Gå til innhold

hw.no .. et vandrende reklamebyrå!


Anbefalte innlegg

Økonomien kan jo lett styres av tilbud og etterspørsel selv om reklame ikke er lovlig.

Javel? Forklar.

 

Som det ble nevnt tidligere skaper reklame nettop tilbud - og ja du gjettet riktig - etterspørsel.

Reklame skaper ikke noe tilbud, etterspørselen er der uansett, folk kjøper ting uansett om reklame finnes eller ikke, den eneste forskjellen er hvem de kjøper det av.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har selvfølgelig ikke løsningen på hvordan, men synes i hvertfall at reklame generellt er en uting.

Hvorfor reklamerer du selv for tv2, i hvert eneste innlegg du skriver når du "hater" reklame så sterkt?

Hehe.. Det tenkte jeg ikke så mye på. Du har helt rett, men jeg bare "stjal" den som avartar en gang for lenge siden. Fordelen er at avartaren ligger på en meget rask server og er alltid tilgjengelig. Har ikke byttet den ennå av den enkle grunn at jeg ikke har giddet og at folk på forumet alltid har kjent meg med den avartaren. Ville følt meg som nykommer den første uka etter et evt skifte. Får se som jeg klarer å gjøre noe med den snart. (Men den er jo forsåvidt pen i motsetning til mange andre avartarer).

Lenke til kommentar
Å? hvorfor det? hvis denne statlige nettsida er pålagt å linke til alle bedrifter i norge, så kan de få lov til å skrive så mye de vil på sin egen nettside.

Tja, kanskje det. Ser ikke hvordan man skulle fått gjennomslag for en slik idé. Hva med reklame i andre medier enn internett?

Jeg mener at all reklame bør forbys, rett og slett fordi det i dag (pga ikt samfunnet vi lever i) ikke er nødvendig. Aviser og TV må bare pent finne seg andre måter å finansiere driften på. Så lenge reglene er like for alle så vil ikke det være noe problem.

 

Dette vil også være mye mer demokratisk. Eksempel: Jeg liker ikke formel 1. Jeg liker AMD. AMD støtter formel 1. Altså, jeg finansierer Formel 1 sirkuset når jeg kjøper en amd prosessor sjøl om jeg ikke vil. Hadde verden vært reklamefri hadde prosessoren enten vært billigere, eller pengene mine hadde gått til f.eks utvikling av enda raskere prosessorer istedet for raskere formel 1 biler. DERFOR!

Endret av wede-man
Lenke til kommentar
For det første synes jeg det å bruke reklameblokker er svært uetisk. Stort sett alle sider på nettet som man surfer rundt på er helt avhengig av reklame, og ved å blokkere reklamen så fjerner man livsgrunnlaget til disse sidene som gir deg stoff gratis. Dette blir omtrent det samme som å stjele fra frivillige organisasjoner som du nyter tjenester fra.

Ja, og slette spam er også uetisk?

Lenke til kommentar
Økonomien kan jo lett styres av tilbud og etterspørsel selv om reklame ikke er lovlig.

Javel? Forklar.

 

Som det ble nevnt tidligere skaper reklame nettop tilbud - og ja du gjettet riktig - etterspørsel.

Reklame skaper ikke noe tilbud, etterspørselen er der uansett, folk kjøper ting uansett om reklame finnes eller ikke, den eneste forskjellen er hvem de kjøper det av.

 

AtW

Dette vet jeg du ikke kan mene, for dette er rett og slett feil. En god del basisvarer vil man alltid kjøpe, som f.eks brød, melk, strøm, vann osv. En del andre varer og i særdeleshet tjenester er noe som man kan utvide i kjempestor grad. Dette gjelder flyreiser, datamaskiner, CD-er, DVD-er, boblebad osv osv. Dette er områder hvor "sky is the limit". Hvis man ser på hvor viktig TV-reklame er for salget av enkelt-CD-er så vil man se dette i stor grad - folk kjøper ikke musikk før de finner noe de liker (i alle fall den store almuen), og det samme gjelder film. Etterspørselen etter CD-er eksisterer ikke uavhengig av om folk vet at det har kommet i platebutikken.

 

Dette her er for dumt å diskutere, og hvis du/noen er uenig i det jeg sier her så foreslår jeg at dere virekelig setter dere inn i hvordan reklame fungerer i forhold til forbrukere. Hvordan reklame påvirker forbrukerne er noe det er forsket masse på, og det er hevet over enhver tvil om at reklame har effekt hvis det brukes på rett måte.

