Gå til innhold

Windows 10 vil snart kreve langt mer plass på disken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mye er egentlig 7 GB med dagens harddisker? Med mindre du har en litt eldre maskin med følgelig liten systemdisk kan det blir et problem men det er ikke verre enn å oppdatere.

På denne er det kritisk 

https://www.multicom.no/multicom-talisa-u230-133-full-hd/cat-p/c/p10637360

 

Ikke at jeg noen gang vil anbefale noen å kjøpe en slik. Det at noe slikt eksisterer er hårreisende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor mye er egentlig 7 GB med dagens harddisker? Med mindre du har en litt eldre maskin med følgelig liten systemdisk kan det blir et problem men det er ikke verre enn å oppdatere.

Med de billigste harddiskene er det plass for 1,5 kr, med de dyreste SSDene er det plass for opp mot hundrelappen. Send regninga til Microsoft om de annekterer ting du ikke godtok da du trykket ok på brukeravtalen. ;)

 

Ellers enig med Noreng i at det er kjipt når disken er nært full fra før, uansett om den var på 32 GB eller 32 TB.

Lenke til kommentar

Windows har en underkatalog "WinSxS" som inneholder en enorm mengde overflødige filer fra oppdateringer, servicepacks og andre ting som bare ligger der og tar opp plass. 12 GB i 80.000 filer på min PC. Andre steder har jeg sett både 15 og 20 GB på denne katalogen. Mesteparten av dette er gamle versjoner som ikke trengs for noe som helst men som bare ligger der i tilfelle man ønsker å rulle tilbake en oppdatering. Jeg syns det er litt overkill å ta vare på så mye dritt. De burde heller jobbe for å redusere tyngden av operativsystemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Windows har en underkatalog "WinSxS" som inneholder en enorm mengde overflødige filer fra oppdateringer, servicepacks og andre ting som bare ligger der og tar opp plass. 12 GB i 80.000 filer på min PC. Andre steder har jeg sett både 15 og 20 GB på denne katalogen.

 

Jeg har sett vesentlig større enn 20 GB også, og Windows har gode verktøy i dag for å rydde opp der.

Diskopprydding med systemfiler gjør jobben om du krysser av for Windows Updates, og du kan bruke DISM til å redusere med cleanup-image.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er verre er hvordan de store oppdateringene øker i omfang slik at man bruker dagesvis på å laste disse ned. For en bruker på en normal ADSL linje med 2-3 pcer i hus (mor, farog kanskje 1-2 barn) så blir det lite båndbredde igjen til andre ting de dagene oppdateringen rulles ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er verre er hvordan de store oppdateringene øker i omfang slik at man bruker dagesvis på å laste disse ned. For en bruker på en normal ADSL linje med 2-3 pcer i hus (mor, farog kanskje 1-2 barn) så blir det lite båndbredde igjen til andre ting de dagene oppdateringen rulles ut.

W10 kan laste oppdateringer fra maskinene på nettverket..? Nå vet jeg ikke om funksjonen er smart eller ikke da... (last ned til 1 pc, distribuer derifra...) men det burde hjelpe en smule på nettlinja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som er verre er hvordan de store oppdateringene øker i omfang slik at man bruker dagesvis på å laste disse ned. For en bruker på en normal ADSL linje med 2-3 pcer i hus (mor, farog kanskje 1-2 barn) så blir det lite båndbredde igjen til andre ting de dagene oppdateringen rulles ut.

 

Hallo, 2001 ringte akkurat og vil ha deg tilbake

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hvor mye er egentlig 7 GB med dagens harddisker? Med mindre du har en litt eldre maskin med følgelig liten systemdisk kan det blir et problem men det er ikke verre enn å oppdatere.

På denne er det kritisk 

https://www.multicom.no/multicom-talisa-u230-133-full-hd/cat-p/c/p10637360

 

Ikke at jeg noen gang vil anbefale noen å kjøpe en slik. Det at noe slikt eksisterer er hårreisende.

Den har ledig spor for en SSD M.2-disk i følge spesifikasjonene. Enhver som kjøper denne maskinen bør budsjettere med en slik SSD i tillegg.

Lenke til kommentar

Det kan den, men når du aktiverer denne funksjonen så lastes oppdateringene som en torrent også med andre pcer utenfor husets 4 vegger og så er man like langt ift belastning på nettet.

 

Du kan selv velge om man kun skal kunne "dele" oppdateringer på eget, lokalnett, eller både på eget lokalnett og internett. Man kan også strupe båndbreddebruken hvis man velger å dele med internett.

Lenke til kommentar

Betyr dette at de prepper for en større refresh av Windows 10 enn de vi har sett så langt? 

 

 

Hvor mye er egentlig 7 GB med dagens harddisker? Med mindre du har en litt eldre maskin med følgelig liten systemdisk kan det blir et problem men det er ikke verre enn å oppdatere.

 

Heller enn "eldre maskiner" tenker jeg mindre formfaktor. Tablet-PCer/nettbrett og stick PCer, for eksempel. 

Lenke til kommentar

Windows har en underkatalog "WinSxS" som inneholder en enorm mengde overflødige filer fra oppdateringer, servicepacks og andre ting som bare ligger der og tar opp plass. 12 GB i 80.000 filer på min PC. Andre steder har jeg sett både 15 og 20 GB på denne katalogen. Mesteparten av dette er gamle versjoner som ikke trengs for noe som helst men som bare ligger der i tilfelle man ønsker å rulle tilbake en oppdatering. Jeg syns det er litt overkill å ta vare på så mye dritt. De burde heller jobbe for å redusere tyngden av operativsystemet.

 

Den er ikke nødvendigvis så stor som du tror, da det brukes hard links. Se for eksempel https://blogs.technet.microsoft.com/askcore/2008/09/17/what-is-the-winsxs-directory-in-windows-2008-and-windows-vista-and-why-is-it-so-large/

 

Du kan sjekke hvor stor den faktisk er ved å bruke kommandolinja: https://docs.microsoft.com/en-us/previous-versions/windows/it-pro/windows-8.1-and-8/dn251566(v=win.10)

 

Her er hva jeg fikk fra kjøring på min Win8.1 installasjon:

Component Store (WinSxS) information:

Windows Explorer Reported Size of Component Store : 8.59 GB

Actual Size of Component Store : 8.21 GB

    Shared with Windows : 5.00 GB
    Backups and Disabled Features : 2.52 GB
    Cache and Temporary Data : 696.63 MB

På Win10 hjemme-pc'en ser det slik ut:

Windows Explorer Reported Size of Component Store : 12.34 GB

Actual Size of Component Store : 11.72 GB

    Shared with Windows : 5.95 GB
    Backups and Disabled Features : 5.31 GB
    Cache and Temporary Data : 457.15 MB

At halvparten går med til backups har vel litt med den 18.09 oppdateringa som jeg installerte rett før jul.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...