Gå til innhold

hw.no .. et vandrende reklamebyrå!


Anbefalte innlegg

ATWindsor: Her er vi nok bare fundamentalt uenige. Jeg synes man bør yte noe tilbake for å motta noe som i utgangspunktet er gratis, og hvis den "ytelsen" er å ikke blokkere reklame som er fundamentet for eksistensen av den tjenesten man bruker, så synes jeg det er ganske greit. Vil nok si at den saken du viser til her er ganske ekstrem, og vil ikke si at man stjeler innhold hvis man ikke ser på reklame mellom innslagene, men når man aktivt går inn for å fjerne reklamen som er en del av en webside så synes jeg man skal tenke litt over hva man faktisk gjør for noe.

Ser ikke helt den prinsipielle forskjellen mellom feks å spole over reklame når du ser ett program du tar opp på video, og å blokkere reklame på hw.no. Vet ikke hvorfor det irriterer meg såpass, men å si at det er svært uetisk å blokkere reklame får meg til å tenke litt for mye på griske aktører i underholdningsbransjen som vil styre din bruk av produktet deres fullstendig. Nesten så jeg blir fristet til å blokkere reklamen selv, bare av prinsipp. Det går fint ann å gjøre reklame "attraktivt" for brukeren, ved å feks gjøre slik som hw.no, å reklamere for relevante produkter, eller ved å lage morsomme reklamer, prøver man å tvinge produktet på folk vil de bare gå enda lengre for å unngå det.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DesertGlow: Jeg sa at jeg ikke har noen løsning på hvordan ting skal finansieres, men jeg synes ikke reklame er en god løsning. Reklame ser jeg på som en pest og plage og dermed som noe som trekker siden langt ned. Hvis jeg var nødt til å se all reklamen så tror jeg at jeg hadde mistet mye av interressen for HW.no. Jeg hadde neppe droppet det helt, men i hvertfall redusert bruken betraktelig.

 

Som sagt: Reklame i seg selv er en unyttig del av verdensindustrien, og det ville garantert blitt bedre for alle om reklame hadde blitt forbudt i sin helhet. Det med artikler og produkt-tester seg jeg ikke på som reklame da forbrukerene må oppsøke det for å lese innholdet. Grunnet generell nyskjerrighet ville informasjon om produktene nådd ut til testete, artikkelforfattere og forbrukerene uten bruk av det jeg kaller reklame. Det jeg mener med reklame gir altså hverken forbrukerene eller bedriftene noe. Det er kun en pest og plage for både oss og bedrifter, men er "påkrevd" siden "alle andre" bruker reklame. Forbrukerene ville garantert brukt opp månedslønna si uansett om verden er som i dag eller om den var reklamefri.

Ved fjerning av reklame så hadde man fått langt flere informasjonsbyråer som "gydemond.kise" eller hva de nå enn heter, og bedrifter hadde jobbet med å få med så mye reklame og produktomtaler i artikler over alt. Det er ikke på noen måte noe godt alternativ. Du må huske på at både TV, radio, aviser og internett faktisk er drevet av reklame, og hvis du ikke tror denne reklamen gir noe til hverken bedriftene eller forbrukerne så tror jeg du må undersøke litt nærmere om reklamens virkning. At du tror den er unyttig viser at du ikke vet nok om reklame og psykologi. Reklame er ikke "en pest og en plage", men hvis det gjøres på en god måte en svært god kilde for informasjon.

 

Aviser, TV og radio kan finansieres på to måter, og det er gjennom reklame eller betaling fra brukere, eller eventuelt en hybrid versjon. Reklamen er faktisk fundamentet i det samfunnet vi lever i. Forøvrig så kan du umulig sette en stopper for reklame i din definisjon ut i fra en helt klar og presis definisjon av hva reklame faktisk er, og det vil du aldri kunne klare å lage, og hvis du lager en definisjon så vil du ha en hel industri som vil plukke den fra hverandre så godt de kan for å finne alle mulige smutthull. Reklamen kan ikke stoppes, så om man forbyr reklamebannere på nettet og innslag på TV og radio, så vil du få denne reklamen på andre måter, men nettstedene, TV-stasjonene og radiokanalene ville forsvinne.

 

Hadde det ikke vært for reklame så hadde ikke vi hatt denne diskusjonen, fordi dette forumet hadde ikke eksistert.

