Gå til innhold

hw.no .. et vandrende reklamebyrå!


Anbefalte innlegg

DesertGlow: Jeg er enig på at det er mange gode sider som absolutt har bruk for inntekter men jeg skulle ønske det kunne vært finansiert på en helt annen måte. Jeg har selvfølgelig ikke løsningen på hvordan, men synes i hvertfall at reklame generellt er en uting. Da snakker jeg både om på nettet, tv, aviser, radio, blader, kino osv.

 

Reklame i seg selv er egentlig bare en plage for de som utsettes for den. Bedrifter betaler store hauger med penger på reklame og reklamebyråene tjener store penger. Folk bruker jo også pengene sine uansett om de ser reklame eller ikke. Problemet er at noen begynnte å reklamere og dermed måtte resten følge opp med reklame for å hevde seg like bra. Det blir nesten som opprustning kun for å overgå resten. Dette er en stor "ond sirkel" der forbrukerene sitter igjen som offer. Produktene burde selge på grunn av hva de tilbyr og ikke på grunn av hvor mye vi overøses av reklame.

 

Hypotetisk: Hvis denne onde sirkelen med reklame-kriging hadde blitt stoppet i med strenge lover over hele verden ville en hel industri måttet lagt ned. Dette hadde frigjort en drøss arbeidstagere som kunne laget produkter i stedet for pest og plage. Arbeidsgivere hadde sluppet digre utgiftsposter, og kunne ansatt "reklame-folket" til å produsere varer i stedet for "pest og plage". Resutatet ville vært at vi forbrukere kan få flere produkter til en lavere pris og samtidig blir skånet for plagsom reklame. Åhh... hadde bare verden vært sånn. *drømme*.

 

Til de som ennå ikke har skjønnt det: Popup-killer og reklamestoppere er innstallert på alle maskiner jeg administrerer. Og jeg har ikke det minste dårlig samvittighet for det! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes at slik reklame som det er nå er helt greit, men kommer det pop-ups og reklamer med lyd og slikt kommer jeg til å klage.

 

Jeg bruker ingen form for reklame eller popup blokker, holder meg heller unna de sidene som driver med sånn overdreven reklamasjon...

 

Da mesteparten (alt?) av reklame her handler om hardware synes jeg det nesten er litt fint, fordi da kan man kjapt få oversikt over gode tilbud rundt-om-kring uten å måtte besøk et titalls sider.

Lenke til kommentar

Syntes det er greit slik det er, bare det ikke er lyd, popups og slike plagsome flashanimasjoner som plutselig spretter fram og dekker halve siden.

 

Det er 2 kolloner jeg bryr meg om, det er den med nyhetsoverskriftene og den med siste 10 fra forum, alt annet overser jeg ganske automatisk.

Eneste som er litt i meste laget her på hw.no er de reklamene midt i nyhetsremsa, de er litt for høye etter min mening.

Men sålenge min mest besøkte webside er gratis kan jeg leve med å måtte scrolle en ekstra gang hver gang jeg har vært så lenge borte at det er kommet er enn 4 nye nyheter.

Lenke til kommentar
For det første synes jeg det å bruke reklameblokker er svært uetisk. Stort sett alle sider på nettet som man surfer rundt på er helt avhengig av reklame, og ved å blokkere reklamen så fjerner man livsgrunnlaget til disse sidene som gir deg stoff gratis. Dette blir omtrent det samme som å stjele fra frivillige organisasjoner som du nyter tjenester fra. Pop-up er i utgangspunktet bare et irritasjonsmoment, så det er forsåvidt greit å fjerne, men også her har man et etisk spørsmål.

 

Når det gjelder reklamen på HW.no er det åpenbart at det har blitt mer av den, men aktiviteten på siden har også eksplodert i løpet av de to siste årene. De som husker tilbake så langt husker sikkert at det kunne gå mange dager uten oppdateringer på forsiden, og på ukedagene nå er det ikke uvanlig på 6-7 saker.

 

Jeg bruker selv HW.no med alle reklamer, og ærlig talt synes jeg ikke det er plagsomt, og sammenligner man med andre sider så forstår jeg rett og slett ikke hva som er problemet.

 

Jeg synes faktisk det er direkte egoistisk å bruke teknikker som fjerner reklame på en hvilken som helst side, enten det er HW.no, itavisen.no, vg.no, anandtech.com eller hva som helst, så lenge man faktisk ikke betaler for å bruke sidene.

