Gå til innhold

Bør vi forby lekevåpen?


  

66 stemmer

  1. 1. Bør vi forby lekevåpen?

    • Ja, vi bør forby lekevåpen
      7
    • Nei, vi bør ikke forby lekevåpen
      56
    • Vet ikke
      3


Anbefalte innlegg

Ja, det var det jeg mente med at:

Det var derfor jeg spesifiserte at det jeg mente med å 'normalisere' var:

Joda. Ser jo den. Men likevel så er det nå sånn at barn leker det de ser i virkeligheten. Uten lekevåpen bruker de pinner eller fingre. Så lekevåpen i seg selv, tror jeg ikke har noe å si fra eller til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg var inne på det tidligere, det er jo litt av kjernen tenker jeg, jeg ønsker jo ikke å forby barns lek, uavhengig av hva den måtte omhandle. (jeg ønsker som nevnt ikke nødvendigvis å forby lekevåpen heller.)
Det jeg stiller spørsmål ved, er jo nettop å oppfordre barn til å gjøre seg kjent med spesifikke våpen, utviklet av spesifikke produsenter.
Og, nei, det er ikke kjempefarlig, men jeg får ikke noe behov for å forsvare det.
Man bruker ressurser på å lage et lekevåpen i plast, som gjerne imiterer likheten til et reelt våpen som produseres, og dermed får en effekt, innenfor en reklame-teori som går på at folk får lyst på produktet ditt, om du bare passer på at de blir minnet på det ofte nok.
Man kan jo se på det som produktplassering.
Du nevner jo selv at barn ikke trenger hjelp til å leke krig, så hvorfor insistere på å hjelpe?
 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg var inne på det tidligere, det er jo litt av kjernen tenker jeg, jeg ønsker jo ikke å forby barns lek, uavhengig av hva den måtte omhandle. (jeg ønsker som nevnt ikke nødvendigvis å forby lekevåpen heller.)

Det jeg stiller spørsmål ved, er jo nettop å oppfordre barn til å gjøre seg kjent med spesifikke våpen, utviklet av spesifikke produsenter.

Og, nei, det er ikke kjempefarlig, men jeg får ikke noe behov for å forsvare det.

Man bruker ressurser på å lage et lekevåpen i plast, som gjerne imiterer likheten til et reelt våpen som produseres, og dermed får en effekt, innenfor en reklame-teori som går på at folk får lyst på produktet ditt, om du bare passer på at de blir minnet på det ofte nok.

Man kan jo se på det som produktplassering.

Du nevner jo selv at barn ikke trenger hjelp til å leke krig, så hvorfor insistere på å hjelpe?

 

Nja.. Jeg tenker nå heller at der det er etterspørsel vil det dukke opp tilbud. Og når man skal leke, så vil man jo ha det som ligner på det man ser på film.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nja.. Jeg tenker nå heller at der det er etterspørsel vil det dukke opp tilbud. Og når man skal leke, så vil man jo ha det som ligner på det man ser på film.

 

Jo.. Men da er jo plutselig scenarioet at ungen ser krigsfilm også, det tror jeg er enda mindre optimalt.

Ikke fordi jeg mener man skal kontrollere alt ungen foretar seg, eller føre dem bak lyset, hva verdens realiteter angår.

 

For det er klart krig og vold finnes, men såkalt underholdningsfilm er sjeldent særlig representativt for realitetene av krig, om det er det man tenker ungen skal lære?

Man har jo dokumentarer, men tenker du at barn kan bruke informasjonen man gis av fks. Armadillo, til noe vettugt?

 

Eller er det bare at tilbud alltid skal dekke etterspørsel? For om kidsa flyr og spikker ett gevær, har jeg ikke noe problem med det.

Min veldig enkle sjekkliste for å vurdere lekevåpen, innebærer at de produseres i plast, samt at de imiterer virkelige våpen, og dermed er en form for reklame, på dette grunnlaget tenker jeg at det har mer negativt enn positivt for seg.

Skulle man derimot spikket et gevær, faller begge punktene bort, og jeg tenker det å lage noe er veldig positivt for barn, ganske uavhengig av hva det er.

 

Som sagt er min betenkning at man løper ærend for våpenindustrien, at man risikerer en situasjon hvor kritikk av våpenprodusenter virker unaturlig, da våpen er blitt det nye naturlige.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-New-Product-Paper-Model-weapon-Barrett-M82A1-Sniper-rifle-1-1-Scale-Gun-Magazine/2012515097.html?spm=2114.search0104.8.20.419021efJ7Sg5P tja... Her har du i papir. Tror nok den treffer alle kriteriene dine utenom plastikk..

 

Litt mindre realistisk sak av tre : https://www.aliexpress.com/item/DIY-AK47-Submachine-Gun-Model-3d-Three-dimensional-Wooden-Puzzle-toy-gun-for-Children-Diy-Handmade/1000005662094.html?spm=2114.10010108.1000014.1.23385af63KuSer&gps-id=pcDetailBottomMoreOtherSeller&scm=1007.13338.106568.000000000000000&scm_id=1007.13338.106568.000000000000000&scm-url=1007.13338.106568.000000000000000&pvid=f86315bb-c2c4-4776-b7c6-d3f47c43a9c2

 

Poenget er vel uansett at om man skal forby noe så må man være veldig forsiktig med kriteriene. Er det smutthull så lager noen ting som passer det smutthullet.