 

Reklame i en god innpakning er forøvrig ikke så irriterende som så mange skal ha det til, det er noe man observerer og ikke tenker så mye mer på med mindre man finner noe som er av interesse. Pup-up er noe forbanna dritt, det er det ingen tvil om, men reklame er ganske mye mer.

 

Synes det er en så vanvittig egosentrisk og ignorant innstilling noen har til reklame (ingen nevnt, ingen glemt). Man krever at andre skal dedikere sine liv til å gi bort noe gratis - uten å få noe som helst tilbake.

Lenke til kommentar
simen1: Hvis vi skal ha reklame-forbud for alt så har det ikke blitt så mye solgte varer da. Nytt grafikkort har kommet, men ingen kjøper det pga at ingen har hørt om det. Ettersom ingen kjøper grafikkort så vil forskningen også stoppe opp pga at de ikke får noen penger fra salget av det grafikkortet. Det samme kan vi si om hvilket som helst vare. Uten reklame så vil ikke noen kjøpe det. Så enkelt er det. Det er mange personer i verden som ikke søker aktivt etter nye produkter, så derfor lager firmaene reklame for å opplyse folket "Hei, sjekk denne da. Ny bil som vi har laget" Det finnes gode reklamer og dårlige reklamer, men folk får iallefall vite om det. Kan du nevne noen produkter som er kjempepopulære som ikke bruker reklame?

Nå hadde ikke verden vært klin lik om man ikke hadde reklame da, folk hadde antakelig oppsøkt produktet i større grad om det ikke hadde vært reklame, forøvrig finnes det vel ganske mange populære produkter det ikke reklameres noe særlig for (som jeg har sett ihvertfall) (ihvertfall om man ikke teller med brosjyrer man får når man aktivt oppsøker butikken). Mange hi-fi-produkter feks, aldri sett reklame for noe av det som feks hi-fiklubben selger, allikevel selger de mange produkter, øl selger jo rimelig greit i dette landet, selv om det ikke reklameres for det. Synes det er litt naivt å tro at vi bare hadde sittet hjemme med penger i madrassen om vi ikke hadde hatt reklame, så utrolig tiltaksløs og hjerndøde er vi ikke. ;)

 

AtW

Lenke til kommentar
ATWindsor: Her er vi nok bare fundamentalt uenige. Jeg synes man bør yte noe tilbake for å motta noe som i utgangspunktet er gratis, og hvis den "ytelsen" er å ikke blokkere reklame som er fundamentet for eksistensen av den tjenesten man bruker, så synes jeg det er ganske greit. Vil nok si at den saken du viser til her er ganske ekstrem, og vil ikke si at man stjeler innhold hvis man ikke ser på reklame mellom innslagene, men når man aktivt går inn for å fjerne reklamen som er en del av en webside så synes jeg man skal tenke litt over hva man faktisk gjør for noe.

Ser ikke helt den prinsipielle forskjellen mellom feks å spole over reklame når du ser ett program du tar opp på video, og å blokkere reklame på hw.no. Vet ikke hvorfor det irriterer meg såpass, men å si at det er svært uetisk å blokkere reklame får meg til å tenke litt for mye på griske aktører i underholdningsbransjen som vil styre din bruk av produktet deres fullstendig. Nesten så jeg blir fristet til å blokkere reklamen selv, bare av prinsipp. Det går fint ann å gjøre reklame "attraktivt" for brukeren, ved å feks gjøre slik som hw.no, å reklamere for relevante produkter, eller ved å lage morsomme reklamer, prøver man å tvinge produktet på folk vil de bare gå enda lengre for å unngå det.

 

AtW

Vi kunne gjerne gått inn i en prinsippiell diskusjon om forskjell på reklame i TV og på nett, men det er vel ikke hensikten her. Jeg ser forøvrig ofte på reklame på TV også, men ikke så mye som på nett selvsagt. En av hovedforskjellene er at man ikke kaster bort 5 minutter ved å se på reklame på nett fordi den bare er der, mens det må du gjøre på TV.

