Gå til innhold

hw.no .. et vandrende reklamebyrå!


Anbefalte innlegg

ATWindsor: Dersom du blokker reklamene våre slik at vi ikke tjener et rødt øre på at du er her (men derimot får kostnader fordi du laster ned noen kilobytes pr. dag), hva gir du oss igjen for det du får da?

 

Du har rett i at vi ikke er noe uten lesere - men vi er på kort sikt ingenting uten lesere som "betaler" for seg ved å se på reklamene.

 

Så jeg står fast på min uttalelse om at brukere av Hardware.no & søstersiter som sperrer for reklamene ikke yter en halv kalori engang. Og jeg synes slik handling er "utrolig latterlig og selvsentrisk".

 

Forresten - hvorfor skal jeg betale skatt? Alle andre gjør jo det, så staten tjener jo penger? Da skader det vel ikke om jeg kan slippe det, selv om jeg måtte bli alvorlig syk og staten fikk en regning på et par hundre tusen for div. sykehus- og legetjenester. Mener du at det er OK? Det er stort sett samme greia.

Hva gir jeg igjen? Må jeg virkelig svare på det? Om du ikke innser hva denne siden tjener på den enkelte bruker som hjelper andre brukere helt gratis så håper jeg inderlig at ikke resten av eierene deler ditt syn på ting.

 

Det er ingen menneskerett at folk skal se på reklamen "din", noe av hele dealen med reklame er at den ikek virker på alle, hadde du hatt en enkel måte å slippe reklame i simpsons er jeg rimelig sikker på at du hadde hoppet på den, har du dårlig samvittighet om du ikke leser reklamene i reklamefinasierte busskur nøye? Hvis reklamemedie ikke gir høy nok inntjening for dere, finn på en annen måre å tjene penger på.

 

Skattesammenligningen din er såpass på jordet at jeg vet ikke om jeg bør kommentere den engang. Vil du si det er stort sett det samme å se en annen vei når kompletts reklame er på tv, som å feks ikke betale for noe du kjøper av komplett? Tror ikke det nei.

 

AtW

Tror virkelig ikke at du har forstått poenget. Reklamen er det som holder HW.no i gang, og jo mer inntekter man får, jo mer ressurser kan man legge i innhold (sammenlign siden i dag med den som var for to år siden, da ser du hva jeg mener).

 

I dag er det mange som velger å se på reklamen, og det er det som holder siden i gang. At folk henger på forumet er selvsagt veldig bra, og denne delen er ikke en gang innsatt med reklame. Hadde vi derimot fjernet reklamen fra de vanlige sidene, så hadde man ikke kunnet holde forumet i gang.

 

Hvis alle de som i dag ser på reklame slutter med det, så vil ikke siden ha noen inntekter, og dermed ikke ha muligheten til å ha folk som lager artikler, holde en serverpark eller linjekapasitet. Dette betyr en effektiv konkurs eller avvikling.

 

Alternativet for reklamefinansiering er betalingtjenester, og for å være ærlig så synes jeg det er et svært dårlig substitutt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AtW: Jeg skulle nesten til å si det samme. Ønsker dere (Yummy og DesertGlow) virkelig at jeg og AtW skal forlate forumet og WH.no for godt? Synes dere ikke at vi har tilført noe som helst? At vi bare vært noen stygge blodigler på serverene deres?

Selvfølgelig vil jeg gjerne ha dere her, og jeg vil også at dere skal nyte godt av det arbeidet vi legger ned i siden. Men jeg synes dere kan gi litt tilbake ved å ikke blokkere reklamene våre. Jeg oppfatter dere begge slik at dere blokkerer reklamene. Da påfører dere oss kun kostnader, ingen inntekter. Det er ikke slik man driver forretning, det regner jeg med at dere er innforstått med.

Så gjør som de aller, aller fleste andre brukerne / leserne av våre siter: slipp reklamen igjennom slik at vi tjener også på deres besøk. I det lange løp er det dere som er brukere / lesere som tjener på det.

