Gå til innhold

TEST: HP Omen X Emperium


Anbefalte innlegg

Nja, du må ihvertfall drive litt motlobby på Stortinget da, slik at politikerne ikke kan lukke øynene for motargumenter til Nrk sine lobbyister. Kanskje du til og med må love de politikerne du henvender deg til eksklusiv reklame på en eller annen måte.

 

Avdanka politikere har jo ofte havnet inn i Nrk sitt styre og stell, så det er mye korrupsjon å rydde opp i. I det nye partiet ditt så burde det foreslås grunnlovsfestet at Stortingspolitikere aldri kan få jobb innen media etterpå

Vill heller grunnlovfeste maks 2 perioder på Stortinget, da slipper vi yrkes polikere som ikke akter å gjøre noe annet med livet sitt.Men ja støtter også gi de karantene på 5-10 år før de kan ta en jobb innen for noe media/lobby. selvsagt uten lønn, de må faktisk bidra kan ikke bare snylte. men nok OT tilbake til topic.

Endret av -Night-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Denne blir mer eller mindre ubrukelig når 2019 OLED kommer med HDMI 2.1; VRR, 120hz 4k, lavere input lag osv. Jeg merker meg også HP har valgt ett semi-glossy AG filter. Det gjør bildekvaliteten dårlig fordi filteret fanger lys, gjør bilde skittent og vasker ut kontrast og farger. Det er en grunn til at alle toppmodeller på TVer er fully glossy: https://www.rtings.com/tv/tests/picture-quality/reflections-screen-finish-matte-and-glossy

 

Industrien lurer bevisst kunder på denne måten, fordi alle som går i butikken og titter ser at fully glossy tvene er overlegne på bildekvalitet. Hadde alle tvene vært fully glossy derimot, ville nok den gjennomsnittlige kunden ikke merket forskjell. Vel, så lenge de ikke bruker andre sleipe triks som bevisst dårlig bildeprosessering slik Samsung får sin 6000 serie til å se elendig ut kontra de dyrere modellene. 

Tvilsomt. På mobiler sliter OLED-skjermene kraftig med det som kalles black smearing. Dvs. at når man skroller eller beveger grafikken, så henger sortområdene etter. Noe slikt er irriterende nok på smarttelefoner. Det er nok helt uakseptablet på store skjermer.

 

Her er et eksempel fra iPhone X: https://www.youtube.com/watch?v=MXTJKZLV584

 

Og det er fra telefonen som har minst smearing av de alle. Som vi alle vet så lager Apple top notch skjermer, med alt fra kalibrering til input lag og latency. Så at black smearing er fortsatt veldig tydelig der, er ikke akkurat godt tegn på store PC-monitorer...

 

Det andre, og største, problemet, er innbrenning. På smarttelefoner har man allerede tilfeller av innbrenning, og det er i grensesnitt hvor du har skjermen på minuttvis om gangen, for deretter å slå den av. På PCer, har du den på kontinuerlig timesvis. Da vil faste grafikker, som taskbaren på PCen din, skape innbrenning ganske kjapt. Det samme vil fast UI-grafikk i spill som man spiller (som gjerne kan vare i timesvis). Med andre ord er de problemene man snakker om, når det kommer til innbrenning, på telefoner eller TV-skjermer, mye større og forsterket for desktop PCer.

Apple benytter OLED skjermer laget av Samsung og kvaliteten varierer merke til merke. LG er kjent for kvalitet og benytter LG C7 selv og gjort det i 1.5 år snart nå uten noe innbrenning. (Jeg har testet med ulike apps og demo videoer). Risikoen er såpass liten at man tenker ikke over det og i tillegg er TV'ene innebygd med programvare som hindrer nettopp dette ved å skifte pixlene. OLED er framtiden. Har man først testet en OLED så går man aldri noensinne tilbake. Lys og effekter får en helt annen betydning når de er på helt sort bakgrunn.

 

Så får jeg en 4K OLED med 120Hz og HDR  i 65" størrelse ville jeg vært en rimelig happy camper :D

Endret av Avean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her viser TEK at de ikke vet hva de snakker om: "Men TV-en i stua har aldri kunnet måle seg med PC-skjermen hverken på hastighet, responstid eller bildekvalitet, så den kvalitetsbevisste spilleren har i stedet valgt å trekke seg tilbake til soverommet eller kontoret hvor den lille, men langt raskere og mer responsive spillskjermen venter. " Ehh? TV-skjermer har siden tidlig plasma dagene vært FULLSTENDIG overlegen på bildekvalitet sammenlignet med PC-skjermer. De beste 144hz 4K IPS skjermene har bildekvalitet som en bunn-modell TV som selges til noen få tusenlapper. OLED TVer gruser alle småskjermer hva det gjelder ren bildekvalitet. Selv min 11 år gamle Pioneer Kuro 9G PDP slår de beste gaming skjermer. Bare å sjekke Rtings og se hvor dårlig selv de beste gaming skjermene er...