 

Poenget mitt er at hvis man fjerner grunnlaget for at en tjenste eksisterer, så er man inne på feil sti. Jeg synes man bør betale for programvare, betale for maskinvare, betale for melk, betale for musikk og betale for film. Så kan man begynne å snakke om hva som er en fornuftig pris på forskjellige ting, men det er en annen diskusjon. Betalingen man gjør for å bruke de fleste nettjenester er å ha noen reklamebannere på siden. Alternativet for å ikke ha de der er å betale for siden eller å ikke ha siden i det hele tatt. Jeg er ikke i tvil om hva jeg foretrekker.

 

Jeg kjøper musikken jeg liker, jeg ser på reklame på sider jeg bruker (dog ikke pup-ups/backs) og på f.eks. Opera, jeg kjøper filmer jeg synes er bra, jeg går på kino på gode filmer. Enkelt og greit støtter jeg opp om ting jeg synes fortjener det.

Lenke til kommentar
Du må huske på at både TV, radio, aviser og internett faktisk er drevet av reklame, og hvis du ikke tror denne reklamen gir noe til hverken bedriftene eller forbrukerne så tror jeg du må undersøke litt nærmere om reklamens virkning. At du tror den er unyttig viser at du ikke vet nok om reklame og psykologi.

Alle vet at reklame er nyttig, i den forstand at det virker, poenget til simen (tror jeg) er at det ikke er nyttig i ett verdensøkonomisk perpektiv, det hele koker ned til tre ting, hvor mange ressurser vi har, hvor mange folk som skal dele på de, og hvor god teknologi vi har til å utnytte disse ressursene, øknomi er bare ett redskap for å fordele disse ressursene. Reklame er ikke nyttig i den forstand at det bruker opp ressurser, som kunne godt til noe annet, folks velferd blir ikke bedre av ett reklameboard, men det samme treverket brukt i en bokhylle er nyttig for verdens velferd som en helhet. I en ideell verden skulle man kanskje ønske seg at alle ting som ikke bidro til folks velferd ikke var til stede (reklame, bomringer, osv, osv), men det er vel vanskelig gjennomførbart i praksis.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nå hadde ikke verden vært klin lik om man ikke hadde reklame da, folk hadde antakelig oppsøkt produktet i større grad om det ikke hadde vært reklame, forøvrig finnes det vel ganske mange populære produkter det ikke reklameres noe særlig for (som jeg har sett ihvertfall) (ihvertfall om man ikke teller med brosjyrer man får når man aktivt oppsøker butikken). Mange hi-fi-produkter feks, aldri sett reklame for noe av det som feks hi-fiklubben selger, allikevel selger de mange produkter, øl selger jo rimelig greit i dette landet, selv om det ikke reklameres for det. Synes det er litt naivt å tro at vi bare hadde sittet hjemme med penger i madrassen om vi ikke hadde hatt reklame, så utrolig tiltaksløs og hjerndøde er vi ikke. ;)

 

AtW

Jeg sier ikke at vi hadde sitter på ræva og hadde masse penger i madrassen, jeg sier at mangfoldet av varer og tjenester hadde blitt snevert. At øl selger i Norge er jo pga at vi "trenger" øl. Hva er det første du ser når du går inn i en dagligvarehandel som rimi, rema 1000 osv.. Øl og rusbrus. Noe jeg synes er helt greit. Det er den eneste måten de kan "reklamere" seg. De hi-fi produktene selger, men ikke så mye, da tenker jeg på de som er high-end til 50.000 - 100.000.-. De selges pga at de som er hi-fi freeks må bare kjøpe dem. Men hvis de hadde kuttet ut reklamen for all dvd'er og musikk så hadde de vel gått utover dem tilslutt også. Det er jo en grunn til at det reklameres. Det er jo for å få oppmerksomhet fra kundemassen, for å få flere personer til å kjøpe akuratt deres produkt. Ikke kom her å si at vi hadde kommet å kjøpe like mange unyttige duppeditter hadde det ikke vært for reklamen. Noen store merker hadde overlevdt pga at folk hadde vist om dem får dette reklame-forbudet. Men hva med de nye produktene? Det er jo det samme som at Telenor har størst markedandel nå, fordi det norske folk har hatt mest kjennskap til dem og at vi er veldig trege med å gå fra det vi er vant med.