Lenke til kommentar

jeg kan ikke skjønne hvordan reklamen her på sia kan "virke" feks selv om man ser en PSdata reklame for en xp2500+ til utrolige faktatiske 866kr, så er jo alle som(de aller aller fleste) ganske vant med og bruke pris guiden og da finner man en enda billigere xp cpu, kanskje et dårlig eksempel men tror ikke oss Hw.no brukere egentlig blir påvirket av reklamen for en bestemt butikk.

Lenke til kommentar

Simen1: Nei, jeg ønsker ikke å kaste ut deg og ATWindsor fra forumet , det har jeg også sagt tidligere, og dere er utvilsomt nyttige her på forumet, men jeg synes det er feil av dere å blokkere reklamen (og alle andre som blokkerer reklame på en hvilken som helst nettside) . Det man skal huske er at dette forumet er et resultat av reklamefinansiering på HW.no, og hadde alle droppet å se reklame, så hadde vi måttet fjerne hele tjenesten. Dette gjelder også alle andre reklamefinansierte nettsider.

Lenke til kommentar
jeg kan ikke skjønne hvordan reklamen her på sia kan "virke" feks selv om man ser en PSdata reklame for en xp2500+ til utrolige faktatiske 866kr, så er jo alle som(de aller aller fleste) ganske vant med og bruke pris guiden og da finner man en enda billigere xp cpu, kanskje et dårlig eksempel men tror ikke oss Hw.no brukere egentlig blir påvirket av reklamen for en bestemt butikk.

Det blir en smal og subjektiv vurdering. Er faktisk slik at det store flertallet påstår at de selv ikke blir påvirket av reklame. Vet om ganske mange på dette forumet som velger PSdata eller Komplett selv om de vet at f.eks. ITbutikken er billigere.

Lenke til kommentar
jeg kan ikke skjønne hvordan reklamen her på sia kan "virke" feks selv om man ser en PSdata reklame for en xp2500+ til utrolige faktatiske 866kr, så er jo alle som(de aller aller fleste) ganske vant med og bruke pris guiden og da finner man en enda billigere xp cpu, kanskje et dårlig eksempel men tror ikke oss Hw.no brukere egentlig blir påvirket av reklamen for en bestemt butikk.

Nei, men NOEN tror det...

Lenke til kommentar
ATWindsor: Du hjelper andre gratis - det tjener vi ikke et rødt øre på. Tvert i mot koster det oss å ha denne tjenesten (forumet), i form av linjeleie. Dette er kostnader i kroner og øre - vi kan ikke betale i form av den tiden du legger igjen her. Det burde du også skjønne. Selvfølgelig skulle jeg ønske at vi kunne tjene penger på annet vis - men jeg aner ikke hvordan det skulle gå til.

Dersom du ikke har et konkret forslag til en annen måte for oss å tjene penger på, synes jeg ikke du skal uttale deg så mye. Så enkelt er det. Dersom du blokkerer reklamene våre, har vi kun utgifter ved å ha deg her. Der kan du plassere skattesammenlikningen min, som faktisk er veldig "på kornet". At du ikke skjønner den, får være ditt problem.

Blokkerer du reklamene, er du en snylter. Snyltere klarer vi oss uten. See my point?

Du som taler så varmt for reklame må vel skjønne at det er andre måter å tjene penger på enn "direkte", reklame er jo en indirekte måte å tjene penger på, direkte så taper man jo faktisk penger, jeg og de andre brukerene her tiltrekker seg folk, som gjør siden deres mer attraktiv for reklame, som gjør at dere tjener mer.

 

Det er også interresant å se at fokus her ikke er å gjøre hw.no til en bra side, men at "vi skal tjene penger", "dette tjener vi ingenting på", er jo en ganske økonomisk måte å se tingene på, da for dere bestemme dere, om dere vil være ett storkonsern som tjener økonomi, så kan dere ikke komme her mene at brukeren skal klikke på reklame "for å være snille, og støtte dere".

