Gå til innhold

TEST: HP Omen X Emperium


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne kan jo kanskje være aktuell for en del. Virker interessant. Ikke nok til at jeg er villig til å bytte ut projektoren, til en tredjedel av prisen og gir langt større bilde. Men fordelen med denne skjermen er vel at man i likhet med andre skjermer ikke trenger å tenke så mye på dagslys, som en ofte må med en projektor.

 

Blir spennende å se hvordan den slår an :)

Lenke til kommentar

Denne blir mer eller mindre ubrukelig når 2019 OLED kommer med HDMI 2.1; VRR, 120hz 4k, lavere input lag osv. Jeg merker meg også HP har valgt ett semi-glossy AG filter. Det gjør bildekvaliteten dårlig fordi filteret fanger lys, gjør bilde skittent og vasker ut kontrast og farger. Det er en grunn til at alle toppmodeller på TVer er fully glossy: https://www.rtings.com/tv/tests/picture-quality/reflections-screen-finish-matte-and-glossy

 

Industrien lurer bevisst kunder på denne måten, fordi alle som går i butikken og titter ser at fully glossy tvene er overlegne på bildekvalitet. Hadde alle tvene vært fully glossy derimot, ville nok den gjennomsnittlige kunden ikke merket forskjell. Vel, så lenge de ikke bruker andre sleipe triks som bevisst dårlig bildeprosessering slik Samsung får sin 6000 serie til å se elendig ut kontra de dyrere modellene. 

Endret av Allostasis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QvUnV1

Denne blir mer eller mindre ubrukelig når 2019 OLED kommer med HDMI 2.1; VRR, 120hz 4k, lavere input lag osv. Jeg merker meg også HP har valgt ett semi-glossy AG filter. Det gjør bildekvaliteten dårlig fordi filteret fanger lys, gjør bilde skittent og vasker ut kontrast og farger. Det er en grunn til at alle toppmodeller på TVer er fully glossy: https://www.rtings.com/tv/tests/picture-quality/reflections-screen-finish-matte-and-glossy

 

Industrien lurer bevisst kunder på denne måten, fordi alle som går i butikken og titter ser at fully glossy tvene er overlegne på bildekvalitet. Hadde alle tvene vært fully glossy derimot, ville nok den gjennomsnittlige kunden ikke merket forskjell. Vel, så lenge de ikke bruker andre sleipe triks som bevisst dårlig bildeprosessering slik Samsung får sin 6000 serie til å se elendig ut kontra de dyrere modellene. 

Tvilsomt. På mobiler sliter OLED-skjermene kraftig med det som kalles black smearing. Dvs. at når man skroller eller beveger grafikken, så henger sortområdene etter. Noe slikt er irriterende nok på smarttelefoner. Det er nok helt uakseptablet på store skjermer.

 

Her er et eksempel fra iPhone X: 

 

Og det er fra telefonen som har minst smearing av de alle. Som vi alle vet så lager Apple top notch skjermer, med alt fra kalibrering til input lag og latency. Så at black smearing er fortsatt veldig tydelig der, er ikke akkurat godt tegn på store PC-monitorer...

 

Det andre, og største, problemet, er innbrenning. På smarttelefoner har man allerede tilfeller av innbrenning, og det er i grensesnitt hvor du har skjermen på minuttvis om gangen, for deretter å slå den av. På PCer, har du den på kontinuerlig timesvis. Da vil faste grafikker, som taskbaren på PCen din, skape innbrenning ganske kjapt. Det samme vil fast UI-grafikk i spill som man spiller (som gjerne kan vare i timesvis). Med andre ord er de problemene man snakker om, når det kommer til innbrenning, på telefoner eller TV-skjermer, mye større og forsterket for desktop PCer.

Endret av Slettet-QvUnV1
Lenke til kommentar

Tvilsomt. På mobiler sliter OLED-skjermene kraftig med det som kalles black smearing. Dvs. at når man skroller eller beveger grafikken, så henger sortområdene etter. Noe slikt er irriterende nok på smarttelefoner. Det er nok helt uakseptablet på store skjermer.

 

Her er et eksempel fra iPhone X: 

 

Og det er fra telefonen som har minst smearing av de alle. Som vi alle vet så lager Apple top notch skjermer, med alt fra kalibrering til input lag og latency. Så at black smearing er fortsatt veldig tydelig der, er ikke akkurat godt tegn på store PC-monitorer...