 

Poenget med reklame er at det kan kan få en til å prioritere en ting framfor noe annet, men til syvende og sist så behøver ikke det totale forbruket øke noe særlig. Nei, reklame i seg selv øker kanskje ikke det totale forbruket noe særlig, men poenget med reklame er jo å få folk til å velge noe fremfor noe annet - ikke nødvendigvis Rimi framfor Rema, men kanskje ny datamaskin i stedet for ny bil.

 

Men dette er uansett langt off-topic. Reklame er noe som finansierer de aller fleste medier, og slik kommer til trolig til å fortsette i all overskuelig framtid. Liker man ikke det, så får man slutte å bruke mediene.

Lenke til kommentar
Reklame skaper ikke noe tilbud, etterspørselen er der uansett, folk kjøper ting uansett om reklame finnes eller ikke, den eneste forskjellen er hvem de kjøper det av.

 

AtW

Jeg er helt enig. Reklame skaper ikke noen håndfaste produkter eller tjenester for oss. "Reklame er en kvise på markedsføringens rompe". Den er ubehagelig, koster penger og gjør ingen reell nytte.

 

Folk slutter ikke å handle klær på dressmann, bind, tannpasta, eller sminke selv om reklamen stopper. Folk bruker jo opp lønna si uansett. Mye bedre om kundene faktisk kan velge produkt og sted å handle objektivt og ikke ut fra hvor mye de blir overlesset med reklame. (Jeg snakker generellt nå og ikke om HW.no som er langt i fra noen værsting) Per i dag blir man ganske overøst med reklame fra over alt døgnet rundt. Jeg synes det burde vært mer slik at kunden oppsøker info. F.eks ved å gå inn på tester og finne noe ut fra hva som objektivt sett gir mye for pengene og hvem som kan levere det billigst. Ikke ut fra hvilke firmaer som har sterkest økonomi og pøser mest penger ut på pest og plage for oss.

Lenke til kommentar
For det første synes jeg det å bruke reklameblokker er svært uetisk. Stort sett alle sider på nettet som man surfer rundt på er helt avhengig av reklame, og ved å blokkere reklamen så fjerner man livsgrunnlaget til disse sidene som gir deg stoff gratis. Dette blir omtrent det samme som å stjele fra frivillige organisasjoner som du nyter tjenester fra.

Ja, og slette spam er også uetisk?

På hvilken måte er dette sammenlignbart? Jeg er ikke bruker av noen tjenester som drar nytte av at jeg leser spam. Spam er forøvrig ulovlig.

Lenke til kommentar

Men bare for å gjøre en ting helt klart: Jeg hadde gjerne sett at alle nettsider var uten reklame, at all TV var reklamefritt, og ikke minst radio og aviser. Hvis jeg hadde hatt muligheten til å se på TV uten reklame og kanalen fortsatt tjente penger på andre ting, så er det ikke noe som er bedre enn det. Hvis alle nettsider kunne tjene nok penger uten å ha reklame og uten at jeg hadde måttet betale, så hadde ikke noe vært bedre enn det, men det er ikke en virkelighet som eksisterer.

 

Spørsmålet er da: Hvor skal pengene til driften komme fra? Som sagt før: jeg ser ingen andre muligheter enn betalingstjenester, og jeg ser gjerne litt reklame for å slippe å betale for å lese en nettside. Et tredje alternativ er hvis store selskaper hadde kjøpt opp slike sider for å holde opplysningen i gang, men det tror jeg ingen hadde gjort uten å kreve noe massivt tilbake, og det ville ført til at mediene hadde blitt langt mindre å stole på (og for de som mener at de allerede ikke er noe å stole på: det hadde blitt mye værre).

Lenke til kommentar
Reklame skaper ikke noe tilbud, etterspørselen er der uansett, folk kjøper ting uansett om reklame finnes eller ikke, den eneste forskjellen er hvem de kjøper det av.

Reklame skaper tilbud i form av opplysning om at varen eksisterer. Etterspørselen blir skapt av tilbudet. Folk kjøper produkter de gjenkjenner. At en bedrift A har et bedre produkt enn bedrift B, betyr ikke at bedrift A selger bedre enn produkt B dersom produkt B har bedre markedsføring.