 

Edit: for å komme litt mer On-topic: uten reklame så hadde ikke hw.no vært her. Isåfall hadde de måtte ta seg betalt og jeg vil heller at det er såpass med reklame på sidene sine som det er nå enn at jeg hadde måttet betale 250.- i mnd'en for å komme inn på sidene

Endret av Radhoo
Lenke til kommentar
Poenget mitt er at hvis man fjerner grunnlaget for at en tjenste eksisterer, så er man inne på feil sti.

..

Alternativet for å ikke ha de der er å betale for siden eller å ikke ha siden i det hele tatt. Jeg er ikke i tvil om hva jeg foretrekker.

Kanskje liker man ikke måten siden blir finasiert på, kanskje liker man ikke den type reklame som er på siden osv osv, når man blir "tvunget" til å gjøre "betalingen" på en spesiell måte, så kan man ikke gjøre noe annet enn å ignorere den for å vise sin misnøye. Det er ikke det faktum at det er reklame på hw.no som plager meg, det er holdningen at jeg skylder dere noe, og bør ha dårlig samvittighet om jeg ikke ser på reklame som provoserer meg, det finnes mange hardtarbeidene mennesker her i verden som ikke får solgt produktene sine. Jeg føler ikke at jeg skylder de noe fordi jeg ikke kjøper produktene deres.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg sier ikke at vi hadde sitter på ræva og hadde masse penger i madrassen, jeg sier at mangfoldet av varer og tjenester hadde blitt snevert. At øl selger i Norge er jo pga at vi "trenger" øl. Hva er det første du ser når du går inn i en dagligvarehandel som rimi, rema 1000 osv.. Øl og rusbrus. Noe jeg synes er helt greit. Det er den eneste måten de kan "reklamere" seg. De hi-fi produktene selger, men ikke så mye, da tenker jeg på de som er high-end til 50.000 - 100.000.-. De selges pga at de som er hi-fi freeks må bare kjøpe dem. Men hvis de hadde kuttet ut reklamen for all dvd'er og musikk så hadde de vel gått utover dem tilslutt også. Det er jo en grunn til at det reklameres. Det er jo for å få oppmerksomhet fra kundemassen, for å få flere personer til å kjøpe akuratt deres produkt. Ikke kom her å si at vi hadde kommet å kjøpe like mange unyttige duppeditter hadde det ikke vært for reklamen. Noen store merker hadde overlevdt pga at folk hadde vist om dem får dette reklame-forbudet. Men hva med de nye produktene? Det er jo det samme som at Telenor har størst markedandel nå, fordi det norske folk har hatt mest kjennskap til dem og at vi er veldig trege med å gå fra det vi er vant med.

 

Edit: for å komme litt mer On-topic: uten reklame så hadde ikke hw.no vært her. Isåfall hadde de måtte ta seg betalt og jeg vil heller at det er såpass med reklame på sidene sine som det er nå enn at jeg hadde måttet betale 250.- i mnd'en for å komme inn på sidene

Vi "trenger" andre produkter også, det eneste reklamen gjør er å få oss til å kjøpe mer av noe på bekostning av noe annet, vi kjøper ikke mindre som helhet. Forøvrig tror jeg neppe det er de små firmaene som taper mest på å ikke ha reklame, heller motsatt, små firmaer baserer seg ofte på rykte og den slags for å kunder, det er snarere slik at det blir færre større firmaer pga reklame.

 

AtW

Lenke til kommentar
Du må huske på at både TV, radio, aviser og internett faktisk er drevet av reklame, og hvis du ikke tror denne reklamen gir noe til hverken bedriftene eller forbrukerne så tror jeg du må undersøke litt nærmere om reklamens virkning. At du tror den er unyttig viser at du ikke vet nok om reklame og psykologi.

Alle vet at reklame er nyttig, i den forstand at det virker, poenget til simen (tror jeg) er at det ikke er nyttig i ett verdensøkonomisk perpektiv, det hele koker ned til tre ting, hvor mange ressurser vi har, hvor mange folk som skal dele på de, og hvor god teknologi vi har til å utnytte disse ressursene, øknomi er bare ett redskap for å fordele disse ressursene. Reklame er ikke nyttig i den forstand at det bruker opp ressurser, som kunne godt til noe annet, folks velferd blir ikke bedre av ett reklameboard, men det samme treverket brukt i en bokhylle er nyttig for verdens velferd som en helhet. I en ideell verden skulle man kanskje ønske seg at alle ting som ikke bidro til folks velferd ikke var til stede (reklame, bomringer, osv, osv), men det er vel vanskelig gjennomførbart i praksis.