 

Det andre, og største, problemet, er innbrenning. På smarttelefoner har man allerede tilfeller av innbrenning, og det er i grensesnitt hvor du har skjermen på minuttvis om gangen, for deretter å slå den av. På PCer, har du den på kontinuerlig timesvis. Da vil faste grafikker, som taskbaren på PCen din, skape innbrenning ganske kjapt. Det samme vil fast UI-grafikk i spill som man spiller (som gjerne kan vare i timesvis). Med andre ord er de problemene man snakker om, når det kommer til innbrenning, på telefoner eller TV-skjermer, mye større og forsterket for desktop PCer.

 

 

Nå spiller jeg primært på PC, men har spilt endel PlayStation 4 Pro, Nintendo Wii:U, Nintendo Switch og Xbox One X på min LG OLED65C7V og image retention som det så fint heter har ikke vært noe problem for min del. Nå har jo LG OLED endel mekanikker som gjør at faste elementer beveger seg noen pixler så de ikke står 100% på samme sted hele tiden for å unngå image retention og jeg har spilt en god del timer sammenhengende for å si det mildt og dette har ikke vært noe problem for min del hvertfall.

 

At det er en potensiell problemstilling er det jo ingen tvil om, men jeg tror nok sannsynligheten for at det skal oppstå er noe mindre enn det folk tror og image retention er jo svært sjeldent permanent. TV-en gjør også sitt for å vaske ut mulig image retention når den blir skrudd av og du kan manuelt trigge en "vask" i innstillingene.

 

 

Dette med smearing er noe helt annet og er vel et direkte resultat av at OLED kan skru av hver individuelle piksel for å oppnå perfekt sortnivå. Problemet ved typisk scrolling på telefon, spesielt når du har sort tekst på hvit bakgrunn er at når du scroller og den sorte teksten da plutselig skal gå fra avskrudd piksel til kritthvit så får du en utfordring med at en piksel ikke klarer å skru seg på så raskt at det denne overgangen ikke blir merkbar så når du ser etter så vil du alltid klare å se smearing og det er vel nærmest unngåelig. Det er sikkert mulig å forbedre på hvor raskt OLED-piksler klarer å skru seg på og bli opplyst, men det er vel trolig ikke et problem du klarer å bli helt kvitt.

 

Det færreste legger spesielt godt merke til det i praksis, og det er nok lettere å legge merke til dette på en telefon hvor du har den tett opptil ansiktet og hvor du ofte vil ha situasjoner med sort tekst på lyd/hvit bakgrunn. Dette er jo dog ikke et like reelt scenario på en TV og selv om jeg merker det godt på min iPhone Xs Max så er det ikke noe som jeg har tenkt på eller lagt merke til på TV-en.

 

 

Det er jo også verdt å merke seg at alle gode TV-paneler er OLED eller MVA-paneler, og MVA-paneler har jo tradisjonelt store problemer med nokså treg responstid når det går fra sort til grått osv så det er jo ikke sånn at LCD-paneler på noen måte er feilfrie eller bedre for den sakens skyld enn OLED der.

 

IPS klarer seg bedre, men ytterst få TV-er benytter IPS-paneler da de har en relativt stor begrening når det kommer til sortnivå på grunn av måten panelteknologien fungerer og det færreste vil si seg fornøyde med sortnivået og dette skaper også store utfordringer med tanke på tilby en god HDR-opplevelse og derfor er så godt som samtlige av toppmodellene innenfor LCD en aller annen form for MVA-panel.

Endret av RamGuy
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Denne kan jo kanskje være aktuell for en del. Virker interessant. Ikke nok til at jeg er villig til å bytte ut projektoren, til en tredjedel av prisen og gir langt større bilde. Men fordelen med denne skjermen er vel at man i likhet med andre skjermer ikke trenger å tenke så mye på dagslys, som en ofte må med en projektor.

