Gå til innhold

Den store tråden om finansiell uavhengighet


Bjarnemann

Anbefalte innlegg

PgUp skrev (10 minutter siden):

Spørsmålet er vel om vi lever i en annerledes tid, der de neste 30-50 åra vil ha lavere vekst enn det vi så tidligere.

I et 30-50 års perspektiv er det uklart. Fra et FIRE perspektiv er det vel mer normalt å se for seg 10-20 år opptjeningsperspektiv. Hvis du ikke er i mål da så blir det jo bare en god vanlig pensjon som du kan ta ut noen få år før vanlig pensjonsalder. 

Jeg håper AI kan drive økonomien fremover som det neste store. Men jeg må si at jeg er usikker på hvordan det vil slå ut for samfunnet da det kan ha en svært konsentrerende effekt på kapital. Dersom en ikke handterer overgangen på en god måte kan dine alternativ 1&2 sammenfalle. 

Jeg er helt enig i at en må investere, det finnes ingen gode alternativer. Er selv investert i indeksfond og kjøper stadig mer. 

Antar at jeg opplevd en frustrasjon om at mange som reklamerer for FIRE (hovedsakelig fra USA) kommer fra 10 år med ekstrem vekst (12-13%) som sannsynligvis ikke kan fortsette. For å så pushe en blogg eller youtube videoer om at en kan pensjonere seg om alt fra 3-7 år dersom en følger disse stegene. Jeg bare ser på tallene og forsøker å dele det jeg mener er en mer realistisk fremtidsutsikt gitt dagens økonomiske situasjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Haak91 skrev (1 time siden):

I et 30-50 års perspektiv er det uklart. Fra et FIRE perspektiv er det vel mer normalt å se for seg 10-20 år opptjeningsperspektiv. Hvis du ikke er i mål da så blir det jo bare en god vanlig pensjon som du kan ta ut noen få år før vanlig pensjonsalder. 

Jeg håper AI kan drive økonomien fremover som det neste store. Men jeg må si at jeg er usikker på hvordan det vil slå ut for samfunnet da det kan ha en svært konsentrerende effekt på kapital. Dersom en ikke handterer overgangen på en god måte kan dine alternativ 1&2 sammenfalle. 

Jeg er helt enig i at en må investere, det finnes ingen gode alternativer. Er selv investert i indeksfond og kjøper stadig mer. 

Antar at jeg opplevd en frustrasjon om at mange som reklamerer for FIRE (hovedsakelig fra USA) kommer fra 10 år med ekstrem vekst (12-13%) som sannsynligvis ikke kan fortsette. For å så pushe en blogg eller youtube videoer om at en kan pensjonere seg om alt fra 3-7 år dersom en følger disse stegene. Jeg bare ser på tallene og forsøker å dele det jeg mener er en mer realistisk fremtidsutsikt gitt dagens økonomiske situasjon. 

Veldig enig i det du skriver her. 10 år FIRE er mest sannsynlig clickbait, om ikke man lever på 150k i året og tjener 1 mill som noen får til i USA. Ikke så sannsynlig i Norge. Sikreste veien til FIRE er nok å starte bedrift. Siden så mange er interessert i å investere nå skal man ikke se bort fra at det kan være greit å skaffe kapital. Norge har ikke råd til å ikke sate på oppstarts bedrifter. Bland gjerne inn litt buzzwords som blockchain og AI så er man i god gang :)

 

Lenke til kommentar

FIRE er jo uansett bare en teori fra en bevegelse basert på 50-100 år historie i markedet.

Vi kan uansett ikke kontrollere utfallet, så det enkleste jeg ser for meg er at jeg:

  • Sparer så mye jeg kan
  • Passer på å fortest mulig nedbetale bosted
  • Investerer i indeksfond og andre "sikre" ting.

Hvis vi da også holder oss relevant i arbeidsmarkedet, så har vi gjort alt som er i vår makt. Det andre kan vi dessverre ikke kontrollere

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hfthomas skrev (På 5.3.2021 den 8.46):

FIRE er jo uansett bare en teori fra en bevegelse basert på 50-100 år historie i markedet.

Vi kan uansett ikke kontrollere utfallet, så det enkleste jeg ser for meg er at jeg:

  • Sparer så mye jeg kan
  • Passer på å fortest mulig nedbetale bosted
  • Investerer i indeksfond og andre "sikre" ting.