 

Jeg håper og tror at du ikke er representativ for resten av styrets holdninger. Ellers vil jeg poengtere som utallige ganger før, at dette forumet kunne like gjerne vært på news, misforstå meg rett, det er bra dere driver hw.no-nettverket, men dere overvurderer betydingen av siden om dere tror det er en uvurderlig og uerstattelig ressurs.

 

Skattesammenligningen din er ikke på kornet i det hele tatt, og ikke betale noe du skylder, eller å stjele folks penger, er noe ganske annet enn å ikke se på en reklame.

 

Jeg uttaler meg ikke om hw.no bør ha reklame, som sagt før, synes jeg det er greit med reklame her, det jeg protesterer mot er "se reklame, ellers så er du en snylter"-holdninga. Reklame virker ikke på alle, slik er det, det er en del av mediumet, og noe alle regner med.

 

AtW

Lenke til kommentar
AtW: Jeg skulle nesten til å si det samme. Ønsker dere (Yummy og DesertGlow) virkelig at jeg og AtW skal forlate forumet og WH.no for godt? Synes dere ikke at vi har tilført noe som helst? At vi bare vært noen stygge blodigler på serverene deres?

Selvfølgelig vil jeg gjerne ha dere her, og jeg vil også at dere skal nyte godt av det arbeidet vi legger ned i siden. Men jeg synes dere kan gi litt tilbake ved å ikke blokkere reklamene våre. Jeg oppfatter dere begge slik at dere blokkerer reklamene. Da påfører dere oss kun kostnader, ingen inntekter. Det er ikke slik man driver forretning, det regner jeg med at dere er innforstått med.

Så gjør som de aller, aller fleste andre brukerne / leserne av våre siter: slipp reklamen igjennom slik at vi tjener også på deres besøk. I det lange løp er det dere som er brukere / lesere som tjener på det.

Må si du har et litt snevert syn på dette. Folk som har 1000-vis av poster på dette forumet er sansynligvis en viktig bidragsyter til at Hw.no eksisterer. At folk får hjelp her trekker flere personer til Hw.no, som igjen gir penger i kassa.

 

Jeg har flere ganger sagt til folk med problemer at de skal legge inn et spørsmål i forumet, dette er folk som da kanskje sjeldent besøker hw.no, men på grunn av hjelpen de kan få gjør at de kommer tilbake flere ganger.

 

På samme måte som man sier at norges befolkning har gjordt hva telenor er og eier i dag. Kan man nesten si at hw sine forumbrukere har skapt hva hw er i dag.

min tro er at hw.no hadde aldri vært der de var i dag uten forumet. De hadde nok ikke vært i nærheten av å ha samme antall sidevisninger. Om annonse inntektene baseres på fast pris, sidevisning eller klikk vet jeg ikke men..

 

Personlig har jeg ingen problemer med reklamen på hovedsiden, men det hadde vært interresant å sett tallene i regnskapet til hw-nettverket.

Lenke til kommentar
Det er også interresant å se at fokus her ikke er å gjøre hw.no til en bra side, men at "vi skal tjene penger", "dette tjener vi ingenting på", er jo en ganske økonomisk måte å se tingene på, da for dere bestemme dere, om dere vil være ett storkonsern som tjener økonomi, så kan dere ikke komme her mene at brukeren skal klikke på reklame "for å være snille, og støtte dere".

Poenget her er jo at uten å tjene penger så kan man ikke holde siden i gang. Hvis man hadde tjent f.eks. dobbelt så mye penger kunne man ansatt nye mennesker slik at vi kunne testet flere produkter, lansert en engelsk versjon av alle sidene slik at man hadde nådd ut på det internasjonale markedet osv osv. Poenget her er jo ikke at noen skal putte millioner av kroner i egen lomme. Ser man på tviklingen av hardware.no etter at reklameinntektene har økt, så ser man også en ekstrem økning av antall tester og nyheter.

 

Selvsagt, penger i seg selv betyr ikke kvalitet, men når man er avhengig av ansatte så er inntekter en forutsetning for å kunne lage noe som blir bedre.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig vil jeg gjerne ha dere her, og jeg vil også at dere skal nyte godt av det arbeidet vi legger ned i siden. Men jeg synes dere kan gi litt tilbake ved å ikke blokkere reklamene våre. Jeg oppfatter dere begge slik at dere blokkerer reklamene. Da påfører dere oss kun kostnader, ingen inntekter. Det er ikke slik man driver forretning, det regner jeg med at dere er innforstått med.

