Gå til innhold

Angst for å bli svindlet av Finn kjøper


pin78

Anbefalte innlegg

Dette stemmer ikke. Alle transaksjoner betalt med MasterCard eller VISA er i verste fall reverserbare opptil 90 dager etter transaksjonen ble registrert helt uavhengig av hva Vipps måtte love. 

 

De aller fleste har vel Vipps knyttet mot bankkonto / debet, ikke mot et kredittkort, personlig har jeg både Visa og Mastercard, men så vidt jeg vet går pengene rett fra konto når jeg benytter Vipps?

 

Nå er det vel også Finansavtaleloven som regulerer dette, som sier av ved kjøp på kreditt kan man gjøre innsigelser og pengekrav gjeldende ovenfor kredittgiver, på lik linje med selgeren, så fremt kreditten er gitt etter avtale mellom selgeren og kredittgiveren, og det er vel ikke her, det er Vipps som får pengene fra kredittgiver, selgeren er ikke involvert i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De aller fleste har vel Vipps knyttet mot bankkonto / debet, ikke mot et kredittkort, personlig har jeg både Visa og Mastercard, men så vidt jeg vet går pengene rett fra konto når jeg benytter Vipps?

 

Nå er det vel også Finansavtaleloven som regulerer dette, som sier av ved kjøp på kreditt kan man gjøre innsigelser og pengekrav gjeldende ovenfor kredittgiver, på lik linje med selgeren, så fremt kreditten er gitt etter avtale mellom selgeren og kredittgiveren, og det er vel ikke her, det er Vipps som får pengene fra kredittgiver, selgeren er ikke involvert i det hele tatt?

VISA og MasterCard er ikke synonym for kredittkort, de aller fleste betalingskort være det kredit eller debet har som regel VISA eller MasterCard.

 

Ja det stemmer at det er Vipps som "får" pengene fra kredittgiver, ser ikke helt hvordan dette er relevant da Vipps er et transaksjonselskap.

Lenke til kommentar

VISA og MasterCard er ikke synonym for kredittkort, de aller fleste betalingskort være det kredit eller debet har som regel VISA eller MasterCard.

 

Ja det stemmer at det er Vipps som "får" pengene fra kredittgiver, ser ikke helt hvordan dette er relevant da Vipps er et transaksjonselskap.

 

Jeg forstår at Visa og Mastercard ikke er synonym for kredittkort, når jeg skriver at jeg har begge deler, så er det altså med kreditt, ikke kun debet, men det spiller liten rolle ettersom Vipps er knyttet til bankkontoen min, jeg betaler ikke Vipps med kreditt for så å få regning av Visa senere, som altså er kravet for et kredittkjøp, at det faktisk handles på kreditt.

 

Det spiller vel en vesentlig rolle, ettersom det er norsk lov som regulerer dette, og loven er forholdsvis klar på at man kan rette krav mot kredittgiver forutsatt at kreditten gies etter avtale mellom kredittgiver og selger, altså for eksempel i nettbutikk hvor selgeren har avtale med Visa eller lignende, for eksempel gjennom Nets eller Dibs osv.

 

Så vidt jeg kan forstå har man ikke noe krav på refusjon fra kredittkortselskapet dersom man handler av private med Vipps, selv om man benytter kredittkortet til å betale Vipps, men det er mulig jeg tar feil ?

Lenke til kommentar

Jeg fikk faktisk pengene på konto kl 09 i dag! Woop. Jaggu godt å se at man ikke alle tide har grunn til bekymring. :)

Lite sannsynlig at folk svindler deg om du vet hva de heter osv.

 

Er verre hvis det eneste du har er et profilbilde på Facebook og et telefonnummer som ikke er søkbart på gulesider.no.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...