Hvis vi da også holder oss relevant i arbeidsmarkedet, så har vi gjort alt som er i vår makt. Det andre kan vi dessverre ikke kontrollere

Dette er en veldig pragmatisk tilnærming som flere vil ha nytte av i mange aspekter av livet. Men selv en pragmatisk person vil kunne miste motivasjonen når han eller hun ser at fremtidige forventninger ikke blir møtt. Derfor vil det fortsatt være nyttig å ha en så god å reflektert forståelse av fremtiden som mulig. 

Videre vil punktet "spare så mye en kan" påvirkes av hvor lenge en må holde på (altså fremtidsutsikter). En kan fint spare ekstremt i noen få år dersom det gir en mange år med frihet senere. Men dersom en ser at en ikke kan realistisk forvente å oppnå FIRE før 30 år så vil en kanskje velge å prioritere annerledes slik at de 30 spareårene også blir bedre år der en ikke sparer seg rakka fant. 

Lenke til kommentar

Hei og hå! Det er en nytelse å følge med i tråden om dagen. Gode sparetips, og interessante refleksjoner rundt FIRE.

Jeg er enig i mye av det som blir sagt. Jeg har tenkt med på dette med enebolig med utleiedel i det siste, og jeg ser (biased som jeg er) enda en stor fordel. Fordelen med leieinntektene er åpenbar - men en annen kjekk ting, er å bli mindre avhengig av at akjsemarkedet utvikler seg som forventa. Ergelig om 3% blir det nye snittet, hvis alle sparepengene er plassert der. Nå kaster ikke jeg meg på "framtidens aksjemarked går åt skogen"-bølgen (ingen av oss vet noe som helst - ting blir som de blir), men flere inntektskilder er jo unektelig en god ting. 

Angående denne eneboligen med utleiedel:

Nå har vi fått et lånetilbud som gjør at vi, hvis jeg blåser all EK (bla slakter fondet) kan kjøpe noe for ~6,7kk. Ikke verst, om jeg får si det selv, når det er 50/50 om samboer skal studere til høsten. Alt er mao basert på min inntekt. Vet dere om noen triks som kan hjelpe meg med å få karra til meg enda mer i lån? Det jeg alt har gjort:

  • Levert solide forarbeider med oversikt over vår økonomi, gyldige (etter min inhabile vurdering) resonnementer og budsjetter for ulike framtidsscenarioer - herunder arbeids- og rentesituasjon.
  • Utvist en (igjen: etter egen inhabile vurdering) tillitsvekkene økonomisk innsikt og ansvarlighet.

Likevel ble tilbudet lavere enn jeg hadde håpa på. Grunnen er rentepåslaget på fem prosentpoeng som banken gjør, samt at jeg ikke kom så langt med min revidering av SIFO-budsjettet. Kan det hjelpe å lyve, og si at samboer skal søke seg jobb til høsten? Med mindre hun har en aktiv kontrakt å vise til, så hefter det jo usikkerhet ved denne lønna, men kanskje kan banken gå med på å legge til grunn feks en årlig inntekt på 300k? Det burde jo være et relativt seift estimat for ei med bachelorgrad innenfor et yrke med høvelige jobbmuligheter. Andre ting?

NB: jeg er ikke bekymra for betjeningsevne. + fem prosentpoeng er et ikke-scenarie, gitt at jeg kan binde renta på 2 eller 2,49% for hhv fem og ti år. Og vi levd billigere enn SIFO i alle år, også i dag, når husholdninga går 30- 40 000 med overskudd per måned. Trikset er bare å få banken med på notene 😂

Lenke til kommentar

Kor mange ganger inntekta er banken villig til å gje? Har du hatt kontakt med andre bankar? Du kan gjerne få meir i lån av ein bank enn ein anna. Å ha ein god oversikt over økonomien og vise det til banken er nok lurt om du har ambisjonar om å få meir enn 5x inntekt.

https://www.smartepenger.no/95-lan/302-dette-laner-banken-deg-til-boliglan

Å lyge kan kanskje gje meir lån, men veit ikkje om det er veien å gå. Dei vil vel stort sett ha lønnslippar som viser at inntekta faktisk finnes.

Om du ser på bustad med leigeinntekter så går eg ut frå at du har tatt det med til banken.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
3 hours ago, Haak91 said:

 

Det er lov å se for seg scenarioer for fremtiden. Jeg gjør det hele tiden. Jeg mener det også er viktig. Men, man får allikevel ikke gjort så mye mer med det enn det jeg har notert(jeg har simplifisert dette for meg selv). 

