Gå til innhold

Dette er nye Hyundai Ioniq


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det jeg lurer mest på er om de har erstattet lyktene med noe som lyser opp veien foran bilen.

Da jeg prøvekjørte Ionic for vel ett år siden, ble jeg sjokkert over hvor dårlige hovedlykter bilen har. I mørke og med fare for elg burde det ikke vært lov å kjøre fortere enn 50 km/t.

Det var kul umulig å se lengre enn 50 meter foran bilen.

Jeg trodde det var krav til gode lys på en bil for at den skulle bli typegodkjent. Men neida. Lys er visst ikke så viktige, bare de ikke lyser for sterkt. (Men nå er endelig reglene endret ang. sterke lys)

Lenke til kommentar

Se på konstruksjonen av Ioniq så ser du at dette ikke vil være mulig. Dagens Ioniq har 2-delt batteri der en del er under baksete og den andre er under bagasjerommet.

Kanskje de har klart å lage en tredje batteri pakke under panseret?

 

Det jeg lurer mest på er om de har erstattet lyktene med noe som lyser opp veien foran bilen.

Da jeg prøvekjørte Ionic for vel ett år siden, ble jeg sjokkert over hvor dårlige hovedlykter bilen har. I mørke og med fare for elg burde det ikke vært lov å kjøre fortere enn 50 km/t.

Det var kul umulig å se lengre enn 50 meter foran bilen.

Jeg trodde det var krav til gode lys på en bil for at den skulle bli typegodkjent. Men neida. Lys er visst ikke så viktige, bare de ikke lyser for sterkt. (Men nå er endelig reglene endret ang. sterke lys)

Halogen lysene er forferdelig på Ioniq. Tror det er fordi halogen forventer høyere spenning enn hva en typisk elbil leverer. Samme problem mener jeg det var på Nissan Leaf. 

Hvis du prøver bilen med LED/Xenon, blir lysene mer akseptable. 

 

Planlegger rekkevidde på 400 km i.. 2020?! Og da er vel rekkevidden målt i en av de ubrukelige WLTP eller NEDC? Så i praksis kanskje 30 mil?

Det var da fælt så negativ, hvor er det blitt av "folk har ikke bruk for mer" og "folk må bare skifte innstilling" holdningen?

 

Og hvorfor klager du ikke på Tesla sin Model 3 SR? ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Se på konstruksjonen av Ioniq så ser du at dette ikke vil være mulig. Dagens Ioniq har 2-delt batteri der en del er under baksete og den andre er under bagasjerommet.

Kanskje de har klart å lage en tredje batteri pakke under panseret?

 

Det jeg lurer mest på er om de har erstattet lyktene med noe som lyser opp veien foran bilen.

Da jeg prøvekjørte Ionic for vel ett år siden, ble jeg sjokkert over hvor dårlige hovedlykter bilen har. I mørke og med fare for elg burde det ikke vært lov å kjøre fortere enn 50 km/t.

Det var kul umulig å se lengre enn 50 meter foran bilen.

Jeg trodde det var krav til gode lys på en bil for at den skulle bli typegodkjent. Men neida. Lys er visst ikke så viktige, bare de ikke lyser for sterkt. (Men nå er endelig reglene endret ang. sterke lys)

Halogen lysene er forferdelig på Ioniq. Tror det er fordi halogen forventer høyere spenning enn hva en typisk elbil leverer. Samme problem mener jeg det var på Nissan Leaf. 

Hvis du prøver bilen med LED/Xenon, blir lysene mer akseptable. 

 

Planlegger rekkevidde på 400 km i.. 2020?! Og da er vel rekkevidden målt i en av de ubrukelige WLTP eller NEDC? Så i praksis kanskje 30 mil?

Det var da fælt så negativ, hvor er det blitt av "folk har ikke bruk for mer" og "folk må bare skifte innstilling" holdningen?

 

Og hvorfor klager du ikke på Tesla sin Model 3 SR? ...

Nissan leaf 2018 led funker bra. Du kan ha opptill 6 lys på samtidig. Det er ihverfall ikke dårlig og kan umulig sammenlignes med Ioniq hvis max 50km.

Lenke til kommentar

Da fikk vi fasiten, 38 kwh netto. Hva var det jeg sa?

Og ikke nok med det. Spenningen på batteriet er lavere siden det består av 88 celler istedet for 96.

Det betyr at man får vesentlig tregere lading på 50 kW DCFC.

Har du kilde på dette? Hvis det stemmer, kan jo umulig artikkel utsagnet "Hyundai har tidligere sagt at de planlegger å lansere elbil med 400 kilometer rekkevidde i 2020." Ihvertfall hvis der er snakk en Hyundai Ioniq med 38kWh batteri.

320km er vel også godt over grenseland.

Lenke til kommentar

Det var da fælt så negativ, hvor er det blitt av "folk har ikke bruk for mer" og "folk må bare skifte innstilling" holdningen?

Det stemmer at de aller fleste ikke trenger å kunne kjøre 40 mil hver dag. Likevel begynner man etter hvert å forvente anstendig rekkevidde, også på billigere biler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...