 

Blir spennende å se hvordan den slår an :)

 

Hvordan er projektorer nå om dagen mtp bildekvalitet ? Sist jeg spilte på projektor var bildet dvaskt og tregt. Dette var 10 år siden over VGA , prosjektorenn kostet visstnok 75k. Er vel noe helt annet nå hehe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QvUnV1

Nå spiller jeg primært på PC, men har spilt endel PlayStation 4 Pro, Nintendo Wii:U, Nintendo Switch og Xbox One X på min LG OLED65C7V og image retention som det så fint heter har ikke vært noe problem for min del. Nå har jo LG OLED endel mekanikker som gjør at faste elementer beveger seg noen pixler så de ikke står 100% på samme sted hele tiden for å unngå image retention og jeg har spilt en god del timer sammenhengende for å si det mildt og dette har ikke vært noe problem for min del hvertfall.

 

 

Det heter ikke image retention. Image retention og burn in er to vidt forskjellige ting.

 

Jeg veit ikke hvor lenge du har hatt LG-TVen din, eller om du i det hele tatt har faktisk sjekket for burn-in, men kan nesten garantere deg at hvis det er et problem for smarttelefoner, noe jo det også er, så er det et enda større problem for desktop-PCer. Av de grunner jeg nevnte.

 

 

Det færreste legger spesielt godt merke til det i praksis, og det er nok lettere å legge merke til dette på en telefon hvor du har den tett opptil ansiktet og hvor du ofte vil ha situasjoner med sort tekst på lyd/hvit bakgrunn. Dette er jo dog ikke et like reelt scenario på en TV og selv om jeg merker det godt på min iPhone Xs Max så er det ikke noe som jeg har tenkt på eller lagt merke til på TV-en.

 

For noe tull. Det er veeeeeldig tydelig, og man legger utrolig godt merke til det. Og det er for en vanlig mobilbruker. Hvordan tror du det er for gamere, som er utrolig pirkete på sånt? Det blir som en fremmed fetter-utgave av ghosting, og det er ikke noe de kommer til å like. 

 

Det er jo også verdt å merke seg at alle gode TV-paneler er OLED eller MVA-paneler, og MVA-paneler har jo tradisjonelt store problemer med nokså treg responstid når det går fra sort til grått osv så det er jo ikke sånn at LCD-paneler på noen måte er feilfrie eller bedre for den sakens skyld enn OLED der.

 

 

LCD-paneler har ikke smearing, så jeg forstår ikke helt hva det er du er ute etter her.

 

IPS klarer seg bedre, men ytterst få TV-er benytter IPS-paneler da de har en relativt stor begrening når det kommer til sortnivå på grunn av måten panelteknologien fungerer og det færreste vil si seg fornøyde med sortnivået og dette skaper også store utfordringer med tanke på tilby en god HDR-opplevelse og derfor er så godt som samtlige av toppmodellene innenfor LCD en aller annen form for MVA-panel.

 

Når smearing og innbrenning er problemer, er sortnivå fullstendig uviktig for en gamer. I lang tid valgte gamere selv TN foran IPS, selv om TN hadde utvaskede farger og horribel innsynsvinkel. Hvorfor? Fordi IPS i en god stund ikke hadde høy refresh rate, og ikke lav nok responstid, samt noe mer ghosting. DISSE TINGENE ER VIKTIG FOR GAMERE.

Lenke til kommentar

Tvilsomt. På mobiler sliter OLED-skjermene kraftig med det som kalles black smearing. Dvs. at når man skroller eller beveger grafikken, så henger sortområdene etter. Noe slikt er irriterende nok på smarttelefoner. Det er nok helt uakseptablet på store skjermer.

 

Her er et eksempel fra iPhone X: 

 

Og det er fra telefonen som har minst smearing av de alle. Som vi alle vet så lager Apple top notch skjermer, med alt fra kalibrering til input lag og latency. Så at black smearing er fortsatt veldig tydelig der, er ikke akkurat godt tegn på store PC-monitorer...

 

Det andre, og største, problemet, er innbrenning. På smarttelefoner har man allerede tilfeller av innbrenning, og det er i grensesnitt hvor du har skjermen på minuttvis om gangen, for deretter å slå den av. På PCer, har du den på kontinuerlig timesvis. Da vil faste grafikker, som taskbaren på PCen din, skape innbrenning ganske kjapt. Det samme vil fast UI-grafikk i spill som man spiller (som gjerne kan vare i timesvis). Med andre ord er de problemene man snakker om, når det kommer til innbrenning, på telefoner eller TV-skjermer, mye større og forsterket for desktop PCer.