Spare så mye en kan er ikke bare å spare ekstremt. Det er nettop å spare "så mye man kan". Når vi kan reise igjen så ønsker jeg å reise i flere mnd til forskjellige steder. Da kommer jeg ikke til å spare like mye som nå, men fortsatt så mye jeg kan. Som jeg har nevnt tidligere her, så er det like viktig for meg å nyte veien.

13 minutes ago, Bjarnemann said:

 

Hvor mye er estimerte leieinntekter på en bolig til ~6,7kk i ditt område?

Endret av hfthomas
Lenke til kommentar

Å halde forbruket nede er eit tiltak som er effektivt uansett kva framtida bringer. Det er ikkje dermed sagt at ein skal leve på havregryn og vatn, men at ein gjer ein innsats for å spare der ein kan og kutte der ein kan. På faste utgifter kan mange ha pengar å spare på boliglånsrente, straumleverandør, forsikringsleverandør osv. Med eit litt dårleg utgangspunkt er det fort nokre tusen i månaden der.

Så kjem alle innkjøp, både faste (mat, drivstoff osv.) og uregelmessige (elektronikk, kle, bruksgjenstandar). Ein grunding gjennomtenking av om du faktisk har bruk for det du har tenkt å kjøpe, deretter sjekke om det finnes noko på Finn, Facebook eller liknande. Spesielt ting du ikkje er heilt sikker på om du vil bruke aktivt i mange år er det dumt å kjøpe nytt. Går du lei etter eit år eller to så er minst halve summen tapt. Kjøper du brukt er det mindre fare for tap.

Om ein klarar å få nedbetalt bustadlån så er det mogleg å leve godt utan å bruke det SIFO estimerer kvar månad. Skulle det bli dårlegare tider for inntekt (jobb eller avkastning) så bør du ein buffer å gå på mtp. inntekt og utgifter kvar månad. Å sikte på å gå i null eller litt over er risikabelt. Så kan ein ha eit system med ein buffer du bygger opp og ev. kan bruka av til uplanlagte kjøp. I tillegg til ein buffer som er meint for akutte utgifter. Om du f.eks. har 20 000 ut i månaden og eit fast forbruk på 17 000. 3000 går inn i ein buffer som du kan ta av etter kvart, men når det er tomt må du vente til den fylles opp igjen.

I min økonomioversikt har eg kategorisert utgifter bla. etter om det er faste kvar månad som eg ikkje blir kvitt, men ev. kan få lågare (daglegvarer, straum), eller om det er utgifter som strengt tatt ikkje var nødvendig. Utan bustadlån trur eg det er rundt 50% av SIFO-budsjettet. Ein anna fordel med å ikkje ha bustadlån er at du er kvitt renterisikoen og ikkje treng tenke på at den vil stige. Tvert imot vil eventuelle innskot på høgrente få betre avkastning av at renta går opp.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Bjarnemann skrev (16 minutter siden):

Kan det hjelpe å lyve, og si at samboer skal søke seg jobb til høsten? Med mindre hun har en aktiv kontrakt å vise til, så hefter det jo usikkerhet ved denne lønna, men kanskje kan banken gå med på å legge til grunn feks en årlig inntekt på 300k?

Hvis samboeren hadde en aktiv kontrakt var det nok lettere, men dersom en skal forsøke å selge inn en fremtidig hypotetisk kontrakt er vel vanskeligere for bankene etter at 5x reglene trådde i kraft. i så fall må de bruke av fleksibilitetskvoten og det kan sitte litt langt inne. 

Jeg har også et par spørsmål. Trenger dere egentlig en ny bolig? Det er knyttet en rekke kostnader ved kjøp av bolig så det kan ta lang tid å tjene dette inn dersom det er en ren investering. Dersom dere trenger ny bolig uansett kan utleiedel en smart tanke pga skatteregler. 

Jeg vil allikevel anbefale deg å tenke over følgende. 1. Er det et godt utleiemarked der du bor og står bolig/utleieprisene i stil til hverandre? På sentrale deler av østlandet er nå boligprisene så høye og leieprisene så lave at fremtidig avkastning ofte må ligge i verdistigning heller enn leieinntekter (det er selvfølgelig lokale variasjoner). Leiemarkedet har også gått veldig tregt i disse korona tider, men vi får håpe det løsner snart. 2. En må være forberedt på at utleie drar med seg en del jobb, ofte mer enn mange tror samt at en kan ha noen uheldige leietakere som fører til betydelig problemer.

