Gå til innhold

Ethernet nettkabel


Anbefalte innlegg

FLAC er en codec som du selv skrev. Hva står "codec" for? Coder/Decoder. FLAC-filer må dekodes før de kan spilles av. Dette går forøvrig så hurtig at du ikke merker det. Når det er dekodet blir det sendt som data til lydchipen (som har en buffer) som coder det på nytt til PCM (med korrekt klokke) som DAC-en gjør om til analog lyd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Usb er jeg ikke i tvil om at lønner seg å bruke noe bedre, Det behøver ikke være dyrt. Supra lager dette også. Årsaken er feil Spec, høy Ems fra data osv. Dette fører til Jitter, er fullt målbart på oscilloskop på nett.

 

Det billigste feks Biltema USB om de har det, er ikke spesifisert eller testet.

 

 

Problemet til mange av oss er at de gratiskabler vi har ikke er testet, det er bare i teori det er godt nok.

 

Når attpåtil Huawei eller underleverandør knekker kabelen for hver ut underkant desimeter...

 

IT bruker vel ikke Biltema merker eller knekkte kabler til servere for bank eller Spotify?

 

Vel jeg vet ikke, jeg gjetter at de bruker rimelige specede testede kabler, som koster litt mer enn 30kr.

 

 

 

Og jeg ranet ikke banken når jeg kjøpte Supra for 250kr, sett at det er Produsert i Sverige er det rimelig.

 

Jeg kjøpte fordi jeg hadde lest at mange knekk på UTP LAN ikke var bra.

Jeg kjøpte den faktisk for den var billig, og jeg vet at Supra lager specede rimelige kabler.

 

En kabel til 250 kroner er ikke spesielt mye å heve øyebryn over. Det er hverken fugl eller fisk prismessig. Om du liker hvordan den ser ut og har lyst på den så er det grunn god nok. Derimot blir det feil å argumentere at to kabler innenfor spec låter forskjellig når de er brukt til dataoverføring med de tilhørende protokoller. Samtidig tror du virkelig at de vil bruke kabler som koster mer enn nødvendig hvis man skal kable et datasenter?

 

Tror du virkelig at Huawei eller andre leverer kabler som ikke holder spec når de selger deg en telefon eller hva det måtte være?

 

Hvorfor henger du deg opp i bøyradiusen som en kabel blir utsatt for? Er kabelen flertrådet per leder kan den utsettes for en del bruk før det blir problematisk. Hvor mange bøyer og tøyer på sine ethernet kabler i det daglige? Det er i grunn et ikke problem.

 

Når det gjelder ethernet kabler så er det i grunn ikke så mye som kan forhindre at disse holder spec og det kan sjekkes med sw/hw. For min del er det i grunn, for ethernet, er kabelbrudd det som kan være av utfordring. Da merker man det rimelig fort.

 

For USB kabler har du muligens et noe misforstått standpunkt. Det koster penger å sertifisere slike kabler og finner du det ikke interessant at alle hifi usb kabler til en pris, la oss si over 500 kroner, ikke er sertifiserte? En billig kabel kan godt være sertifisert om den så koster 50-100 kroner fordi de produseres i stort volum sett opp mot botique hifi produkter. Således er det ikke en grunn til å velge noe som er unødvendig dyrt.

Lenke til kommentar

En kabel til 250 kroner er ikke spesielt mye å heve øyebryn over. Det er hverken fugl eller fisk prismessig. Om du liker hvordan den ser ut og har lyst på den så er det grunn god nok. Derimot blir det feil å argumentere at to kabler innenfor spec låter forskjellig når de er brukt til dataoverføring med de tilhørende protokoller. Samtidig tror du virkelig at de vil bruke kabler som koster mer enn nødvendig hvis man skal kable et datasenter?

 

Tror du virkelig at Huawei eller andre leverer kabler som ikke holder spec når de selger deg en telefon eller hva det måtte være?

 

Hvorfor henger du deg opp i bøyradiusen som en kabel blir utsatt for? Er kabelen flertrådet per leder kan den utsettes for en del bruk før det blir problematisk. Hvor mange bøyer og tøyer på sine ethernet kabler i det daglige? Det er i grunn et ikke problem.

 

Når det gjelder ethernet kabler så er det i grunn ikke så mye som kan forhindre at disse holder spec og det kan sjekkes med sw/hw. For min del er det i grunn, for ethernet, er kabelbrudd det som kan være av utfordring. Da merker man det rimelig fort.

 

For USB kabler har du muligens et noe misforstått standpunkt. Det koster penger å sertifisere slike kabler og finner du det ikke interessant at alle hifi usb kabler til en pris, la oss si over 500 kroner, ikke er sertifiserte? En billig kabel kan godt være sertifisert om den så koster 50-100 kroner fordi de produseres i stort volum sett opp mot botique hifi produkter. Således er det ikke en grunn til å velge noe som er unødvendig dyrt.

