Gå til innhold

Hvordan erstatte en SMD sikringsmotstand med en glassikring?


Anbefalte innlegg

Tror dette var det eneste forum jeg fant og som ville passe til mitt spørsmål (mod. evt. flytter).

 

Jeg har en kapasitets tester av batterier. Denne ble påsatt batteri med feil polaritet, og en smd sikring røyk. Som jeg leser meg på nett så ryker slike resistans sikringer av overoppheting, over en viss tid. komponenten er merket med DALE R015F.

 

dersom jeg hat truffet rett match for denne sikringen er dene en 1.5A SIKRING. 

Spørsmålet er om en kan skifte denne ut med en glassikring?

Noen som vet?

 

 

Enheten sine spesifikasjoner

Supply Power: Online USB power supply (5V)

Voltage Range: 0.05-21V

Current Range: 0.05-4.000A

Max Power: 35W

 

post-274609-0-73289800-1544974868_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, bare lodd en ledning på hver side av sikringen på kretskortet (parallellkoble) til den sikringen du vil bruke, evnt. en sikringsholder.

Lodd gjerne av SMD sikringen i samme slengen, men hvis denne er permanent brutt er ikke det så viktig.

 

Merk at det kan også være andre komponenter som har blitt skadet av reversspenning. At sikringen ryker betyr jo at det har gått en strøm på over 1.5 A ett eller annet sted gjennom en eller annen komponent.

 

PS: Vi har en egen elektronikk del på forumet også. Plassert under Data->Maskinvare -> Elektronikk.

Lenke til kommentar

Ja, bare lodd en ledning på hver side av sikringen på kretskortet (parallellkoble) til den sikringen du vil bruke, evnt. en sikringsholder.

Lodd gjerne av SMD sikringen i samme slengen, men hvis denne er permanent brutt er ikke det så viktig.

 

Merk at det kan også være andre komponenter som har blitt skadet av reversspenning. At sikringen ryker betyr jo at det har gått en strøm på over 1.5 A ett eller annet sted gjennom en eller annen komponent.

 

PS: Vi har en egen elektronikk del på forumet også. Plassert under Data->Maskinvare -> Elektronikk.

 

Fantastisk!

Skal huske forumplasseringen.

Mtp. belastningen denne kan klare (4A), skulle det ikke være noe i veien for tilsvarende sikring, tro?

Lenke til kommentar

Der vi igang igjen, med fuse 3A.

Fant forøvrig en vakkelfeil i USB2 plugg som koples inn i enheten for belastningsprøve.

Det måtte bli slik vedlagt bilde viser. 

 

For spesielt interessert; denne lille boks, sammen med software og en PL2003 driver, lager dnne en flott grafiske diagram som viser kspasiteter, til batteri test, strømforsynings test osv.

 

 

post-274609-0-21995900-1545009194_thumb.jpg

post-274609-0-58028400-1545009380_thumb.jpg

post-274609-0-53609700-1545010245_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Da er føste kapasitets test av et Li-ION batteri utført. Måleresultatet ble tilnærmet en dobbling av mulig kapasitet i en battericelle.

 

NCR1650 av Panasonic som produsent har en maks kapasitet, påstemplet 3400mAh, min. 3250, typisk 3350mAh.

Start spenning 4.170 V, belastning 2.0A, cut off 2.6 volt, tid medgått for utlading: 3t 44min. 22 sek.

Oppnådd kapasitet, målt ved omkring +20 ºC: 7.465mAh, erergitall: 25.19Wh.

 

En mulig konklusjon: sikrings motstanden med 0.15 oms resistans kan ha utført to oppgaver,  fungerte som en sikring -samtidig som den kunne vært benyttet som "shunt" motstand for beregning av avgitt strømenrgi fra battericellen under konstant strømbelastning. Ved synkende energi igjen i cellen, vil dropp spenning over 0,15R også synke og avgitt målt strøm avtar, frem til cut off spenning, her satt til 2.60 V. Nå er denne 0,15 Ohms motstand erstattet med tilnærmet 0 ohm. 

 

En annen muligheter selvfølgelig at elektronikken tok skade av feilpolariseringen.

Høres dette rimelig ut?

 

post-274609-0-97388200-1545022981_thumb.jpg

Endret av maxijoker
Lenke til kommentar

Det er fult mulig at komponenten har fungert som både sikring og shunt motstand. Hvis du studerer banene på kretskortet rund komponenten vil du kanskje få en indikasjon på dette. Er det bare en leder som går til sikringen på hver side, og går denne bare ett sted? Eller er både oversiden og undersiden av komponenten koblet til en og samme IC?