FIRE handler jo i stor grad om tid og indeksfond er jo veldig kjekke på denne fronten da de krever lite arbeid. Dersom du kunne klart deg med eksponering i markedet igjennom et eiendomsfond. Samtidig kan det være kjekt å tenke på hva Halgeir pusher på at vi nordmenn flest har eksponering til eiendomsmarkedet igjennom egen bolig, obligasjoner igjennom pensjon, slik at hvert fall deler av egen sparing gjerne kan eksponeres mot aksjer i form av indeksfond. 

Alt i alt tenker jeg det kommer ned til 1. dere trenger et nytt hus, 2. bor et sted med et god leiemarked, 3. boligprisene og leieprisene står i stil til hverandre 4. er villige til å ta arbeidet det medfører. Kan dere checke alle er de fleste av punktene kan bolig med utleie være et godt alternativ. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjarnemann skrev (2 timer siden):

men en annen kjekk ting, er å bli mindre avhengig av at akjsemarkedet utvikler seg som forventa. Ergelig om 3% blir det nye snittet, hvis alle sparepengene er plassert der.

Jeg synes ikke det gir mening å være redd for avkastning i det globale markedet og derfor putte alt i et lite og lokalt marked som allerede er priset enormt høyt. Spesielt skummelt om du tenker gå langt over 5x grensen. Husk at boligprisene allerede ligger og stanger mot det taket nå. Feks en 2-roms som for noen år siden gikk for 2,5M går nå for 3,5M. Men den vil nok ikke øke til 4M+ like fort, da 5x-ern gjør at folk flest ikke får høyere lån enn det nå ligger på.

Bjarnemann skrev (2 timer siden):

Kan det hjelpe å lyve, og si at samboer skal søke seg jobb til høsten?

Finansieringsbeviset er bare gyldig gitt man har fortalt den faktiske situasjonen, og det inngår også masse forbehold om at ting ikke endrer seg vesentlig underveis. Feks om man får et finansieringsbevis basert på sin inntekt og like etter får sparken, er ikke det beviset lenger gyldig. Samme i ditt tilfelle, du kan få et bevis basert på at kjæresten din skal jobbe til høsten. Så kjøper dere om noen måneder, og det blir overtagelse til sommeren. Når dere så i juli skal signere lånepapirene og banken ber om hennes arbeidskontrakt kan de nekte dere lånet, og potensielt må dere bare selge igjen med stort tap for å prøve betale selger.

Lenke til kommentar
Bjarnemann skrev (6 timer siden):

(...)

Angående denne eneboligen med utleiedel:

Nå har vi fått et lånetilbud som gjør at vi, hvis jeg blåser all EK (bla slakter fondet) kan kjøpe noe for ~6,7kk. Ikke verst, om jeg får si det selv, når det er 50/50 om samboer skal studere til høsten. Alt er mao basert på min inntekt. Vet dere om noen triks som kan hjelpe meg med å få karra til meg enda mer i lån? Det jeg alt har gjort:

(...)

Å være så å si maksimalt belånt, i verste fall kun basert på din inntekt, når det er spådd flere rentehopp i år og i neste år, noe som med stor sannsynlighet kommer til å dempe/senke boligprisene de neste årene...dårlig idé, spør du meg. I tillegg vil vel en bolig med utleiedel ha priset inn inntektene fra utleie i prisantydningen? Så det er vel neppe en gullgruve å kjøpe en slik bolig, men mindre det er for å gi økt cash flow. Totalt sett virker din idé å innebære høy risiko med høyst usikker avkastning. 

Lenke til kommentar

Hvordan sikrer dere, dere mot inflasjon?

Nå er dette snakk om USD, men 35% av all USD som finnes, er laget de siste 10mnd.
Det har ikke gitt noen store utslag på inflasjon enda, men det er vel vanskelig å se for seg at ikke inflasjonen må ta igjen dette på et tidspunkt. 

 

image.png.8d6de277b6b6b0f1e4fb70ddc8a04185.png

Lenke til kommentar
2 hours ago, logaritmemannen said:

Å være så å si maksimalt belånt, i verste fall kun basert på din inntekt, når det er spådd flere rentehopp i år og i neste år, noe som med stor sannsynlighet kommer til å dempe/senke boligprisene de neste årene...dårlig idé, spør du meg. I tillegg vil vel en bolig med utleiedel ha priset inn inntektene fra utleie i prisantydningen? Så det er vel neppe en gullgruve å kjøpe en slik bolig, men mindre det er for å gi økt cash flow. Totalt sett virker din idé å innebære høy risiko med høyst usikker avkastning. 