Så gjør som de aller, aller fleste andre brukerne / leserne av våre siter: slipp reklamen igjennom slik at vi tjener også på deres besøk. I det lange løp er det dere som er brukere / lesere som tjener på det.

Her begynner vi å snakke, dette er måten å formulere seg på, du synes at vi bør se på reklamen, det er fullt forståelig (og det gjør jeg forøvrig også, ser på reklamen altså). Dette er noe ganske annet enn "de som blokkerer reklame er noen snyltere".

 

Igjen vil jeg gjenta, at jeg synes det er greit at hw.no er reklamefinansiert, men det betyr ikke at jeg tror verden går under uten reklame, eller at jeg setter pris på at folk blir kalt snyltere fordi de ikke velger å se på en reklame.

 

AtW

Lenke til kommentar

Noen tanker.

-Coca Cola "sponset" OL i atlanta med 10 mil. De brukte 100 mil på å fortelle det til resten av verden...

-Besta (87) fikk telefon av ei koselig selger-dame, og pratsjuk som ho va: snakka dem ivei. Uka etter kom det industri-vaskemidler for 12 000,- i postoppkrav. Da begynte besta å gråte...

 

Reklamefolk: Gå å lek på motorveien !!

 

Hw.no er grei nok. Har blitt mindre "hobby" og mer "kommers", men ok. Men tar det av med pop-ups, så stikker jeg bare en annen plass.

Goooood Jul :xmas:

Lenke til kommentar
Det er også interresant å se at fokus her ikke er å gjøre hw.no til en bra side, men at "vi skal tjene penger", "dette tjener vi ingenting på", er jo en ganske økonomisk måte å se tingene på, da for dere bestemme dere, om dere vil være ett storkonsern som tjener økonomi, så kan dere ikke komme her mene at brukeren skal klikke på reklame "for å være snille, og støtte dere".

Poenget her er jo at uten å tjene penger så kan man ikke holde siden i gang. Hvis man hadde tjent f.eks. dobbelt så mye penger kunne man ansatt nye mennesker slik at vi kunne testet flere produkter, lansert en engelsk versjon av alle sidene slik at man hadde nådd ut på det internasjonale markedet osv osv. Poenget her er jo ikke at noen skal putte millioner av kroner i egen lomme. Ser man på tviklingen av hardware.no etter at reklameinntektene har økt, så ser man også en ekstrem økning av antall tester og nyheter.

 

Selvsagt, penger i seg selv betyr ikke kvalitet, men når man er avhengig av ansatte så er inntekter en forutsetning for å kunne lage noe som blir bedre.

Joda, jeg skjønner også at penger er viktig, men i det innlegget jeg besvarte virket det som kvaliteten på siden var langt mindre viktig enn hvor mye eierene fikk inn i kassa, når man får høre at innlegg på forumet er uviktig, kun hvor mange annonsekroner man skaffer, så høres det unektelig ut som økonomi er den klart viktigste grunnen til å drive siden. (jeg velger å tro at mine postinger på forumet fører til ett bedre innhold, om enn marginalt).

 

AtW

Lenke til kommentar
Kan man nesten si at hw sine forumbrukere har skapt hva hw er i dag.

min tro er at hw.no hadde aldri vært der de var i dag uten forumet. De hadde nok ikke vært i nærheten av å ha samme antall sidevisninger. Om annonse inntektene baseres på fast pris, sidevisning eller klikk vet jeg ikke men..

 

Personlig har jeg ingen problemer med reklamen på hovedsiden, men det hadde vært interresant å sett tallene i regnskapet til hw-nettverket.

