Gå til innhold

Bør vi forby lekevåpen?


  

66 stemmer

  1. 1. Bør vi forby lekevåpen?

    • Ja, vi bør forby lekevåpen
      7
    • Nei, vi bør ikke forby lekevåpen
      56
    • Vet ikke
      3


Anbefalte innlegg

Å leke med våpen normaliserer ikke vold mer enn å leke cowboy og indianer normaliserer etnisk rensing av indianere, eller leke politi og røver normaliserer kriminalitet.

 

At voksne forbinder det med vold har ingen sammenheng med hvordan barn oppfatter det.

 

Folk må slutte å sy puter under armene på barna sine, dere gjør dem bare en bjørnetjeneste til senere i livet når de oppdager at alt ikke er så jævlig rosenrødt som foreldrene skal ha det til, eller at de er så spesielle og unike som de har blitt fortalt hele oppveksten.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

..

 

Så det normaliserer etnisk rensing av indianere da?

For det er sånn jeg leser det.

Barn har jo ikke funnet opp en tilsvarende konflikt, det er jo tydelig at den er lært bort, og av hvem? Kanskje de samme som selger kruttlapp-pistoler? Eller de som trenger at den oppvoksende generasjon står på deres side, når det kommer til utrensning av indianere?

Som jeg sa i forrige innlegg, synes jeg det finnes mer alvorlige ting å henge seg opp i, enn dette, men å anta at barn bare gjenskaper historiske konflikter helt av seg selv, "for det er det barn gjør", synes jeg blir vel naivt.

Så er det åpenbart lenge siden man plyndret land fra orginal-Amerikanerne, og leken har sikkert ingen slik funksjon lenger.

Likevel, og dette blir subjektivt, jeg husker da vi lekte den som små, alle var ganske enige om at Indianerne var den svake part, at cowboyen var sterk og kul, denne holdningen tok det lang tid før jeg gransket som voksen, likevel lå den der litt underbevisst og tenkte at cowboyer var de kule og sterke i konflikten, at det ikke var noe betenkelig i hvordan de handlet, og at de 'fortjente' seieren.

 

Og ja, åpenbart, barn og voksne oppfatter ting forskjellig.

Jeg sier ikke man skal hindre barna å plukke opp en pinne og si 'pang', men at vi løper ett idiotisk ærend når man betaler for en plast replika av en M-4 carbine, til ungen sin.

 

Det virker som det ligger ett ønske inni teksten din, om å la barn holde på som de vil, og det er jeg helt med på, nettop derfor kan vi holde konfliktene og våpnene våre unna en stund til.

 

Er 'snøflak' retorikken svaret, hver gang noen utfordrer tingenes tilstand?

Det er ikke ett premiss for å senere forstå realiteten i tilværelsen, å eie en plastreplika i sine formative år.

 

 

Lenke til kommentar

På en elektronikk-messe jeg var på hadde Sony, i forbindelse med en "James Bond"-film som var aktuell, mulighet for spesielt inviterte muligheten til å bli fotografert i forskjellige klassiske positurer fra James Bond sammen med en Bond-babe. Man kunne velge om man kulle ha pistol i hånden eller ikke. Jeg så at alle japanere valgte å ikke bruke pistol, men alle vestlige fant det naturlig å bruke. Det var tydelig at de hadde en ganske så forskjellig kultur for omgang med skytevåpen.

 

Barbara-Bach-and-Roger-Moore-in-The-Spy-

Lenke til kommentar

På en elektronikk-messe jeg var på hadde Sony, i forbindelse med en "James Bond"-film som var aktuell, mulighet for spesielt inviterte muligheten til å bli fotografert i forskjellige klassiske positurer fra James Bond sammen med en Bond-babe. Man kunne velge om man kulle ha pistol i hånden eller ikke. Jeg så at alle japanere valgte å ikke bruke pistol, men alle vestlige fant det naturlig å bruke. Det var tydelig at de hadde en ganske så forskjellig kultur for omgang med skytevåpen.

 

Barbara-Bach-and-Roger-Moore-in-The-Spy-

Japan er noen eksteme introverter som er avhengig av statlige video for og vite hvordan de skal sosialisere eller reagere til ting som skjer. At dem er usikre på og holde noe dem ikke har holdt før forundrer meg ikke, da dem ikke vil være til bry eller gjøre seg forlegen.

 

Gi dem et leke sverd så er nok saken en annen. Ser du nok endel av gutta som har god ferdighet til og bruke det. For en av Japans største sporter er nemmelig. Lek med våpen. Klart det er kulturelt. Japan har så si 0 jakt kultur med våpen, lita øy, masse mennesker. Jakt er ikke idèelt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Right. Alikevel tilbringer barn mest tid under statens paraply enn under foreldrene, hvis vi da ikke regner med søvn. I tillegg er det ikke mulig å utdanne barna selv, det er lovforseglet at staten skal oppdra barna.

 

Lekevåpen er nok ufarlig i samfunnet vårt relativt sett, hvor unge mennesker blir eksponert for ekstrem vold fra tidlig alder. hvor blodsprut og grov vold blir glorifisert, mens kvinnebryster blir sensurert. All hail America, eller burde vi kanskje forme vårt eget samfunn?