 

AtW

Reklamen er jo også et verktøy for å fordele ressurser. Hadde det ikke vært for reklamen så hadde ikke folkene bak f.eks. HW.no hatt noe å leve for når de jobber med siden, og det hadde ført til at siden ikke hadde eksistert.

 

Forøvrig fører reklame til økt forbruk, ikke på alle produktgrupper selvsagt (dette lærer man om innen for bedriftsøkonomi og markedsføring hvis noen ønsker å ta slike fag, og de som vil sette seg inn i saken nærmere får lese om det), og større forbruk betyr større flyt av ressurser. Så kan man si at ikke nok penger blir flyttet fra forbrukerne i vesten til f.eks. arbeiderne i u-land, men det har noe med for lave lønninger og utnytting av fattige land, og ikke reklame i seg selv.

 

Når det gjelder effekten av reklame er det ikke alltid bare å folk til å bruke mer penger, men også å bruke penger på "riktige" produkter. F.eks. melk framfor brus (Tine er den bedriften i Norge som bruker mest penger på reklame så vidt jeg vet), eller det fungerer som merkevarebygging. Hvorfor skal jeg handle på Kiwi i stedet for Rimi? Produktene de selger er jo stort sett de samme, og prisene er ikke så forskjellige.... Reklame fungerer da f.eks. som et middel for å få mange av kundene vekk fra Rema 1000 slik at det ikke bare er en familie i Trødnelag som tjener seg søkk rike, men at det drypper litt på flere.

 

Alle påstander som er bastante på at reklame er unødvendig og en uting vil jeg påstå er lite gjennomtenkte.

Lenke til kommentar
Vi "trenger" andre produkter også, det eneste reklamen gjør er å få oss til å kjøpe mer av noe på bekostning av noe annet, vi kjøper ikke mindre som helhet. Forøvrig tror jeg neppe det er de små firmaene som taper mest på å ikke ha reklame, heller motsatt, små firmaer baserer seg ofte på rykte og den slags for å kunder, det er snarere slik at det blir færre større firmaer pga reklame.

 

AtW

Ok. la oss si at de store firmaene taper mest på reklame-forbud. De mister masser av inntekter. Hvor kutter de da? de som jobber mister jobbene sine. Da mister staten skatte inntekter, da mister skolene statlige penger, da mister barna våre utdannelse, da går verden under. Satt meget på spissen. :p

Lenke til kommentar
det finnes mange hardtarbeidene mennesker her i verden som ikke får solgt produktene sine. Jeg føler ikke at jeg skylder de noe fordi jeg ikke kjøper produktene deres.

Den sammenligningen der faller på sin egen urimlighet. At man ikke kjøper et produkt skal selvsagt ikke ha dårlig samvittighet for, men hvis man bruker en tjeneste som baserer seg på reklame så synes jeg at man skal akseptere den reklamen som er der. Man kan selvsagt ikke si at man "stjeler" noe, men man utnytter likevel et produkt som ikke er gratis, og det mener jeg er feil - og så får man selv finne et passende ord på det.

Lenke til kommentar

Ok. la oss si at de store firmaene taper mest på reklame-forbud. De mister masser av inntekter. Hvor kutter de da? de som jobber mister jobbene sine. Da mister staten skatte inntekter, da mister skolene statlige penger, da mister barna våre utdannelse, da går verden under. Satt meget på spissen. :p

Det hele henger på de tre tingene jeg nevnte før, antall mennesker, tilgjengelige ressurser, og teknologien som bestemmer hvor bra vi utnytter disse ressursene, økonomi er bare en måte å fordele dette på, verden går ikke under, fordi ressursene er de samme, og teknologien er den samme, om store firmaer taper penger, får små firmaer mer. Og de kan ansette flere.

 

AtW

Lenke til kommentar
det finnes mange hardtarbeidene mennesker her i verden som ikke får solgt produktene sine. Jeg føler ikke at jeg skylder de noe fordi jeg ikke kjøper produktene deres.