Jeg har ingen tro på at boligprisene kommer til å gå ned neste år. Det beste man kan håpe på er en demping i prisøkningen.

Fordelen med å kjøpe en bolig med utleie er at man etter noen år kan la være å leie ut og dermed disponere en større bolig enn man kunne klart å kjøpe uten denne drahjelpen. Om man har utdanningsmuligheter i nærheten kan det også være til god økonomisk hjelp for eventuelt avkom som dermed kan bo hjemme lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (10 minutter siden):

Ved å ikke bli arbeidsledig? Høy inflasjon vil som regel også påvirke lønnsveksten.

Jeg forstår ikke helt, du svarer meg med et spørsmål?

Var mitt spørsmål så tåpelig? 

Jeg lurer bare på hvordan folk sparer til FIRE, og samtidig sikrer seg så godt de kan mot inflasjon, i tider hvor det trykkes sykt mye penger. Håper å lære noe jeg ikke vet. 

Lenke til kommentar
logaritmemannen skrev (3 timer siden):

Å være så å si maksimalt belånt, i verste fall kun basert på din inntekt, når det er spådd flere rentehopp i år og i neste år, noe som med stor sannsynlighet kommer til å dempe/senke boligprisene de neste årene...dårlig idé, spør du meg. I tillegg vil vel en bolig med utleiedel ha priset inn inntektene fra utleie i prisantydningen? Så det er vel neppe en gullgruve å kjøpe en slik bolig, men mindre det er for å gi økt cash flow. Totalt sett virker din idé å innebære høy risiko med høyst usikker avkastning. 

Han er nok godt klar over regnestykket.

Jeg fikk min bolig nøyaktig på maksgrensen min (4,550) og var heldig og fikk lån av dnb på 5,5x inntekt (for å ha penger i bakhånd og slippe å sprette alt, hadde ca 1m til overs utover kjøpesum, så stilte vel med ca 1,2m i EK). Har NULL problem med å betale med dagens rentenivå, selv om jeg dog er bortskjemt og heldig mtp bil. Jeg holder på å lage til utleiedel som har vært i mitt hode hele tiden, men som jeg følgelig ikke kunne få banken til å regne inn på kjøpetidspunkt da det var kjeller/vaskerom/bod. Min bror som er tømrer mener leiligheten bør kunne gi ca 11 i mnd uten problemer. Jeg har konservativt estimat på 10 (sikkerhetsmargin og ta høyde for lavere pris til en leietaker med meget gode referanser). Lånet mitt er på 13,8 pdd (før jeg evt flytter til Danske Bank og får 1,31% i rente kontra 1,61 som jeg har nå). Altså vil jeg da betale ca 4k i mnd for boligen; resten betaler leietaker i praksis på mitt lån.

Helt sikker på at Bjarne har gjort de samme regnestykkene som meg for sin del. Det er ikke selve kostnadene som stopper oss, det er å få det gjennom nåløyet i banken (hovedsakelig 5x-inntekt). Det å betale det man skylder er egentlig uproblematisk når man har såpass solid økonomi og forbrukskontroll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, sam11net said:

Jeg forstår ikke helt, du svarer meg med et spørsmål?

Var mitt spørsmål så tåpelig? 

Jeg lurer bare på hvordan folk sparer til FIRE, og samtidig sikrer seg så godt de kan mot inflasjon, i tider hvor det trykkes sykt mye penger. Håper å lære noe jeg ikke vet. 

Synes spørsmålet er godt :) Uten å skryte på meg doktorgrad i økonomi, så kan jo inflasjon fort spise opp sparepenger? Fint at lønna øker, men det redder inn lite det, om formuen begynner å spises opp. 

Og her kommer jo leieinntekter inn - de er vel ikke like sårbare? Tvert om, så er det vel høvelig fair å anta at de øker ~i takt med inflasjonen? 

Så kommer jeg med et lengre resonnement for å svare på alle de gode innvendingene til utleiedel, og forslagene til spørsmålet mitt om hvordan maksimere lån senere 😎 

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
sam11net skrev (3 timer siden):

Hvordan sikrer dere, dere mot inflasjon?

