Gå til innhold

Ethernet nettkabel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenk den gromlyden du får om du oppgraderer til Windows 10!

Det er faktisk en god grunn til Windows 10 med lyd, den er at 10 lar deg rippe til Flac i Windows media. Det er praktisk.

 

Men jeg har program til det.

Jeg venter heller til at jeg trenger ny data..

 

Jeg liker ikke å kaste ting, jeg sender det på service 300kr. Andre service på konas Laptop, og min skal på andre service også. Støvrens, ny lader og nytt batteri.

 

Kaster ikke kabler heller.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Men du kjøper dyre nettverkskabler fordi de skal gi bedre lyd.

 

Hver sine prioriteringer :)

Jeg bruker ikke laptop til musikk. Sluttet med det etter årtusenskiftet.

Er mye mer praktisk å bruke Streamer eller spiller. Styr å koble data til Dac også, når den skal brukes til andre ting.

 

Jeg trodde knekk og bøy hele veien gratis Cat5 Utp var en svak lenke..

 

Og etter å ha lest Audiobacon https://www.google.com/amp/s/audiobacon.net/2017/05/31/supra-cat8-ethernet-cable-review-an-amazing-spotify-and-tidal-experience/amp/ og etter å ha lest mange reviews i Sverige og USA og i blader så tenkte jeg det var billig.

 

https://audiophilestyle.com/forums/topic/42959-iso-regen-performance-improvement-cheap/page/5/?tab=comments#comment-825256

 

Glad for det, men til tvboksen velger jeg Kjell, en Cat over det jeg trenger som Bjc rådet til på billigkabel.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Det første du sier, har jeg svart på. Tidsfeil Jitter og pakketap i musikk er helt annet enn printer, tekst, bankinfo osv.

 

Jeg må vente litt når jeg logger inn.

Jeg må vente lenger når ting printes.

I musikk er ting annerledes.

 

 

Det andre du kommer rekendes med har alle publikasjoner jeg har lagt ut motsagt som folklore og falske "myter".

 

For at ditt argument skal fungere må det være en endring i dataene (i enklest forstand 0 og 1), de har blitt korrupte (til det bedre i dine øyne), fra de ble sendt fra serveren til spotify gjennom kilometervis med fiber og kopperkabel for så å bli endret de siste få meterne med kopperkabel (cat5e, cat6 etc.) fra din ruter til din mottaker (streamer, pc o.l.). Det er også repeterbart og forblir alltid til det bedre. Synes du ikke dette er noe rart at det skal gå greit så fryktelig mange kilometer for så å "feile" den siste, de siste få, meteren(e)? Det er irrasjonelt.

 

Skulle din kabel gjøre slike endringer vil du få endringer på saldo (eller noe annet skjer) hver gang du trykker refresh (F5) når du er innlogget i nettbanken. Litt vanskelig å tro på dette kanskje? Hva med alle nettsider du er innom, det vil være endringer i dette innlegget hver gang du laster inn tråden... Verden fungerer ikke slik. Hadde disse superkablene gjort det du påstår så ville de solgt dem til bankkunder og ikke det snevre markedet med audiofile... Jeg hadde kjøpt dem tvert hvis saldo hadde blitt bedre, det hadde nok de aller aller fleste andre også gjort.

 

Har du tenkt over hvor mange db forskjell det må være i det hørbare (deler av det) for at du skal merke en slik endring? Etter litt rask googlig ser det ut til at det går en grense på 0.3-1db som nedre grense for hva vi kan merke. Det tilsier at det vil være en endring i dataene som blir sendt som igjen betyr at datastrømmet er korrumpert. Det går sikkert an å regne ut hvor mye data som er endret for en slik endring.

 

To kabler som ikke har mangler i form av ødelagte ledere (o.l.) og er lange nok til å kobles til utstyret som skal brukes vil ikke kunne låte anderledes så lenge kablene brukes til å overføre datatrafikk. Dataoverføring er dataoverføring og driter i hva det er. Du må vente lenger? Kanskje noen få ms tapes i buffer, som er i de fleste ledd i kjeden, før den fylles opp igjen uten at sluttbruker har merket noe som helst. Musikk er det samme som alt annet, det er ikke noe spesielt med musikk når det sendes som en ordinær datastrøm.