Nei nå blir jeg nesten provosert, det er jo nesten like dumt som han sjefen i ett amerikansk tv-selskap, som sa at man stjal fra dem om man ikke så på reklamen mellom programmene. Skal jeg ha dårlig samvittighet fordi jeg ikke kjøper produktene det reklameres for også kanskje? Det er dere som setter opp en nettside, dere for betalt for å ha reklame på, fordi annonsørene tror at en viss prosent fatter interresse for de reklamen de har, vi som bruker har ingen moralsk plikt til å se på de reklamene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Enda ein sytetråd, eg blir irritert over slikt tull. Kanskje dere som klager burde ta over kontrollen på hw.no? Og ta bort all reklamen og sjå kor lenge dere har råd til å halde det oppe.

 

Reklamen irriterer meg ingen plass, tvert imot, det er kjekt å få vite når det er tilbud osv. Dersom du har så forferdelig masse imot reklamen så får du finne deg ei side uten reklame, sjølv om eg tviler på det finnes.

Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært for den reklamen noen av dere syter over, hadde dere ikke hatt mulighet til å sitte her å lese/poste i dag. Tenk på det.

Er dere kanskje heller interessert i å betale en månedlig sum à kr 100 for å holde dette nettverket oppe?

 

Reklamen irriterer meg overhodet ikke, og så lenge den er relatert til det denne siden handler om, nemlig hardware, gjør det enda mindre.

Mange gode tilbud er det også. Klikker ofte innom. :thumbup:

Lenke til kommentar
Hadde det ikke vært for den reklamen noen av dere syter over, hadde dere ikke hatt mulighet til å sitte her å lese/poste i dag. Tenk på det.

Er dere kanskje heller interessert i å betale en månedlig sum à kr 100 for å holde dette nettverket oppe?

Med mange tusen faste lesere så vil det altså si at HW.no-nettverket koster mange hundre tusen per måned å drive? Nei takk til en ny NRK!

 

(PS. kanske 50 kr/år for totalt reklamefri VIP-bruk hadde vært en bedre ide. Tror dette har vært oppe før uten resultater)

Lenke til kommentar

Simen1: Dette er jeg helt uenig i. Det hjelper ikke om man har verdens beste produkt innenfor et hvilket som helst område hvis ingen får vite om det. Reklame handler om opplysning (og tildel å skape et behov som man i utgangspunktet ikke har). Hvis noen hadde laget et nytt OS som var den perfekte fusjon mellom Windows, Linux, OS-X og Unix, så hadde ikke det hjulpet dem noe om ingen hadde visst om det. Så kan man gå inn på å snakke om "hva er reklame", og da er bannere på websider, reklamer i aviser, og innslag på radio og TV en liten del av det. Tester av produkter på all verdens fora er også reklame, selv om produsenten ikke har noe kontroll over om det er god eller dårlig reklame. Piratkopiering er reklame, og det samme er "word of mouth". Reklame er selve fundamentet for en økonomisk suksess.

 

ATWindsor: Her er vi nok bare fundamentalt uenige. Jeg synes man bør yte noe tilbake for å motta noe som i utgangspunktet er gratis, og hvis den "ytelsen" er å ikke blokkere reklame som er fundamentet for eksistensen av den tjenesten man bruker, så synes jeg det er ganske greit. Vil nok si at den saken du viser til her er ganske ekstrem, og vil ikke si at man stjeler innhold hvis man ikke ser på reklame mellom innslagene, men når man aktivt går inn for å fjerne reklamen som er en del av en webside så synes jeg man skal tenke litt over hva man faktisk gjør for noe.

 

Det er selvsagt ingen som kan komme å si at du bryter loven ved å fjerne reklame, men ser man på innholdet som en side leverer som verdifullt, så synes jeg det minste man kan gjøre er å la være å fjerne inntektsgrunnlaget til dem man synes leverer noe verdifullt, og synes man ikke at de leverer noe verdifullt så kan man jo holde seg unna. Alternativet er at alle nettjenester blir betalingstjenester, og det er vel ikke noe særlig godt alternativ for leserne.

Lenke til kommentar
Hadde det ikke vært for den reklamen noen av dere syter over, hadde dere ikke hatt mulighet til å sitte her å lese/poste i dag. Tenk på det.

Er dere kanskje heller interessert i å betale en månedlig sum à kr 100 for å holde dette nettverket oppe?

Med mange tusen faste lesere så vil det altså si at HW.no-nettverket koster mange hundre tusen per måned å drive? Nei takk til en ny NRK!

 

(PS. kanske 50 kr/år for totalt reklamefri VIP-bruk hadde vært en bedre ide. Tror dette har vært oppe før uten resultater)

Du vil ikke ha reklame, og du vil ikke være med å betale for det som det koster å drifte en side med mange faste ansatte? Hvordan mener du at en slik side skal finansiere sin drift?

 

Skal vi se, sider jeg besøker daglig: Hardware.no, itavisen, digi, anandtech, tomshardware, the register, the inquirer, extremetech, hardocp, vg, dagbladet, nettavisen, aftenposten (som jeg forøvrig så har jeg også abbonoment på papirutgaven der), news.com, xbit osv... Dette er 15 sider som jeg umiddelbart får gratis fordi de er reklamefinansiert. Passer meg langt bedre enn å betale for dem alle sammen.