Lenke til kommentar

13ms respons tid er ikke såå mye lavere enn de beste TVene (20ms). 144hz er flott men for meg så holder 100hz i massevis. 40 tusen kroner for en skjerm som har dårligere bildekvalitet enn Samsung Q9FN/Q8FN, dårligere enn Sony ZF9/ZD9(til tross 2016 modell). OLED er ikke vits å ramse opp da de er på et helt annet nivå i bildekvalitet.

Lenke til kommentar

13ms respons tid er ikke såå mye lavere enn de beste TVene (20ms). 144hz er flott men for meg så holder 100hz i massevis. 40 tusen kroner for en skjerm som har dårligere bildekvalitet enn Samsung Q9FN/Q8FN, dårligere enn Sony ZF9/ZD9(til tross 2016 modell). OLED er ikke vits å ramse opp da de er på et helt annet nivå i bildekvalitet.

 

De beste tv'ene har ikkje 4k input med 120 eller 144hz.... Der er forskjellen som er verdt å nevne. Altså grunnen for å ha den skjermen.

 

At folk gidder å sammenlikne 120/144hz mot 60 hz tv'er skjønner jeg bare ikkje.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

Denne kan jo kanskje være aktuell for en del. Virker interessant. Ikke nok til at jeg er villig til å bytte ut projektoren, til en tredjedel av prisen og gir langt større bilde. Men fordelen med denne skjermen er vel at man i likhet med andre skjermer ikke trenger å tenke så mye på dagslys, som en ofte må med en projektor.

 

Blir spennende å se hvordan den slår an :)

 

Hvordan er projektorer nå om dagen mtp bildekvalitet ? Sist jeg spilte på projektor var bildet dvaskt og tregt. Dette var 10 år siden over VGA , prosjektorenn kostet visstnok 75k. Er vel noe helt annet nå hehe.

Da har skjedd MASSE i projektor verden de siste 10 årene. For halvparten av ditt nevnte beløp så kan du få en utgående JVC-X5900R D-ILA 4K e-shift projektor. I et mørkt rom kan denne projektoren smelle opp et fantastisk godt bilde som minner mye om en siste generasjons plasma TV (bedre sortnivå og høyere kontrast enn samtlige LCD,LED,QLED TVer til og med 2019) I tillegg til at du kan enkelt får over 100" stort bilde (fire ganger større enn en 50").

 

For hele 75 tusen kroner så begynner vi å nærme oss JVC NX5/NX7 terretorium, native 4K, enda bedre kontrast/sortnivå og bildekvalitet som rett og slett ligner på en god OLED TV. husk at en 65" OLED koster fra 30k og en 77" OLEDC8 koster 90 tusen. Med en JVC NX5/NX7 så kan du få 120" bilde for mindre penger enn en 77" OLED. (120" er cirka 2.5 større enn 77") . Input lag er det litt verre med så ville kanskje ikke gamet intense PC-gaming på det.

Lenke til kommentar

Da har skjedd MASSE i projektor verden de siste 10 årene. For halvparten av ditt nevnte beløp så kan du få en utgående JVC-X5900R D-ILA 4K e-shift projektor. I et mørkt rom kan denne projektoren smelle opp et fantastisk godt bilde som minner mye om en siste generasjons plasma TV (bedre sortnivå og høyere kontrast enn samtlige LCD,LED,QLED TVer til og med 2019) I tillegg til at du kan enkelt får over 100" stort bilde (fire ganger større enn en 50").

 

For hele 75 tusen kroner så begynner vi å nærme oss JVC NX5/NX7 terretorium, native 4K, enda bedre kontrast/sortnivå og bildekvalitet som rett og slett ligner på en god OLED TV. husk at en 65" OLED koster fra 30k og en 77" OLEDC8 koster 90 tusen. Med en JVC NX5/NX7 så kan du få 120" bilde for mindre penger enn en 77" OLED. (120" er cirka 2.5 større enn 77") . Input lag er det litt verre med så ville kanskje ikke gamet intense PC-gaming på det.

NEI. Sjekk prisjakt da mann, 21k får man 65" OLED. 

Lenke til kommentar

De beste tv'ene har ikkje 4k input med 120 eller 144hz.... Der er forskjellen som er verdt å nevne. Altså grunnen for å ha den skjermen.

 

At folk gidder å sammenlikne 120/144hz mot 60 hz tv'er skjønner jeg bare ikkje.

Det er bare HDMI 2.1 eller DP som har stor nok båndbredde til 120hz/4k. Men med Samsung TVer har man kunnet spille med Freesync og 120hz (med lavere oppløsninger) siden i vår tror jeg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...