Nå er dette snakk om USD, men 35% av all USD som finnes, er laget de siste 10mnd.
Det har ikke gitt noen store utslag på inflasjon enda, men det er vel vanskelig å se for seg at ikke inflasjonen må ta igjen dette på et tidspunkt. 

 

image.png.8d6de277b6b6b0f1e4fb70ddc8a04185.png

Jeg har også tenkt på dette. Nå er min kunnskap ganske begrenset på dette området. Men jeg tenker at den norske krona må styrke seg noe voldsomt mot USD når inflasjonen blir tatt igjen. Eller kan det være at varer og tjenester i USA blir dyrere, uten at inntekten øker? Uansett skal det vel være et gap mellom penger i markedet samt kostnad? Jeg bør kanskje lese meg litt mer opp mtp dette. 

Covid har vært en stor tankevekker for hvor sårbar både valuta (særlig den norske) og børsen er mot ting vi absolutt ikke kan kontrollere. Det er noe rart som foregår med børsen nå, samtidig som land produserer mye penger og øser ut på det åpne markedet. Det tar kanskje litt tid før dette merkes. Men det kommer vel en smell om en stund. - Men, hva vet vel amatøren Kris85.

Den norske krona er ganske sårbar. Så det å kjøpe et fond i annen valuta for å spre risikoen dersom noe skulle skje; kunne kanskje være aktuelt. Mange mener at kryptovaluta er løsningen på alle slike problemer. Men jeg er såpass konservativ at jeg har lite tro på det (ennå).

Lenke til kommentar
Bjarnemann skrev (3 minutter siden):

mitt om hvordan maksimere lån senere 😎 

Et lite triks som kanskje først kommer til anvendelse etter innvilgelse av lån (men kan evt gi deg litt mer kapital til oppussingsutgifter etterpå, evt at du trikser til med noen du kjenner meget godt og stoler på, men kanskje ikke noe jeg vil anbefale).

Om du klarer å studere og ta 6o stp er du per def student og kan få studielån. Jeg hadde overtakelse på min bolig 15. sept (samtidig som jeg uansett studerte; påbygg til master). Så lenge man søker studiestøtte for høsten før 15. nov får man da utbetalt nesten all støtte i ett jafs (tror det er rundt 120k i året). Slengte inn søknad i oktober og fikk vel 55k i et jafs. Om det virkelig kniper kan dere se om dere finner bekjente (kanskje noen av dine tidligere lærerkolleger som tar videreutdanning, gjerne privat), og se om det er mulig å gjøre en avtale om at du låner deres studielån (slik at ikke det tar av lånekvoten din før du faktisk har overtatt boligen, så betaler du dem tilbake med ditt lån og litt til). Kanskje mye stress for lite, men skal vel da være mulig å skvise ut inntil 250k ekstra, avhengig av tidspunkt for overtakelse og klaff med utbetaling.

Jeg har vel fått ut 150k ekstra etter jeg tok opp boliglånet gjennom studielån, som da er rentefritt så lenge jeg studerer, og gjør at jeg kom meg enda mer over 5x-inntekt, og for min økonomi er det helt uproblematisk, men jeg hadde nok fått varsellampene i datasystemene til bankene til å blinke litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
59 minutes ago, sam11net said:

Jeg forstår ikke helt, du svarer meg med et spørsmål?

Var mitt spørsmål så tåpelig? 

Jeg lurer bare på hvordan folk sparer til FIRE, og samtidig sikrer seg så godt de kan mot inflasjon, i tider hvor det trykkes sykt mye penger. Håper å lære noe jeg ikke vet. 

Neida, det var ikke tåpelig. Jeg bare glemte konteksten her et øyeblikk. Jeg har syntes diskusjonene her er interessante, men er ikke selv spesielt opptatt av FIRE 😊

Men som sagt så vil både lønn og renter til en viss grad følge inflasjonen. På 80-90 tallet var det en periode mulig å få vanlig sparkeonto med høyere rente enn lånerenten så man kunne tjene penger på å låne til pipa og sette pengene i banken.

Jeg tror mye vil være avhengig av hvorfor en eventuell høy inflasjon skulle inntreffe? All den tid de fleste sentralbanker og myndigheter jobber for å holde inflasjonen på et rimelig nivå. Dersom de misslykkes med dette kan det godt hende at sparepengene dine er ditt minste problem.

Jeg vet ikke om det finnes en god strategi siden det ikke er mulig å forutsi omstendighetene og hvilke muligheter som eventuelt dukker opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...