 

Jeg gjør i alle fall mitt for at nettet skal forbli et gratis sted å være leser, så får dere ta deres egen avgjørelse.

Lenke til kommentar
enig.. popups, java, flash å alskens drittreklame som kommer opp med lyd å video... å ikke minst pluggins (sir bare gain)

 

satan jeg HATER sånt.. men sån såm det er i dag er 100% ok.. har vel bestilt 2-3 ting pga reklamen.. jeg hadde ikke sedd de tilbudene ellers..

Enig. Slik reklamen er satt opp på hardware.no er helt greit. Men jeg hater reklame som popper opp og reklame med irriterende lyd. Slik reklame bidrar heller til det motsatte.

Lenke til kommentar

DesertGlow: Jeg sa at jeg ikke har noen løsning på hvordan ting skal finansieres, men jeg synes ikke reklame er en god løsning. Reklame ser jeg på som en pest og plage og dermed som noe som trekker siden langt ned. Hvis jeg var nødt til å se all reklamen så tror jeg at jeg hadde mistet mye av interressen for HW.no. Jeg hadde neppe droppet det helt, men i hvertfall redusert bruken betraktelig.

 

Som sagt: Reklame i seg selv er en unyttig del av verdensindustrien, og det ville garantert blitt bedre for alle om reklame hadde blitt forbudt i sin helhet. Det med artikler og produkt-tester seg jeg ikke på som reklame da forbrukerene må oppsøke det for å lese innholdet. Grunnet generell nyskjerrighet ville informasjon om produktene nådd ut til testete, artikkelforfattere og forbrukerene uten bruk av det jeg kaller reklame. Det jeg mener med reklame gir altså hverken forbrukerene eller bedriftene noe. Det er kun en pest og plage for både oss og bedrifter, men er "påkrevd" siden "alle andre" bruker reklame. Forbrukerene ville garantert brukt opp månedslønna si uansett om verden er som i dag eller om den var reklamefri.

Lenke til kommentar

Jau helt enig med desertglow, som et eksempel kan jeg si at hver eneste gang jeg skal handle noe på nett så åpner jeg alltid hw.no og klikker reklamebanneret og handler etter det, tror det gir hw.no litt ekstra men er ikke sikker. Passer også på og klikke via reklamene her hvis jeg skal browse komplett eller lignende. Dette fordi jeg får et KJEMPE BRA produkt av hw.no gratis og vil støtte dem mest mulig.

Lenke til kommentar
Jeg bruker selv HW.no med alle reklamer, og ærlig talt synes jeg ikke det er plagsomt, og sammenligner man med andre sider så forstår jeg rett og slett ikke hva som er problemet.

Selv blokkerer jeg bare popups (med Opera) og jeg vil si at reklamen på hw.no er helt grei, det eneste jeg har å klage på er at reklameserverne av og til er ganske treige og dette gjør at siden kommer opp tregere. Har erfart dette på mange andre sider og å sitte å vente 1 minutt på at en reklame på vg.no skal lastes ned før jeg får se siden, det er for drøyt. Driver derfor å vurderer å fjerne alt av reklame, men bare dere sørger for at den ikke sinker ned siden så kommer jeg ikke til å fjerne reklamen på hw.no

 

--

Morten

Lenke til kommentar

Såfremt til at hw.no ikke starter med pop-up, lyd-reklame så har det ingenting å si at de har vanlig reklame på selve sidene sine. Legger ikke merke til dem lell... Men den dagen de begynner med pop-up og lyd-reklame så tror jeg at mange starter å bruke disse reklame-blokkerne. Men noe må da hw.no leve av også. Det er noen få av reklamene jeg har trykket på. "Oi. sjekke det tilbudet til komplett. Det må jeg se nærmere på" osv osv.

 

simen1: Hvis vi skal ha reklame-forbud for alt så har det ikke blitt så mye solgte varer da. Nytt grafikkort har kommet, men ingen kjøper det pga at ingen har hørt om det. Ettersom ingen kjøper grafikkort så vil forskningen også stoppe opp pga at de ikke får noen penger fra salget av det grafikkortet. Det samme kan vi si om hvilket som helst vare. Uten reklame så vil ikke noen kjøpe det. Så enkelt er det. Det er mange personer i verden som ikke søker aktivt etter nye produkter, så derfor lager firmaene reklame for å opplyse folket "Hei, sjekk denne da. Ny bil som vi har laget" Det finnes gode reklamer og dårlige reklamer, men folk får iallefall vite om det. Kan du nevne noen produkter som er kjempepopulære som ikke bruker reklame?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...