Den sammenligningen der faller på sin egen urimlighet. At man ikke kjøper et produkt skal selvsagt ikke ha dårlig samvittighet for, men hvis man bruker en tjeneste som baserer seg på reklame så synes jeg at man skal akseptere den reklamen som er der. Man kan selvsagt ikke si at man "stjeler" noe, men man utnytter likevel et produkt som ikke er gratis, og det mener jeg er feil - og så får man selv finne et passende ord på det.

Forskjellen er bare at her gir brukerene i høyeste grad tilbake, mange av oss investerer tid og energi i hw.no, noe som fører til at siden er populær. Husk at forumet er en av hovedgrunnen til denne sidens populæritet, forumet kunne like gjerne vært en newsgroup feks. Man blir ganske provosert når man beskyldes for å være en "gratispassasjer" bare fordi man ikke ser på reklame.

 

AtW

Lenke til kommentar
la oss bare innse at reklame er ett nødvendig onde. Så fremt til at reklamen ikke blir påtrengende så synes jeg den er helt grei. Men begynner hw.no med pop-ups så går de for langt. Er det noe som irriterer mest så er det pop-ups. Men reklamen på hw.no er helt grei. Informativ og grei

Er enig i at reklamen på hw.no er grei, men det betyr ikke at jeg er enig i svartmalingen av ett system med mindre reklame.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det hele henger på de tre tingene jeg nevnte før, antall mennesker, tilgjengelige ressurser, og teknologien som bestemmer hvor bra vi utnytter disse ressursene, økonomi er bare en måte å fordele dette på, verden går ikke under, fordi ressursene er de samme, og teknologien er den samme, om store firmaer taper penger, får små firmaer mer. Og de kan ansette flere.

 

AtW

Men hvordan skal de små bli større nå de ikke får reklamere for seg? For at de små skal ansette flere må de ha flere kunder og å få flere kunder via ryktet vil gå særdeles tregt.

Lenke til kommentar

Back to topic:

 

Jeg er av den oppfatning at de som bruker filtere for ikke å se noen av reklamene er noen solide snyltere som jeg for min del kan klare meg godt foruten! Disse parasittene nyter godt av en gratis tjeneste uten å yte en halv kalori selv (og majoriteten henger her på forumet - gratis), noe jeg finner både sjofelt og ekstremt egoistisk. Jeg kan akseptere at man fjerner popup's og lyd-reklamer, for slikt er idiotisk, men å ikke bidra med sitt for et felles, gratis gode - det er å være en snylter og en parasitt.

 

Vi tjener som regel penger på at reklamene vises, enkelte reklamer betales pr. klikk. Dersom reklamene ikke vises på siden, får vi ikke betaling for dem. Det kaller jeg å stjele.

 

Nei, kan man ikke takle de relativt få - og høyst relevante - reklamene som er på hw.no og overklokking.no, kan man holde seg langt unna. Det er min ærlige mening. Så får parasittene sitte der å være så uenig som de bare vil - det bryr meg heller lite. Kanskje vi skulle sperre dem ute fra forumet slik at de ikke får nyte godt av den gratistjenesten også?

 

Frustrert yummy out.

Lenke til kommentar

Radhoo du tar fullstendig feil sammen med flere her. Vi trenger ikke reklame idag for å få informasjon om nye produkter. En enkel løsning kunne være å ha en offentlig nettside med linker til alle produsenter og bedrifter. Denne sida kunne også hatt en prisguide hvor alle bedrifter måtte ha oppgitt priser på sine produkter. En slik side ville også vært mye mer rettferdig pga at små/nyeetablerte bedrifter kan informere om sine produkter på lik linje med de store, som idag har reklamekroner som de lett kan skvise de små med. Ei slik statlig nettside kan også ha en kategori "nye produkter" eller noe sånn, hvor produsentene kan legge ut informasjon når de kommer med nye ting. Den informasjonen kan vi tenke oss at ligger der en måneds tid før den blir lagt i et søkbart arkiv.

 

eks: La oss si at jeg er interessert i data og ønsker å finne ut om det har kommet noen nye raske prosessorer i det siste. Jeg går inn på denne nettsida, klikker meg inn på kategorien "Datautstyr, cpu" og finner info fra AMd om ny prossesor kalt athlon 64 eller noe sånt. Så går jeg til prisguiden og finner billigste webshop og bestiller. Enkelt og greit.

Endret av wede-man
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...