 

Musikk formidlet analogt. Etter f.eks digital til analogkonverteringen er over og signalet sendes som en voltvariasjon som signal vil være mer utsatt for audiofile nevroser, men også her vil godt design og utviklingsarbeid motvirke eventuelle problemer uten at produktet trenger å koste sekssiffrede tall.

 

Du nevner f.eks jitter og dette er et problem som i all hovedsak plager utstyr som er dårlig designet. Det er mye rart som blir lagd av hifiprodusenter og bare fordi det har en høy pris så betyr det ikke at det er designet/utviklet/produsert bra. For utstyr som følger normale standarder for design vil det i all hovedsak ikke være et problem.

 

Det er vel ingen tvil om at audiofili kan påvirke saldoen i nettbanken din. Akkurat hva som er "bedre" saldo kan man jo diskutere.

 

Det er ingenting i veien med å lette lommeboka gjennom hifi, men å bruke mye penger på kabler generelt og digitale kabler spesielt (nettverk, USB, optisk, coax etc.) er for de lettlurte. Dessverre kan det virke som det er for mange av disse blant audiofile.

Lenke til kommentar

For at ditt argument skal fungere må det være en endring i dataene (i enklest forstand 0 og 1), de har blitt korrupte (til det bedre i dine øyne), fra de ble sendt fra serveren til spotify gjennom kilometervis med fiber og kopperkabel for så å bli endret de siste få meterne med kopperkabel (cat5e, cat6 etc.) fra din ruter til din mottaker (streamer, pc o.l.). Det er også repeterbart og forblir alltid til det bedre. Synes du ikke dette er noe rart at det skal gå greit så fryktelig mange kilometer for så å "feile" den siste, de siste få, meteren(e)? Det er irrasjonelt.

 

Skulle din kabel gjøre slike endringer vil du få endringer på saldo (eller noe annet skjer) hver gang du trykker refresh (F5) når du er innlogget i nettbanken. Litt vanskelig å tro på dette kanskje? Hva med alle nettsider du er innom, det vil være endringer i dette innlegget hver gang du laster inn tråden... Verden fungerer ikke slik. Hadde disse superkablene gjort det du påstår så ville de solgt dem til bankkunder og ikke det snevre markedet med audiofile... Jeg hadde kjøpt dem tvert hvis saldo hadde blitt bedre, det hadde nok de aller aller fleste andre også gjort.

 

Har du tenkt over hvor mange db forskjell det må være i det hørbare (deler av det) for at du skal merke en slik endring? Etter litt rask googlig ser det ut til at det går en grense på 0.3-1db som nedre grense for hva vi kan merke. Det tilsier at det vil være en endring i dataene som blir sendt som igjen betyr at datastrømmet er korrumpert. Det går sikkert an å regne ut hvor mye data som er endret for en slik endring.

 

To kabler som ikke har mangler i form av ødelagte ledere (o.l.) og er lange nok til å kobles til utstyret som skal brukes vil ikke kunne låte anderledes så lenge kablene brukes til å overføre datatrafikk. Dataoverføring er dataoverføring og driter i hva det er. Du må vente lenger? Kanskje noen få ms tapes i buffer, som er i de fleste ledd i kjeden, før den fylles opp igjen uten at sluttbruker har merket noe som helst. Musikk er det samme som alt annet, det er ikke noe spesielt med musikk når det sendes som en ordinær datastrøm.

 

Musikk formidlet analogt. Etter f.eks digital til analogkonverteringen er over og signalet sendes som en voltvariasjon som signal vil være mer utsatt for audiofile nevroser, men også her vil godt design og utviklingsarbeid motvirke eventuelle problemer uten at produktet trenger å koste sekssiffrede tall.