Kjære deg, er du redd for smearing kommer du ihvertfal ikke til å bli fornøyd med TV med VA-panel. Testa nettopp en MVA-skjerm. Både med overdrive på det høyeste og laveste hadde den utrolig med etterslep på bilde i forhold til IPS-skjermen jeg bruker. 

Men hvis du ikke liker OLED, så kommer det jo HDMI 2.1 LCD skjermer også og de har fordelen at de kan brukes uvettig som man ikke kan med OLED (ved vettig bruk unngår man innbrenning). Du får allerede 4k LCDer fra Samsung med freesync, 120hz (på lavere oppløsninger enn 4k) og lavere input lag enn HP Omen X: https://www.rtings.com/tv/tests/inputs/input-lag

Endret av Allostasis
Lenke til kommentar

Denne blir mer eller mindre ubrukelig når 2019 OLED kommer med HDMI 2.1; VRR, 120hz 4k, lavere input lag osv. Jeg merker meg også HP har valgt ett semi-glossy AG filter. Det gjør bildekvaliteten dårlig fordi filteret fanger lys, gjør bilde skittent og vasker ut kontrast og farger. Det er en grunn til at alle toppmodeller på TVer er fully glossy: https://www.rtings.com/tv/tests/picture-quality/reflections-screen-finish-matte-and-glossy

 

Industrien lurer bevisst kunder på denne måten, fordi alle som går i butikken og titter ser at fully glossy tvene er overlegne på bildekvalitet. Hadde alle tvene vært fully glossy derimot, ville nok den gjennomsnittlige kunden ikke merket forskjell. Vel, så lenge de ikke bruker andre sleipe triks som bevisst dårlig bildeprosessering slik Samsung får sin 6000 serie til å se elendig ut kontra de dyrere modellene.

65" 4k oled 120hz vil koste 120k, OM den i det heletatt kommer i butikken :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QvUnV1

 

Tvilsomt. På mobiler sliter OLED-skjermene kraftig med det som kalles black smearing. Dvs. at når man skroller eller beveger grafikken, så henger sortområdene etter. Noe slikt er irriterende nok på smarttelefoner. Det er nok helt uakseptablet på store skjermer.

 

Her er et eksempel fra iPhone X: https://www.youtube.com/watch?v=MXTJKZLV584

 

Og det er fra telefonen som har minst smearing av de alle. Som vi alle vet så lager Apple top notch skjermer, med alt fra kalibrering til input lag og latency. Så at black smearing er fortsatt veldig tydelig der, er ikke akkurat godt tegn på store PC-monitorer...

 

Det andre, og største, problemet, er innbrenning. På smarttelefoner har man allerede tilfeller av innbrenning, og det er i grensesnitt hvor du har skjermen på minuttvis om gangen, for deretter å slå den av. På PCer, har du den på kontinuerlig timesvis. Da vil faste grafikker, som taskbaren på PCen din, skape innbrenning ganske kjapt. Det samme vil fast UI-grafikk i spill som man spiller (som gjerne kan vare i timesvis). Med andre ord er de problemene man snakker om, når det kommer til innbrenning, på telefoner eller TV-skjermer, mye større og forsterket for desktop PCer.

Kjære deg, er du redd for smearing kommer du ihvertfal ikke til å bli fornøyd med TV med VA-panel. Testa nettopp en MVA-skjerm. Både med overdrive på det høyeste og laveste hadde den utrolig med etterslep på bilde i forhold til IPS-skjermen jeg bruker. 

Men hvis du ikke liker OLED, så kommer det jo HDMI 2.1 LCD skjermer også og de har fordelen at de kan brukes uvettig som man ikke kan med OLED (ved vettig bruk unngår man innbrenning). Du får allerede 4k LCDer fra Samsung med freesync, 120hz (på lavere oppløsninger enn 4k) og lavere input lag enn HP Omen X: https://www.rtings.com/tv/tests/inputs/input-lag

Jeg har aldri snakket høyt om VA-paneler heller. Det var det han (han som mente OLED ikke hadde dette problemet) som gjorde.