 

Det kan vi jo selvsagt ikke når hele landet og det meste i landet styres av landsforrædere i Amerikanske interesser. Vi er ikke mer enn en koloni av et samfunn som glorifiserer vold og driver krig og drap verden rundt. Et lekevåpen er harmløst i forhold til dumheten i vårt eget samfunn.

 

Relativt sett.

 

Isolert sett er det selvsagt uheldig at barn blir oppdratt til å leke med våpen. Det gir vel en viss indikasjon på hvor primitivt og underutviklet vårt samfunn faktisk er.

 

Da er det bare å håpe at vi kan klare å bryte ut av tyranniet vi nå befinner oss under og revolusjonere samfunnet til et moderne samfunn (hovedsaklig filosofisk) som vil klø seg i hodet over og le av dagens primitive samfunn på samme måte som vi gjør i forhold til steinalderfolk.

Vi går med dress og slips men egentlig er vi fremdeles på apestadiet mht vold , genetisk imo

 

Onkeln min hadde et slikt middelaldervåpen , med jernkule i kjetting

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Jeg og familien min rømte fra krig, våpenindustrien er fremdeles en av de mest skruppelløse bransjene som er.

 

Det er nok du som har brukt for langt tid foran tv skjermen og blitt overbevist om den fucka, romantiske ideen amerikanere har om krig.

Jeg er til dels enig med han. Jeg mener ikke den amerikanske romantiseringen av krig, men heller vanlige menneskers evne til å stå imot krefter som vil dem vondt. For det triste faktum er at den eneste måten å virkelig stanse en bevæpnet angriper, er å selv bruke våpen på vedkommende. Og når sekundene teller, er Politiet minutter unna.

Lenke til kommentar

Umulig, vi bruker det vi finner til lekevåpen, om ikke det så bruker vi hendene og former dem som pistol.

 

Det vi bør forby er feminisme, marxisme og kommunisme.

 

Er det ikke åpenbart snakk om plastikk, støpt i formen til våpen?

Det går selvsagt ikke å forby noens fantasi, det er som du sier, umulig. 

 

Trodde du virkelig det opprinnelige spørsmålet var hvorvidt man skal forby å forme hendene sine til en pistol, eller brukte du all kapasiteten til dette urelaterte utspillet mot marxisme og feminisme?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil nå si at man i denne diskusjonen må skille mellom lekevåpen som tydelig ser ut som lekevåpen og såkalte replika-våpen som ser ekte ut. Førstnevnte ser jeg ikke noe stort problem med, men sistnevnte innebærer en viss fare for at det kan brukes til å true med, eller kan få bæreren skadet eller drept hvis andre skvetter og mistolker situasjonen.

 

Spesielt det siste er blitt stadig mer relevant med økt terror.

Lenke til kommentar

Vil nå si at man i denne diskusjonen må skille mellom lekevåpen som tydelig ser ut som lekevåpen og såkalte replika-våpen som ser ekte ut. Førstnevnte ser jeg ikke noe stort problem med, men sistnevnte innebærer en viss fare for at det kan brukes til å true med, eller kan få bæreren skadet eller drept hvis andre skvetter og mistolker situasjonen.

 

Spesielt det siste er blitt stadig mer relevant med økt terror.

Terror er lavt som noengang, på 80 tallet med IRA og co som smalt bomber av overalt var det mye værre i vest Europa. Vi har hatt en liten bluss i senere årene. Men fortsatt har du større kjangs for og dø mens du bader. Så vi burde kanskje påby folk og bruke flytering?

 

Media fokuserer på det, får det til og virke mye større og farligere enn det er. Hadde vi bare brukt en brøkdel av det vi bruker i kampen mot terror, på feks kreft som dreper mye mer mennesker. Men vi er mennesker. Vi klarer sjelden og se sammenhengen mellom fare og frykt. Vår frykt får faren til og virke større en den virkelig er.

 

Viktig og se litt realistisk på ting en gang i blant.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Vil nå si at man i denne diskusjonen må skille mellom lekevåpen som tydelig ser ut som lekevåpen og såkalte replika-våpen som ser ekte ut. Førstnevnte ser jeg ikke noe stort problem med, men sistnevnte innebærer en viss fare for at det kan brukes til å true med, eller kan få bæreren skadet eller drept hvis andre skvetter og mistolker situasjonen.

 

Spesielt det siste er blitt stadig mer relevant med økt terror.

Replikavåpen og våpenkopier er allerede regulert av lovverket. De er forbudt å bære på offentlig sted

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men nå er det nå en gang sånn at det ER våpen i verden. Og om kun "bad guys" hadde våpen, ville de overkjørt oss alle.

 

Ingen har gitt uttrykk for at våpen ikke finnes.

Og uten å gå inn på hvorvidt du mener det finnes 'etiske kriger', 'moralsk rett til å drepe', hvem 'oss alle' ér, når det også fremgår at det finnes noen andre 'de'; Så klargjør vel ikke påstanden din ytterligere hvorfor, eller hvorfor ikke, man burde selge våpenimitasjoner til barn?