 

Du nevner f.eks jitter og dette er et problem som i all hovedsak plager utstyr som er dårlig designet. Det er mye rart som blir lagd av hifiprodusenter og bare fordi det har en høy pris så betyr det ikke at det er designet/utviklet/produsert bra. For utstyr som følger normale standarder for design vil det i all hovedsak ikke være et problem.

 

 

Det er ingenting i veien med å lette lommeboka gjennom hifi, men å bruke mye penger på kabler generelt og digitale kabler spesielt (nettverk, USB, optisk, coax etc.) er for de lettlurte. Dessverre kan det virke som det er for mange av disse blant audiofile.

Usb er jeg ikke i tvil om at lønner seg å bruke noe bedre, Det behøver ikke være dyrt. Supra lager dette også. Årsaken er feil Spec, høy Ems fra data osv. Dette fører til Jitter, er fullt målbart på oscilloskop på nett.

 

Det billigste feks Biltema USB om de har det, er ikke spesifisert eller testet.

 

 

Problemet til mange av oss er at de gratiskabler vi har ikke er testet, det er bare i teori det er godt nok.

 

Når attpåtil Huawei eller underleverandør knekker kabelen for hver ut underkant desimeter...

 

IT bruker vel ikke Biltema merker eller knekkte kabler til servere for bank eller Spotify?

 

Vel jeg vet ikke, jeg gjetter at de bruker rimelige specede testede kabler, som koster litt mer enn 30kr.

 

 

 

Og jeg ranet ikke banken når jeg kjøpte Supra for 250kr, sett at det er Produsert i Sverige er det rimelig.

 

Jeg kjøpte fordi jeg hadde lest at mange knekk på UTP LAN ikke var bra.

Jeg kjøpte den faktisk for den var billig, og jeg vet at Supra lager specede rimelige kabler.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Du er delvis inne på noe. For USB kan det være greit å kjøpe kurant kvalitet men det er pga. stabilitet. Ikke lydkvalitet og lignende. Spesielt på lengre kabler. Men det vil ikke redusere kvaliteten på noe vis. Det vil rett og slett bare bli avbrudd eller ingen forbindelse overhodet.

 

Og profesjonelle liker ikke å betale mer for rekvisita (kabler etc) enn de må så de kjøper gjerne store mengder med billige kabler. De har dog ofte utstyr for å teste kabler når de kobler opp f.eks. patchepanel og annet utstyr.

 

Årsaken er feil Spec, høy Ems fra data osv. Dette fører til Jitter, er fullt målbart på oscilloskop på nett.

Nok en gang viser du at du ikke har forstått forskjellen på signal og data. Støy vil ikke påvirke innholdet overhodet. Dette er det allerede tatt høyde for med differensiale signaler og feilsjekking og feilkorreksjon i datapakkene. Ved hjelp av algoritmer kan dataene sjekkes og rettes ved hjelp av sjekkoder som sendes sammen med data.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Du er delvis inne på noe. For USB kan det være greit å kjøpe kurant kvalitet men det er pga. stabilitet. Ikke lydkvalitet og lignende. Spesielt på lengre kabler. Men det vil ikke redusere kvaliteten på noe vis. Det vil rett og slett bare bli avbrudd eller ingen forbindelse overhodet.

 

Og profesjonelle liker ikke å betale mer for rekvisita (kabler etc) enn de må så de kjøper gjerne store mengder med billige kabler. De har dog ofte utstyr for å teste kabler når de kobler opp f.eks. patchepanel og annet utstyr.

 

Nok en gang viser du at du ikke har forstått forskjellen på signal og data. Støy vil ikke påvirke innholdet overhodet. Dette er det allerede tatt høyde for med differensiale signaler og feilsjekking og feilkorreksjon i datapakkene. Ved hjelp av algoritmer kan dataene sjekkes og rettes ved hjelp av sjekkoder som sendes sammen med data.

 

Vi som hører musikk, er glad for at det finnes feilsjekk og klokking i Dac.

