kabelen :ninja:

Lol :D Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Er dette seriøst ment? Kabelen har jo i utgangspunktet lite å gjøre med dataintegritet, men mer med hastighet. Dersom dette er en reell opplevelse så må jo avspiller enten programvare eller hardware da merke at trafikken i ethernet-kabel går for tregt, for at en bedre Category skal ha noe å si.

 

Tror mest på at Gouldfan sitt innlegg er enten hoax, idé hentet i fra konspiratoriske leiren eller at du har møtt en overivrig selger eller at HiFi-bladet du har lest er skrevet av en gjøk som er betalt for å skrive det noen andre vil at skal komme på trykk.

 

https://infinity-cable-products.com/blogs/news/what-is-cat8-cable-and-when-will-it-be-available

 

Dersom 100 Mbps fra din uskadde Cat.5 kabel ikke er nok.. (gitt at de 100 Mbps er fri å bruke) Sikkert bedre enn bredbåndsforbindelsen din?

 

Altså hva har 25 eller 40 Gigabits pr sekund fra Cat.8 å gjøre med lydopplevelsen?

 

Du har neppe 25 Gigabits kontakter i din router uansett.

Endret av G
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dersom dere har et mer åpent sinn,så anbefaler jeg at dere leser dette..

Om dere blir provosert, av min mening eller av artikkelen så la vær.

 

Ja det er noen firmaer som tar skyhøye priser til et spesielt rikt marked.

 

Men det er også firmaer som Supra og Blue jeans cables som koster lite og gir mye for pengene..

 

250 kr som sagt.

 

https://www.dagogo.com/audio-blast-ethernet-cables-xlr-y-adapters-survey/

 

Og jeg er trådstarter, jeg krever en hyggelig tone, ikke trakassering, capslock skriking osv.

 

Takk

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Her er gutta fra duoen Audio Bacon. Det er to elektroingeniører med interesse for hifi og hjemmekino som gjør reviews.

 

Hvorfor de drar opp ukjente Supra blant mye dyre kabler fra US og UK er et spørsmål.

 

De ble kjent med Supra på folkemunne.

 

https://audiobacon.net/2017/05/31/supra-cat8-ethernet-cable-review-an-amazing-spotify-and-tidal-experience/

 


Placebo heter dette.

Jeg holder dette åpent, men da er det solid masse placebo over hele verden...

 

Jeg utfordrer dere til å gjøre et lett google søk på Supra Cat8...

Endret av Countryman
Flettet innlegg
Lenke til kommentar

Ingen har drevet med trakassering. Tror du behøver å sjekke hva ordet betyr for noe, ærlig talt. Poster du så får du tåle seriøs kritikk også.

Seriøs kritikk tåler vi.

 

Jeg ga bare eksempel på ting som ikke aksepteres og blir rapportert.

 

Ingen som har sagt at jeg er trakassert, jeg bare satt regler for tråden.

Audioholics takter blir ikke tålerert.

Lenke til kommentar

Her er gutta fra duoen Audio Bacon. Det er to elektroingeniører med interesse for hifi og hjemmekino som gjør reviews.

 

Hvorfor de drar opp ukjente Supra blant mye dyre kabler fra US og UK er et spørsmål.

 

De ble kjent med Supra på folkemunne.

 

https://audiobacon.net/2017/05/31/supra-cat8-ethernet-cable-review-an-amazing-spotify-and-tidal-experience/

 

Du får de for kr 190 også, 0,5 meter lange ;)

https://www.aliexpress.com/item/Ethernet-Cat8-Network-Cable-Cord-0-5Ft-40Gbps-2000Mhz-High-Speed-Supports-Cat7-Cat6-Cat5e-Standards/32965488015.html

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Bare så jeg forstår saken riktig: Du har altså byttet ut kabelen du bruker til nettverksforbindelsen din (mot router / internett), det er ikke noe audio-utstyr som står koblet sammen med denne nye kabelen?

Lenke til kommentar

 

 


så det du hevder er at kabelen behandler og forbedrer dataen som går gjennom den?

Takk for det gode spørsmålet.

 

Nei, en kabel skal bare overføre signal korrekt.

 

Det er tidsforskyvelse og feil pga dårlig lederne, dårlig skjerming og kabelrot som er problemer.

 

Dette fører til Jitter, og clocker må rette det som blir jitter. Avhengig av hvor god Clocker er i Dac, så får man ulik grad av timing i musikken.
Edit dette kan føre til tap av detaljer, dårlig timing i presis bass osv

 

Timing er viktig i musikk.

 

Mange sammenligner video og tilogmed printerark med foto med musikk...

 

Dette er misvisende som artikkelen min hevder.

 

Et printer foto av familien kan ta tre til fire minutter i å rette korrigere....
Vi venter og det er riktig..

 

I musikk så kan vi ikke vente tre til fire minutter på sangen, det skal skje med en gang og være perfekt...

 

En spiller fra dyre PS audio løser dette på samme måte som printer, der må du vente på buffring av CD osv for at det skal bli perfekt. Det er en original løsning.

 

Men du må bare vente en gang for hver skive, så sitter det...

Endret av Countryman
Flettet innlegg
Lenke til kommentar

Ok, så musikken slippes igjennom til tross for at datasignalet ikke blir ferdigbehandlet og omgjort til musikk tidsnok i DAC? Burde ikke musikken stoppe helt å spille da til riktig kabelkvalitet ble innstallert, sånn for ordens skyld så HiFi-kunde ørene ikke blir lurt? Dersom dette er reellt vel og merke.

 

Husk å bøye/knekke kabel minst mulig da, for noen bredbånds/ethernet guruer mener det er en av dødssyndene. Nå er disse kobberkablene brukt til ethernet spesifisert til å nå veldig lange strekk. Men også kortere kabler er gunstig, blir ihvertfall mye ryddigere også dersom du får en noenlunde passende lengde der den skal benyttes. Er vel derfor patch-kablene er ofte 0,5m, 0,3m og 1 meter lange som passer seg godt til rack-bruk.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så problemet var strengt tatt at den gamle kablen ikke fungerte, en hvilken som helst STP-kabel ville fungert..

 

Ok, så musikken slippes igjennom til tross for at datasignalet ikke blir ferdigbehandlet og omgjort til musikk tidsnok i DAC? Burde ikke musikken stoppe helt å spille da til riktig kabelkvalitet ble innstallert, sånn for ordens skyld så HiFi-kunde ørene ikke blir lurt? Dersom dette er reellt vel og merke.

Med nok støy og delvis defektkabel kan nok båndbredden reduseres såpass at TS ikke hadde nok båndbredde til å streame på "very high" Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...