 

Som flere er inne på allerede, er det jo også relevant å klargjøre hva slags 'leker' man snakker om, rene replikaer, er jo allerede som nevnt omfattet av våpenloven, men jeg har antatt at vi snakker om lekevåpen som imiterer formen til reelle våpenmodeller. 

Det finnes selvsagt fantasi-våpen, romvesen-gevær, og jeg vet ikke hva, og det har jeg egentlig ikke noen mening om.

Om vi skulle forbudt lekevåpen, antok jeg at det dreide seg om våpen som gjenspeiler, de som selges av våpenindustrien.

Jeg mener ikke nødvendigvis at det bør forbys heller, jeg ser bare at det er betenkelig å skulle normalisere våpen for barn, (og voksne)

Med 'normalisere' mener jeg å normalisere ideen om våpen som et appellerende objekt, for våpen er jo allerede 'normalt' i den grad at de finnes, og brukes som ett redskap eller verktøy.

Det er tendensen til å skulle presentere 'krig' som noe litt kult og spennende, som skremmer meg.

Her for eksempel, ser man en reklame med masse kids som leker borgekrig, og på den ene siden, er jo det sikkert en kul lek, for det er jo bare en lek, men på den andre siden, er det kanskje hensiktsmessig at barna tidlig utvikler en følelse av at dette er noe kjent og naturlig for dem, da de senere skal sendes til Vietnam.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ingen har gitt uttrykk for at våpen ikke finnes.

Og uten å gå inn på hvorvidt du mener det finnes 'etiske kriger', 'moralsk rett til å drepe', hvem 'oss alle' ér, når det også fremgår at det finnes noen andre 'de'; Så klargjør vel ikke påstanden din ytterligere hvorfor, eller hvorfor ikke, man burde selge våpenimitasjoner til barn?

 

Som flere er inne på allerede, er det jo også relevant å klargjøre hva slags 'leker' man snakker om, rene replikaer, er jo allerede som nevnt omfattet av våpenloven, men jeg har antatt at vi snakker om lekevåpen som imiterer formen til reelle våpenmodeller.

Det finnes selvsagt fantasi-våpen, romvesen-gevær, og jeg vet ikke hva, og det har jeg egentlig ikke noen mening om.

Om vi skulle forbudt lekevåpen, antok jeg at det dreide seg om våpen som gjenspeiler, de som selges av våpenindustrien.

Jeg mener ikke nødvendigvis at det bør forbys heller, jeg ser bare at det er betenkelig å skulle normalisere våpen for barn, (og voksne)

Med 'normalisere' mener jeg å normalisere ideen om våpen som et appellerende objekt, for våpen er jo allerede 'normalt' i den grad at de finnes, og brukes som ett redskap eller verktøy.

Det er tendensen til å skulle presentere 'krig' som noe litt kult og spennende, som skremmer meg.

Her for eksempel, ser man en reklame med masse kids som leker borgekrig, og på den ene siden, er jo det sikkert en kul lek, for det er jo bare en lek, men på den andre siden, er det kanskje hensiktsmessig at barna tidlig utvikler en følelse av at dette er noe kjent og naturlig for dem, da de senere skal sendes til Vietnam.

 

Nei, ingen har gitt intrykk av det. Men kommentaren var egentlig et svar til BuffyAnneSummers sin utopiske kommentar om en verden uten våpen.

 

Når det også er sagt, så ser jeg ingen problemer med å normalisere våpen. Da det som sagt finnes flust av dem rundt omkring. Det har en rekke gode bruksområder bortsett fra vold mot andre mennesker. Jakt og sportskyting blant annet. En annen positiv side ved å normalisere det er jo også at folk slipper å få panikk når de ser soldater eller bevæpnet Politi. Og lære folk at våpen i hendene på vanlige oppegående mennesker er 100% ufarlig(gitt at de blir håndtert korrekt).

Lenke til kommentar

Nei, ingen har gitt intrykk av det. Men kommentaren var egentlig et svar til BuffyAnneSummers sin utopiske kommentar om en verden uten våpen.

 

Når det også er sagt, så ser jeg ingen problemer med å normalisere våpen. Da det som sagt finnes flust av dem rundt omkring. Det har en rekke gode bruksområder bortsett fra vold mot andre mennesker. Jakt og sportskyting blant annet. En annen positiv side ved å normalisere det er jo også at folk slipper å få panikk når de ser soldater eller bevæpnet Politi. Og lære folk at våpen i hendene på vanlige oppegående mennesker er 100% ufarlig(gitt at de blir håndtert korrekt).

 

Ja, det var det jeg mente med at:

 

 

 våpen er allerede 'normalt' i den grad at de finnes, og brukes som ett redskap eller verktøy.

Det var derfor jeg spesifiserte at det jeg mente med å 'normalisere' var:

 

 

Med 'normalisere' mener jeg å normalisere ideen om våpen som et appellerende objekt. *snip* Det er tendensen til å skulle presentere 'krig' som noe litt kult og spennende, som skremmer meg.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...