 

Men for mye støy og tidsfeil er ikke bra, på en kabel med lav eller ingen Spec så er det tilogmed værre.

 

 

Tidsfeil på musikk og støy kan være issue både med LAN og usb.

 

Fordi støyen fører med signal, og ja det forstyrrer Dac.

Lenke til kommentar

Støy og tidsfeil har ingenting å si for ethernet- og USB-kabelen. Det er det du ikke fatter. Du skjønner ikke og vil tydeligvis ikke skjønne forskjell på signal og innhold. Støyen blir kansellert når den kommer til andre enden av kabelen. DAC-en er ikke koblet rett på ethernet-inngangen eller USB-inngangen. Når signalet ankommer enheten i enden så blir dataene rekonstruert og vil da være like perfekte som da de opprinnelig ble laget.

 

Hvis utstyret ditt blir påvirket av støy i kabelen som går over i strømforsyninga i ustyret og/eller de analoge delene så har du rett og slett ræva ustyr. Det er ikke kablene sine feil.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Støy og tidsfeil har ingenting å si for ethernet- og USB-kabelen. Det er det du ikke fatter. Du skjønner ikke og vil tydeligvis ikke skjønne forskjell på signal og innhold. Støyen blir kansellert når den kommer til andre enden av kabelen. DAC-en er ikke koblet rett på ethernet-inngangen eller USB-inngangen. Når signalet ankommer enheten i enden så blir dataene rekonstruert og vil da være like perfekte som da de opprinnelig ble laget.

 

Hvis utstyret ditt blir påvirket av støy i kabelen som går over i strømforsyninga i ustyret og/eller de analoge delene så har du rett og slett ræva ustyr. Det er ikke kablene sine feil.

Selv verdens beste Dac er sensitiv for støy.

 

USB har ikke feilkorrigering sist jeg sjekket, internett har.

 

Det er anbefalt at man minsker støy til musikk.

 

Den samme støy gjør ingenting med et Word dokument.

 

I musikk er riktig tid viktig i Dac. Og støy fra rutere og data fører med støy i jalla kabler.(som typ er gratis)

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

USB employs two error checking methods to ensure that data is sent correctly. A cyclic redundancy check (CRC) is sent with all data transmissions to validate data integrity within a packet.  In addition, a toggle bit is encoded in the packet identifier (PID) of the data packet to ensure that packets are sent in the correct sequence.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Moderatormelding

Fjernet et OT innlegg. Hold dere til temaet i tråden.

 

Taes som alltid på PM eller tilbakemeldingsforumet.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

 

USB employs two error checking methods to ensure that data is sent correctly. A cyclic redundancy check (CRC) is sent with all data transmissions to validate data integrity within a packet. In addition, a toggle bit is encoded in the packet identifier (PID) of the data packet to ensure that packets are sent in the correct sequence.

Jeg oversetter litt feil.

 

Jeg mente at USB ikke har samme Data korreksjon som internett trafikk)router etc som vi snakket om.

 

 

Grunnen til at jeg kjøpte Supra, eller for den skyld Bjc er fordi, det er billig, framtids sikkert og bra kvalitet.

 

Og, fordi jeg var i tvil og ikke ville bruke penger på en fancy kabel.

 

Dersom du aldri prøver noe, så finner du ikke ut noe.

 

Og mulig jeg har Placebo, tar jeg høyde for sånn Placebo, så har jeg endret standpunkt på LAN kabler til streaming av musikk og Surround.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Du forstår at lydformatet en DAC mottar og dekoder er forskjellig fra det (komprimerte) lydformatet som spotify bruker, ja?

Det går fint an å bruke Spotify og Tidal til Dac, også selvfølgelig å spille hi Rez Eller flacs.

Både med buffer og i real time.

 

Jeg bruker både Dac i blåtann Audio Pro, og i Sony til nettopp Spotify.

 

 

 

 

 

Jeg gav meg merke til kommentar om uheldig bruk av mye buffer i kommentarfeltet.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...