Hahaha :)

 

Leser nok for mye tester og info.

 

Supra igjen :) Tar britiske What hifi med litt salt.

 

Forskjell er at feks Supra og Bjc tester kablene! En spesifisert kabel kan man hakke sammen hvor som hekst.

Men det må holde.

 

https://www.whathifi.com/supra/usb-20/review

 

http://www.jenving.se/products/view/usb-2.0-a-b-1001908381

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Hvorfor henger du deg opp i bøyradiusen som en kabel blir utsatt for? Er kabelen flertrådet per leder kan den utsettes for en del bruk før det blir problematisk. Hvor mange bøyer og tøyer på sine ethernet kabler i det daglige? Det er i grunn et ikke problem.

 

Får beklage jeg da. Enten har trådstarter kunnskapen i fra før av, ellers så har ihvertfall jeg tilført den i denne diskusjonstråden. Det er åpenbart forskjellige meninger om det med knekk på ethernet-kabler. Bøyeradius og sånn.

 

Det var også en av de faktorene som gjorde denne diskusjonstråden interessant nok. Hadde bare trådstarter vært litt mer samarbeidsvillig til å komme til bunns i spørsmålet framfor å videredyrke sin religion audiofili. Første gang jeg leste om det var i den store Altibox-tråden på freak.no. Her et par andre kilder til samme tema:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=193802

 

https://freak.no/forum/showthread.php?t=130433

Endret av G
Lenke til kommentar

Får beklage jeg da. Enten har trådstarter kunnskapen i fra før av, ellers så har ihvertfall jeg tilført den i denne diskusjonstråden. Det er åpenbart forskjellige meninger om det med knekk på ethernet-kabler. Bøyeradius og sånn.

 

Det var også en av de faktorene som gjorde denne diskusjonstråden interessant nok. Hadde bare trådstarter vært litt mer samarbeidsvillig til å komme til bunns i spørsmålet framfor å videredyrke sin religion audiofili. Første gang jeg leste om det var i den store Altibox-tråden på freak.no. Her et par andre kilder til samme tema:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=193802

 

https://freak.no/forum/showthread.php?t=130433

Takk!

 

Det er ikke så viktig hva dere tror eller vet alt etter som..

 

Jeg erfarer et solid løft i lyd og Surround med denne billige Supra.

 

Jeg er selvfølgelig nysgjerrig på hvorfor.

Dersom dere alle har nitro på Placebo effekten, så forstår jeg det.

 

Jeg ønsket egentlig med tråden at noen som var på markedet ville prøve Supra.. jeg hadde ikke spurt om det var en rådyr kabel, men alt er jo relativt. Noe som koster et par halvlitere og en chips synes ikke jeg er dyrt.

 

Grunnen til at jeg spurte om noen hadde prøvd, er jo fordi også jeg er forbløffet...

 

Jeg vil så gjerne vite, why?? for det er første gang en digital kabel har gjort det. Og altså tilogmed en Datakabel!!

 

Men nå har vel alle fått sagt sitt?

 

Jeg håper jeg får testet med ulike kabler og en ny friskmeldt fra Kjell og co. Men vet ikke når jeg har tid til sånt...

 

Kanskje til påsken?

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Du har ikke tid til å teste gammel mot ny kabel som tar 10 minutter toppen, men å skrive hundrevis av innlegg i denne tråden over en lang periode er ikke noe problem?

Lenke til kommentar

Du har ikke tid til å teste gammel mot ny kabel som tar 10 minutter toppen, men å skrive hundrevis av innlegg i denne tråden over en lang periode er ikke noe problem?

For en singel ungkar eller hjemme hos mor osv så er ikke det problem.

 

Jeg har familie, og da er det kritisk når man har tid og mulighet i anlegget.

Vi skal se Netflix i kveld, men kona blir vel IKKE sur!!?!?! Når far skal switche mellom kabler i filmen pga et forum?

 

På Lørdag har jeg ungefri, og er Home alone, men da har jeg lyst til å nyte musikk og ale. Testing er utrolig kjedelig..

 

I påsken tror jeg det blir mye fri, og da er det muligheter.

 

Å tro at en test tar 10 minutter er utrolig naivt???

 

Hvordan gjør du da? Setter på Jabba Dabba Dance og bytter frem og tilbake???

 

Jeg vil tippe det tar en hel kveld eller en halv dag. Og blindtest blir vanskelig...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Når Netflix og Spotify er kildene fremfor Blu-Ray og lossless format så er det merkverdig å legge så mye energi i datakabelen (som uansett er irrelevant i denne sammenheng).