 

Det jeg ikke helt får til å stemme er at kapasiteten blir målt til å være større enn den er. Det skulle tilsi at det faktiske strømtrekket er mindre enn de 2 A som enheten "tror" den trekker. Hvis strømmen som trekkes styres ved feedback fra målingen som gjøres over "shunt" motstanden så skulle en lavere motstand gjort at enheten trekker mer strøm enn oppgitt (fordi en trenger en større strøm for å få det spenningsfallet som enheten tror tilsvarer 2A), og dermed at målingen ble lavere enn den skulle.

Lenke til kommentar

Det er fult mulig at komponenten har fungert som både sikring og shunt motstand. Hvis du studerer banene på kretskortet rund komponenten vil du kanskje få en indikasjon på dette. Er det bare en leder som går til sikringen på hver side, og går denne bare ett sted? Eller er både oversiden og undersiden av komponenten koblet til en og samme IC?

 

Det jeg ikke helt får til å stemme er at kapasiteten blir målt til å være større enn den er. Det skulle tilsi at det faktiske strømtrekket er mindre enn de 2 A som enheten "tror" den trekker. Hvis strømmen som trekkes styres ved feedback fra målingen som gjøres over "shunt" motstanden så skulle en lavere motstand gjort at enheten trekker mer strøm enn oppgitt (fordi en trenger en større strøm for å få det spenningsfallet som enheten tror tilsvarer 2A), og dermed at målingen ble lavere enn den skulle.

 

 

Hvor alle kopperbanene går er ikke så enkelt å bedømme, dels pga. ei vifte som står over en "load" MOSFET (som måtte demonteres) og dels dobbeltsidig print med svært nr sort overflatelakk (begge sider). Jeg kunne ha omt meg litt frem. Det som er helt sikkert er at RES 0.015 OHM 1% 1W 3264 er plassert på USB negativt input pin, og alt taler for at shunt spenningsverdi tappes over denne.

 

Det er ikke så underlig at kapasitet er nærmest målt dobbelt av egentlig verdi, men sannsynligvis er bare omkring 40% av målt verdi, der batteriet ikke er særlig utnyttet med ut/oppladinger.  Referanseverdien for målt strøm til målerkretsen er nå battericelle spenningen ut.  Dermed er refernsespenningen, som normalt er drop spenningen over 0.015, nå blitt Vcc+ ut og for målekretsen vil det gå en høyere feilaktig målt strømverdi gjennom load kretsen. Ser man på målt tid ned til cut off spenningen, er denne tilmærmet samme benyttet tid, som med SMD 0.0.15 aktivt.

 

 

Og grunnen til bare 0.015 ohm er at den skal både fungere som sikring mot overload, men samtidig shuntmåle. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da er sikringsmotstanden merket med R015F erstattet med tilsvarende. Fremdeles måler denne ZKE Tech utladerenhet med omtrentlig dobbelt så god batteri kapasitet som det som er det reelle. 

 

Dersom programvare og styringselektronikk ikke er berørt av den ødeleggende feilen, så tenkte jeg neste steg måtte være å se nærmere på dummy loaden, en P-kanal MOSFET transistor, type IRLZ44N. Jeg målte denne (ikke  loddet ut!) med de dataene som vedlagt bilde viser.

 

Ser ikke disse nogenlunde normale ut iflg de opplyste egenskaper i datasheet for denne? 

post-274609-0-84556100-1547129858_thumb.jpg

dataark mosfet zke tech Q3 IRLZ44N.pdf

Lenke til kommentar

Lasten burde ikke ha noe å si. Så lenge all strømmen går igjennom current shunten så burde kapasiteten være korrekt. Høres mere ut som du kan ha svidd en input på kontrolleren.

 

Det har du rett i, men, kan det tenkes at lasten som MOSFET'en skal representere er spenningsstyrt, gitt for den last verdi satt opp i softwaren?

Lenke til kommentar

Burde ikke ha noe å si. Så lenge MCUen klarer å måle strømmen igjennom shunt og spenningen så skal den fint klare å kalkulere seg frem tel watt selv om MOSFET styringen ikke fungerer slik den skal. 

 

Som jeg nevnte i posten så tror jeg nok det er input på mcu, eventuelt en op-amp som har tatt kvelden.

Som du nevnte så har den sort glossy silkscreen så veldig vanskelig å se hvor ting går. Tok en titt over min å det ser ut som shunten er koblet opp mot den 8pins ic'en nær usb out. Søkte opp datasheet på den, og det viser seg å være en low power op-amp (MCP6002). Om du har utstyr for smd reflow så ville jeg prøvd å byttet den

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...