Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

TV rapport fra kommune. Hva gjør jeg?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Har fått dette fra Kommunen etter det de kaller en "Tv undesøkelse":

 

xx/xxx OVERSENDELSE AV TV-RAPPORT XXXXXXXXX XX X
Viser til forhåndsvarsel datert xx.xxx.2018.

Vi har undersøkt kloakkledningen tilhørende XXXXxxXXXX. Rapport fra tv-undersøkelsen følger vedlagt.
Ledningen på strekket fra grøft mot hus er av betong og leirrør. Disse ledningsmaterialene tilfredsstiller ikke dagens krav til tetthet. Ledningen må skiftes/utbedres.

Privat stikkledning for kloakk skal ha utvendig stakepunkt.
Takvannet renner ut i terreng. Overvann/drensvann kan håndteres lokalt på eiendommen, dersom avledning til grunnen ikke medfører ulempe for dere eller naboer.

Alternativt kan overvann/drensvann ledes i egen ledning til kommunal overvannsledning. Det må monteres sandfang før tilkobling til kommunal overvannsledning.
Godkjent entreprenør eller rørlegger må sende inn rørleggermelding før arbeidet utføres og ferdigmelding når arbeidet er utført.
Med vennlig hilsen
XXXXX X XXXXXX
prosjektkonsulent

 

 

Flere spøsmål her, men vegrer meg å ta kontakt med kommunen. Tenker at de blir uhøflige hvis jeg spør, avbryter og er nedrige og sånt ( litt erfaring fra ting før). Kanskje det er dumt å spør dem også.

Derfor tenkte jeg høre her om noen har peiling. Aldri vært borti sånt som dette før, og vet lite om hva jeg skal gjøre.


1. Er det sånn at alt er overlatt til meg nå, sånn at jeg selv må finne ut hvem som skal gjøre denne  jobben og bestille arbeidet selv?

2. Står ingenting om hvor lang frist det er på dette, når jobben må være gjort. Eller er det ikke noe spesielt nøye med det?

Mulig at de vil komme med mer info senere kanskje?
 



Anonymous poster hash: 35b2c...3b2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er nå overlatt til deg som eier å fikse. Kommunen har påpekt feil, din jobb er å enten protestere (dette er ikke feil) eller fikse.

 

Følger du ikke opp vil kommunen senere antagelig varsle pålegg om utbedring. Dette er da en "hvis du ikke utbedrer innen X vil vi gjøre Y", der Y kan være tvangsmulkt, kommunal utbedring på din regning, eller annet, avhengig av hvilket hjemmelsgrunnlag kommunen bruker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva kan man anta blir "senere" i slike tilfeller. Om 1 år, om 3 år, 5 år ?

 

Anonymous poster hash: 35b2c...3b2

Det vil variere, alt etter kor overhengande faren er, om ledningsnettet er dårlegare hos deg enn hos andre, kor stort forbruk du har, osv.

 

 

Skal eg gjette så får du nok sommerhalvåret på å utbetre sjølv, og pålegg til hausten dersom du ikkje har utbetra feilen.

Lenke til kommentar

Som alle sier er dette ditt ansvar, dette er dine rør, og de må være i orden. Kontakt minst 3 firma for å få tilbud på jobben. Ta gjerne med løsning for ovrrvann samtidig, så holder dreneringen din lenger. Dersom dreneringen allerede er dårlig, kan det være hensiktsmessig å utbedre denne samtidig.

 

Kostnader er umulig å anslå, kommer an på lokale forhold. Da jeg gjorde dette hos meg ble det vel ca 600.000, litt fordi jeg la ny drenering rundt hele huset, og mest fordi det var langt å grave til nærmeste kommunale tilkoblingspunkt. 

Endret av zanta
Lenke til kommentar

600k, da hadde jeg faen meg stått og gravd dag og natt selv. Så sant sprengning eller noen andre litt mer uoverkommelig helvete ikke stod i veien. Der det ikke er krav om ansvarsrett og ville vært forsiktig - gjerne unngått å grave på annen eiers grunn dersom sånt var involvert.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

600k, da hadde jeg faen meg stått og gravd dag og natt selv. Så sant sprengning eller noen andre litt mer uoverkommelig helvete ikke stod i veien. Der det ikke er krav om ansvarsrett og ville vært forsiktig - gjerne unngått å grave på annen eiers grunn dersom sånt var involvert.

600k hørtes dyrt ut.

Men en ødelagt rygg de neste 30 årene er dyrere...

 

Minigraver er ikke så dyrt å leie, men så var det om å gjøre å ikke ødelegge andre ting som er gravd ned da. Samt å ikke velte den over seg selv...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

600k hørtes dyrt ut.

Dyrt, men i dette tilfelle var det greit å sette det bort. Nærmeste kommunale punkt med fall riktig vei fra huset lå flere hundre meter unna, og det måtte graves over 4-5 andre eiendommer på veien dit. Selv om jeg er over gjennomsnittlig handy, var dette ikke noe jeg vurderte å gjøre selv. Innhentet tilbud fra flere leverandører, og prisforskjellen fra laveste til høyeste pris var ca 100 %.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nærmeste kommunale punkt med fall riktig vei fra huset lå flere hundre meter unna, og det måtte graves over 4-5 andre eiendommer på veien dit.

Innhentet tilbud fra flere leverandører, og prisforskjellen fra laveste til høyeste pris var ca 100 %.

 

Såpass. Det var nesten litt lettelse å høre for meg, for her er det ikke så langt. Under 50 m og skrått fall rett ned til kommunalt punkt. 

