Gå til innhold

EU forbyr engangsplast: På forbudslista står 5 ting de fleste har i huset


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva skjer med pappkopper med plastlaminat, tels det som engangsplast, eller er det greit?

 

Går vel også for tallerkener.

 

Og hva er egentlig et alternativ til engangsbestikk i plast?

 

Å ta oppvasken tenker jeg.  ;-)

 

Pappkopper og tallerkener med plastlaminat er ikke greit, den plasten er selvfølgelig like skadelig for miljøet, selv om mengden plast pr kopp er mindre. Om det rammes av EU-lovgivningen denne gang vites ikke.

Men generelt, hvis dette skaper personlig krise for noen er det på tide å tenke seg litt om. 

Endret av toffo
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Å ta oppvasken tenker jeg.  ;-)

 

Pappkopper og tallerkener med plastlaminat er ikke greit, den plasten er selvfølgelig like skadelig for miljøet, selv om mengden plast pr kopp er mindre. Om det rammes av EU-lovgivningen denne gang vites ikke.

Men generelt, hvis dette skaper personlig krise for noen er det på tide å tenke seg litt om. 

 

Det vil bare føre til at folk kaster normalt bestikk som har et flere tusen gang større miljøavtrykk

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skjer med pappkopper med plastlaminat, tels det som engangsplast, eller er det greit?

 

Går vel også for tallerkener.

 

Og hva er egentlig et alternativ til engangsbestikk i plast?

 

Hvor vanskelig er det egentlig å ta med seg en kniv og gaffel og slenge dem i oppvaskmaskinen når man kommer hjem? Tar hverken mye plass eller vekt hvis man er på tur. Alternativt finnes spisepinner i tre.

 

Vi har nok blitt bortskjemt av plastikken og dannet en oppfatning av at "alt er så utrolig vanskelig hvis vi ikke bare kan slenge det i søpla rett etter bruk".

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvor vanskelig er det egentlig å ta med seg en kniv og gaffel og slenge dem i oppvaskmaskinen når man kommer hjem? Tar hverken mye plass eller vekt hvis man er på tur. Alternativt finnes spisepinner i tre.

 

Vi har nok blitt bortskjemt av plastikken og dannet en oppfatning av at "alt er så utrolig vanskelig hvis vi ikke bare kan slenge det i søpla rett etter bruk".

 

Det eneste bruksområdet til plastikkbestikk er altså privat bruk når man drar på en tur og skal hjem etterpå?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hva skjer med pappkopper med plastlaminat, tels det som engangsplast, eller er det greit?

 

Går vel også for tallerkener.

 

Og hva er egentlig et alternativ til engangsbestikk i plast?

Hvor vanskelig er det egentlig å ta med seg en kniv og gaffel og slenge dem i oppvaskmaskinen når man kommer hjem? Tar hverken mye plass eller vekt hvis man er på tur. Alternativt finnes spisepinner i tre.

 

Vi har nok blitt bortskjemt av plastikken og dannet en oppfatning av at "alt er så utrolig vanskelig hvis vi ikke bare kan slenge det i søpla rett etter bruk".

Skal man ta med egen kniv og gaffel på byen til gatekjøkkenmat for så putte det skitne i lomma og ta det med hjem? Skal man kjøpe inn hundrevis av krus til kaffen for så ta de med hjem og vaske de til dugnaden, idrettsarrangementet, millitærøvelsen eller lignende? Skal man servere øl i glass på festivaler, konserter, fotballkamper osv?

 

Er det vi som synes ting er vanskelige, eller er det folk som deg som ikke tenker på at ting har uønskede konsekvenser.

Endret av likferd
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Skal man ta med egen kniv og gaffel på byen til gatekjøkkenmat for så putte det skitne i lomma og ta det med hjem? Skal man kjøpe inn hundrevis av krus til kaffen for så ta de med hjem og vaske de til dugnaden, idrettsarrangementet, millitærøvelsen eller lignende? Skal man servere øl i glass på festivaler, konserter, fotballkamper osv?

 

Er det vi som synes ting er vanskelige, eller er det folk som deg som ikke tenker på at ting har uønskede konsekvenser.

Vi kan enkelt lage engangs gafler i tre o.l. Koster bare litt mer.. Ser ikke problemet. Vi klarte oss før plast..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg driver cafe. Der har vi skje, gaffel og kniv i trefiber. Beger i papp og lokk til beger i PLA. Det vi sliter med er en god erstatning for sugerør, selv om den beste erstatningen for sugerør er å drikk med kjeften.

 

Er det ikke ganske gode sugerør i kompaktpapp? Som pappkrus? Fungerer kanskje ikke like bra på alle væsker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Engangsbestikk kan lages av tre. Et kjapt søk gir meg en leverandør som selger for US$0.04 pr. stk. (ved kjøp av lots på 1000). Sikkert dyrere enn plast men ikke nødvendigvis så dyrt at det er noe stort problem.

 

Engangstalerkener og kopper kan være vanskeligere, men det finnes alt i dag biodegraderbare plasttyper. Disse må imidlertid komposteres industrielt, så det er ikke en fullverdig løsning. Det jobbes med å finne polymere som vil kunne kompostere i naturen.

 

Ellers så er det jo ikke utenkelig å klare seg uten engangsservise. Vi har jo ikke alltid hatt det, så selv om noen små justeringer må gjøres er det neppe verdens undergang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Engangsbestikk kan lages av tre. Et kjapt søk gir meg en leverandør som selger for US$0.04 pr. stk. (ved kjøp av lots på 1000). Sikkert dyrere enn plast men ikke nødvendigvis så dyrt at det er noe stort problem.

 

Engangstalerkener og kopper kan være vanskeligere, men det finnes alt i dag biodegraderbare plasttyper. Disse må imidlertid komposteres industrielt, så det er ikke en fullverdig løsning. Det jobbes med å finne polymere som vil kunne kompostere i naturen.

 

Ellers så er det jo ikke utenkelig å klare seg uten engangsservise. Vi har jo ikke alltid hatt det, så selv om noen små justeringer må gjøres er det neppe verdens undergang.

 

Du kan definitivt ikke lage en fungerende engangs-kniv i tre.

 

Og alt dette kommer vel på bekostning av høyere CO2 utslipp, men kan si meg enig i at det kanskje er verdt det.

 

Pappkrus o.l. er typisk dekt av en polyetylenfilm. matbeholdere av ren papp er ikke tilatt og ville heller ikke vært spesiellt hygienisk eller praktisk. (De trekker vann)

Siden de da allerede har alt annet med slik, kan de ikke da også ha sånne sugerør?

Endret av Rudde
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan definitivt ikke lage en fungerende engangs-kniv i tre.

Hva er 'fungerende'? Hverken plast eller tre er spesiellt gode matrialer for kniver, men jeg ser ingen vesentlig forskjell i funksjon mellom de. En trekniv blir gjerne litt tykkere, men hverken plast eller tre holder en egg.

 

Og alt dette kommer vel på bekostning av høyere CO2 utslipp, men kan si meg enig i at det kanskje er verdt det.

Det er en annen diskusjon. Jeg har ikke noe tallmatriale som forteller meg noe om det.

 

Siden de da allerede har alt annet med slik, kan de ikke da også ha sånne sugerør?

Ja det finnes. De elliminerer imidlertid ikke problemet siden de fortsatt har et plastbelegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...