Gå til innhold

Angst for å bli svindlet av Finn kjøper


pin78

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg solgte tidligere i dag en tv til en kar som så annonsen min på Finn. Han hørtes veldig grei ut, og var også den eneste som kunne hente TVen selv slik at jeg slapp å sende den med Posten, så jeg tenkte what the hell.

Sa jeg ville ha kontanter, men han syntes det hørtes merkelig ut - selv om kvitteringen fulgte med i kjøpet, så jeg sa til slutt at bankoverføring var greit så sant jeg fikk se på at førte over. Tenkte han var redd for å bli svindla.

Vi har ikke samme bank så "stegene" for betalingen var jeg ikke helt vant med, men det så i grunnen helt greit ut til slutt. Så at hele summen var der og at kontonr. mitt stemte.

 

Så sa jeg at det var greit, før han plutselig sa "faen, skulle vel tatt straksoverføring" - så sjekka jeg kontoen min og så at pengene ikke var komt inn.

Det er ikke det jeg TROR jeg blir svindlet og at pengene ikke kommer til å tikke inn i morgen, men jeg er ikke vandt med hans bank (SB1), så jeg vetta søren om han plutselig kan gå inn å kansellere betalingen.

 

Det har jeg aldri kunnet gjøre med min bank, men det kan også være fordi jeg aldri har overført til noen uten at det går ut av min konto med en gang.

Jeg har fyrens fulle navn, og vet at han er i området dersom det skulle være noe problemer i morgen. Men aner ikke egentlig hva jeg skal gjøre *dersom* jeg ikke får pengene, og han ikke vil gi tilbake TVen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tar ikke sorgene på forskudd sånn sett. Men tenker at DERSOM det skulle skje, hva faen gjør jeg egentlig da? Har ikke vipps og hadde ikke tid til å ordne det der og da.

 

Jeg har da som sagt navnet hans og vet at han er i området og ikke bor langt unna til vanlig. Så lurer egentlig på hvilke rettigheter jeg har i forhold til dette.

Lenke til kommentar

Så lenge han la det inn som en overførsel (og ikke betaling (muligens med en annen forfallsdato)) så bør det være nokså trygt - det skal ikke gå an å kansellere en overførsel.

 

Vipps er greit på alt under 5000 ihvertfall - over det, så må en ut med et gebyr.

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Jeg tar ikke sorgene på forskudd sånn sett. Men tenker at DERSOM det skulle skje, hva faen gjør jeg egentlig da? Har ikke vipps og hadde ikke tid til å ordne det der og da.

 

Jeg har da som sagt navnet hans og vet at han er i området og ikke bor langt unna til vanlig. Så lurer egentlig på hvilke rettigheter jeg har i forhold til dette.

Dersom du har hans korrekte fulle navn, adresse og telefonnummer, er det sannsynligvis ikke et tyveri. Hvis pengene ikke er på konto innen imorgen og du ikke får kontakt med han er det en sjanse for at du har blitt svindla.

Da fører du saken videre til politiet og gir dem kontaktinformasjonen hans. 

Lenke til kommentar

Hvis du ikke får pengene kan du anmelde. Da har han gitt inntrykk av å betale men senere trukket dette, og det er (i motsetning til å bare ikke betale) straffbart som bedrageri.

 

Sannsynligvis gjør politiet ingenting. Da må du gå til rettslig inndriving. Da sender du et brev med krav om betaling med 14 dagers frist, og varsel om at det vil bli begjært tvangsfullbyrdelse om han ikke betaler. Om han ikke betaler, sender du begjæring om utlegg med subsidiær forliksklage til namsmannen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dersom du har hans korrekte fulle navn, adresse og telefonnummer, er det sannsynligvis ikke et tyveri. Hvis pengene ikke er på konto innen imorgen og du ikke får kontakt med han er det en sjanse for at du har blitt svindla.

Da fører du saken videre til politiet og gir dem kontaktinformasjonen hans.

Det må være det korrekte navnet, da jeg først fant ham på Facebook, og etterpå så at navnet stemte på nettbanken hans. Så jeg krysser fingra for at alt går greit.

 

Hvis du ikke får pengene kan du anmelde. Da har han gitt inntrykk av å betale men senere trukket dette, og det er (i motsetning til å bare ikke betale) straffbart som bedrageri.

 

Sannsynligvis gjør politiet ingenting. Da må du gå til rettslig inndriving. Da sender du et brev med krav om betaling med 14 dagers frist, og varsel om at det vil bli begjært tvangsfullbyrdelse om han ikke betaler. Om han ikke betaler, sender du begjæring om utlegg med subsidiær forliksklage til namsmannen.

Veldig godt svar. Takk! Da vet jeg en god del mer i tilfelle dette ikke skulle gå veien.

 

 

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

Men problemet er hvis kjøperen gir halv pris, fordi kjøperen mener tven er dårligere stand en det han trodde?

Er jo risiko det er kjøperen som kan sette betingelsene.

Det er mulig å utsette betalingsdatoen før 1 time før forfall.

 

Beste er vel prøve å ordne opp og ta kontakt med kjøper, og gi informasjon det blir løsningen om personen ikke betaler om 1-2 uker.

 

Da må du gå til rettslig inndriving. Da sender du et brev med krav om betaling med 14 dagers frist, og varsel om at det vil bli begjært tvangsfullbyrdelse om han ikke betaler. Om han ikke betaler, sender du begjæring om utlegg med subsidiær forliksklage til namsmannen. 
Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Dette tror jeg du bør sjekke litt bedre...

 

 

VIPPS - betaling med VIPPS er ikke refunderbart og kan ikke stoppes underveis.....betalt er betalt

 

Dette stemmer ikke. Alle transaksjoner betalt med MasterCard eller VISA er i verste fall reverserbare opptil 90 dager etter transaksjonen ble registrert helt uavhengig av hva Vipps måtte love. Vipps har ingen råderett over VISA eller MasterCard og de må forholde seg til deres betingelser om de skal tilby de som betaling på sin tjenestes.

 

Jeg har selv reversert en transaksjon gjort via vipps gjennom VISA da noen forsøke å svindle meg på finn.

 

Og det blir et negativt beløp på motparts konto, det er ikke alltid mulig, men mulig i de fleste tilfeller. Også hvorfor PayPal bannlyser brukere som åpner krav direkte mot VISA istedenfor å gjøre det via deres interne system.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...