Selvsagt er forumet en viktig del av nettverket, og det er mange her som sitter på enorme mengder kunnskap som de gladelig deler med andre. Dette er vel forsåvidt ikke en diskusjon om verdien av at folk bruker forumet, for den er naturlig vis veldig høy. Men som sagt tidligere er man fortsatt avhengig av at folk ser på reklame, ellers er det ikke noe forum eller side.

 

Forøvrig så er det vel mer eller mindre rett det du sier om fast pris, men fast pris baserer seg på erfaring om hvor mange visninger det er på hver reklame og klikkprosenten.

 

Anyway: kan konkludere med at Hardware.no og de aller fleste andre sider kommer til å være reklamefinansiert fram til en bedre løsning kommer. Det eneste alternativet er betalingtjenester, og det er det neppe veldig mange som vil ha. Hva man mener og tenker om reklame får forsåvidt være opp til hver enkelt, men jeg synes som sagt at når man bruker en gratis tjeneste på nettet så bør man kunne akseptere å se litt reklame så lenge det ikke er grusomme lyder og pup-ups.

Lenke til kommentar
Anyway: kan konkludere med at Hardware.no og de aller fleste andre sider kommer til å være reklamefinansiert fram til en bedre løsning kommer. Det eneste alternativet er betalingtjenester, og det er det neppe veldig mange som vil ha. Hva man mener og tenker om reklame får forsåvidt være opp til hver enkelt, men jeg synes som sagt at når man bruker en gratis tjeneste på nettet så bør man kunne akseptere å se litt reklame så lenge det ikke er grusomme lyder og pup-ups.

Ingen problemer med reklamefinasiering! Men å si til viktige bidragsytere på forumet at de er snyltere og kan pelle seg vekk forde de blokkerer reklamen på hovedsiden, det er holdninger som er helt utrolige, og det er ikke første gang jeg reagerer på kommentarer fra moderatorer her.

 

Finnes det noe oversikt over hvilke personer som "driver" hw.no - og hvilke oppgaver de har?

 

Det er vel bare 1 person som tjener penger på hw.no, missforstå meg rett jeg har ikkenoe imot at folk tjener penger, og hvis hw.no kunne lønne medaribeidere så er det bare fint. Da kunne man kanskje hatt mer proffe folk.

Lenke til kommentar

Bare det at flere moderatorer og folk som jobber i hw bruker tiden sin til forum også, nå er kl 17 på en lørdag, men de tar deg tid til å svare på spm, hjelpe andre, og diskutere/ha samtaler med oss, bare dette er verdt reklamene. De kunne sikkert brukt mye mindre tid til forumet, overlatt ansvar til andre, men de velger å gjøre en del arbeid selv. Arbeid de ikke får betalt for. Man kan jo diskutere hvor mye hw.no er avhengig av forumet, men jeg syns all insatsen til de som driver dette nettverket er veldig bra.

Lenke til kommentar
Joda, jeg skjønner også at penger er viktig, men i det innlegget jeg besvarte virket det som kvaliteten på siden var langt mindre viktig enn hvor mye eierene fikk inn i kassa, når man får høre at innlegg på forumet er uviktig, kun hvor mange annonsekroner man skaffer, så høres det unektelig ut som økonomi er den klart viktigste grunnen til å drive siden. (jeg velger å tro at mine postinger på forumet fører til ett bedre innhold, om enn marginalt).

 

AtW

Dersom kvaliteten ikke er god, er det ikke vits for oss å drive på. Kvalitet foran alt! Men som jeg hele tiden har sagt: DET KOSTER! Jeg har gant på gang gjentatt at vi har kostnader forbundet med driften - disse kostnadene må vi dekke inn, og pr. dags dato skjer det gjennom reklamene vi har. Vi ønsker også å få et visst overskudd, slik at vi har økonomisk ryggrad og mulighet for videreutvikling. Reklamene tilfører oss ikke så veldig mye pr. visning / klikk, derfor teller hver eneste visning / hvert eneste klikk.

Videre er det også viktig at vi har en stabil "kjerne" av lesere som også er aktive på forumet - det skaper liv rundt artikler og tester. Dette er en av årsakene til at forumet er (og vil bli) gratis.