Jeg har lagt tre kvart mer i Bluray kabler du 1000 lappen.

 

Og Sacd samling også.

 

Jeg elsker å se på Blu-ray og har hyllene fulle. Men jeg har ikke noe usett. Og nå følger vi en kul serie vi begge digger på Netflix..

 

Jeg vil gjerne se filmer om igjen, men det er ikke bare jeg som velger film, vi er to.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Da hadde du oppført deg annerledes. Alt som ikke du er enig med blir ignorert i det hele. Det du er ute etter er å høre om andre som har prøvd en Supra kabel og har hørt forskjell. Ikke hvorfor det gir null mening.

Jeg er nysgjerrig jo på grunn. Jeg tror ikke på hokuspokus.

 

Og jeg tror ikke placebo endrer så totalt spillestil.

Lenke til kommentar

Jeg er nysgjerrig jo på grunn. Jeg tror ikke på hokuspokus.

 

Og jeg tror ikke placebo endrer så totalt spillestil.

Da hadde du i det minste gjort et forsøk på å ta opp utsignalet på forsterkeren din til PCen med audacity slik at vi og du i det minste kunne studere dynamikken som du mener er bedre.

Dette er eksempel på endring i dynamikken du skal kunne se om det er mere en placebo du opplever.

I øverste bildet ser du at lydbildet fyller ut mere en det nederste bildet og således vil lydbildet i den øverts lydfilen få en lavere dynamikk en det nederste.

Forskjellen i eksempelet jeg viser til er ikke så mye men det er der og det er synlig.

post-49175-0-82668700-1551377142.png

post-49175-0-54059300-1551377154.png

post-49175-0-82668700-1551377142_thumb.png

post-49175-0-54059300-1551377154_thumb.png

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

 

Jeg vil tippe det tar en hel kveld eller en halv dag. Og blindtest blir vanskelig...

 

Piss.

 

ping (fyll inn router-ip) /t 

vent fem minutter

bytt kabel

vent fem minutter

sammenlign

Lenke til kommentar

I påsken.

 

 

Virker som alle er unge single på hybel eller bur hos mor..

 

Jeg har jo bare åpnet en spørrende tråd om Supra...

 

Litt rart er det at en billig svensk kabel blir så hyllet i verden, og sammenlignet med feks Audioquest Vodka og Nordøst.

 

Om man mener de er kjøpt og betalt i alle tester, så skulle man tru at Nordøst og Audioquest og Chord har mer økonomiske muskler...

 

Jeg tar motvillig på meg studie ensamm om ping, og bytte mellom kabler.

 

I Påsken da jeg har unge og kvinnfolk fri.

 

Men det er ikke optimalt, jeg skulle helst hatt en kompis til for blindtest og opinion.. dvs annen mening.

 

Jeg har drivet litt bytte selv, og da får jeg beskjed.. hva driver du med nå?? Vi skal se film???!! Er det forumet, noen som har feil på iiinternet igjen!!!

 

Lol... :)

Lenke til kommentar

Men å poste haugevis av ganger på forumet, det har du tid til?

Tar litt tid det og.

Sier sure hybel kaninen/student wtv

 

Jeg legger ungen på 4 nå. Familie kalles det, tastingen gjøres på en lydløs mobil.

 

 

Om det kalles unnskyldning, så anbefaler jeg familie.

 

Jeg anbefaler også en mancave eller en garasje.

 

Jeg har et rom og en spiller, men mangler amp og høytalere for mancave...

 

Jeg er på vei.

 

Idag har vi hatt det så hyggelig, spist forrett, lam og dessær med vin og cider.

 

Vi hørte pop og klassisk på Audio Pro T3.

 

 

Det er litt viktig det, fordi det som fikk meg til å tenke var at Spotify lød bedre på T3 enn anlegget......

 

 

Etter Supra så gjelder ikke den bokregelen lenger...

 

Nå etterpå er det litt musikk på T3 og en Cognac, og så er det Netflix.

 

Kona har fri idag, og det er herlig.

 

For ellers har jeg fullt opp..

Lenke til kommentar

Imorgen er det husarbeid, møte på barnehage, henting av barn, lage mat studiemøte med barn og kveld.

 

Musikk i anlegget er på Lørdag i solo. Godt planlagt...

 

Anlegget med bluray testes mest hverdags med Transformers filmene som ungen elsker.

 

Jeg begynner å bli litt lei de filmene.m, og så er det Dame si cosita og barnesanger.

 

Men på Lørdag?? Da kan jeg spille musikk.

Tror dere jeg har tid til å bytte kabler for dere da?????

 

Det er snart påskeferie, og da drar ungen på fjellet i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...