 

For å ta et eksempel: En bedrift utvikler et meget bra produkt som det garantert finnes etterspørsel for i markedet. Dette markedet er dominert av andre bedrifter med tilsvarende, men dårligere produkter. Dersom denne bedriften da ikke får markesført sine produkter er den dømt til å gå konkurs. Som jeg skrev over: Folk kjøper produkter de gjenkjenner.

 

For all del: Det finnes både god og dårlig reklame. God reklame treffer det markedet reklamen søker (som her på hw.no), dårlig reklame gjør ikke det. Et viktig prinsipp her er at man ikke kan selge alt til alle.

 

Det gjelder å skape et behov folk i utgangspunktet ikke har. Gode produkter selger ikke seg selv.

Lenke til kommentar

 

Spørsmålet er da: Hvor skal pengene til driften komme fra? Som sagt før: jeg ser ingen andre muligheter enn betalingstjenester, og jeg ser gjerne litt reklame for å slippe å betale for å lese en nettside.

Det går jo opp i opp uansett! Hvis du betaler litt for å lese en nettside så blir produktene hos f.eks komplett.no billigere pga at de slipper å kjøpe reklameplass på HW.no

Lenke til kommentar

Reklame skaper tilbud i form av opplysning om at varen eksisterer. Etterspørselen blir skapt av tilbudet. Folk kjøper produkter de gjenkjenner. At en bedrift A har et bedre produkt enn bedrift B, betyr ikke at bedrift A selger bedre enn produkt B dersom produkt B har bedre markedsføring.

 

For å ta et eksempel: En bedrift utvikler et meget bra produkt som det garantert finnes etterspørsel for i markedet. Dette markedet er dominert av andre bedrifter med tilsvarende, men dårligere produkter. Dersom denne bedriften da ikke får markesført sine produkter er den dømt til å gå konkurs. Som jeg skrev over: Folk kjøper produkter de gjenkjenner.

 

For all del: Det finnes både god og dårlig reklame. God reklame treffer det markedet reklamen søker (som her på hw.no), dårlig reklame gjør ikke det. Et viktig prinsipp her er at man ikke kan selge alt til alle.

 

Det gjelder å skape et behov folk i utgangspunktet ikke har. Gode produkter selger ikke seg selv.

Og hvorfor tror du videosystemet BETA tapte mot det dårligere VHS på 80-tallet? Og hvorfor tapte Apple Macintosh mot PC og microsoft? sjøl om Mac var bedre? Var det fordi de ikke fikk reklamere?

 

"Gode produkter selger ikke seg selv"

 

Jo det gjør de.

Endret av wede-man
Lenke til kommentar

 

Spørsmålet er da: Hvor skal pengene til driften komme fra? Som sagt før: jeg ser ingen andre muligheter enn betalingstjenester, og jeg ser gjerne litt reklame for å slippe å betale for å lese en nettside.

Det går jo opp i opp uansett! Hvis du betaler litt for å lese en nettside så blir produktene hos f.eks komplett.no billigere pga at de slipper å kjøpe reklameplass på HW.no

Vet du egentlig hva reklame er, eller virker det bare ikke sånn?

Lenke til kommentar
Det går jo opp i opp uansett! Hvis du betaler litt for å lese en nettside så blir produktene hos f.eks komplett.no billigere pga at de slipper å kjøpe reklameplass på HW.no

Det du sier her er fullstendig latterlig. Vær vennlig å tenk gjennom dette en gang til.

 

EDIT (man skal ikke kalle noe latterlig uten å begrunne hvorfor): Hvis folk betalte for å lese hw.no for å slippe å ha reklame fra f.eks. komplett.no, ville ikke folk bli opplyst om at komplett.no hadde billigere produkter. Problemstillingene dine er meget søkte, da det virker som om du bare tenker på hw.no og internett generellt. Hva med alt annet? Hva med folk som ikke er "inne" i hardwaremiljøet? Hva med folk som ikke vet hva komplett.no er?

Endret av alexf
Lenke til kommentar

HAha. Jeg tror de fleste som har hatt markedsføring på skolen, eller har litt erfaring fra bransjen vil le av mange av innspillene her. Reklame betyr alt for noen produkter/bransjer for å overleve. Reklame skal skape et behov, og en loljalitets følelse til produkt/merke.

 

Ta et lett eksempel. Du skal kjøpe tannkrem, men hvilken skal du velge? Noen kjøper av vane, noen velger den som du så på tv'en kvelden før. Kanskje det er bare underbevisst heten som har sett den, men du velger den som virker kjent for deg.