 

Hva med å heller si at lekevåpen skal ha fargerikt utsende. Feks regnbuefarge på alle lekevåpen. Det ville jo skilt seg ut fra sort metall som de fleste våpen selges i. Evt hadde bare ekte våpen blitt laget i regnbuefager også. Det kunne jo være noe gøyere å se soldater da :D

Lenke til kommentar

https://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-New-Product-Paper-Model-weapon-Barrett-M82A1-Sniper-rifle-1-1-Scale-Gun-Magazine/2012515097.html?spm=2114.search0104.8.20.419021efJ7Sg5P tja... Her har du i papir. Tror nok den treffer alle kriteriene dine utenom plastikk..

 

Litt mindre realistisk sak av tre : https://www.aliexpress.com/item/DIY-AK47-Submachine-Gun-Model-3d-Three-dimensional-Wooden-Puzzle-toy-gun-for-Children-Diy-Handmade/1000005662094.html?spm=2114.10010108.1000014.1.23385af63KuSer&gps-id=pcDetailBottomMoreOtherSeller&scm=1007.13338.106568.000000000000000&scm_id=1007.13338.106568.000000000000000&scm-url=1007.13338.106568.000000000000000&pvid=f86315bb-c2c4-4776-b7c6-d3f47c43a9c2

 

Poenget er vel uansett at om man skal forby noe så må man være veldig forsiktig med kriteriene. Er det smutthull så lager noen ting som passer det smutthullet.

 

Hva med å heller si at lekevåpen skal ha fargerikt utsende. Feks regnbuefarge på alle lekevåpen. Det ville jo skilt seg ut fra sort metall som de fleste våpen selges i. Evt hadde bare ekte våpen blitt laget i regnbuefager også. Det kunne jo være noe gøyere å se soldater da :D

I noen land finnes faktisk slike regler. I USA må alle airsoft våpen ha rød tupp. Usikker på om lekevåpen MÅ had det, men det er vanlig. Vet også om at enkelte land krever at airsoft våpen er av gjennomsiktig plast, men er usikker på reglene for vanlige leker i de landene.

Lenke til kommentar

Lekevåpen er leker, enkelt og greit. Jeg ser ingen grunn til å forby det. Burde man forby vannvåpen også? Flere enn meg som husker hvor moro det var med vannkrig som barn?

 

Man kan like gjerne felle alle trær eller i alle fall sage av alle greiner ellers kan barn bryte av greinene, late som det er sverd og fekte med dem. Har vært med på det selv mange ganger da jeg var liten.

 

Denne debatten har foregått gjennom årene både når det gjelder voldelige filmer og spill, men med tanke på hvor mange voldelige filmer, tv-serier, spill og tegneserier det finnes såvel som lekevåpen, hvor mange voldsepisoder fører det til hvert år? Noen som har noen tall på hvor mange voldsepisoder som skyldes slikt? Eller som kan finne noen?

 

Jeg mener nei. Det er moro lek for barn og så lenge de kan skille mellom lek og virkelighet går det greit. Dette landet har forøvrig altfor, altfor, altfor mange forbud fra før av!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lekevåpen er leker, enkelt og greit. Jeg ser ingen grunn til å forby det. Burde man forby vannvåpen også? Flere enn meg som husker hvor moro det var med vannkrig som barn?

 

Man kan like gjerne felle alle trær eller i alle fall sage av alle greiner ellers kan barn bryte av greinene, late som det er sverd og fekte med dem. Har vært med på det selv mange ganger da jeg var liten.

 

Denne debatten har foregått gjennom årene både når det gjelder voldelige filmer og spill, men med tanke på hvor mange voldelige filmer, tv-serier, spill og tegneserier det finnes såvel som lekevåpen, hvor mange voldsepisoder fører det til hvert år? Noen som har noen tall på hvor mange voldsepisoder som skyldes slikt? Eller som kan finne noen?

 

Jeg mener nei. Det er moro lek for barn og så lenge de kan skille mellom lek og virkelighet går det greit. Dette landet har forøvrig altfor, altfor, altfor mange forbud fra før av!!!

100% enig!

Lenke til kommentar

Man kan like gjerne felle alle trær eller i alle fall sage av alle greiner ellers kan barn bryte av greinene, late som det er sverd og fekte med dem. Har vært med på det selv mange ganger da jeg var liten.

 

Denne debatten har foregått gjennom årene både når det gjelder voldelige filmer og spill, men med tanke på hvor mange voldelige filmer, tv-serier, spill og tegneserier det finnes såvel som lekevåpen, hvor mange voldsepisoder fører det til hvert år? Noen som har noen tall på hvor mange voldsepisoder som skyldes slikt? Eller som kan finne noen?

 

Nå mener ikke jeg å kuppe tråden, angående hvilket aspekt ved lekevåpen vi diskuterer, jeg har likevel deltatt over flere sider, og håper det fremgår at det ikke er dette elementet du nevner, jeg tar opp, eller har problemer med ang. lekevåpen.

 

Når det kommer til volds-media, har jeg ikke noe problemer med det som sådan, utover hvor stor andel av mediebildet som baserer seg på vold.

Men der ligger kanskje ansvaret på de øvrige uttrykksformene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...