Du har nok misforstått meg litt - jeg er ikke ute etter å tjene mest mulig. Jeg er interessert i at alle som én hjelper til med å holde hardware.no "med omegn" i drift - gratis. Jeg er ikke så interessert i folk som bruker våre tjenester uten å gi oss noe som helst igjen, foruten utgifter. Det viktigste for oss er å kunne drive _og_videreutvikle_ det konseptet vi har. Vi ønsker å hele tiden jobbe mot mer stoff av bedre og bedre kvalitet. Dette koster penger, og pengene får vi inn vha. reklamene vi har. Ergo: vi er ikke spesielt begeistret for de som sperrer reklamene slik at vi ikke tjener på deres besøk. Det er ikke for å bli rike at vi gjør det vi gjør - det er fordi vi synes det er morsomt! Og vi kan ikke drive på hobbybasis - det medfører liten aktivitet og dårlig kvalitet. Vi kjøper våre egne servere, leier rack-plass med kjappe linjer - på den måten gjør vi akkurat som det passer oss, og kan tilby et mye bedre, friere og tilpasset miljø for både brukerne våre og oss selv. Og jeg mener bestemt at de brukerne som ikke vil hjelpe oss å drive denne løsningen ved å sørge for at vi tjener penger på reklamene vi har - de brukerne kan vi i grunnen være foruten.

 

La meg bare gjenta at det ikke er vårt mål å tjene oss rike på dette, men vi ønsker å utvikle oss selv på alle områder. Vi ønsker også å tjene såpass med penger at vi kan ha fulltidsansatte som kan bidra med nytt materiale hele tiden. Det er dette dere som brukere nå betaler for, i form av at dere ikke blokkerer reklamene våre.

 

Forsøk å se dette fra vår side, så tror jeg faktisk at dere er veldig enig med oss. Hvis ikke utfordrer jeg de som ikke fatter dette til å starte sin egen site. Da regner jeg med at pipen får en annen låt - veldig fort.

Lenke til kommentar
Ingen problemer med reklamefinasiering! Men å si til viktige bidragsytere på forumet at de er snyltere og kan pelle seg vekk forde de blokkerer reklamen på hovedsiden, det er holdninger som er helt utrolige, og det er ikke første gang jeg reagerer på kommentarer fra moderatorer her.

Det der er hva JEG mener. Og jeg sier det rett ut slik jeg tenker det, jeg går ikke rundt grøten.

Og ja, jeg mener at å blokkere reklamene er snylting. Hvorfor jeg mener dette har jeg forklart så mange gang nå at jeg er lei. De som ikke har skjønt det nå, vil aldri skjønne det uansett hvor mye jeg forsøker. Men jeg håper disse personene kan ta seg en solid omgang med tankevirksomhet, sette seg inn i de faktiske forhold og se saken fra vår side.

 

Når det gjelder "viktige bidragsytere på forumet" som blokkerer reklamene: kanskje disse "viktige bidragsytere" også burde vurdere å være økonomiske bidragsytere også? Dele litt på kostnadene? I motsatt fall er min holdning LANGT fra "utrolig" - den er forankret i en reell verden.

Lenke til kommentar

Yummy,

 

Som sagt har jeg ikke noe imot at folk tjener penger. Men er det mulig å få vite hvor mange ansatte hardware online as har, og hva er det totale lønnsbudsjettet?

 

Du sier at kvalitet koster, noe som er helt riktig, men snakker du her om kvaliteten på hva de ansatte driver med, eller kvaliteten på den tekniske tjenesten (servere, linjer o.l.) eller begge deler?

 

Du snakker som om du er en av eierne i hardware online as, stemmer dette?

Lenke til kommentar
Når det gjelder "viktige bidragsytere på forumet" som blokkerer reklamene: kanskje disse "viktige bidragsytere" også burde vurdere å være økonomiske bidragsytere også? Dele litt på kostnadene? I motsatt fall er min holdning LANGT fra "utrolig" - den er forankret i en reell verden.

Den skal jeg kommentere hvis jeg får vite økonomien i hw.no og hvordan folk lønnes.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...