Lenke til kommentar

Denne blir mer eller mindre ubrukelig når 2019 OLED kommer med HDMI 2.1; VRR, 120hz 4k, lavere input lag osv. Jeg merker meg også HP har valgt ett semi-glossy AG filter. Det gjør bildekvaliteten dårlig fordi filteret fanger lys, gjør bilde skittent og vasker ut kontrast og farger. Det er en grunn til at alle toppmodeller på TVer er fully glossy: https://www.rtings.com/tv/tests/picture-quality/reflections-screen-finish-matte-and-glossy

 

Industrien lurer bevisst kunder på denne måten, fordi alle som går i butikken og titter ser at fully glossy tvene er overlegne på bildekvalitet. Hadde alle tvene vært fully glossy derimot, ville nok den gjennomsnittlige kunden ikke merket forskjell. Vel, så lenge de ikke bruker andre sleipe triks som bevisst dårlig bildeprosessering slik Samsung får sin 6000 serie til å se elendig ut kontra de dyrere modellene. 

Hvem vil ha HDMI til gaming? HDMI er for media med copyright ting innebygget. DisplayPort er for overføring av lyd og bilde. Spesielt nå som DP og USB har samme kontakt. Hvorfor vil noen ha HDMI?

 

AG filter gjør bildet dårligere ja, men du slipper og like mye gjenskinn. Har du mye gjenskinn i skjermen så er en TV med AG filter overlegen en full glossy. Jeg foretrekker skjermer med AG, med mindre jeg vet de alltid skal brukes i mørket. Det å ha gjenskinn over skjermen er ikke noe gøy.

 

Tvilsomt. På mobiler sliter OLED-skjermene kraftig med det som kalles black smearing. Dvs. at når man skroller eller beveger grafikken, så henger sortområdene etter. Noe slikt er irriterende nok på smarttelefoner. Det er nok helt uakseptablet på store skjermer.

 

Her er et eksempel fra iPhone X: 

 

Og det er fra telefonen som har minst smearing av de alle. Som vi alle vet så lager Apple top notch skjermer, med alt fra kalibrering til input lag og latency. Så at black smearing er fortsatt veldig tydelig der, er ikke akkurat godt tegn på store PC-monitorer...

 

Det andre, og største, problemet, er innbrenning. På smarttelefoner har man allerede tilfeller av innbrenning, og det er i grensesnitt hvor du har skjermen på minuttvis om gangen, for deretter å slå den av. På PCer, har du den på kontinuerlig timesvis. Da vil faste grafikker, som taskbaren på PCen din, skape innbrenning ganske kjapt. Det samme vil fast UI-grafikk i spill som man spiller (som gjerne kan vare i timesvis). Med andre ord er de problemene man snakker om, når det kommer til innbrenning, på telefoner eller TV-skjermer, mye større og forsterket for desktop PCer.

Du sier "det er nok uakseptabelt på store skjermer" men du har altså ikke noen peiling på om det er tilfellet eller ikke. Mtp at det ikke skrives noe om det så er det vel rimelig å anta at det motsatte er tilfellet?

 

Det du og ikke virker å være klar over er at alle mobiler bruker RBG OLED, mens TVer bruker W-RBG OLED. De to teknologiene fungerer rimelig ulikt. Så det å si "sånn er mobil, så sånn må TV og være" er en antagelse som aldri kan stemme.

 

Du kan ellers lett unngå black smearing. Du må bare ofre kontrast. Sett pikslene fra helt av til litt på og det går mye raskere siden de alltid er på. 

 

Som vi alle vet så lager heller ikke Apple noen skjermer som helst. At iPhone X har minst smearing av alle er og bare tull. Du kan ikke si "som vi alle vet" når det er bare helt feil.

 

Jeg har og hatt mobil med OLED i 10 år, aldri innbrenning. Mtp at alt det andre du sier er tull og basert på dine egne ideer av sannheten heller en fakta så tror jeg ikke akkurat på deg her heller. Du får nesten prøve å bevise at innbrenning er et problem da. Det er hundrevis av millioner med mobiler som har OLED skjermer på markedet. Aldri sett noen med innbrenning. Bortsett fra de som ligger en måned i butikk og viser samme bildet i en måned.

 

Jeg føler de fleste som snakker om innbrenning er folk som ikke har OLED selv, fordi om du klarer å tro at det er et problem på mobil så er jeg rimelig sikker på at du ikke har hatt en selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...