 

Hva slags type firma er det egentlig man skal kontakte om sånn jobb, byggfirmaer eller er det rørleggerfirmaer?

 

Anonymous poster hash: 35b2c...3b2

Lenke til kommentar

Sånn jeg anser det.

 

Det viktigste er at den som graver har kompetansen (ansvarsrett). Få gravd ting helt fritt. Da kan rørleggerfirma komme med noe så enkelt som en spade og jevne bunnen av grøfta med dersom underlaget til det gamle røret ikke ligger på ideell masse (alternativt at du har en minigraver innleid til dem - til sluttarbeidet med å dekke over, grave dypt nok, jevne bunnen).

 

Kommunen har svar på hvor dypt rør skal ligge, hva som er egnet masse under og over dem. Ganske enkelt i grunn.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Hva slags type firma er det egentlig man skal kontakte om sånn jobb, byggfirmaer eller er det rørleggerfirmaer?

 

Anonymous poster hash: 35b2c...3b2

 

 

Her må du gå for den lokale "Indre Senjahopen Graveservice" altså entreprenører. De ordner gjerne alt og arrangerer med rørlegger om de ikke har egne. 

Men bruk mittanbud.no - det hadde jeg gjort. Legg ut en grei beskrivelse, og inviter på befaring, få fastpris. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Skal eg gjette så får du nok sommerhalvåret på å utbetre sjølv, og pålegg til hausten dersom du ikkje har utbetra feilen.

 

 

Fikk rede på at det er 5 mnds frist på dette. Syns det er horribelt strengt for å si hva jeg mener. Her har du ikke hørt om noenting før rett før du får beskjed, og så får du bare en skarve håndfull måneder på det.

Kan søke om utsettelse sies det, men man vil jo helst ikke styre med det uten å ha god grunn.

 

Men jeg mener ærlig talt, man burde få 2 - 3 år på dette i utgangspunktet. Rør som har ligget i 50-60 år eller mer som ingen har brydd seg med før nå, hva ville 2 - 3  år gjøre fra eller til..?

Nå føler jeg at jeg må stresse litt her. Det er mange som skal gjøre det, og man vet jo aldri hvor lang ventetid aktørene har. I tillegg nærmer deg seg vår og sommer, og man skal reise vekk og gjøre forskjellig, og man skal få det til å passe også, man vil jo helst være hjemme tilstede når sånt gjøres.

Sorry, men måtte bare skrive et sted hva jeg mener, for nå er jeg ganske frustrert og stresset. 5 mndr er jo ingenting etter min mening, sysn det er et hån å gi så kort frist.

 

Anonymous poster hash: 35b2c...3b2

Lenke til kommentar

Hvis det er 50m og rørene som ligger der ligger dypt nok så er vel ikke gravingen rare jobben, har du asfalt, brostein eller noe annet fancy så er det påslag, eller har bygd over kloakken kan det dra opp. Rør er billig, går litt pulk men noen stor formue blir det ikke er det rein graving.

Endret av agvg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fikk rede på at det er 5 mnds frist på dette. Syns det er horribelt strengt for å si hva jeg mener. Her har du ikke hørt om noenting før rett før du får beskjed, og så får du bare en skarve håndfull måneder på det.

Kan søke om utsettelse sies det, men man vil jo helst ikke styre med det uten å ha god grunn.

 

Men jeg mener ærlig talt, man burde få 2 - 3 år på dette i utgangspunktet. Rør som har ligget i 50-60 år eller mer som ingen har brydd seg med før nå, hva ville 2 - 3  år gjøre fra eller til..?

Nå føler jeg at jeg må stresse litt her. Det er mange som skal gjøre det, og man vet jo aldri hvor lang ventetid aktørene har. I tillegg nærmer deg seg vår og sommer, og man skal reise vekk og gjøre forskjellig, og man skal få det til å passe også, man vil jo helst være hjemme tilstede når sånt gjøres.

Sorry, men måtte bare skrive et sted hva jeg mener, for nå er jeg ganske frustrert og stresset. 5 mndr er jo ingenting etter min mening, sysn det er et hån å gi så kort frist.

 

Anonymous poster hash: 35b2c...3b2

 

 

 

Forstår at det er fustrerande, men eg kan ikkje sjå for meg at det er særleg lett å gjere dette på anna måte.

Sjølv om du sikkert har plana både til våren og sommaren, så er det også sånn at slikt gravearbeid helst må gjerast på sommarhalvåret. Når du kjem til hausten og vinteren så blir det mykje meir tidkrevande og dyrare sidan det då også må takast hensyn til tele og snø, med dei utfordringane det tek med seg både i forhold til sjølve gravearbeidet og stabiliteten på det arbeidet som blir gjort.

 

Eg trur nok at dei aller fleste som får slike pålegg venter til fristen er nesten ute før det blir arbeidet blir gjort, så ein frist på 2-3 år blir nok akkurat så lenge at det blir gløymt, og så får ein plutseleg eit pålegg i postkassa.

Eit forhandsvarsel på huset i fleire år vil også være negativt for bustadsverdien, samt at det er ei potensielt rettstvist dersom huset skiftar eigar i mellomtida.

 

 

Eg vil derfor anbefale at du søker om utsetning. Det er ikkje så mykje styr å sende ein epost til kommunen for å be om utsetning. 

Du vil mest sannsynleg få innvilga utsetning så lenge du ikkje foreslår ein alt for lang frist, og då vil kommunen kunne legge heile saka til sides som ei pågåande sak som ikkje treng særleg med oppfølging.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...