 

Internett hadde ikke eksistert uten reklame, det er jeg sikker på :yes:

Lenke til kommentar
Det går jo opp i opp uansett! Hvis du betaler litt for å lese en nettside så blir produktene hos f.eks komplett.no billigere pga at de slipper å kjøpe reklameplass på HW.no

Det du sier her er fullstendig latterlig. Vær vennlig å tenk gjennom dette en gang til.

Beklager. Kan ikke finne noe latterlig, men dette var bare et eksempel på hvordan det kunne ha blitt, jeg sa ikke at det blir akkurat sånn, poenget er at man trenger ikke å gå ned i levestandard selv om man må betale for å se på TV, internett o.s.v. Det koster jo endel penger for komplett å reklamere på HW.no, og de pengene må de jo ta fra et sted eller hur?

Lenke til kommentar
Beklager. Kan ikke finne noe latterlig, men dette var bare et eksempel på hvordan det kunne ha blitt, jeg sa ikke at det blir akkurat sånn, poenget er at man trenger ikke å gå ned i levestandard selv om man må betale for å se på TV, internett o.s.v. Det koster jo endel penger for komplett å reklamere på HW.no, og de pengene må de jo ta fra et sted eller hur?

Jeg velger å betale et litt mer for et produkt der jeg faktisk har valget om jeg vil betale for det.

 

-Med gratis reklamefinansierte nettsteder har jeg dette valget.

 

-Med betalingsnettsteder (hvor urimelig dette er gidder jeg ikke gå inn på en gang) har du ikke dette valget.

 

Forstår du logikken i dette?

Lenke til kommentar
Det går jo opp i opp uansett! Hvis du betaler litt for å lese en nettside så blir produktene hos f.eks komplett.no billigere pga at de slipper å kjøpe reklameplass på HW.no

Det du sier her er fullstendig latterlig. Vær vennlig å tenk gjennom dette en gang til.

 

EDIT (man skal ikke kalle noe latterlig uten å begrunne hvorfor): Hvis folk betalte for å lese hw.no for å slippe å ha reklame fra f.eks. komplett.no, ville ikke folk bli opplyst om at komplett.no hadde billigere produkter. Problemstillingene dine er meget søkte, da det virker som om du bare tenker på hw.no og internett generellt. Hva med alt annet? Hva med folk som ikke er "inne" i hardwaremiljøet? Hva med folk som ikke vet hva komplett.no er?

Du har skrevet 190 innlegg og ennå ikke sett prisguiden? Forøvrig har mitt første innlegg i denne tråden løsningen på resten av dine spørsmål. Folk som ikke er er inne i hardwaremiljøet kan klikke seg inn på min "statlige nettside" og videre på det som har med PC og data og gjøre. Der vil de også finne en link til Hardware.no. FOREKSEMPEL. Er det så utrolig vanskelig å forstå?

Lenke til kommentar
Jeg mener at all reklame bør forbys, rett og slett fordi det i dag (pga ikt samfunnet vi lever i) ikke er nødvendig.  Aviser og TV må bare pent finne seg andre måter å finansiere driften på. Så lenge reglene er like for alle så vil ikke det være noe problem.

Svarte på dette i posten over, men tror ikke det er så populært å øke prisen på diverse reklamefinansierte produkter. Er du egentlig klar over hvor stor del av inntekten til media som er finansiert gjennom reklame? Er du villig til å betale svinpris for en avis? Er det så ekstremt gale å se en helsides annonse i en avis? Kan du ikke bare bla forbi?

 

Jeg liker ikke formel 1. Jeg liker AMD. AMD støtter formel 1. Altså, jeg finansierer Formel 1 sirkuset når jeg kjøper en amd prosessor sjøl om jeg ikke vil. Hadde verden vært reklamefri hadde prosessoren enten vært billigere, eller pengene mine hadde gått til f.eks utvikling av enda raskere prosessorer istedet for raskere formel 1 biler.

Har du tenkt på det faktum at AMD garantert har en del meget smarte markedsanalytikere som har kommet frem til at å reklamere på verdens største sport(?) skaper popularitet om merkevaren "AMD". Dette skaper kjøpere til produktet, som igjen finansierer kostnadene ved å reklamere for formel1. At produktene ville vært billigere og bedre er bare tull, da enhver kommersiell bedrift fokuserer utelukkende på høyest mulig inntekt.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...